Gå til innhold

Spørsmål om kjørelærer/trafikkskole


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg holder på med kjøretimer nå. Har hatt en del allerede, men føler ikke jeg får noe særlig fremgang. Vi kjører på de samme veiene igjen og igjen, kommer oss aldri ut i trafikken. Har hatt ca 25 kjøretimer nå, og vi har fortsatt ikke kjørt i sentrum. Jeg begynner å bli skeptisk. Øvelseskjørte litt med en venn av pappa og vi kjørte noen timer sammen. Vi kom oss t.o.m etterhvert ut på motorveien og det gikk kjempefint! Han mente at jeg burde vurdere å bytte kjøreskole. 

En annen ting er at læreren ofte er forsinket. Jeg har som regel dobbeltime og da kan læreren ofte komme 10-15 minutter ETTER at timen skulle være påbegynt. Dette har skjedd rundt 10 ganger hittil. I tillegg så avsluttes kjøretimen ofte opptil 10 minutter før tiden. En annen ting jeg stusser over er at læreren ofte bruker opptil 20 minutter på at vi sitter i bilen mens den er parkert på å sitte å tegne opp skilt og å spørre meg hva de ulike skiltene betyr. Jeg svarer alltid rett. 

Er det noen måte jeg kan få tilbake noe penger på eventuelt? Eller er dette tapte penger? Eller er dette vanlig praksis? Jeg har ikke noe å sammenligne med, så vet ikke. 

Anonymkode: 9e86b...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La meg starte med å si at 25 kjøretimer ikke på noen måte er unormalt (antar du snakker om enkelttimer). Spesielt personer som kjører lite hjemme trenger flere timer, den obligatoriske opplæringen er på ingen måte omfattende nok, man trenger mengdetrening og det tar tid. Å kjøre på motorvei er noe som kommer helt til slutt. Det kan høres ut som du fortsatt arbeider på trinn to eller på begynnelsen av trinn tre.

Har du hatt sikkerhetskurs på bane (tidligere glattkjøring)? Hvor mye av det obligatoriske har du gjennomført? Det obligatoriske du har gjennomført trenger du selvsagt ikke gjøre selv. Hvis du ikke vet hvilket trinn du er på ber du om opplæringskortene, der vil notatene til læreren stå. Disse tar du med til den neste skolen. Hvis han ikke kan gi deg disse ville jeg meldt han inn til tilsynet.

Du betaler en plass mellom 14 og 18 kroner per minutt for trafikkopplæringen, at læreren kommer for sent, eller drar for tidlig er selvsagt helt uakseptabelt. Hvis læreren er for sen, bør du spørre spesifikt om tiden legges på etter, eller om det vil bli tatt igjen. men generelt sett bør du bytte lærer hvis den kommer for sent mer enn et par ganger, noen ganger skjer trafikale ting eller andre ting som forårsaker forsinkelser, men da er det en selvfølge at du betaler mindre, at tiden legges på til slutten eller at du får igjen tiden ved neste kjøretime (denne varianten ville jeg vært forsiktig med, spesielt hvis det ikke skjer første gang, be heller om prisreduksjon tilsvarende minuttene vedkommende kom for sent. En kjøretime varer 45 minutter, del prisen på en time med 45 og gang det med antall minutter han kommer for sent.

At deler av undervisningen foregår mens man står i ro er helt normalt, spesielt på trinn 3 vil det ofte være nødvendig med samtaler. Avhengig av eleven vil man stå i ro eller kjøre mens man gjør dette. Men hvis man trenger skisser for å illustrere et poeng må man selvfølgelig stå i ro. Husk at det ikke er nok at du handler riktig i trafikken, en trafikklærer vil også vite HVORFOR du handlet riktig. For å avklare det må man snakke.

Du kan selvsagt klage og be om penger tilbake, du kan også klage til Forbrukerrådet og så til FTU. Da må du kunne sannsynliggjøre at læreren var for sen til FTU. Sannsynligvis har læreren en kjørebok i bilen som logger hvor den er til ethvert tidspunkt, denne vil jo vise om vedkommende var for sen, eller dro for tidlig. Hvis det er en av de store skolene er det mer sannsynlig at de ordner opp for seg enn om dette er en frittstående lærer. Send inn en klage, beskriv at læreren er for sen og at du vil ha refundert penger. Hvis de sier nei ber du om råd fra Forbrukerrådet.

