Gå til innhold

Å være en ateist... jeg spør fordi jeg seriøst ønsker å vite det.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en Hindu, jeg er oppvokst med at "alle veier fører til Rome". Hinduer påberoper seg ikke til "eneste sanne Gud". Så fra mitt ståsted så er viktigst å tro på noe, uansett om du kaller han for Vishnu, Jehova eller Allah.

MEN jeg seriøst ønsker å vite hvordan man blir en ateist, hvordan det er å ikke tro på noe. Noen sier jeg kan ikke tro på en oppfunnet person, en jeg aldri har sett, osv.... Det tror jeg er for enkel svar. Det må ligge noe mere bak.

Jeg spør fordi jeg ønsker å forstå det.

Anonymkode: a792e...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke på noe. Vi blir født med sperm+egg, vi lever, vi dør og råtner og blir til jord. Jeg tror ikke på at vi har en sjel eller noe åndelig som går ut av kroppen når vi dør. Er ikke noe særlig mer til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ateister lurer nok på det samme, hvordan kan man tro på noe som hørest så ekstremt lite sannsynlig ut. Selv er jeg vel ikke ateist, men jeg tror ikke på religioner. Det er nok mer enn det vi mennesker kan se og ta på her i verden, men at det er en gud med strenge dømmende regler, virker bare helt idiotisk på meg. Hva det er aner jeg ikke, men jeg er tilbøyelig til å tro at alt ikke er over når vi dør, men tror ikke jeg får noe svar før jeg dør selv.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke på noe. Vi blir født med sperm+egg, vi lever, vi dør og råtner og blir til jord. Jeg tror ikke på at vi har en sjel eller noe åndelig som går ut av kroppen når vi dør. Er ikke noe særlig mer til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har jeg ingen grunn til å tro. Jeg ser ikke hensikten med det, rett og slett. Jeg har jo ingen mulighet for å vite om det jeg velger å tro på (uansett hvilken guddom det måtte være), faktisk eksisterer, så da velger jeg å ikke forholde meg til det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo så enkelt da, jeg har aldri trodd.

Synes mer det er et spørsmål om hvordan noen kan tro, vi er alle født ateister. Du har bare på blitt fortalt hva du skal tro på, kanskje nok ganger og i en så påvirkelig alder at du til slutt har blitt overbevist om at det stemmer. Enkel hjernevasking.

Men om du ikke hadde blitt indoktrinert, og noen kom til deg i dag og sa at den ene eller andre guden eller julenissen eller hvem det nå skal være eksisterte, så hadde du sett nøye på bevisene og slått det fra deg relativt kjapt. Med mindre du hadde et enormt behov for å tro på noe, fremdeles er lett påvirkelig e.l.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har heller ingen grunn til å tro på noen religion, på samme måte som jeg ikke tror på helbredende krystaller eller ufoer. Jeg er oppvokst uten religiøst innhold, religion har aldri vært et tema for meg. For meg er religion noe som bunner i dødsangst, og et ønske om å føle seg spesiell.

Anonymkode: 73aa5...ab3

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anthrax skrev:

Jeg tror ikke på noe. Vi blir født med sperm+egg, vi lever, vi dør og råtner og blir til jord. Jeg tror ikke på at vi har en sjel eller noe åndelig som går ut av kroppen når vi dør. Er ikke noe særlig mer til det.

Lol.  Sjelen er deg, som min sjel er meg. Har ingenting med religion å gjøre. 

 

Anonymkode: fb91b...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lol.  Sjelen er deg, som min sjel er meg. Har ingenting med religion å gjøre. 

 

Anonymkode: fb91b...f0e

Jeg tror ikke vi har sjel - noe må jo opp i himmelen, sant? Da blir det jo sjela. Er sånn jeg tolker religion. Den fysiske kroppen blir jo ikke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anthrax skrev:

Jeg tror ikke vi har sjel - noe må jo opp i himmelen, sant? Da blir det jo sjela. Er sånn jeg tolker religion. Den fysiske kroppen blir jo ikke med.

Hvorfor skal den opp i himmelen? 

Jeg tolker ikke sjel til noe religiøst, personlig så er jeg agnostik ateist og har ikke noen tro. 

Anonymkode: fb91b...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal den opp i himmelen? 

Jeg tolker ikke sjel til noe religiøst, personlig så er jeg agnostik ateist og har ikke noen tro. 

Anonymkode: fb91b...f0e

Det får du spørre troende om :) Jeg tolker sjel som religiøst. Jeg er bare ikke troende verken på en gud eller en sjel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anthrax skrev:

Det får du spørre troende om :) Jeg tolker sjel som religiøst. Jeg er bare ikke troende verken på en gud eller en sjel. 

Jeg er heller ikke troende, men jeg benekter ingenting.  Men for meg så er sjelen oss selv og som forsvinner i det vi dør. 

