Gå til innhold

Hva er for mange hunder?

Fremhevede innlegg

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du snakker som om du mener hunder som bor i trange leilighet har det best ;) Uansett mener du at hunder skal være sperret i huset etter tur? Uansett hvor lenge de har vært på tur eller whatever så skal hunden få tilgang til hagen når som helst. Er ikke alle hunder som liker å være sperret i huset, som jeg vet så liker de fleste hundene å slappe av i skyggen ute om sommeren med frisk luft etter turene, enn å ligge i huset etter turene. 

Dårlig unnskyldning til late hundeeiere at de ikke har det bedre på småbruk, betyr småbruk mindre tur? NEI!, at de ikke kan la hunden sin få nok av mosjon og få lov til å gå ut som de selv vil. Har man hund så skal man sette av all tiden til de ;) Dessverre er det mange som ikke gjør det å sperrer de inne i buret i huset ;) 

Anonymkode: 80bf9...cc1

* Du forstår at om noen har hunden i bur inne i huset er helt uavhengig av hvor og hvordan de bor?

Jeg lar det bli med dette :). Det er lite fruktbart å diskutere med noen som absolutt skal tolke andre ting ut av ganske så klare tekster.

Grunnlaget for diskusjonen kan være interessant, men ikke når du ikke vil diskutere på ordentlig og normalt vis.

Hvordan hundeholdet er - avhengier mer av hvordan eierene tar vare på hunden, enn om de bor på småbruk eller i en leilighet. :edie::ac:

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For meg så er det to ting som bestemmer antall dyr. 
Tid. Har du tid nok til å gi dem det de trenger. Ikke bare fôring, aktivisering (mentalt og fysisk), men også individuelt. 
Kjærlighet. Har du tid og hjerte stort nok til å elske hver og en av de individuelt, og tilnærmet likt. 

For meg så er det siste punkt som stopper. 
Ja, jeg er rar, trenger ikke å si det. Men da vi hadde to hunder og en katt så følte jeg det ble for mye. Fikk dårlig samvittighet. For katten var min perle, ene hunden var klumpen min. Begge to sto helt likt for meg. Jeg vet man ofte har en favoritt, sånn er det bare. Man kan ikke kontrollere slikt. Men slikt gjør at jeg får dårlig samvittighet ovenfor de(n) andre. Ikke misforstå, jeg var glad i den andre hunden også, elsket han over alt på jord. Men innerst inne så var den andre hakket over den andre.
Jeg er en person som helst vil elske alle dyrene mine like mye. Noe som egentlig er umulig. Går du dypt inni deg selv og tenker på det, så har du én som du elsker bittelitt mer enn de andre. 
Dersom mitt hjerte skal splittes på 6, jeg hadde vært knust jeg :fnise:

Men det gikk bra med to hunder og en katt da. 
Siden pappa forgudet den andre hunden. Mamma og jeg sto nærmest den andre hunden. Søsknene mine vet jeg ikke. 
Katten var det bare jeg som likte og elsket. Så alle var jo høyt elsket og favoritt av minst en i familien. Men allikevel, for meg personlig så er det ikke bra nok, jeg får dårlig samvittighet. 

Nå har jeg en hund og en katt. Det er alt hjertet mitt klarer. Fordi jeg elsker dem like mye. Dersom noen spør meg "hvem ville du ha reddet først i en brann?". Begge to er svaret mitt, jeg klarer ikke å velge. Fordi de står helt likt for meg. Hjerte mitt er splittet i to like deler. Får jeg en katt til eller hund til.. da blir det vanskelig. Ta to hunder. Naturligvis så vil den ene hunden være mer favoritt enn den andre. For det er bare slik hjertet fungerer hos meg. De kan ikke være ikke, fordi de er to forskjellige individer. Gud dette ble rotete :P 

Jeg tror det er meg som er problemet. Jeg har to søsken. Broren min var pappa's favoritt, søsteren min var mamma's favoritt, og jeg var dritten i midten som bare var en byrde i familien. Slik følte jeg det da jeg vokste opp. For broren min er som snytt utav nesen til pappa, og mamma og søsteren min har samme interesser og er ganske like. Jeg følte meg adoptert som liten, fordi jeg er meg og ikke som foreldrene mine, slik som mine søsken var.
Så jeg vet hvordan det er å være nederst på "elsker mest" listen. 

