AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #21 Skrevet 27. desember 2016 Unnskyld meg men dere som mener man ikke skall legge barn tidlig, kan umulig ha barn selv!! Altså mine to må være i seng tidlig. Min eldste er snart 12 og sover hun ikke før 20.30 så er hun dødssliten dagen etter. Lille skall helst være i seng klokken 19.30 da han trenger energien på skolen. Er de for trøtte fungerer de rett og slett ikke i hverdagen. Og mener du det kun er i Norge?? Da burde du ta deg en tur til barnefamilier i Tyskland og hele Øst-Europa. Der er det nazi regime på legging!! Jeg er ikke norsk men fra ett land i øst Europa og er ofte sjokkert over hvor lite spesielt ungdom, ikke har en sunn og god legge rutine. Anonymkode: d62b1...c78
Søgni Skrevet 27. desember 2016 #22 Skrevet 27. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Litt enig. Norske barn bor i barnehagen fra de er 9 mnd. Så er de der 45-55 timer i uken. Foreldre raser hvis bhg stenger to dager i romjulen pga 2-3 barn påmeldt f.eks. Så raser de også når de MÅ ha 3 uker sammenhengende ferie på sommeren. De hater jo å være med sine egne barn. De forstår ikke at disse barna skal hjelpe dem tilbake når de blir gamle. Så ja nordmenn er rare. Masse barn skal dem ha, men være med dem vil de ikke. Anonymkode: 24636...a96 Jeg syns dette blir tullete. Ingen raser, og alle vil være sammen med barna sine. Skal vi ikke snart slutte å rosemale en feil versjon av tidligere tider, hvor barn riktignok var "hjemme", men ikke var så mye sammen med foreldrene av den grunn? Om de enn vokste opp på en gård med storfamilien rundt seg, eller i et hjem med en hjemmeværende mor, var realiteten ofte at hverdagen til de voksne (og ofte barna etter en viss alder) bestod av arbeid. Det var en hverdag uten mange tekniske hjelpemidler vi tar for gitt i dag, et syn på barn og barndom som er helt annerledes enn dagens,hvor barna ikke skulle gå i veien. Det var ikke slik at mor bakte cupcakes og malte med vannfarger sammen med barna fra morgen til kveld, for å sette det på spissen. Dagens foreldre er mer sammen med barna sine enn disse var, om man da regner "tid" som "tid man ikke jobber med noe samtidig". 6
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #23 Skrevet 27. desember 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Unnskyld meg men dere som mener man ikke skall legge barn tidlig, kan umulig ha barn selv!! Altså mine to må være i seng tidlig. Min eldste er snart 12 og sover hun ikke før 20.30 så er hun dødssliten dagen etter. Lille skall helst være i seng klokken 19.30 da han trenger energien på skolen. Er de for trøtte fungerer de rett og slett ikke i hverdagen. Og mener du det kun er i Norge?? Da burde du ta deg en tur til barnefamilier i Tyskland og hele Øst-Europa. Der er det nazi regime på legging!! Jeg er ikke norsk men fra ett land i øst Europa og er ofte sjokkert over hvor lite spesielt ungdom, ikke har en sunn og god legge rutine. Anonymkode: d62b1...c78 20:30 for en 12 åring ?? Hadde vi lagt vår 12 åring i seng så tidlig hadde han vært lys våken kl 4-5 på morgenen... Anonymkode: 3ea95...550 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #24 Skrevet 27. desember 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Rart aleneforeldre klarer seg på en inntekt da. Nei ingen må jobbe fullt, men det frister mer med spa, weekend til London med venninner, og to turer til syden hvert år, el- bil og nybygd hus. Ingen vil bo rimligere og derfor må barna bo i bhg. Barn har lengre dager i bhg enn foreldre jobber. Anonymkode: 24636...a96 Og du som aleneforelder har kun din egen inntekt? Ikke barnebidrag eller noe ekstra? Anonymkode: b30c6...f15 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #25 Skrevet 27. desember 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ganske vanlig å legge barna sine for tidlig i Norge, noe som igrunnen er bare tull, barna tar