Gå til innhold

Huslån, samboerskap og egenkapital


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg føler meg så dum som ikke klarer å finne den logiske utregningen så jeg må skrive anonymt.

Samboere uten barn. Et eksempel:
Vi kjøper et hus til 2 mill. Jeg har 700.000 i egenkapital og han har 0,-. Lånet blir da på 1.300 000

Vi har 9000 i låneutgifter og gjør det sånn at jeg betaler 1/3 og han 2/3. For det er logisk hvis vi skal eie 50 % hver ikke sant?

Etter noen år ryker samboerskapet en viss plass, og vi selger huset. Huset blir solgt for 2.500.000 (bare tall for enkelthets skyld her).

Hvor mye sitter jeg igjen med etter salget da?

PS. beklager igjen... jeg fatter ikke hvorfor jeg har så problemer med å regne ut dette.

PPS. Og til skeptikere/spydige kommentarer: nei jeg/vi planlegger IKKE at forholdet skal ta slutt, men jeg vil like vel gjerne vite hvordan dette gjøres i praksis og hva som skjer dersom det gjør det.

På forhånd tusen takk for svar og evt. oppklaringer om jeg tenker feil.

 

Anonymkode: 56efe...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spørs hvordan dere gjør det i kjøpskontrakten og på lånet.

Her eier samboer og jeg 50% av leiligheten hver. Vi har betalt 50% hver, men jeg har tatt opp et større lån enn han, da han hadde litt mer EK enn meg.

Når lånet hans er infritt så kommer mitt til å fortsette med mindre jeg betaler ned mer/raskere enn han. Når huset blir solgt deler vi kjøpesummen 50/50 slik at den som har minst i lån får et overskudd tilsvarende dette (hvis vi selger med overskudd, da). Ved restgjeld blir også restgjelden slik.

Anonymkode: 3799e...62e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine utregninger henger ikke på greip.

Hvis dere kjøper til to millioner, vil dere måtte betale en million hver. Da vil du måtte låne 300 000, og han måtte låne 1 000 000. Hvis dere har samme løpetid vil han betale 3.333... ganger mer enn deg. Dvs nærmere 3/4 enn 2/3. Hvis du betaler en trejdedel vil du jo til slutt ende opp med å eie hus for 1.13333 millioner, mens han vil eie for 870 000 (ish).

Det logiske er at dere tar opp hvert deres lån eller fordeler lånet prosentvis slik at dere betaler det samme. Jeg personlig ville mye heller hatt mitt egent lån og betalt det i mitt egent tempo. Da kan dere eie 50% hver.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør absolutt sikre deg og dine penger/innskudd i leiligheten med en vanntett samboerkontrakt. Om nødvendig, spander på deg et besøk hos advokat som kan hjelpe deg å sikre dine interesser, så du ikke taper pengene dine ved et eventuelt brudd. Det skader overhodet ikke å være føre var, for det ryker samboerskap daglig i dette landet, og mange mennesker er gjennom flere samboerskap i løpet av sitt liv. Å flytte sammen gjør folk like lett som de går inn i forhold. Det bør definitivt lages en samboerkontrakt der din kontant-andel (høyere enn hans) er sikret.

Dere kan låne to ulike lån, et hver. Hvis boligen koster 2,5 millioner, blir det jo egentlig 1,250.000 på hver av dere i lån. Men, du har jo allerede 900.000 i egenkapital, så du trenger bare å låne 350.000 (din boliglånshalvdel på 1.250.000 minus dine 900.000 i cash). Du sitter altså med et boliglån (din halvdel) på bare 350.000, mens han sitter med "fullt", dvs sin halvdel på 1.250.000,-

Jeg har aldri fundert over eller lest om hvorvidt banken lar to personer låne separate lån på en og samme bolig, men det tror jeg de gjør.

Anonymkode: f0395...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har dere egentlig rotet det til helt fra starten av. Hvis dere skal eie 50/50 så blir hans andel av lånet 1.0000.000 og din 300.000, og han bør betale 77% av rentene, ikke 66% som i dette eksempelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler meg så dum som ikke klarer å finne den logiske utregningen så jeg må skrive anonymt.

Samboere uten barn. Et eksempel:
Vi kjøper et hus til 2 mill. Jeg har 700.000 i egenkapital og han har 0,-. Lånet blir da på 1.300 000

Vi har 9000 i låneutgifter og gjør det sånn at jeg betaler 1/3 og han 2/3. For det er logisk hvis vi skal eie 50 % hver ikke sant?

Etter noen år ryker samboerskapet en viss plass, og vi selger huset. Huset blir solgt for 2.500.000 (bare tall for enkelthets skyld her).

Hvor mye sitter jeg igjen med etter salget da?

PS. beklager igjen... jeg fatter ikke hvorfor jeg har så problemer med å regne ut dette.

PPS. Og til skeptikere/spydige kommentarer: nei jeg/vi planlegger IKKE at forholdet skal ta slutt, men jeg vil like vel gjerne vite hvordan dette gjøres i praksis og hva som skjer dersom det gjør det.

På forhånd tusen takk for svar og evt. oppklaringer om jeg tenker feil.

 

Anonymkode: 56efe...498

Samboerkontrakt er den viktigste livsforsikringen du kan skaffe deg.  Få en advokat til å sette dette opp for deg, da får du og diskutert ulike løsninger på regnestykket ditt. Dette koster deg noen tusen lapper i dag, men kan spare deg for mange tusenlapper og ergrelser i fremtiden. De fleste flytter sammen for å leve hele livet sammen, men fakta er at ca. 50 % av alle flytter fra hverandre igjen. Da står man der..... og angrer på det man ikke gjorde, for å sikre seg selv. 

Anonymkode: b5ddb...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er egentlig utrolig rart at bankene ikke legger mer til rette for samboere uten felles økonomi. Separate lån som standard ville gjort dette MYE enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, prt90 skrev:

Det er egentlig utrolig rart at bankene ikke legger mer til rette for samboere uten felles økonomi. Separate lån som standard ville gjort dette MYE enklere.

Bankene selger sine produkter for å tjene penger. De er ikke "informatører". Kundene får stort sett det produktet de ber om, innenfor bankens rammer. 

Derfor er advokat og samboerkontrakt eventuelt i kombinasjon med gjensidig testament, å anbefale. 

Anonymkode: b5ddb...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, prt90 skrev:

Det er egentlig utrolig rart at bankene ikke legger mer til rette for samboere uten felles økonomi. Separate lån som standard ville gjort dette MYE enklere.

Vi  hadde null problem med å få separate lån. :)

Det første man bør snakke sammen om før man kjøper eller leier noe sammen er jo om man vil ha delt eller felles økonomi og hva man deler og kjøper hver for seg. Hvis man ikke har bestemt dette på forhånd så blir det jo vanskelig for banken å hjelpe til med å finne den beste løsningen.

Vi har særkullsbarn, men ingen felles barn så for oss er det mest ryddig at vi gjør det slik. Den dagen vi ønsker å selge leiligheten, gi forskudd til arv eller (bank i bordet!) slå opp så er det veldig lett for oss å fordele verdiene rettferdig basert på hva vi tok med oss inn i samboerskapet fra før av og hvordan vi har styrt hver vår økonomi underveis.

 

Anonymkode: 3799e...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi  hadde null problem med å få separate lån. :)

Det første man bør snakke sammen om før man kjøper eller leier noe sammen er jo om man vil ha delt eller felles økonomi og hva man deler og kjøper hver for seg. Hvis man ikke har bestemt dette på forhånd så blir det jo vanskelig for banken å hjelpe til med å finne den beste løsningen.

Vi har særkullsbarn, men ingen felles barn så for oss er det mest ryddig at vi gjør det slik. Den dagen vi ønsker å selge leiligheten, gi forskudd til arv eller (bank i bordet!) slå opp så er det veldig lett for oss å fordele verdiene rettferdig basert på hva vi tok med oss inn i samboerskapet fra før av og hvordan vi har styrt hver vår økonomi underveis.

 

Anonymkode: 3799e...62e

Du lever i en verden langt utenfor cirkeelighetens verden, dersom du tror det er så lett at det du tar med deg inn i et samboerforhold er det du tar med deg utigjen. Hadde tingene vært så enkle ville samboerkontrakt aldri eksistert og ingen ville anbefalt alle den løsningen. 

Ber du om seperate lån, så får du det. Ber man om felles lån fordi man ikke tenker på at seperate lån kan være fordelaktige, så får man skjelden eller aldri informasjon fra bankens ansatte om denne løsningen. 

Anonymkode: b5ddb...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finns två sätt att tänka på eftersom bara du har egenkapital

1. Ni köper/äger 50/50 och då lånar du 300.000 och samboern 1.000.000. Därefter delar ni på alla löpande kostnader för huset med 50/50 också.

2. Du köper en större andel av huset baserat på titt egenkaptial. Du lägger in 700.000 vilket motsvarar 35% av 2 milj. Sedan äger/lånar ni resten 1.300.000 till 50/50 av 65% alltså 32,5% var. Din totala del blir då 67,5% och samboerens 32,5%. Alla löpande kostnader för huset fördelar ni sedan med 67,5/32,5

I andra fallet har du högre kostnader än han men äger större del, och kommer även få större "förtjänst" vid en framtida försäljning.

Se oavsett till att skriva avtal hos advokat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du lever i en verden langt utenfor cirkeelighetens verden, dersom du tror det er så lett at det du tar med deg inn i et samboerforhold er det du tar med deg utigjen. Hadde tingene vært så enkle ville samboerkontrakt aldri eksistert og ingen ville anbefalt alle den løsningen. 

Ber du om seperate lån, så får du det. Ber man om felles lån fordi man ikke tenker på at seperate lån kan være fordelaktige, så får man skjelden eller aldri informasjon fra bankens ansatte om denne løsningen. 

Anonymkode: b5ddb...90e

Det er jo så enkelt. Samboerkontrakter er for folk som vil grafse til seg den andres eiendeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...