Gå til innhold

Finnes det regler for å publisere bilder på nettet når foreldre ikke er enige?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mine barn blir utlevert på en blogg hvor far har ny samboer. Samboeren hans har hatt blogg i flere år, nå blogger de sammen. Kan jeg komme noen vei med å kontakte advokat? Siden de skriver en "familieblogg" har de samarbeid med barneklær/utstyr osv. De har gitt meg ett tilbud om å gi meg 30% av de inntektene, men jeg ønsker fremdeles ikke at de skal gjøre det! Synes å dele bilder og i tillegg tjene penger på det er HELT FEIL!!! Har barna ingen rettigheter her selv om de er for små til å snakke for seg???

Anonymkode: 47e6e...018

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine barn blir utlevert på en blogg hvor far har ny samboer. Samboeren hans har hatt blogg i flere år, nå blogger de sammen. Kan jeg komme noen vei med å kontakte advokat? Siden de skriver en "familieblogg" har de samarbeid med barneklær/utstyr osv. De har gitt meg ett tilbud om å gi meg 30% av de inntektene, men jeg ønsker fremdeles ikke at de skal gjøre det! Synes å dele bilder og i tillegg tjene penger på det er HELT FEIL!!! Har barna ingen rettigheter her selv om de er for små til å snakke for seg???

Anonymkode: 47e6e...018

Du kontakter Datatilsynet i slike saker. Det er brudd på diverse lover. Du kan google deg frem til Barnevaktens.no eller barneombudet.no og andre sider, så finner du lover dette er brudd på, og hvordan du kan håndtere dette. 

Anonymkode: 96b99...019

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blogging burde virkelig være noe man må ha samtykke fra den andre ved delt foreldreansvar! Man har jo null mulighet til å beskytta barna sine uten! Synes slikt er veldig alvorlig! 

Anonymkode: 47e6e...018

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bloggerbarnas rettigheter er dessverre ikke-eksisterende ser det ut som. Ta en sving innom Bloggerbarna-tråden på underforumet Rampelys. Mange oppegående debattanter der, men trådene der modereres i fillebiter av moderatorene og er bare med på å understreke faktumet at bloggerbarna er overlatt til seg selv. Hverken Barneombudet eller Datatilsynet vil ta ansvar for disse bruddene på Personvernloven og Barnekonvensjonen. Dessverre. Tror du får prøve deg via FVK men tviler på at du kommer noen vei :( Men jeg krysser fingrene for deg. For en fortvilet situasjon.

Anonymkode: 2ce78...05a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden barn ikke kan samtykke til publisering av bilder må det innhentes tillatelse fra foresatte. Ved samlivsbrudd må man ha tillatelse fra BEGGE foresatte. Eksen og hans sambo har derfor ikke lov til å publisere bilder av barna uten ditt samtykke

https://teknologirett.no/858/barns-personvern-pa-internett-og-i-sosiale-medier-har-barn-vern-mot-egne-foreldres-deling/

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg følger ivrig med i denne tråden, og lurer litt på hvem dette gjelder.

Anonymkode: cc2fd...7c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, bryr meg filla om hvem dette er, men slik hadde jeg løst det.

1. Sagt klart ifra at du ikke liker dette. Vist de artikkelen og sagt at de ikke har ditt samtykke til å publisere bilder av barna, og hvis de fortsetter med det tar du det videre.

2. Hvis de ikke gir seg går du til advokat og får skrevet et formelt brev. Dette brevet leverer du til eksen samt en kopi til bloggens sponsore hvor du informerer om at bloggen ulovlig publiserer bilder av dine barn. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...