ingen skade av å legge seg 9-10 på kvelden. hadde foreldre akseptert det istedet for å legge barna mellom 6-8 om kvelden, så ville barnet våknet om morgenen og ikke om nettene. Det er vel bare i Norge vi driver på med dette tullet. Anonymkode: 0bb58...b56 Du er kanskje ikke klar over at de norske anbefalingene for leggetid er basert på det norske arbeidslivet, som igjen er lagt opp slik at man skal kunne utnytte dagslyset i best mulig grad? Da blir anbefalingene tidlige morgener = tidlige kvelder for at barna skal få nok søvn. Vi har ikke en siesta mellom 12 og 15, det hadde vært å kaste bort det eneste dagslyset vi har vinterstid her i landet. Men det er klart, går ikke barnet på skole, og foreldrene ikke jobber/kun jobber kvelden, behøver ikke barnet legge seg mellom 19 og 20. Da kan det få nok søvn uansett når det legger seg. Anonymkode: 3eaaf...5af 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #26 Skrevet 27. desember 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: 20:30 for en 12 åring ?? Hadde vi lagt vår 12 åring i seng så tidlig hadde han vært lys våken kl 4-5 på morgenen... Anonymkode: 3ea95...550 Min datter er a menneskelig hun må opp klokken 6 hver dag da hun har 50 minutters skole vei. Hun er skriv hele dagen og er helt utslitt klokken 20.30. Her om dagen sa jeg til henne at i morgen er det ikke skole hun kan legge seg når hun vill. 20.45 var hun så trøtt at hun ba meg om det var greit hun gikk og la seg😂. Så nei har du ert barn som er så aktiv som min, så må hun legge seg. Anonymkode: d62b1...c78
Jolene Skrevet 27. desember 2016 #27 Skrevet 27. desember 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Føler det er helt motsatt. Norge er frelst på barn, alt skal tilrettelegges for barna og deres foreldre. Får ikke barna det som de vil går alt til helvete. Trådene her er vel de som er drita lei å alltid måtte ta hensyn til barna på bekostning av seg selv om og om igjen. (da spesielt barneforeldre som absolutt skal ha fri til jul, nyttår, påske, beste sommerukene osv) Anonymkode: 3ea95...550 Enig. Alt handler om barna og er for barna: jul, påske, 17. mai, nyttårsaften, sommerferie-ukene. Dersom ikke alt da legges til rette for barna, blir det krise for enkelte. 1
Gjest Coolaid Skrevet 27. desember 2016 #28 Skrevet 27. desember 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er så mange fiendtlig innstilt til barn i Norge? Leser så mange tråder daglig om voksne folk som klager og irriterer seg over små barn og nærmest konkurrerer med de om små ting. Ikke rart det er bare 4 millioner mennesker i landet. Hvorfor skal 6 åringen få mandelen? Hvorfor skal julemiddagen være kl 16 for å ta hensyn til barna? Hvorfor skal ikke hunden min få slikke på barnet ditt så den kan bite den og gi den bakterier? Hvorfor skal jeg gi setet mitt på bussen til barnet ditt? Er det et sånt kald samfunn vi ønsker oss? La oss være snille med barna og la de få være barn. God jul videre! Anonymkode: dfa4c...64e Det er ikke barna som er problemet, det er de voksne som styrer dem. - Julemiddagen skal være tidlig når man har barn, fordi de har en annen døgnrytme og alle skal kose seg. - Jeg gir gjerne sitteplassen min på bussen til mor med barn dersom barnet er så lite at det kan være vanskelig å sta, holde seg fast på en trang buss osv... - Mandelen i grøten skal ikke "gies" til barn når barnet er moden til å lære at "man kan ikke alltid vinne eller få alt man har lyst på"... Mandelen kan godt snikes inn i barnets grøt en gang når det er mindre for å vekke interesse og spenning, gi lærdom osv. Dersom man gir mandelen til et barn er det en gylden mulighet til å lære barnet at når man får marsipangrisen fordi man fikk mandelen, så deler man den med de andre rundt bordet - da lærer man å dele, tenke på andre, gi av seg selv, at alle koser seg osv... Ja, la oss være snille med barn - gjerne også voksne. God jul til deg også.
Gjest Runforit Skrevet 27. desember 2016 #29 Skrevet 27. desember 2016 Man må forstå at barnløse ikke har barn for en grunn. Jeg synes heller ikke at andre grinete barn er noe særlig sjarmerende. Eneste er at nå som jeg selv er mor så kan jeg sette meg inn i situasjonen til andre foreldre og være mer forståelsesfull i visse situasjoner. Men synes jeg jenta på toget som prompet en dødelig giftgasspromp var koselig? Nei. Synes jeg det er koselig med en unge som hyler og har slått seg vrang? Nei. Synes jeg det er delikat med snørr som henger ut av nesen på små barn? Nei. Jeg synes ikke det var noe morsomt som mamma at barnet mitt var dødstrøtt etter en lang julehelg med sykdom, masse familie og ikke klarte å sove på togturen hjem. I tillegg hadde han litt vondt i magen og da ble det dessverre litt gråting. Men du som ga oss stygge blikk. Ikke sett deg i vognen med barnevognmerking i det minste. Og du som sikkert har laget deg en historie om en vanskelig unge; han er alltid blid og glad. Men av og til blir det litt mye for en liten unge som knapt er 1 1/2 år og som ikke kan uttrykke seg så godt når han har det vondt og er trøtt og sliten.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #30 Skrevet 27. desember 2016 Faktisk er jeg litt enig i at i Norge hater mann barn. Jeg bor i utlandet og merker når vi er hjemme at selv om Norge på mange måter er barnevennlig med barnehager, lekeland og steder tilrettelagt for barn etc, så er det også veldig barnefiendtlig ved at barn helst ikke skal tas med i offentligheten, på butikken, kafe, bussen etc... Alle lekeplasser er i tilknytning til barnehager, det finnes ikke knapt aktiviteter for barn på dagtid og folk generelt er tydelige på at unger har ingenting å gjøre ute blant folk. Det er veldig merkelig å bevege seg i et samfunn der man knapt ser tegn på at det finnes barn. Babyer, ja, men etter det... knapt noen. Anonymkode: d01cb...d6a 3
absinthia Skrevet 27. desember 2016 #31 Skrevet 27. desember 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Faktisk er jeg litt enig i at i Norge hater mann barn. Jeg bor i utlandet og merker når vi er hjemme at selv om Norge på mange måter er barnevennlig med barnehager, lekeland og steder tilrettelagt for barn etc, så er det også veldig barnefiendtlig ved at barn helst ikke skal tas med i offentligheten, på butikken, kafe, bussen etc... Alle lekeplasser er i tilknytning til barnehager, det finnes ikke knapt aktiviteter for barn på dagtid og folk generelt er tydelige på at unger har ingenting å gjøre ute blant folk. Det er veldig merkelig å bevege seg i et samfunn der man knapt ser tegn på at det finnes barn. Babyer, ja, men etter det... knapt noen. Anonymkode: d01cb...d6a Det har noe med at vi har langt høyere sysselsetting enn i de aller fleste andre land. Det er rett og slett ikke lønnsomt å ha tilbud som ingen benytter seg av fordi barna er i barnehage og foreldrene på jobb. Dersom man har behov for å finne på noe, er det rimelig lett å gjøre noe selv, men en kan ikke forvente å finne på noe med andre barn på dagtid, dersom ikke foreldrene har fri. Har forresten aldri hatt noen problemer med å ta barna på restaurant, butikker, offentlig kommunikasjon mm. Det er bare på kvinneguiden jeg ser at det virker som om noen har problemer med å godta at barn er med, men iblant er det et resultat av foreldre som ikke gidder å ta tak i ting, når barn løper rundt i butikker, herjer på restauranter osv. 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #32 Skrevet 27. desember 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Faktisk er jeg litt enig i at i Norge hater mann barn. Jeg bor i utlandet og merker når vi er hjemme at selv om Norge på mange måter er barnevennlig med barnehager, lekeland og steder tilrettelagt for barn etc, så er det også veldig barnefiendtlig ved at barn helst ikke skal tas med i offentligheten, på butikken, kafe, bussen etc... Alle lekeplasser er i tilknytning til barnehager, det finnes ikke knapt aktiviteter for barn på dagtid og folk generelt er tydelige på at unger har ingenting å gjøre ute blant folk. Det er veldig merkelig å bevege seg i et samfunn der man knapt ser tegn på at det finnes barn. Babyer, ja, men etter det... knapt noen. Anonymkode: d01cb...d6a Det er fordi en ennå større andel av mange lands befolkning surrer hjemme selv i sin beste og mest arbeidsføre alder. Men så er hverken økonomien eller mulighetene i mange av disse landene noe spesielt å trakte etter heller... Anonymkode: dacf5...619
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #33 Skrevet 27. desember 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Min datter er a menneskelig hun må opp klokken 6 hver dag da hun har 50 minutters skole vei. Hun er skriv hele dagen og er helt utslitt klokken 20.30. Her om dagen sa jeg til henne at i morgen er det ikke skole hun kan legge seg når hun vill. 20.45 var hun så trøtt at hun ba meg om det var greit hun gikk og la seg😂. Så nei har du ert barn som er så aktiv som min, så må hun legge seg. Anonymkode: d62b1...c78 Gutten vår er aktiv han også, fotball og ski, sitter aldri i ro. Anonymkode: 3ea95...550 1
Maleficenta Skrevet 28. desember 2016 #34 Skrevet 28. desember 2016 På Monday, December 26, 2016 den 23.52, AnonymBruker skrev: Litt enig. Norske barn bor i barnehagen fra de er 9 mnd. Så er de der 45-55 timer i uken. Foreldre raser hvis bhg stenger to dager i romjulen pga 2-3 barn påmeldt f.eks. Så raser de også når de MÅ ha 3 uker sammenhengende ferie på sommeren. De hater jo å være med sine egne barn. De forstår ikke at disse barna skal hjelpe dem tilbake når de blir gamle. Så ja nordmenn er rare. Masse barn skal dem ha, men være med dem vil de ikke. Anonymkode: 24636...a96 I mange andre land begynner barna i barnehagen i 3 mnd alder for 3 mnd er lengden på permisjonen de får
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå