kineknute Skrevet 3. januar 2017 #1 Skrevet 3. januar 2017 Hoppsann. Jeg har en hannkatt på ni måneder, kasterert for tre uker siden. Jeg og denne katten har nylig flyttet ut fra barndomsredet mitt (også tre uker siden). I barndomshjemmet mitt bor det også hunder, samt en annen katt. Hannkatten min har fra dag en gått til angrep på både hundene og katten som bodde der, dog hatt respekt for et par av hundene, og roet seg litt. Jeg og hannkatten flyttet, som sagt, inn i nytt hus for tre uker siden, alene. Etter en uke var katten rolig, og alt gikk kjempefint. Jeg valgte derfor å ta til meg en uskyldig katt som måtte avlives hvis ingen ville ha henne, sterilisert hunkatt på tre år, kjempesnill, rolig og uskyldig, dog litt skvetten og usikker fordi hun har lidd av omsorgssvikt der hun kommer fra. Jeg har altså hatt både hannkatten og hunkatten i to uker nå. Den første uka gikk dette fint, hannkatten hadde respekt for hunkatten. Men nå, den siste uka, har dette snudd. Hannkatten angriper hunkatten så hun både bæsjer på seg og kaster opp til tider. Den siste uken har jeg tørket opp avføring/oppkast 5-6 ganger. Hannkatten har de samme tendensene som han viste mot hundene og katten i barndomshjemmet mitt. Når jeg tar ham for det (Ja, jeg tar ham ordentlig, sier ikke bare nei og klapper ham..), så angriper han også meg. Uansett hvor mange ganger jeg tar ham, kommer han bare enda mer utagerende tilbake. Han klorer på samtlige møbler, og når jeg sier nei, løfter han vekk, jager ham vekk, etc, så går han noen meter unna, ser på meg og springer tilbake og klorer verre enn han i utgangspunktet gjorde. Jeg har i tillegg en venninne som hevder at hun kan snakke med dyr. Hun har forsøkt å snakke med hannkatten, uten hell. Han svarer henne at han ikke har lyst til å være snill, men er stolt over at han gjør lite ugang i hjemmet. Videre sier hun at hannkatten har sagt at han ønsker å være alenekatt, og ikke går overens med andre dyr. Det skal samtidig nevnes at jeg er veldig skeptisk til dette, selv. Man får tro det man vil. Det er iallfall helt tydelig at jeg ikke kan ha begge kattene, hvis det fortsetter sånn.. Desperat! Vil ikke gi fra meg hunkatten, ettersom hun bare er god og snill. Men vil heller ikke gi fra meg hannkatten ettersom jeg har hatt han siden han var bitteliten kattunge, og er uuuutrolig snill når han først er snill, skikkelig kosegris! Er det noen som har forslag til hva som kan gjøres?
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #2 Skrevet 3. januar 2017 Du tar ham ordentlig, ja. Synes at du skal lete etter et godt hjem til begge kattene dine. Anonymkode: ec606...c41 11
kineknute Skrevet 3. januar 2017 Forfatter #3 Skrevet 3. januar 2017 Åja, så kattene mine har ikke et godt hjem fordi jeg tar de når de ikke oppfører seg? Klapper du katten din pent på hodet og hvisker nei? Lærer den noe av det? Jeg kaster ikke katten mellom veggene, hvis det er det du tror. Men det er strengt talt ikke dyremishandling eller et dårlig hjem, selv om jeg snakker hardt til katten og tar ham i nakkeskinnet når han etter flere "advarsler" ikke hører etter. 2
Goldsworthy Skrevet 3. januar 2017 #4 Skrevet 3. januar 2017 har du sjekket han for smerter/sykdommer? Kan jo hende at han rett og slett er så territorial at du burde ha han som alenekatt. Skjønner ikke hvorfor du skaffet deg en til katt, når du vet hvordan hannkatten er. Det høres jo ikke ut som at den andre katten har det noe greit i det hele tatt.. 13
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #5 Skrevet 3. januar 2017 Har aldi hatt behov for å klappe til en katt, nei. Du høres ikke ut som en egnet dyreeier dersom du føler behov for å hevde deg over et dyr som er mindre enn armen din. Det du gjør er å utøve vold/dyremishandling. Stakkars dyr. Anonymkode: ec606...c41 3
kineknute Skrevet 3. januar 2017 Forfatter #6 Skrevet 3. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har aldi hatt behov for å klappe til en katt, nei. Du høres ikke ut som en egnet dyreeier dersom du føler behov for å hevde deg over et dyr som er mindre enn armen din. Det du gjør er å utøve vold/dyremishandling. Stakkars dyr. Anonymkode: ec606...c41 Det har vel aldri vært snakk om å klappe til en katt?! Skal katten få leve sitt eget liv, uten grenser, uten noen som bestemmer over den? Skal få klore i stykker alle møblene mine, samt angripe den andre katten uten at det blir sagt noe? Har faenmeg ingenting med verken vold eller dyremishandling å gjøre! Det handler om å sette grenser, vise katten hva som er lov og ikke lov. Kanskje kattemoren også utøver vold og dyremishandling, ettersom den faktisk bærer kattungene i nakkeskinnet? 4
kineknute Skrevet 3. januar 2017 Forfatter #7 Skrevet 3. januar 2017 6 minutter siden, Goldsworthy skrev: har du sjekket han for smerter/sykdommer? Kan jo hende at han rett og slett er så territorial at du burde ha han som alenekatt. Skjønner ikke hvorfor du skaffet deg en til katt, når du vet hvordan hannkatten er. Det høres jo ikke ut som at den andre katten har det noe greit i det hele tatt.. Katten er ikke sjekket for smerter eller sykdommer, men ser tilsynelatende frisk ut. Skal selvfølgelig undersøkeles ting ikke blir bedre. Årsaken til at jeg skaffet meg en katt til, er fordi hannkatten roet seg betraktelig før vi flyttet - og jeg ante et lite håp om at jeg kunne redde en uskyldig hunkatt fra døden. Jeg visste at risikoen var der, og det var nøye gjennomtenkt. Per nå er de adskilte, så begge kattene har det bra.
Goldsworthy Skrevet 3. januar 2017 #8 Skrevet 3. januar 2017 (endret) 6 minutter siden, kineknute skrev: Katten er ikke sjekket for smerter eller sykdommer, men ser tilsynelatende frisk ut. Skal selvfølgelig undersøkeles ting ikke blir bedre. Årsaken til at jeg skaffet meg en katt til, er fordi hannkatten roet seg betraktelig før vi flyttet - og jeg ante et lite håp om at jeg kunne redde en uskyldig hunkatt fra døden. Jeg visste at risikoen var der, og det var nøye gjennomtenkt. Per nå er de adskilte, så begge kattene har det bra. Så bra! Slitsomt når det ikke fungerer, men kan jo hende at det roer seg etterhvert. Hadde ihvertfall sjekket om alt er fysisk bra med katten når den utagerer så voldsomt. Hadde tatt røntgen av rygg og hofter, samt sjekket tenner. HD er like vanlig på katter som på hunder, og kan føre til sterke smerter. Forøvrig(siden det kom opp) er jeg aldri for fysisk avstraffelse av noe dyr, og hadde heller gått til innkjøp av en slik flaske som lager høy "TSCHH" lyd, er kun luft. Så slipper du selv å bli klort, og katta får seg et sjokk uten å bli tatt tak i/få vondt, de hater den. Fås kjøpt hos de fleste dyrebutikker. Evt spruteflaske med vann. Edit: Om du ikke vil koste på med røntgen og slikt, så hadde jeg vurdert å prøvd smertestillende i en liten periode for å se om adferden endret seg. Det måtte jeg med ene katten min da jeg var usikker på om hun var påvirket av smerte etter en ryggskade. Endret 3. januar 2017 av Goldsworthy 4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #9 Skrevet 3. januar 2017 24 minutter siden, kineknute skrev: Åja, så kattene mine har ikke et godt hjem fordi jeg tar de når de ikke oppfører seg? Klapper du katten din pent på hodet og hvisker nei? Lærer den noe av det? Jeg kaster ikke katten mellom veggene, hvis det er det du tror. Men det er strengt talt ikke dyremishandling eller et dårlig hjem, selv om jeg snakker hardt til katten og tar ham i nakkeskinnet når han etter flere "advarsler" ikke hører etter. Det er faktisk ikke lov å ta katter i nakkeskinnet, og det ER dyremishandling!! Tror du kattemor hadde tatt ungene sine i nakkeskinnet hvis de vokste opp med henne hele livet? Det blir vondere for dem etterhvert som de blir større og tyngre. Så slutt med det umiddelbart. Ta med katten din til dyrlegen, og hvis ikke noe er galt med hannkatten, så får du nesten bestemme deg for hvem du vil beholde. Anonymkode: 2801c...2d9 9
Miss Marble Skrevet 3. januar 2017 #10 Skrevet 3. januar 2017 Du skriver at du har hatt kattungen siden den var bitteliten. Hvor liten da? Hvis den ble tatt fra moren før den var minst 12 uker vil han ha gått glipp av mye av oppdragelsen han skal få fra moren...
