Klossmajor Skrevet 24. desember 2016 #41 Skrevet 24. desember 2016 17 timer siden, Lanista1984 skrev: Nei, vi ble vel aldri noen hit i f.eks. Amerika. Selv om det i dag er forglemt. Hvilke grupper av innvandrere mener du har blitt større "hits" i Amerika enn nordmenn?
Jus sanguinis Skrevet 24. desember 2016 #42 Skrevet 24. desember 2016 19 timer siden, Lanista1984 skrev: Hvor ironisk er det ikke om vi er nødt til å stå skolerett for å få bo i Marokko? Bare onde mennesker ønsker at vi skal bli nødt til det. Gode mennesker ønsker å hjelpe et hvert folkeslag med å etablere gode land for seg selv og sine.
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2016 #43 Skrevet 24. desember 2016 36 minutter siden, Jus sanguinis skrev: Bare onde mennesker ønsker at vi skal bli nødt til det. Gode mennesker ønsker å hjelpe et hvert folkeslag med å etablere gode land for seg selv og sine. Utenom muslime ikke sant? De er alle 1,5 milliarder av de onde mennesker i følge deg, sant? Anonymkode: a8280...f9a
ElinX0Xpoliti Skrevet 24. desember 2016 #44 Skrevet 24. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Utenom muslime ikke sant? De er alle 1,5 milliarder av de onde mennesker i følge deg, sant? Anonymkode: a8280...f9a Litt lei av at ikke dra over alle over en kam argumentet, om man går etter nasjonalitet så er pakistansk, somalisk og Afghanistanisk topper kriminal statistikken selv om de utgjør mindre del av befolkingen. De som kommer fra kina, thai land og Vietnam oppfører seg bedre enn gjennomsnittet. Problemet er at Ideologien som de følger oppfordrer til vold og assimilasjon, som vises i de imamene vi har i Norge som sier at man kan ikke være venner med norske personer. Penger som de får fra staten er ifra alla ikke hard arbeidene nordmen. Så nei, alle 1,7 milliarder muslimer er ikke onde, men 370 millioner av dem anser vesten som haram og støtter radikale.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #45 Skrevet 25. desember 2016 Det er ikke bare fremmedfiendtlighet som ligger til grunn for at man ikke ønsker ikke-vestlige innvandring. Det er langt mer konkret og håndfast, som blant annet økonomiske årsaker. Derfor er denne tråden kun aktuell for de særtilfeller hvor det utelukkende er en form for fiendtlighet mot andre mennesker, som ligger til grunn for at man ikke ønsker innvandring. En veldig snever debatt med andre ord. Jeg vet ikke hva fremmedfiendtlige mennesker ville tenkt. De ville kanskje føltes at det var litt flaut. Anonymkode: 24d20...6ce
Lanista1984 Skrevet 25. desember 2016 Forfatter #46 Skrevet 25. desember 2016 23 timer siden, Klossmajor skrev: Hvilke grupper av innvandrere mener du har blitt større "hits" i Amerika enn nordmenn? Irer og italienere. Nå mente jeg egentlig ikke at vi ble upopulære, men at det var ikke så lett å bosette seg som vi først trodde.
Klossmajor Skrevet 25. desember 2016 #47 Skrevet 25. desember 2016 29 minutter siden, Lanista1984 skrev: Irer og italienere. Nå mente jeg egentlig ikke at vi ble upopulære, men at det var ikke så lett å bosette seg som vi først trodde. Det stemmer at mange nordmenn ikke fant seg til rette på den andre siden av dammen. Omkring 25% av de norske migrantene returnerte til Norge fra Amerika. Det var vel få, om noen, som avga så mange utvandrere til Amerika som Irland og Italia. Irene står nesten i særstilling med tanke på hvor fåtallig befolkningen i Irland egentlig er. Men Norge kommer ikke langt etter på den listen. Jeg tror ikke det er grunnlag for å mene at verken de italienske eller irske immigrantene i USA hadde lettere for å tilpasse seg sine nye omgivelser, hvis noen skulle hevde det. 1
Lanista1984 Skrevet 25. desember 2016 Forfatter #48 Skrevet 25. desember 2016 1 minutt siden, Klossmajor skrev: Det stemmer at mange nordmenn ikke fant seg til rette på den andre siden av dammen. Omkring 25% av de norske migrantene returnerte til Norge fra Amerika. Det var vel få, om noen, som avga så mange utvandrere til Amerika som Irland og Italia. Irene står nesten i særstilling med tanke på hvor fåtallig befolkningen i Irland egentlig er. Men Norge kommer ikke langt etter på den listen. Jeg tror ikke det er grunnlag for å mene at verken de italienske eller irske immigrantene i USA hadde lettere for å tilpasse seg sine nye omgivelser, hvis noen skulle hevde det. Godt skrevet. 1
Lanista1984 Skrevet 25. desember 2016 Forfatter #49 Skrevet 25. desember 2016 23 timer siden, Jus sanguinis skrev: Bare onde mennesker ønsker at vi skal bli nødt til det. Gode mennesker ønsker å hjelpe et hvert folkeslag med å etablere gode land for seg selv og sine. Jeg kommer ikke med noe påstand, men er det ikke slik at du møter deg selv litt i døra, når du skriver det? Eller har jeg misforstått?