Anonymkode: fb91b...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er heller ikke troende, men jeg benekter ingenting.  Men for meg så er sjelen oss selv og som forsvinner i det vi dør. 

Anonymkode: fb91b...f0e

Benekter? Som i at du mener jeg benekter at vi har en sjel? Har du vitenskapelige bevis for at vi har en sjel? Hvis ikke så kan du ikke si at jeg benekter noe. 

Er en fint ting at slik tro er individuelt da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er heller ikke troende, men jeg benekter ingenting.  Men for meg så er sjelen oss selv og som forsvinner i det vi dør. 

Anonymkode: fb91b...f0e

Jeg synes også det er litt rart å snakke om en sjel. Basert på gener, følelser og læring/kognitive prosesser. Alt dette er kun kjemiske reaksjoner i hjernen. Hvor mener dere sjelen befinner seg?

Anonymkode: 73aa5...ab3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan man blir en ateist? 

Det handler vel heller om hvordan/forhvor man ikke blir religiøs.

Ingen fortalte meg som barn hva jeg skulle tro på eller ikke tro på, heller ikke at det faktisk fantes noe å tro på. Dermed var jeg bortimot uvitende om at religioner fantes før jeg begynte på skolen. Da var jeg så stor at jeg ikke tok det for god fisk. Gud & jesus ble i mitt hode fantasifigurer på lik linje med julenissen og tannfeen.

Derfor er jeg en ateist..

Anonymkode: 7b27d...f5b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro bunner vel muligens i den oppfatning at det er en mening med selve det å eksistere. Men det er jo ingen mening med det, vi bare er. Mennesker søker meninger med alt, vi setter oss over alt annet og innbiller oss at vi betyr noe, men vi betyr ingenting. Den dagen vi er borte fortsetter alt som før, ingenting er annerledes bortsett fra at jeg'et ikke er der lengre. Slik ser jeg iallfall på det, ikke er man unik, ikke er man spesiell og ikke er man uerstattelig. Det eneste som er evig er energien i kroppen, når vi dør går den over til andre former. Det er en naturlov. Men energi er ikke liv, ikke sjel og ikke noe annet en atomer i bevegelse.

Jeg har aldri forstått religion, det er så uangripelig og naturstridig at det umulig kan ha rot i virkeligheten slik jeg ser det.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Anthrax skrev:

Benekter? Som i at du mener jeg benekter at vi har en sjel? Har du vitenskapelige bevis for at vi har en sjel? Hvis ikke så kan du ikke si at jeg benekter noe. 

Er en fint ting at slik tro er individuelt da. :)

Vitenskap går også på tro, eller tolkningen av det som vi finner ut, og vitenskap i forskjellige kategorier kan tolkes ulikt fra menneske til menneske,  enten det gjelder universet eller det som foregår på jorda. 

Jeg benekter ikke det ateister gjør at Gud ikke finnes eller som kristne som benekter at Gud ikke finnes,  eventuelt sjel, åndelig mm innen religion. 

Som sagt, sjelen har ingenting med religion å gjøre.  Det er ikke annet enn oss selv. 

Har du vitenskapelige bevis for at sjelen ikke finnes? 

Anonymkode: fb91b...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes også det er litt rart å snakke om en sjel. Basert på gener, følelser og læring/kognitive prosesser. Alt dette er kun kjemiske reaksjoner i hjernen. Hvor mener dere sjelen befinner seg?

Anonymkode: 73aa5...ab3

Se deg i speilet så ser du den. 

Sjelen er hele deg,  sammensatt av følelser, personlig. Ja hele deg selv. 

Om du møter noen på pub og en sier til deg " hvordan går det med deg din gamle sjel " så har dette ingenting med religion å gjøre. 

Anonymkode: fb91b...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten trodde jeg. Eller, jeg forsøkte å tro. For det var jo det de voksne innprentet oss på skolen og i barneforeningen, at Bibelen var sann, og da måtte det jo stemme, eller hva? Jeg begynte på barneskolen midt på 70-tallet, og er veldig glad for at barn ikke lenger indokterineres gjennom undervisning og dagligliv på skolen i samme grad som da. 

Som sagt, jeg forsøkte å tro, fordi noen innbilte meg at det var det eneste riktige, og fordi jeg trodde det kanskje var noe galt med meg hvis jeg ikke trodde, men ettersom jeg ble eldre, mer istand til å tenke selv, innhente informasjon og løsrive meg fra de voksne, var det veldig lett å gi slipp på den barnetroen jeg egentlig aldri hatt hatt 100%. Logikken overtok i det barnlige sinnet kan man si. Så enkelt.

Anonymkode: 987b6...87c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært noe annet enn en ateist, og jeg klarer virkelig ikke å forstå hvorfor noen ved sine fulle fem tror på noe så spinnvilt og usannsynlig som en for for gud. Religion virker for meg som sinnslidelser og vrangforestillinger satt i system, og religiøse mennesker fremstår som tankeløse, naive og lite reflekterte.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...