kineknute Skrevet 3. januar 2017 Forfatter #11 Skrevet 3. januar 2017 3 minutter siden, Miss Marble skrev: Du skriver at du har hatt kattungen siden den var bitteliten. Hvor liten da? Hvis den ble tatt fra moren før den var minst 12 uker vil han ha gått glipp av mye av oppdragelsen han skal få fra moren... Ikke sååå bitteliten. Han var tolv uker når jeg fikk ham.
Miss Marble Skrevet 3. januar 2017 #12 Skrevet 3. januar 2017 Akkurat nå, kineknute skrev: Ikke sååå bitteliten. Han var tolv uker når jeg fikk ham. Ok Da er det nok ikke der problemet ligger... Da ville jeg tatt en tur til veterinæren for en sjekk. Finner de ikke noe galt så kan han rett og slett være en katt som trives best alene. 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #13 Skrevet 3. januar 2017 13 minutter siden, kineknute skrev: Det har vel aldri vært snakk om å klappe til en katt?! Skal katten få leve sitt eget liv, uten grenser, uten noen som bestemmer over den? Skal få klore i stykker alle møblene mine, samt angripe den andre katten uten at det blir sagt noe? Har faenmeg ingenting med verken vold eller dyremishandling å gjøre! Det handler om å sette grenser, vise katten hva som er lov og ikke lov. Kanskje kattemoren også utøver vold og dyremishandling, ettersom den faktisk bærer kattungene i nakkeskinnet? Kattemor har en egen teknikk når hun bærer kattungene, hun vet presis hvordan dette skal gjøres uten at det skader nakkeskinnet. Et menneske som gjør dette kan ødelegge vævet i området. Du skriver at du tar katten din skikkelig, ikke bare kjefter. Det forteller meg at du går til avstraffelse av katten din, fysisk. Det å sette grenser er absolutt noe man skal gjøre ovenfor et dyr generelt, men du skal aldri, aldri gi fysisk straff til den. Det eneste du oppnår med det er å gjøre katten mer redd deg, mer rebelsk og mer fylt med adrenalin. Du gjør det bare verre. Jeg vil heller anbefale deg å forsterke positiv adferd, skryt når han gjør noe bra og oppfører seg bra. Selvfølgelig kan du si "nei" når han klorer på møblene dine (regner med du har alternative kloremøbler?), men en veloppdragen katt trenger ikke noe mer enn det. Anonymkode: 7e65d...0b1 10
Brimi Skrevet 3. januar 2017 #14 Skrevet 3. januar 2017 Hallo? Det er da ikke rart han går til angrep på deg når du, i hans øyne, skader han? Det finnes uansett en mellomting mellom fysisk avstraffelse og ikke gjøre noe. Jeg synes du skal omplassere en av dem for hverken hannkatten eller hunnkatten har det noe bra sånn som det er nå. Jeg har forøvrig tatt katten min i nakkeskinnet jeg og, før jeg visste hvor skadelig det var. Katten min ville ikke ha noe med meg å gjøre på 3-4 år. Det er noe av det jeg angrer mest på. 7
Kontormus Skrevet 3. januar 2017 #15 Skrevet 3. januar 2017 For det første, det er forskjell på å ta i nakkeskinnet, og å løfte etter nakkeskinnet. Det er sistnevnte som er smertefullt og ikke lenger lov. Til TS, gå på Youtube og se på filmene til Jackson Galaxy. Du finner trolig en historie som ligner, og som du kan plukke opp tips fra. 8
kineknute Skrevet 3. januar 2017 Forfatter #16 Skrevet 3. januar 2017 1 minutt siden, Kontormus skrev: For det første, det er forskjell på å ta i nakkeskinnet, og å løfte etter nakkeskinnet. Det er sistnevnte som er smertefullt og ikke lenger lov. Til TS, gå på Youtube og se på filmene til Jackson Galaxy. Du finner trolig en historie som ligner, og som du kan plukke opp tips fra. TUSEN TAKK! 🙏🏼 Endelig noen som forstår hva jeg mener. Og endelig noen (med unntak av et par) som gir meg et saklig svar! Skal sjekke ut de filmene. Igjen, takk! 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #17 Skrevet 3. januar 2017 48 minutter siden, kineknute skrev: Det har vel aldri vært snakk om å klappe til en katt?! Skal katten få leve sitt eget liv, uten grenser, uten noen som bestemmer over den? Skal få klore i stykker alle møblene mine, samt angripe den andre katten uten at det blir sagt noe? Har faenmeg ingenting med verken vold eller dyremishandling å gjøre! Det handler om å sette grenser, vise katten hva som er lov og ikke lov. Kanskje kattemoren også utøver vold og dyremishandling, ettersom den faktisk bærer kattungene i nakkeskinnet? Setningen som jeg har uthevet viser kanskje at du kke er moden/gammel nok til å ha ansvar for et levende vesen? Uansett, godt å høre at du ikke klapper til den. Anonymkode: ec606...c41 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #18 Skrevet 3. januar 2017 6 minutter siden, Kontormus skrev: For det første, det er forskjell på å ta i nakkeskinnet, og å løfte etter nakkeskinnet. Det er sistnevnte som er smertefullt og ikke lenger lov. Til TS, gå på Youtube og se på filmene til Jackson Galaxy. Du finner trolig en historie som ligner, og som du kan plukke opp tips fra. Hvor går grensen mellom de to tingene, tenker du? Blir helt feil å oppmuntre trådstarteren til å fortsette å irettesette katten på den måten når det tydligvis ikke fungerer. Anonymkode: ec606...c41 2
kineknute Skrevet 3. januar 2017 Forfatter #19 Skrevet 3. januar 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kattemor har en egen teknikk når hun bærer kattungene, hun vet presis hvordan dette skal gjøres uten at det skader nakkeskinnet. Et menneske som gjør dette kan ødelegge vævet i området. Du skriver at du tar katten din skikkelig, ikke bare kjefter. Det forteller meg at du går til avstraffelse av katten din, fysisk. Det å sette grenser er absolutt noe man skal gjøre ovenfor et dyr generelt, men du skal aldri, aldri gi fysisk straff til den. Det eneste du oppnår med det er å gjøre katten mer redd deg, mer rebelsk og mer fylt med adrenalin. Du gjør det bare verre. Jeg vil heller anbefale deg å forsterke positiv adferd, skryt når han gjør noe bra og oppfører seg bra. Selvfølgelig kan du si "nei" når han klorer på møblene dine (regner med du har alternative kloremøbler?), men en veloppdragen katt trenger ikke noe mer enn det. Anonymkode: 7e65d...0b1 Henviser til svaret fra Kontormus. Det er stor forskjell på å ta en katt i nakkeskinnet, kontra å filleriste den i nakkeskinnet. Og selvfølgelig forsterker jeg positiv adferd! Og selvfølgelig har jeg alternative kloremøbler. Men når katten klorer på møblene mine, og jeg sier nei, så ser han på meg og klorer enda heftigere. Gir seg ikke før jeg fysisk fjerner han fra møblet (løfte ham vekk fra feks sofaen), og da reagerer han med å klore og bite meg i stedet. Helt uten forvarsel angriper han den andre katten. Og enser ikke meg, uansett hvor nærme jeg er eller hva jeg gjør/sier, før jeg fysisk fjerner ham eller skremmer ham med å lage "freselyd". Problemet med det er at det skremmer den andre katten også, som ikke har gjort noe galt.
kineknute Skrevet 3. januar 2017 Forfatter #20 Skrevet 3. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Setningen som jeg har uthevet viser kanskje at du kke er moden/gammel nok til å ha ansvar for et levende vesen? Uansett, godt å høre at du ikke klapper til den. Anonymkode: ec606...c41 Flott at du tar det jeg skriver veldig seriøst, det setter jeg pris på. Men det var dog satt veldig på spissen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå