Gå til innhold

Sjakk og kvinnfolk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At de er overlegne deg tviler jeg ikke på. Du vet, menn er ovverrepresentert i begge ender av normalfordelingskurven - både de mer intelligente og de minst intelligente. Ha en fin dag :laugh:

Anonymkode: 75e2d...4ab

Samme tenker jeg. Det hjelper lite med muskelmasse i møte med et overlegent intellekt. Hadde du plassert meg i jungelen så ville jeg spist gorillaer og løver til frokost til tross for at jeg startet på bar bakke.

Det samme ser vi i sjakken - Judit Polgar som har høyere IQ enn Einstein er en jeger. Alle hun spiller mot føler seg jaktet på og presset av hennes aggresjon og overlegne intellekt. Selv Magnus Carlsen har uttrykt angst i møte med denne damen - og hun har beseiret han.

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
På 3.1.2017 den 16.21, AnonymBruker skrev:

Det er ikke min erfaring, for å si det mildt. 

Anonymkode: adba2...0f5

Da lurer jeg på hvilken planet du lever på. Tanken om at kvinner bare må oppmuntres litt går igjen på nesten alle samfunnsområder. Undervisning som rettes mot jenter, egne kvinnegrupper på universitetene, stillingsannonser med den obligatoriske "kvinner oppfordres til å søke", arbeidsplasser som tilrettelegges for kvinner, TV-dekning for kvinnesport som overhodet ikke står til prestasjoner, kvotering osv. Man kan skrive en hel bok om alt som gjøres for å oppmuntre og tilrettelegge for kvinner, men det kommer jo aldri noe ut av det. Forskjellene er og blir de samme, med unntak av at kvinner når gjør det litt bedre på skolen, har noe høyere utdanning og innehar toppstillinger som de ikke fikk ha før osv.

Anonymkode: 65b76...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, WubWub skrev:

Jo men da dobler vi også muligheten for gode kvinnelige sjakkspillere.

Hva så? Vi dobler jo de dårlige og middels gode sjakkspillerne også, slik at kvinner fremdeles er like dårlige som menn. Er det konseptet 'gjennomsnitt' du ikke forstår her?

10 timer siden, WubWub skrev:

Idag er det slik at menn er i toppsjiktet da bare 4-6% kvinner spiller aktivt.

Det er ikke en eneste kvinne i toppsjiktet per idag, faktisk er det ikke lenger en eneste kvinne blant de hundre beste. Hva er det dobbelte av 0? Svar: X = 0 eller X > antallet mannlige toppspillere. Sett strek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da lurer jeg på hvilken planet du lever på. Tanken om at kvinner bare må oppmuntres litt går igjen på nesten alle samfunnsområder. Undervisning som rettes mot jenter, egne kvinnegrupper på universitetene, stillingsannonser med den obligatoriske "kvinner oppfordres til å søke", arbeidsplasser som tilrettelegges for kvinner, TV-dekning for kvinnesport som overhodet ikke står til prestasjoner, kvotering osv. Man kan skrive en hel bok om alt som gjøres for å oppmuntre og tilrettelegge for kvinner, men det kommer jo aldri noe ut av det. Forskjellene er og blir de samme, med unntak av at kvinner når gjør det litt bedre på skolen, har noe høyere utdanning og innehar toppstillinger som de ikke fikk ha før osv.

Jeg snakker ikke om tilrettelegging eller kvotering. Jeg snakker om at blir man fortalt mange nok ganger at man ikke er god eller kommer til å bli god, så er ikke det heldig og kan påvirke resultater. Men skjønner at jeg taler for døve ører

Anonymkode: adba2...0f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.1.2017 den 10.32, WubWub skrev:

Men jeg kan nevne et punkt ; Kvinner har høyere IQ i snitt enn menn. Det dreier seg "bare" om 5 poeng men det er i realiteten ganske mye og det kan forklare hvorfor jenter er så ufattelig mye dyktigere på skolen i matematikk , forskning og andre teoretiske fag. 

Du referer til én spesiell studie som fikk mye oppmerksomhet i 2012. Det finnes flere studier med utvalg fra samme aldersgrupper som viser at menn er smartere. Jeg har heller aldri sett en studie som sier at topp-prosentilene i Gausskurven domineres av jenter og kvinner - og det er vel disse denne tråden tar for seg.

Forfatteren av studien som du refererer til gikk ut etter medieoppstyret og avkreftet påstanden om at kvinner hadde hele 5 IQ-poeng høyere enn menn.

Analyzing those 5 datasets and throwing away all of the older studies from the prior generation (prior to 1982), he compared men and women on the Raven's Progressive Matrices test, a test of abstract, logical reasoning. Setting the male score at 100, Flynn found that women scored the lowest in Australia (99.5), but in the other 4 nations Raven's scores varied from 100.5 to 101.5. After presenting this data, he noted:

"So they certainly equaled men, and perhaps were slightly above. This has been distorted in the news of my saying that women are incredibly more intelligent than men. As you can see, this somewhat goes beyond what was claimed."

https://www.psychologytoday.com/blog/beautiful-minds/201207/men-women-and-iq-setting-the-record-straight

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.1.2017 den 8.14, WubWub skrev:

Det samme ser vi i sjakken - Judit Polgar som har høyere IQ enn Einstein er en jeger. Alle hun spiller mot føler seg jaktet på og presset av hennes aggresjon og overlegne intellekt. Selv Magnus Carlsen har uttrykt angst i møte med denne damen - og hun har beseiret han.

Har han virkelig uttrykt angst for å møte Polgar? Det er jo litt pussig i og med at de kun har møttes tre ganger i langsjakk, hvorav Carlsen har vunnet to og en ble remis. Litt morsomt at du skulle nevne at akkurat Polgar er en som skremmer vannet av Magnus, da nettopp hun uttalte for noen år siden at å spille mot ham "føltes som å drukne".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4.1.2017 den 7.47, WubWub skrev:

Der kan vi enes om noe. At gutter presterer dårligere i matematikk, forskning eller andre akademiske fag betyr ikke at de er underutviklet. De har sikkert andre styrker....

Gutter presterer ikke dårligere i matematikk på nasjonale prøver. De presterer heller ikke dårligere på internasjonale tester som PISA og TIMMS. De gjør det i gjennomsnitt litt bedre, og de er suverene hva angår representasjon på de høyeste nivåene.

Når det gjelder forskning og akademiske fag på universitet/høyskole så dominerer forsatt menn på toppnivåene der óg - ikke minst når det kommer til eliteinstitusjonene. Du virker å være veldig opphengt i akkurat matematikk, og det er jo litt søtt. Ta en titt på hvilket som helst eliteuniversitet i f.eks Nord-Amerika og Storbritannia, og sjekk selv fordelingen mellom menn og kvinner når det kommer f.eks til doktorgradstudenter. Her ved Harvard.

Endret av Brannslangen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.1.2017 den 7.58, WubWub skrev:

I junior sjakk lag så får også unge jenter over 100 poeng høyere rating enn jevnaldrende gutter. Men det er jo logisk da jenter er ifølge studier smartere enn gutter.

Hadde sjakk vært et teoretisk fag ville vi sett at det bare var damer på topp 100 listen. 

Kan du dokumentere at jenter har 100 poeng høyere rating i snitt enn gutter på junior-nivå?

Sjakk er forøvrig allerede et teoretisk fag. Du kan bygge små fjell med alle bøkene om åpningsteori, sluttspillteori, analyser, og andre faglige kommentarer om sjakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎01‎.‎01‎.‎2017 den 20.26, AnonymBruker skrev:

Magnus Carlsen deltar vel som regel i "åpen turnering" når han skal  spille sjakk, hvor både kviner og menn har muligheten til å delta. Men hvorfor er det ikke langt fleire kvinner med i topp-sjiktet innenfor sjakk?

Med sjakk, så er det jo selvfølgelig ingenting fysisk som foregår. Så det er ingen som kan klage over at menn stiller noe spesielt sterkere enn kvinner. Men en del kvinnfolk liker jo å påstå at kvinner viss nok er intellektuelt bedre rustet enn menn, og blant annet gjør det mye bedre ved høyere utdannelse...

Men hvorfor finnes det ikke langt fleire kvinner som kan prestere noe særlig innenfor sjakk på høyt nivå da ?

Anonymkode: e1b36...39a

Sjakk taler sitt klare språk Kvinner er ikke så smarte som de vil ha det til. Lets face it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Brannslangen skrev:

Kan du dokumentere at jenter har 100 poeng høyere rating i snitt enn gutter på junior-nivå

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Brannslangen skrev:

Kan du dokumentere at jenter har 100 poeng høyere rating i snitt enn gutter på junior-nivå?

Sjakk er forøvrig allerede et teoretisk fag. Du kan bygge små fjell med alle bøkene om åpningsteori, sluttspillteori, analyser, og andre faglige kommentarer om sjakk.

Ja det kan jeg. Og nei sjakk er ikke allerede et teoretisk fag på skolen - men det burde være det. Og om det hadde vært det så ville damer dominert sporten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, WubWub skrev:

Ja det kan jeg. Og nei sjakk er ikke allerede et teoretisk fag på skolen - men det burde være det. Og om det hadde vært det så ville damer dominert sporten.

Og det bygger du på......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎02‎.‎01‎.‎2017 den 6.30, AnonymBruker skrev:

Hadde Bobby Fischer eller Magnus Carlsen blitt tvunget til å strikke i barndommen hadde nok verden sett annerledes ut.

Ble du tvunget til å strikke. Tydelig at du ikke ble tvunget til å spille sjakk da, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, debatant skrev:

Vås kan ikke underbygges:/

Du kan google deg frem til statistikkene for junior lag om det opptar deg. At jenter scorer høyere enn gutter når det kommer til prestasjon er helt i tråd med det samme bildet vi ser på skolen i teoretiske fag

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, WubWub skrev:

Du kan google deg frem til statistikkene for junior på lag om det opptar deg. At jenter scorer høyere enn gutter når det kommer til prestasjon er helt i tråd med det samme bildet vi ser på skolen i teoretiske fag

Når jeg gikk på skolen var gutter klart bedre enn jenter i teoretiske fag. Det var tiden før alt ble lagt opp til å behage jenter. 

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, debatant skrev:

Når jeg gikk på skolen var gutter klart bedre enn jenter i teoretiske fag. Det var tiden før alt ble lagt opp til å behage jenter. 

Alt var vel bedre i gode gamler dager. Men realitetene idag er andre. Jenter er flinkest til det meste. I fremtiden vil kvinner dominere alle intellektuelle fag og forskning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, WubWub skrev:

Alt var vel bedre i gode gamler dager. Men realitetene idag er andre. Jenter er flinkest til det meste. I fremtiden vil kvinner dominere alle intellektuelle fag og forskning

Ja, vi venter i spenning :)

Anonymkode: 75e2d...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...