Du må for all del ikke avtale flere timer med denne læreren, avlys all opplæring du har avtalt, og du kan jo vurdere å holde tilbake penger mens klagen blir behandlet. Det er veldig dumt at du ventet så lenge med å ta tak i det da. Så bør du sjekke byen din om de har noen lærere som er flinke, og så bestiller du en enkel eller en dobbelttime med 2-3 av dem for å se hvem du har best kjemi med. Mange overser at kjemi og undervisningsmetode er individuelt, læreren som er best for meg kan være verst for deg, læreren til søsteren din kan ha vært grusom for henne men genial for deg. Selvsagt skal man unngå de som ikke leverer det man betaler for da. Prøv flere, og velg den som er best. Det sparer du på i lengden.

Hvis du synes det blir dyrt med trafikkopplæringen er det viktigste du kan gjøre å kjøre mye privat, øv på de samme øvelsene som læreren går gjennom. Du kan gjerne også laste ned lærerplanen for klasse B for å se hvilken øvelser og situasjoner du skal mestre før neste trinn. 

I tillegg bør du ta teorien så fort det lar seg gjøre og levere søknad om førerkort med en gang.

Hvis du sender en PM kan det hende jeg kan anbefale en bra lærer i byen din. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen flere generelle tips og råd om å ta førerkort, men hvis jeg begynner å skrive får jeg ikke sovet, hvis noen minner meg på det kan jeg skrive mine anbefalinger i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte pinlig lang tid på å ta lappen (hadde ikke mulighet for privat øvelseskjøring) og var innom en del kjøreskoler og kjørelærere. Mitt tips er å bytte lærer eller skole om du ikke trives med den nåværende. For min egen del fungerte det rett og slett ikke om jeg var usikker på læreren. Et annet tips er å kjøre så mye privat som overhodet mulig. Sjekk alle muligheter.

Å gjennomgå teori med kjørelærer er etter min erfaring normalt.

Hvilken by er kjøreskolen i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte ingenting hjemme, kun timer hos kjøreskole og tok kun det obligatoriske + en ekstratime samme dagen som oppkjøring ettersom jeg måtte en stund før det var ledig tid. 

Hadde en veldig fin kjørelærer, vi hadde av og til en 5-minutters prat på starten kun for å beregne kjørerute, hvor jeg følte meg klar for å kjøre, tid osv. Ble utfordret hele veien, han var pirkete og nøyaktig, lærte mye hver gang følte jeg. Og han var alltid punktlig og forventet det samme av meg. Han sa at jeg måtte pugge skilt og lese teori selv(og helst ta teoriprøven før jeg startet å øvekjøre, men den tok jeg når jeg var halvveis), og spurte meg kontrollspørsmål underveis. 
Tok kun tester på teoritentamen.no helt til jeg fikk alt riktig for hver test. Fikk 0 feil på teorien og kun skryt på oppkjøringen.

 
Hadde jeg vært deg hadde jeg byttet kjørelærer/skole, spesielt om det finnes utvalg. Hvor mye mangler du i obligatorisk før oppkjøring?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Goldsworthy skrev:

Jeg kjørte ingenting hjemme, kun timer hos kjøreskole og tok kun det obligatoriske + en ekstratime samme dagen som oppkjøring ettersom jeg måtte en stund før det var ledig tid. 

Hadde en veldig fin kjørelærer, vi hadde av og til en 5-minutters prat på starten kun for å beregne kjørerute, hvor jeg følte meg klar for å kjøre, tid osv. Ble utfordret hele veien, han var pirkete og nøyaktig, lærte mye hver gang følte jeg. Og han var alltid punktlig og forventet det samme av meg. Han sa at jeg måtte pugge skilt og lese teori selv(og helst ta teoriprøven før jeg startet å øvekjøre, men den tok jeg når jeg var halvveis), og spurte meg kontrollspørsmål underveis. 
Tok kun tester på teoritentamen.no helt til jeg fikk alt riktig for hver test. Fikk 0 feil på teorien og kun skryt på oppkjøringen.

 
Hadde jeg vært deg hadde jeg byttet kjørelærer/skole, spesielt om det finnes utvalg. Hvor mye mangler du i obligatorisk før oppkjøring?

 

Kun det obligatoriske? Startet du rett på veiledningstime trinn 2 uten å ha gått gjennom noe teknisk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest canacas
6 timer siden, Goldsworthy skrev:

Jeg kjørte ingenting hjemme, kun timer hos kjøreskole og tok kun det obligatoriske + en ekstratime samme dagen som oppkjøring ettersom jeg måtte en stund før det var ledig tid. 

Hadde en veldig fin kjørelærer, vi hadde av og til en 5-minutters prat på starten kun for å beregne kjørerute, hvor jeg følte meg klar for å kjøre, tid osv. Ble utfordret hele veien, han var pirkete og nøyaktig, lærte mye hver gang følte jeg. Og han var alltid punktlig og forventet det samme av meg. Han sa at jeg måtte pugge skilt og lese teori selv(og helst ta teoriprøven før jeg startet å øvekjøre, men den tok jeg når jeg var halvveis), og spurte meg kontrollspørsmål underveis. 
Tok kun tester på teoritentamen.no helt til jeg fikk alt riktig for hver test. Fikk 0 feil på teorien og kun skryt på oppkjøringen.

 
Hadde jeg vært deg hadde jeg byttet kjørelærer/skole, spesielt om det finnes utvalg. Hvor mye mangler du i obligatorisk før oppkjøring?

 

Jeg tok også kun det obligatoriske. Det var ingen krav om teorikurs når jeg tok førerkort, vet ikke om det er det nå? Tok ingen tester i forkant, men sto med glans. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, canacas skrev:

Jeg tok også kun det obligatoriske. Det var ingen krav om teorikurs når jeg tok førerkort, vet ikke om det er det nå? Tok ingen tester i forkant, men sto med glans. 

Ingen krav om teorikurs. Det som tar lengst tid er ofte å få elevene til å dra å ta prøven.

Kjørte du ikke til sikkerhetskurs på bane (glattkjøring)? Startet dere første time med å ta en veiledningstime? 

Det må jo bli ekstremt lite kjøring... Trinn 2 har en obligatorisk time. Trinn 3 har 4 timer på banen (der to er teori) og en veiledningstime (3 timer kjøring). Trinn 4 har 9 timer obligatorisk kjøring (og 4 i klasserom).

Hvis man kun tar det obligatoriske er man bare i bil 13 undervisningstimer fordelt på minimum 3 dager (men typisk litt mer). Da har man kun kjørt veiledningstime som bykjøring (og litt på planleggingstur og langkjøringen)... Det høres mystisk lite ut hvis man ikke har kjørt mye hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest canacas
31 minutter siden, amativeReflection skrev:

Ingen krav om teorikurs. Det som tar lengst tid er ofte å få elevene til å dra å ta prøven.

Kjørte du ikke til sikkerhetskurs på bane (glattkjøring)? Startet dere første time med å ta en veiledningstime? 

Det må jo bli ekstremt lite kjøring... Trinn 2 har en obligatorisk time. Trinn 3 har 4 timer på banen (der to er teori) og en veiledningstime (3 timer kjøring). Trinn 4 har 9 timer obligatorisk kjøring (og 4 i klasserom).

Hvis man kun tar det obligatoriske er man bare i bil 13 undervisningstimer fordelt på minimum 3 dager (men typisk litt mer). Da har man kun kjørt veiledningstime som bykjøring (og litt på planleggingstur og langkjøringen)... Det høres mystisk lite ut hvis man ikke har kjørt mye hjemme.

Jeg tok glattkjøring, mørkekjøring og langkjøring ja. Og kjøretimer to ganger i uka om jeg husker riktig. Tok lappen i Oslo, så hadde nok av utfordringer også. Fikk lappen på første forsøk, oppkjøring på vinterens første kjipe dag med underkjølt regn osv.

Jeg kjørte ingenting hjemme. Dette er straks 20 år siden, så det kostet meg ca 11'  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...