Lanista1984 Skrevet 25. desember 2016 Forfatter #50 Skrevet 25. desember 2016 (endret) 19 minutter siden, Klossmajor skrev: Det stemmer at mange nordmenn ikke fant seg til rette på den andre siden av dammen. Omkring 25% av de norske migrantene returnerte til Norge fra Amerika. Det var vel få, om noen, som avga så mange utvandrere til Amerika som Irland og Italia. Irene står nesten i særstilling med tanke på hvor fåtallig befolkningen i Irland egentlig er. Men Norge kommer ikke langt etter på den listen. Jeg tror ikke det er grunnlag for å mene at verken de italienske eller irske immigrantene i USA hadde lettere for å tilpasse seg sine nye omgivelser, hvis noen skulle hevde det. Jeg levde mine første syv år i Brooklyn og det jeg husker best var all fokus om hvor folk egentlig kom fra. Irer og italienere var det som gikk igjen. Det var "Soccer" som ble spilt i gatene. Jeg fikk æren av å bli kjent med en far for en kort stund som hadde italiensk bakgrunn. Brooklyn var som en egen storby. Til tross for at jeg kunne se lysene fra Manhattan når jeg skulle sove:) Jeg var vel like mye innvandrer der som i Norge. Halvt norsk og halvt italiensk. Jeg dro derfra i 1991. Og utvandret med familien til Oslo:) Endret 25. desember 2016 av Lanista1984
Klossmajor Skrevet 25. desember 2016 #51 Skrevet 25. desember 2016 5 minutter siden, Lanista1984 skrev: Jeg levde mine første syv år i Brooklyn og det jeg husker best var all fokus om hvor folk egentlig kom fra. Irer og italienere var det som gikk igjen. Det overrasker meg ikke i det hele tatt. Det er interessant at man i Anglo-Amerika virker å være langt mer opptatt av nasjonalt opphav enn hva man generelt sett er i Latin-Amerika. Hva gjelder italiensk utvandring er vel de fleste klar over den massive utvandringen som har funnet sted fra Italia til USA. Færre er vel klar over at den var omtrent like massiv til deler av Latin-Amerika. Argentina og Uruguay har vært nesten like preget av innvandring fra Italia som fra Spania.
Lanista1984 Skrevet 25. desember 2016 Forfatter #52 Skrevet 25. desember 2016 5 minutter siden, Klossmajor skrev: Det overrasker meg ikke i det hele tatt. Det er interessant at man i Anglo-Amerika virker å være langt mer opptatt av nasjonalt opphav enn hva man generelt sett er i Latin-Amerika. Hva gjelder italiensk utvandring er vel de fleste klar over den massive utvandringen som har funnet sted fra Italia til USA. Færre er vel klar over at den var omtrent like massiv til deler av Latin-Amerika. Argentina og Uruguay har vært nesten like preget av innvandring fra Italia som fra Spania. Det visste jeg ikke så mye om. Nå må jeg ut. Vi snakkes siden:) Så uten utvandring ville Italia ha vært det folkerikeste landet i Vest-Europa?
Klossmajor Skrevet 25. desember 2016 #53 Skrevet 25. desember 2016 (endret) 45 minutter siden, Lanista1984 skrev: Det visste jeg ikke så mye om. Nå må jeg ut. Vi snakkes siden:) Så uten utvandring ville Italia ha vært det folkerikeste landet i Vest-Europa? Alle de største nasjonene i Vest-Europa har hatt betydelig utvandring. Italia har lenge hatt en befolkningsstørrelse ganske lik Frankrike og Storbritannia. Alle disse tre har opplevd stor utvandring. Italienerne føder færre barn per kvinne enn britene og franskmennene. Italia har heller ikke hatt den samme innvandringen over tid som Storbritannia og Frankrike. Selv om Italia mottar store mengder migranter nå for tiden, har de stort sett ønsker om å dra videre nordover til nettopp land som Frankrike og Storbritannia. Uansett hvordan man snur eller vender på det er Tyskland det klart mest folkerike landet i Vest-Europa, utvandring eller ei. Av emigranter til USA gjennom historien utgjør tyskere antakelig den aller største gruppen. Wikipedia har et kart som illustrerer hvor sterkt USA er preget av tysk innvandring. De siste par generasjonene er det bare Storbritannia som har hatt større utvandring til USA enn Tyskland. Noen innvandrergrupper er mer opptatt av å flagge sitt opphav enn andre, samtidig som noen er mer assimileringsvennlige enn andre. Tysk innvandring til USA tok nok, i likhet med innvandring fra Nederland, Frankrike, Spania og Storbritannia, til på et tidligere tidspunkt enn fra Italia og Irland. Der finner man nok mye av årsakene til at de sistnevnte gruppene er mer opptatt av å flagge sitt etniske opphav enn de eldre, mer etablerte innvandrergruppene i USA. Endret 25. desember 2016 av Klossmajor
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå