Gå til innhold

Tenker menn som har presset kvinner til aborter over hva de egentlig har gjort noen gang?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Biloba skrev:

Kompetente fagpersoner råder ikke til abort. Eneste ganger er at noen fagpersoner kan være uprofesjonelle og prøve å påvirke dersom fosteret er svært sykt, eller der mor er svært syk, f.eks kreft, og svangerskap truer livet eller hindrer helt nødvendig behandling.

Om man har lyst nok på barn, synes man er i rett eller feil alder, føler man har geil partmet,vil gjøre ferdug utdannelse og andre vanlige geunner for å revurdere et uplanlagt svangetskap, er det ingen fagfolk som har kompetanse på. Det er opptil den enkelte å ønske hva de vil, og opptil en gravid å ta den endelige beslutningen vedrørende graviditeten

Jeg vet ikke hvor mye faglig du  vet om dette. Men jeg vet noe.

Men det du argumenterer med er greit nok. Men nå er det ikke vanlige friske mennesker jeg primært tenker på. 

Forelder som ikke er kompetent pga. livssituasjon er ikke dette som du ramser opp.

Ei kvinne på på 33 år med hus, jobb og hjem som fungerer kan godt bli mor - faglig riktig 'vurdert.  Mens det gifte paret som sliter med psykiske problemer er ikke egnet. 

Jeg har ikke skrevet noe om parforhold, ikke parforhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Peter007 skrev:

At en uønsket graviditet som blir vurdert av en kompetent tredje person råder totalt sett til abort. Men like fullt er hun bestemt på å bli mor.

Nå har jeg ikke skrevet noe om ONS etter nyttårsaften eller uønskett i parforhold. Poenget er at når en komponent fagperson råder til abort,og kvinnen vil fullføre svangerskapet. I slike tilfeller kan mannen men abort er riktig. Men han blir behandlet som en forferdelig person av kvinnen, og andre rundt henne. Så det er heller mannen som blir presset til et farskap som ikke er faglig riktig. Kvinnen burde heller ha dårlig samvittighet I stedet for mannen. 

Videre kan en også stille spørsmål ved prevensjon. At mannen blir presset til å droppe kondom er ofte en manipulasjon. Ei kvinne vet å trykke på de riktige knappene hos mann, og spesielt en kåt mann er et lett bytte. Her burde kvinner ha dårlig samvittighet. 

 

 

Når pleier en "kompetent fagperson" å råde til abort? Hvem er denne "kompetente fagpersonen"? Og når er det å fullføre et svangerskap ikke "faglig riktig"?

Eneste gangen fagfolk råder til abort er vel der det er medisinske grunner til abort? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Peter007 skrev:

Jeg vet ikke hvor mye faglig du  vet om dette. Men jeg vet noe.

Men det du argumenterer med er greit nok. Men nå er det ikke vanlige friske mennesker jeg primært tenker på. 

Forelder som ikke er kompetent pga. livssituasjon er ikke dette som du ramser opp.

Ei kvinne på på 33 år med hus, jobb og hjem som fungerer kan godt bli mor - faglig riktig 'vurdert.  Mens det gifte paret som sliter med psykiske problemer er ikke egnet. 

Jeg har ikke skrevet noe om parforhold, ikke parforhold. 

Alle er ikke like godt egnet som foreldre av ulike grunner. Men jeg har aldri hørt om at en "kompetent fagperson" har gått inn og rådet kvinnen til å ta abort. Hvem er i så fall denne "fagpersonen"? Fastlegen? Psykologen? Saksbehandleren i NAV? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne menn tipper jeg i 99% av tilfellene ikke tenker over det engang, etterpå. "Puh, der fikk jeg knerta barnet mitt", så kan de ta seg en øl med god samvittighet. Kvalmt. 

Jenter må bli flinkere til å sortere vekk sånne guttunger i første omgang. Klart det kan vise seg at "drømmemannen" var en umoden guttunge da han ble stilt til veggen, men jeg vet at mange jenter er naive. Fy! Ikke bra. 

Når det er sagt så skal man være ganske ryggradløs om man lar seg presse til noe man ikke ønsker. Abort er ikke et enkelt spørsmål, det er jo et spørsmål om liv eller død (skal jeg drepe barnet mitt, eller skal jeg gjøre mitt beste for å være en god mor?). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er menn som presser kvinner til abort. På den andre siden har du kvinner som tvinger menn til å bli fedre. De trenger ikke engang fortelle dem om det, men har all rett på sin side til å komme etterpå og kreve bidrag og at han i det minste på den måten tar seg av et barn han kanskje aldri hadde lyst på.

Å ta abort i dag er såpass lite risikabelt at menn selvsagt burde ha like stor rett som kvinner til å bestemme om de skal få barn. Alle er enige om at menn ikke skal kunne tvinge kvinner til å få biologisk avkom, da må det jo gjelde for menn også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Peter007 skrev:

At en uønsket graviditet som blir vurdert av en kompetent tredje person råder totalt sett til abort. Men like fullt er hun bestemt på å bli mor.

Nå har jeg ikke skrevet noe om ONS etter nyttårsaften eller uønskett i parforhold. Poenget er at når en komponent fagperson råder til abort,og kvinnen vil fullføre svangerskapet. I slike tilfeller kan mannen men abort er riktig. Men han blir behandlet som en forferdelig person av kvinnen, og andre rundt henne. Så det er heller mannen som blir presset til et farskap som ikke er faglig riktig. Kvinnen burde heller ha dårlig samvittighet I stedet for mannen. 

Videre kan en også stille spørsmål ved prevensjon. At mannen blir presset til å droppe kondom er ofte en manipulasjon. Ei kvinne vet å trykke på de riktige knappene hos mann, og spesielt en kåt mann er et lett bytte. Her burde kvinner ha dårlig samvittighet. 

 

 

Jeg skjønner virkelig ikke hva du mener med disse tredjepersonene som råder noen til abort? Hvem er de? Jeg mener: helsepersonell kan de umulig være fordi helsepersonell ikke har lov å uttale seg i sånne spørsmål. Så hvem er de da? 

Anonymkode: 671cd...bab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun omtaler menn som presser kvinner til abort. Ikke menn som fremlegger sin mening fra sitt ståsted. Mannens egoisme er ikke mer objektiv eller mer kompetent enn kvinners ståsted i dette spørsmålet.

Jeg er ellers enig med senere bruker i tråden at en del kvinner lar mannen bestemme. De ønsker seg mannens støtte, men når de ikke får den, har de fleste likevel mulighet til å gå videre med barnet alene. Er det en partner de elsker, vil presset oppleves enormt, men mulighet til å velge barnet er der.

Jeg mener at det er viktig for kvinners selvbestemmelse å erkjenne at vi selv velger hvor mye innflytelse mannens ønske skal ha, og ta ansvar for egen beslutning. 

Jeg har sett brukere her som har blitt gravide i fase med samlivsbrudd, hun vil beholde, han vil ha abort. Hun velger likevel å bruke masse tid med personen som presser henne, og ender med å velge abort. For deretter å være bitter fordi "han tok fra henne barnet". Det gjorde han jo ikke. Hun kunne fint hatt barnet alene, men til syvende og sist valgte hun det bort, og bruker eksen som syndebukk. 

At kvinner må være bevisst sitt ansvar for sitt valg. Rett til fri abort innebærer ikke rett til å ha en partner som støtter uansett valg. 

(Mener selvfølgelig ikke at alle kvinner har mulighet til å ta seg av barn alene, heller ikke absolutt alle norske kvinner. Og du som fikk reelle drapstrusler, selvsagt er du i en helt annen situasjon enn en hvis kjæreste er "ikke klar".) Menn må også ta ansvar for sin egen drittsekkoppførsel. Til hovedinnlegg: . Nei, jeg tror de færreste angrer. En slik egoisme sier noe om empati og omsorg for andre. Det gror vanligvis ikke plutselig fram

Anonymkode: 3aaa3...bec

Ja, det er blant annet disse tingene jeg ville diskutere. At et menneske har ganske mye makt over et annet menneske hvis det andre mennesket faktisk elsker en. Fordi da er både en selv og barnet avvist "som ikke gode nok" i presssituasjonen. Noe som vil oppleves grusomt for de aller fleste og gjør en lettere manipulerbar på mange måter. Og en blir motagelig for argumenter som "hvis du elsker meg, da tar du abort". "Hvis du elsker barnet, tar du abort, for det får ingen far, unner du det virkelig ikke en far? Da elsker du det ikke". Og jeg lurer på om den andre parten overhodet ser dette?

Har ellers tenkt de samme tankene som deg i siste avsnitt, om at kanskje det er så enkelt at en mann som presser noen til abort kanskje bare har grunnleggende mangel på empati og omsorg for andre og derfor aldri angrer? Men det kunne jo vært på en måte "formildende" om en person i etterkant klarte å se at en abort kan ha vel så store konsekvenser og ofte verre konsekvenser enn et barn noen gang ville hatt. Siden et barn alltid vil vill føre med seg gode ting også, for begge parter, i motsetning til aborter. Så jeg lurer liksom på om menn noen gang tenker over disse tingene i etterkant, eller om de bare er opptatt av å få viljen sin, koste hva det koste vil, også glemmer hele saken og gir bare blanke i at kvinnen gjerne vil slite med både tapet av et barn, og at man har sviktet både seg selv og barnet for en mann som ikke elsket en tilbake, i etterkant. Siden det neppe kan betraktes som kjærlighet å ønske et felles barn dødt..Samt at en står ansvarlig for å drept det barnet man savner. 

Anonymkode: 671cd...bab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Biloba skrev:

Kompetente fagpersoner råder ikke til abort. Eneste ganger er at noen fagpersoner kan være uprofesjonelle og prøve å påvirke dersom fosteret er svært sykt, eller der mor er svært syk, f.eks kreft, og svangerskap truer livet eller hindrer helt nødvendig behandling.

Om man har lyst nok på barn, synes man er i rett eller feil alder, føler man har geil partmet,vil gjøre ferdug utdannelse og andre vanlige geunner for å revurdere et uplanlagt svangetskap, er det ingen fagfolk som har kompetanse på. Det er opptil den enkelte å ønske hva de vil, og opptil en gravid å ta den endelige beslutningen vedrørende graviditeten

Det var det jeg også trodde. Høyst uetisk å råde noen til abort , kompetent eller ikke. Man kan bare veilede og gi råd så må kvinnen selv ta valget.  

Anonymkode: 78690...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...