Jeg hadde rett og slett fått alt for dårlig samvittighet for de andre. Hvis jeg hadde hatt 6 hunder. 
Kjendiser med 8-10 hunder, jeg får vondt i hjertet mitt. For inne i den flokken så er et en som er nederst på "elsker mest" listen, og for meg gjør det vondt å tenke på. Det er verre å være nr 10, enn nr 2 i mitt hode. 

Anonymkode: 150ae...ffd

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du snakker som om du mener hunder som bor i trange leilighet har det best ;) Uansett mener du at hunder skal være sperret i huset etter tur? Uansett hvor lenge de har vært på tur eller whatever så skal hunden få tilgang til hagen når som helst. Er ikke alle hunder som liker å være sperret i huset, som jeg vet så liker de fleste hundene å slappe av i skyggen ute om sommeren med frisk luft etter turene, enn å ligge i huset etter turene. 

Dårlig unnskyldning til late hundeeiere at de ikke har det bedre på småbruk, betyr småbruk mindre tur? NEI!, at de ikke kan la hunden sin få nok av mosjon og få lov til å gå ut som de selv vil. Har man hund så skal man sette av all tiden til de ;) Dessverre er det mange som ikke gjør det å sperrer de inne i buret i huset ;) 

Duverden.... 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, Portvinpiken skrev:

Svaret på spørsmålet vil være helt forskjellig avhengig av hvem du spør. De aller fleste har 1 hund og synes 2 høres for mye ut. Spør du en hundekjører vil 6 -7 hunder være lite.

Jeg mener det avhengier av hvilke fortusetntinger man selv har; tid, lyst, økonomi osv. Størrelsen på eiendommen synes jeg er mindre viktig fordi jeg regner med at hundene ikke bare skal være der.

Det kommer også litt på hvordan en hund til vil passe inn i resten av "flokken". Hva om en av de andre hundene ikke tåler trynet på den, eller den nye hunden viser seg å ha noe lignende til samkjønnsaggresjon? Hvis "flokken" på 6 hunder fungerer fint ville jeg ikke dratt inn en potensiell forstyrrelse som kan ødelegge samholdet.

Anonymkode: 759f0...c0d

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Buuuull shiiiiit. Dette er din mening, og du har åpenbart ikke mye kunnskap om hund. Å ikke bo på småbruk betyr ikke at man ikke setter av tid til hunden(e) sine. Å ha hund "sperret inne i huset" er ikke det samme som å ha hund sperret inne i bur, noe det ser ut som du sammenligner det med. Men du får trolle videre, jeg skjønner ikke at folk biter på det ræva agnet du legger ut ;) 

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer også litt på hvordan en hund til vil passe inn i resten av "flokken". Hva om en av de andre hundene ikke tåler trynet på den, eller den nye hunden viser seg å ha noe lignende til samkjønnsaggresjon? Hvis "flokken" på 6 hunder fungerer fint ville jeg ikke dratt inn en potensiell forstyrrelse som kan ødelegge samholdet.

Men det sier seg jo selv :). Om hunder ikke liker hverandre er det slitsomt bare om det hadde vært en hund som flyttet sammen med en annen. Behøver ikke være mange hunder for at akkurat det er slitsomt.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Portvinpiken skrev:

Men det sier seg jo selv :). Om hunder ikke liker hverandre er det slitsomt bare om det hadde vært en hund som flyttet sammen med en annen. Behøver ikke være mange hunder for at akkurat det er slitsomt.

Nei ikke sant, jo flere du legger til jo vanskeligere kan det bli. Er ikke en flokk på 5 nok?

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei ikke sant, jo flere du legger til jo vanskeligere kan det bli. Er ikke en flokk på 5 nok?

Tja... ikke for alle :). Jeg legger meg ikke bort i hvor mange hunder/dyr andre ønsker å ha. Selv har jeg hatt alt fra 1 til 9 hunder samtidig. Hver sin lyst og interesse synes jeg. Like mye som jeg ikke legger meg bort i hvor mange barn folk vil ha, selv om jeg selv synes det er nok med to.

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer ann på din egen kapasitet, og hvor mye tid du har. Her er det 4 faste, hvor en 5 er på vei. Jeg hadde 6 for noen måneder siden, men det var to eldre som jeg måtte avlive kort etter hverandre. Fant da ut at grensen min egentlig er 5, men spesielt med tanke på plass og at den ene hadde veldig forskjellig aktiviseringsbehov enn de andre så da ødela det litt for rutinene, men det gikk jo fint. For meg er det helt problemfritt å ha 5 hunder fordi jeg driver aktivt med hundesport og det er min hobby, mens andre blir stressa bare av å tenke på de. Nå har jeg en veldig balansert og konfliktfri flokk, så det er nok en del av hvorfor det er relativt enkelt. Alle bor forsåvidt inne og har fri tilgang til hagen, og jeg er i full jobb men jobber 40% hjemme :) 

Anonymkode: 75c66...c0c

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg kjenner mange som lar hundene sine være på tur i maks 2 timer så er den sperret inne i leiligheten resten av dagen fordi de har ikke noe uteplass til hunden. Kanskje sitter med kjetting foran døren. Tror nok ikke mange hunder trives i en liten leilighet uten tilgang til stor luftegård. Nei huttetu. Det er derfor man burde ha stor

hage. Høres nesten ut som du mener jo mindre hage jo bedre 😂😂😂

Har du skaffet deg 6 hunder UTEN noe som helst hage?

om man har 6 hunder og null område til de håper jeg du er regelmessig ute på tur med de. Både lange og korte turer. 

Om jeg ikke hadde hatt område hadde jeg vært ute med de annen hver time på tur. Leit om hunder er innesperret i leiligheter hele dagen på sommeren, da hjelper det ikke med 5 timer tur per hund om man ikke har noe som helst hage de kan løpe i etter de har vært på tur, eller når som helst på døgnet. 

Hundene mine er ute opptil 10timer på tur, og rett i hagen om sommeren, det får de velge om de vil være inne eller ute, det syntes jeg hundene skal få veøge for å trives. Har et eget basseng til de, og en slags "mini"fjell i tomta mi. Leker med vann og koser seg, blir som å ha en hundepark. 

Du prater som de ræva hundeeiere som plasserer hunder i kjetting i hagen eller lar de åhhhhhh så heldig får gå ut i hagen.

Det er IKKE synonymt med godt hundehold å ha hage. Jeg ser at det er flere latssabber med hund som bor i hus.(meg selv inkludert MEN i motsetning til dine får de blomstre og leker i hundepark  eller i skogen par timer hver dag. 

Anonymkode: 21869...f42

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du prater som de ræva hundeeiere som plasserer hunder i kjetting i hagen eller lar de åhhhhhh så heldig får gå ut i hagen.

Det er IKKE synonymt med godt hundehold å ha hage. Jeg ser at det er flere latssabber med hund som bor i hus.(meg selv inkludert MEN i motsetning til dine får de blomstre og leker i hundepark  eller i skogen par timer hver dag. 

Anonymkode: 21869...f42

høres mer ut som noe annet her. Bare bra hunder har tilgang til hager, om man jobber så kan hunden løpe fritt ut av huset. Dyreplageri å la de være sperret i buret i mange timer fram til man kommer hjem. Sånne mennesker burde ikke hatt lov å ha hund i det hele tatt.

Selv om man har hage betyr det ikke at man er latsabb og ikke går tur. Vi hjemme her er frilufts mennesker, er på fjellet med hundene, fisketur med hundene, pilketur, skitur osv osv., og når vi er hjemme så er vi også i hagen med hundene å steller til osv, har alt i orden, og da er hundene også fritt i hagen, når vi ikke er hjemme, eller i selskap så kan de løpe inn og ut i hagen, eller om vi jobber. Og det er supert hunder har det slikt. 

Tror du vi sitter å kikker på hunden vår i vinduet som har lyst å være med ute å stelle i hagen? 

Dere som bor i trange leiligheter høres nå veldig sjalue ut på andre med områder, eller er det for å legge skylden på andre som gir hunden det bra, for å gi hunden et dårlig liv? 😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer ann på din egen kapasitet, og hvor mye tid du har. Her er det 4 faste, hvor en 5 er på vei. Jeg hadde 6 for noen måneder siden, men det var to eldre som jeg måtte avlive kort etter hverandre. Fant da ut at grensen min egentlig er 5, men spesielt med tanke på plass og at den ene hadde veldig forskjellig aktiviseringsbehov enn de andre så da ødela det litt for rutinene, men det gikk jo fint. For meg er det helt problemfritt å ha 5 hunder fordi jeg driver aktivt med hundesport og det er min hobby, mens andre blir stressa bare av å tenke på de. Nå har jeg en veldig balansert og konfliktfri flokk, så det er nok en del av hvorfor det er relativt enkelt. Alle bor forsåvidt inne og har fri tilgang til hagen, og jeg er i full jobb men jobber 40% hjemme :) 

Samme her. Jeg er litt redd hunden skal være en hund som ikke kan være med på langturer. Har drivd litt hundesport selv. Har du store eller små hunder? 

Valpen jeg kikker på krever endel stimuli, og det er greit. Men det negative er om den ikke krever mye turer. Men jeg kan jo kjøpe ryggsekk til hund, som hunden kan sitte på ryggen resten av turen om den er sliten. Eller så får jeg bare ta meg to turer om dagen, for kan iallfall ikke ødelegge turene til noen av de :) 

AnonymBruker
Skrevet

Bæremeis heter det :) 

image.jpeg

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Jeg er litt redd hunden skal være en hund som ikke kan være med på langturer. Har drivd litt hundesport selv. Har du store eller små hunder? 

Valpen jeg kikker på krever endel stimuli, og det er greit. Men det negative er om den ikke krever mye turer. Men jeg kan jo kjøpe ryggsekk til hund, som hunden kan sitte på ryggen resten av turen om den er sliten. Eller så får jeg bare ta meg to turer om dagen, for kan iallfall ikke ødelegge turene til noen av de :) 

Jeg har 1 miniatyr/liten og 3 mellomstore, den nye valpen er liten :) Alle av krevende raser som trenger mye stimuli. Det som jeg syns er mest krevende er at de krever forskjellig, altså har jeg 2 sporthunder som trenger mye mentalt, og 2 polarhunder som krever mye fysisk, så jeg går ofte to turer så alle får det de trenger. Alle valpene her har alltid vært med på alle turene, men da blir de båret deler de første ukene. Med ryggsekk er det ikke noe problem, og ellers kan man jo gå separate turer av og til også. Så snart den er voksen burde den kunne være med på langturer selv om den er liten, hvis den er trent opp til det. Min lille på 4kg går fremst av troppen foran huskiene, men han er vandt til å være med på lange og varierte turer fra han var valp.

AnonymBruker
Skrevet

hvorfor holder det ikke med de du har allerede? 

Du vet ikke hvordan det blir med kjæresten om et år - alt kan skje, da blir det krangle om hvem skal få hunden. Hvis dere skal flytte sammen må du også tenke på de hundene du har allerede.  

Anonymkode: e619b...61e

• Liker 3
Skrevet

For mange er når du ikke klarer gi alle hundene den oppmerksomheten de skal ha.

Alle hunder skal få være mye ute, ikke bare være i hagen, men ordentlige turer, og aller helst også annen fysisk trening enn bare tur i tillegg. Alle hunder skal ha mental stimuli. Alle hunder burde få en egen tur alene innimellom, for å lære seg å takle verden uten de andre hundene og for å få egentid med eier. Alle hunder skal klippes klør på regelmessig, kanskje børstes, følges opp ifht til helse.

Jeg har to og synes egentlig det er nok, men jeg har en veldig krevende rase. Hadde klart en til, men tror ikke jeg skal ha tre av nevnte grunner ovenfor.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom hunden du titter på faktisk er en liten hund, på størrelse med chihuahua, vil den ikke fungere på tur med resten av hundene, da den har mye kortere steg enn resten. Så du vil måtte lufte i flere omganger.

Anonymkode: 9f793...8e0

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom hunden du titter på faktisk er en liten hund, på størrelse med chihuahua, vil den ikke fungere på tur med resten av hundene, da den har mye kortere steg enn resten. Så du vil måtte lufte i flere omganger.

Det er ikke lengden på beina som avgjør hvordan en hund fungerer på tur. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er da absolutt ikke sant. Nå har jeg riktignok ikke chihuahua, men noe ett lite hakk større, men det handler ikke om lengden på beina. Har hatt mange småhunder i livet sammen med aktive store hunder og de holder alltid følge uten problemer.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at når du allerede har fem hunder spiller enda en hund fra eller til ikke så stor rolle

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...