Gå til innhold

Jeg har ingenting i mot at folk tror at Gud finnes


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men hvordan de kan si at de er 100% sikker på det forstår jeg ikke.

Det samme gjelder forsåvidt ovenfor ateister som sier de er 100% sikker på at Gud ikke finnes.

 

Nei jeg skrev ikke at det gjelder alle.

Anonymkode: dd989...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg har hatt mye opplevelser med Jesus så jeg vet 100% sikker på at han finnes :)

Anonymkode: bf4bd...7f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.1.2017 den 21.07, AnonymBruker skrev:

Men hvordan de kan si at de er 100% sikker på det forstår jeg ikke.

Det samme gjelder forsåvidt ovenfor ateister som sier de er 100% sikker på at Gud ikke finnes.

 

Nei jeg skrev ikke at det gjelder alle.

Anonymkode: dd989...34a

Det er ofte fordi de har opplevd noe som styrker troen. Tror man ikke 100% er man agnostiker.

Anonymkode: 686cf...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange barn ble lurt med dette mens de var små. Men det er faktisk mange i voksen alder som fortsatt tror på denne magiske trollmannen. De er kanskje ikke de skarpeste knivene i skuffen. Men så lenge de holder det for seg selv og ikke plager andre med det. Så syns jeg det er helt greit. 

Anonymkode: d232f...9bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt mye opplevelser med Jesus så jeg vet 100% sikker på at han finnes :)

Anonymkode: bf4bd...7f6

Kom med noen eksempler da.

Anonymkode: be646...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig mange barn ble lurt med dette mens de var små. Men det er faktisk mange i voksen alder som fortsatt tror på denne magiske trollmannen. De er kanskje ikke de skarpeste knivene i skuffen. Men så lenge de holder det for seg selv og ikke plager andre med det. Så syns jeg det er helt greit. 

Anonymkode: d232f...9bd

Mange av de mest intelligente menneskene i verden er/var kristne. Der dumma du deg ut, gitt! Hvem er sløv kniv nå, tro.. 

Men det er egentlig bare ditt tap, når du dør. Da får du se. Jeg synes synd på deg og håper du kommer på bedre tanker, for din sjels skyld.

Anonymkode: 686cf...10c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det handler om kjærlighet! Du er 100% sikker på at du elsker barna dine, men du kan ikke bevise det. Du er 100% sikker på at Gud finnes, men du kan ikke bevise det.

 

Anonymkode: f7e70...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler om kjærlighet! Du er 100% sikker på at du elsker barna dine, men du kan ikke bevise det. Du er 100% sikker på at Gud finnes, men du kan ikke bevise det.

 

Anonymkode: f7e70...c6f

Det er fullt mulig å bevise ens kjærlighet til egne barn. Det er derimot ikke mulig å bevise at det finnes en utenomjordisk makt som sender folk til evig lidelse i helvete om man ikke tilber han eller om man benytter seg av sin frie vilje. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, WubWub skrev:

Det er fullt mulig å bevise ens kjærlighet til egne barn. Det er derimot ikke mulig å bevise at det finnes en utenomjordisk makt som sender folk til evig lidelse i helvete om man ikke tilber han eller om man benytter seg av sin frie vilje. 

Du kan ikke bevise at det ikke eksisterer en gud. Det er derfor det handler om tro, eller mangelen på tro. Beviset, ligger i sjelen. 

Det er mange som har hatt overjordiske opplevelser, et eksempel er en mann som var slem mot sine voksne barn. Han var ateist, og trodde ikke på noenting. Han hadde alltid vært sur og slem, og irritert; med andre ord ingen god far. Han ble brått dødssyk, og endte opp på sykehuset. Han var faktisk død et kort øyeblikk, og det han opplevde "i døden" var så skummelt (han så skygger, for å si det sånn - du skjønner sikkert hva jeg sikter til), at da han våknet og ble frisk så konverterte han til kristendommen og ble prest. Det han opplevde, gjorde at han begynte å tro. Og for ham, så var det ekte. For ham, så er det et bevis. 

Det er også, merkelig nok, kjempemange IS-krigere (du vet, de som slakter uskyldige folk i Islams navn) som den siste tiden har fått et "syn" og sett Jesus, og faktisk snudd ryggen til IS og Islam, og konvertert til Kristendommen. For dem, er det ekte, det er noe de sier de har opplevd. 

For deg, som er ateist, skjønner jeg at det er vanskelig å tro på sånt. Men jeg håper at du en dag opplever noe som kan gjøre at du også begynner å tro; ikke bare på religionen, men også på moral. For i ateisme eksisterer ikke moral. Du kan gjøre hva du vil, det er problemet med ateisme, det er overhodet ingen grunn til at du ikke skal gjøre hva du vil. Hel tiden. Uansett. 

Anonymkode: 686cf...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.1.2017 den 21.07, AnonymBruker skrev:

Men hvordan de kan si at de er 100% sikker på det forstår jeg ikke.

Det samme gjelder forsåvidt ovenfor ateister som sier de er 100% sikker på at Gud ikke finnes.

 

Nei jeg skrev ikke at det gjelder alle.

Jeg tror det har med to ting å gjøre. Den ene er at rundt 95% av alle mennesker ikke baserer seg på selvstendige meninger, men bare mener det menneskene de har rundt seg eller har vokst opp med mener. De fleste kristne ble ikke kristne fordi de en dag satte seg ned og vurderte islam, jødedom, buddisme og kristendom opp mot hverandre, og kom til den konklusjonen at kristendommen var best. Nei, de ble kristne fordi foreldrene deres var kristne, eller fordi de vokste opp i et kristent miljø. På samme måte ble ikke den gjennomsnittlige ateisten ateist fordi han virkelig har vurdert si kristendommen og kommet frem til at det som står i Bibelen ikke er sant - nei, han er ateist fordi menneskene han har rundt seg og vokste opp med er ateister. Det samme kan vi si om en hvilken som helst annen gruppe  - sosialister, liberalister, kapitalister, feminister, rasister - selv om det er noen forskjeller: Hvis en bestemt gruppe har veldig få tilhengere, er det mer sannsynlig at en person som tilhører den gruppen faktisk har tenkt gjennom hva det er han tror på, siden han sannsynligvis har mange andre mennesker rundt seg som mener noe annet. Så, kort sagt, de fleste mennesker er ikke rasjonelle. De tror bare på det de har lært å tro på, og når noen en dag forteller dem at det som står i Bibelen, VG eller Dagbladet ikke er sant, så blir de helt forfjamset og kan ikke helt forstå hva det er du prøver å fortelle dem. Det er veldig lite rom for usikkerhet hos disse menneskene. Jo mer en person tenker over ting, jo mer blir personen klar over at han kan ta feil, og jo mindre personen tenker over ting jo sikrere tenderer han å være på at han har rett. Dette høres kanskje ulogisk ut, men jeg tror at mennesker som tenker mye vil være enig med meg i at det faktisk er sånn.

Det andre har med vitenskapelig innstilling til verden å gjøre. Vitenskapen baserer seg på prinsippet om at sannheten aldri kan manifesteres, dvs. at vi kan komme fram til noe vi har veldig gode grunner til å tro er sant, men vi kan aldri vite helt sikkert at det er sant (i det minste baserte vitenskapen seg på dette prinsippet før massemennesket, alle Tjomlidene, slapp inn på universitetene og fikk lov til å uttale seg om vitenskap). Mennesker som er overbevist om at sannheten kan manifesteres, dvs. at de kan se den klart for seg og være helt sikre på at det er sannheten de ser, er gjerne autoritære, og autoritære mennesker endrer bare mening hvis man henviser dem til en større autoritet som mener noe annet. Dette er mennesker som rett og slett ikke har en vitenskapelig innstilling, og vitenskapen dreier seg i bunn og grunn om usikre konklusjoner.

Anonymkode: 67441...991

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, beklager. Jeg greier ikke å ta noen seriøst som tror på slike overnaturlige greier. Spøkelser, tryllekunstnere i verdensrommet, nisser og troll. For meg er de klin kokkos, og burde ikke gått ute blant folk. Mange av de sprenger seg selv i luften og tror de skal rett til et fiktivt paradis. Andre sitter alene og snakker med seg selv og tror at denne tryllekunstneren hører dem. Eller tror at denne tryllekunstneren dreper små uskyldige barn, fordi han har en dypere mening med det... 

 

Anonymkode: d232f...9bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke bevise at det ikke eksisterer en gud. Det er derfor det handler om tro, eller mangelen på tro. Beviset, ligger i sjelen. 

Det er mange som har hatt overjordiske opplevelser, et eksempel er en mann som var slem mot sine voksne barn. Han var ateist, og trodde ikke på noenting. Han hadde alltid vært sur og slem, og irritert; med andre ord ingen god far. Han ble brått dødssyk, og endte opp på sykehuset. Han var faktisk død et kort øyeblikk, og det han opplevde "i døden" var så skummelt (han så skygger, for å si det sånn - du skjønner sikkert hva jeg sikter til), at da han våknet og ble frisk så konverterte han til kristendommen og ble prest. Det han opplevde, gjorde at han begynte å tro. Og for ham, så var det ekte. For ham, så er det et bevis. 

Det er også, merkelig nok, kjempemange IS-krigere (du vet, de som slakter uskyldige folk i Islams navn) som den siste tiden har fått et "syn" og sett Jesus, og faktisk snudd ryggen til IS og Islam, og konvertert til Kristendommen. For dem, er det ekte, det er noe de sier de har opplevd. 

For deg, som er ateist, skjønner jeg at det er vanskelig å tro på sånt. Men jeg håper at du en dag opplever noe som kan gjøre at du også begynner å tro; ikke bare på religionen, men også på moral. For i ateisme eksisterer ikke moral. Du kan gjøre hva du vil, det er problemet med ateisme, det er overhodet ingen grunn til at du ikke skal gjøre hva du vil. Hel tiden. Uansett. 

Anonymkode: 686cf...10c

De mest sekulære landene i verden er de med størst frihet, høyest levestandard, størst lykke, minst korrupsjon og minst undertrykkelse. De mest religiøse landene er de som scorer på bunnen på alle mulig områder. Ellers så har ikke vitenskapen funnet noe bevis på noe "sjel". 

religion-morals.png

Mencken.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å tro l i t t på at det er noe mer etter at vi har avgått ved døden. Jeg reddet en fra å dø, og har snakket med vedkommende i ettertid, hvor han forteller at det først ble helt svart, og plutselig var alt hvitt, hvitt, hvitt overalt. Hvor enn han så seg rundt så fantes bare fargen hvit. Ingen konturer av noe slag bare helt stille og fredelig som han sa.

Merkelig, men fikk en følelse av at det da er noe "der".

Har det litt usikkert ennå angående gud, men ?  Vi er jordiske vesener og vet ikke mer enn det vi opplever. Litt vanskelig å skrive om, men han var nok like ved å dø, i og med at han påstod at han stod midt i det hvite lyset, men jeg greide å redde han heldigvis. Idag er han slik han alltid har vært, kjører bil og er et helt vanlig menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, tussi680 skrev:

Jeg har begynt å tro l i t t på at det er noe mer etter at vi har avgått ved døden. Jeg reddet en fra å dø, og har snakket med vedkommende i ettertid, hvor han forteller at det først ble helt svart, og plutselig var alt hvitt, hvitt, hvitt overalt. Hvor enn han så seg rundt så fantes bare fargen hvit. Ingen konturer av noe slag bare helt stille og fredelig som han sa.

Merkelig, men fikk en følelse av at det da er noe "der".

Har det litt usikkert ennå angående gud, men ?  Vi er jordiske vesener og vet ikke mer enn det vi opplever. Litt vanskelig å skrive om, men han var nok like ved å dø, i og med at han påstod at han stod midt i det hvite lyset, men jeg greide å redde han heldigvis. Idag er han slik han alltid har vært, kjører bil og er et helt vanlig menneske.

Det er naturlige og biologiske forklaringer på dette fenomenet :

http://forskning.no/hjernen/2013/08/bevissthet-etter-doden

Bevissthet etter døden
I minuttet etter at hjertet stanset skjedde det en eksplosjon av aktivitet i rottenes hjerner.

De fleste av oss har nok hørt om fenomenet: Mennesker som har satt foten over terskelen til dødsriket vender tilbake og kan fortelle om fantastiske opplevelser fra den andre siden.

Omtrent 20 prosent av menneskene som overlever en hjertestans har slike erfaringer. Hendelsene blir ofte beskrevet som svært livlige og nærmest mer virkelig enn virkeligheten.

Dramatisk økning

Forskerne målte hjernebølgene til ni rotter, først i vanlig våken tilstand, så under bedøvelse og til slutt mens hjertet ble stanset.

Resultatene viste at hjerneaktiviteten sank i løpet av de første sekundene etter stansen. Men så – fram mot 30 sekunder – fikk alle rottene en dramatisk økning i flere typer aktivitet, både sammenlignet med målingene under bedøvelse og i våken tilstand. Så, etter 30 sekunder, stilnet det.

http://forskning.no/menneskekroppen/2010/04/naer-doden-opplevelser-kobles-til-co2

Noen tror at Gud er inne i bildet når personer som nesten dør ser lys i enden av tunellen og lignende, mens slovenske forskere tror karbondioksid kan være årsaken.

Nær-døden-opplevelse kan være CO2
Mye CO2 i blodet kan være årsaken til at personer ser et sterkt lys ved en nær-døden-opplevelse, mener forskere.

Forskerne har funnet ut at personer som har hatt nær-døden-opplevelser når de har fått hjerteinfarkt har et høyere innhold av karbondioksid i blodet enn andre har. Skal vi tro forskerne kan nettopp den gassen være årsaken til at mellom 10 og 20 prosent av personer som så vidt overlever hjerteinfarkt, opplever «lys i enden av tunnelen» eller lignende opplevelser.

http://forskning.no/menneskekroppen-hjernen-biologi-psykologi/2009/03/i-den-siste-time

Og noen forskere mener at den karakteristiske, fredfulle følelsen kan skyldes at den døende hjernen slipper fri enorme mengder av en type lykkestoffer som kalles endorfiner.

Dessuten er vår forståelse av verden ikke noe mer enn hjernens oppfatning av signalene fra sansesystemet, argumenterer andre. I en så ekstrem situasjon som møtet med døden, kan det godt hende at hjernen ikke klarer å tolke signalene riktig.

Dette, og mangel på oksygen, kan kanskje være forklaringa på både lyset, tunellen og den f lytende følelsen, mener de.

Endret av WubWub
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, tussi680 skrev:

Vel, vel, vi på jorda vet ikke hva som skjer eksakt, så er litt usikker for min del.

Det er derfor man forsker på dette så vi kan få en større forståelse av mennesket og hjernens funksjoner. Forklaringen ligger i kjemi+biologi og ikke noe guddommelig. 

"

Samme fenomen ved høydesyke

Forklaringen med CO2 virker også plausibel fordi man har observert samme type opplevelser hos personer med høydesyke. Hos dem er blodet også fylt med CO2-molekyler, og de hallusinerer også noen ganger om et sterkt hvitt lys."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt mye opplevelser med Jesus så jeg vet 100% sikker på at han finnes :)

Anonymkode: bf4bd...7f6

Jeg har også hatt mange opplevelser med Gud/Jesus/Den Hellige Ånd, som for meg var helt klare beviser på at det var sant. Men jeg ser i ettertid at ikke en eneste opplevelse ikke minst like godt kan forklares med ønsketenkning, forventninger, suggesjon, og at man alltid tolker ting ut fra hva man tror på forhånd. Jeg husker godt hvordan jeg ga Gud æren for alt mulig, hvis jeg f.eks fikk en jobb etter å ha bedt måtte det jo være bønnesvar. De gangene bønn ikke så ut til å hjelpe (dvs. så å si alltid), avfeide vi det med at vi ikke ba nok, vi hadde ikke nok tro, det var ikke Guds vilje, eller vi forsto rett og slett ikke Guds veier. Helbredelser og mirakler skjedde fra tid til annen, jo lenger vekke fra oss, dess mer spektakulære var de. Å bli vekket fra de døde skjedde bare i Afrika. Fra naboland og andre byer kunne man høre om folk som var blitt helbredet fra AIDS og kreft. I den nærmeste omgangskretsen var det derimot kun hodepine, angst og slikt som ble helbredet, altså ting som har en tendens til å bli bra av seg selv uansett. Vi klamret oss til alle slike tegn og undere og prøvde så godt vi kunne å tro at ekte mirakler kunne skje, men du finner ikke mange kristne som egentlig tror Gud kan få amputerte lemmer til å vokse ut, eller helbrede Downs eller vekke folk fra de døde. Det hender en sjelden gang at folk blir uforklarlig friske, men det kan ikke tas til inntekt for at det er bønn som hjelper. Det kan i aller beste fall bety at Gud noen ytterst få ganger kan og/eller vil hjelpe noen svært få av dem som ber. Når det er slik, hva er den mest sannsynlige forklaringen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke uttale meg sikkert for er hverken forsker el.lege for den del, jeg fikk bare opplysning fra en jeg reddet fra å dø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, tussi680 skrev:

Jeg har begynt å tro l i t t på at det er noe mer etter at vi har avgått ved døden. Jeg reddet en fra å dø, og har snakket med vedkommende i ettertid, hvor han forteller at det først ble helt svart, og plutselig var alt hvitt, hvitt, hvitt overalt. Hvor enn han så seg rundt så fantes bare fargen hvit. Ingen konturer av noe slag bare helt stille og fredelig som han sa.

Merkelig, men fikk en følelse av at det da er noe "der".

Har det litt usikkert ennå angående gud, men ?  Vi er jordiske vesener og vet ikke mer enn det vi opplever. Litt vanskelig å skrive om, men han var nok like ved å dø, i og med at han påstod at han stod midt i det hvite lyset, men jeg greide å redde han heldigvis. Idag er han slik han alltid har vært, kjører bil og er et helt vanlig menneske.

Og nettopp den følelsen, er grunnen til at mange tror :) Ateister forsøker, desperat, å finne "løsninger", på alt. 

Men dessverre er sannheten slik at dersom ateisme, mot formodning, skulle vært sant... Så hadde det ikke vært noe poeng i å leve. Eller føle, eller tenke. 

Jeg likte godt setningen din: "Vi er jordiske vesener og vet ikke mer enn det vi opplever". Det er kloke ord!

Anonymkode: 686cf...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...