Gå til innhold

Utvandring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Utvandring brukes mest om de store flyttinger på 1800- og tidlig på 1900-tallet, særlig til tynt befolkede oversjøiske land. Man regner at 59 mill. mennesker utvandret 1846–1932, derav 51 mill. fra Europa.

51 millioner reiste FRA Europa. De ønsket å bli velkomne dit de dro. De fleste reiste til Amerika. Et land hvor jeg er født. De færreste opplevde det som en ny verden med muligheter. De fleste opplevde det kanskje verre enn fra hva de dro fra. Men gjennom hardt arbeid og trolig gudstro, klarte de allikevel å slå seg opp og finne en levevei. Et sted hvor ingen skulle tru at noen kunne bu. Og sakte men sikkert kom troen på at dette landet kunne bringe de et håp.

Og en dag når en eventuell istid kommer fordi Golfstrømmen vinker sakte og elegant farvel, fordi det kommer så mye brevann og ødelegger den, så vil isen legge seg over Europa. Hvor ironisk er det ikke om vi er nødt til å stå skolerett for å få bo i Marokko?

Hvor fremmedfiendtlige vil vi være akkurat den dagen?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor må vi stå skolerett for Marokko? Har de bidratt til mer humanitært arbeid, bistand og uhjelp enn Norge?

Har de reddet flere liv enn den norske flåten i middelhavet?

Har de tatt inn flere asylsøkere enn Norge å gitt disse flyktningene rause velferdsordninger, frihet og fasiliteter?

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, WubWub skrev:

Hvorfor må vi stå skolerett for Marokko? Har de bidratt til mer humanitært arbeid, bistand og uhjelp enn Norge?

Har de reddet flere liv enn den norske flåten i middelhavet?

Har de tatt inn flere asylsøkere enn Norge å gitt disse flyktningene rause velferdsordninger, frihet og fasiliteter?

Hvis vi måtte bo der...

Skrevet
Akkurat nå, Lanista1984 skrev:

Hvis vi måtte bo der...

Har vi noe å beklage oss for ovenfor Marokko tenker du? Jeg ser ikke helt hva det isåfall skulle være. Norge har gitt mange flyktninger verdige liv og vi har vært aktivt involvert i fredsprosesser og humanitære prosjekter verden over. 

Hva mer skulle vi gjort? Vi er en bittelite land men vi øser ut ressurser i øst og vest allikevel. Vi er faktisk et av de rauseste landene i verden så hva er det egentlig vi skal stå skolerett eller beklage oss for?

Jeg er av motsatt oppfatning ; Jeg tenker at vi bør være stolte av å bo i et land som gir så mye til mennesker i nød.

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, WubWub skrev:

Har vi noe å beklage oss for ovenfor Marokko tenker du? Jeg ser ikke helt hva det isåfall skulle være. Norge har gitt mange flyktninger verdige liv og vi har vært aktivt involvert i fredsprosesser og humanitære prosjekter verden over. 

Hva mer skulle vi gjort? Vi er en bittelite land men vi øser ut ressurser i øst og vest allikevel. Vi er faktisk et av de rauseste landene i verden så hva er det egentlig vi skal stå skolerett eller beklage oss for?

Jeg er av motsatt oppfatning ; Jeg tenker at vi bør være stolte av å bo i et land som gir så mye til mennesker i nød.

Og du skal forklare alt dette når det står millioner og presser for å komme inn?

Skrevet
Akkurat nå, Lanista1984 skrev:

Og du skal forklare alt dette når det står millioner og presser for å komme inn?

Jeg ville ikke flyktet ditt i første omgang. Flyktninger i Marokko har det oftere vanskeligere der enn landene de flyktet fra.

Skrevet

Selvfølgelig er vi stolte av Norge. Jeg er det. Til tross for delt borgerskap. Norge er noe av det beste man finner. Men det var ikke temaet:)

Skrevet
44 minutter siden, Lanista1984 skrev:

Og en dag når en eventuell istid kommer fordi Golfstrømmen vinker sakte og elegant farvel, fordi det kommer så mye brevann og ødelegger den, så vil isen legge seg over Europa. Hvor ironisk er det ikke om vi er nødt til å stå skolerett for å få bo i Marokko?

Hvorfor skulle vi måtte det? For det første har vi gjort vår del og vel så det når det gjelder å ta imot flyktninger, for det andre vil vi i et slikt scenario heller flyktet til andre sivilisert land i sør-Europa eller nord-amerika, så det vil uansett aldri bli noe tema.

Skrevet
2 minutter siden, WubWub skrev:

Jeg ville ikke flyktet ditt i første omgang. Flyktninger i Marokko har det oftere vanskeligere der enn landene de flyktet fra.

Det var et eksempel. Det forsto du.

Skrevet
1 minutt siden, Chubby skrev:

Hvorfor skulle vi måtte det? For det første har vi gjort vår del og vel så det når det gjelder å ta imot flyktninger, for det andre vil vi i et slikt scenario heller flyktet til andre sivilisert land i sør-Europa eller nord-amerika, så det vil uansett aldri bli noe tema.

Ikke hvis Sør-Europa og Nord-Amerika lå under is.

Skrevet
2 minutter siden, Lanista1984 skrev:

Det var et eksempel. Det forsto du.

Jeg forstår ikke hvorfor jeg skal stå skolerett for et land som behandler flyktninger så dårlig nei

Skrevet (endret)

@Lanista1984 Norge har gjort mere for fylkinger enn andre muslimske land som nekter å ta mot flyktinger fra andre muslimske land. Om du oppfører deg normalt, ikke begår kriminaltett eller voldtar i gjenger så er du ganske velkommen i Norge som folk fra Vietnam, Kina, Thailand og sør Amerika. Men folk fra Somalia, Pakistan, Irak og Marokko oppfører seg helt horibelt og setter dårlig smak i munnen til de fleste, til det poenget at 92% ønsker full stopp av immigrasjon til Norge (i følge nettavisen meningsmålinger).           

Endret av ElinX0Xpoliti
  • Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, WubWub skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor jeg skal stå skolerett for et land som behandler flyktninger så dårlig nei

Ikke jeg heller. Men det kan komme en dag. Var det egentlig så vanskelig å forstå at jeg bare prøvde å skissere et slikt bilde?

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Lanista1984 skrev:

Ikke hvis Sør-Europa og Nord-Amerika lå under is.

Det er vel ganske utenkelig at det skal skje, når dette ikke skjedde forrige istid, men selv da ville ikke Marokko vært landet vi reise til uansett. Australia, New Zealand, Japan og andre demokratiske og siviliserte land ville vært landene man dro til. Ingen ville dradd frivillig til et lutfattig uland uten demokrati som behandler flyktningene så dårlig som videoen over viser.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Lanista1984 skrev:

Ikke jeg heller. Men det kan komme en dag. Var det egentlig så vanskelig å forstå at jeg bare prøvde å skissere et slikt bilde?

Må vel være en grunn til at du mener vi må stå skolerett for Marokko. For hva? Vær spesifikk så jeg kan forstå hva du vil frem til. Hva har vi gjort galt som vi må beklage ovenfor de?

Skrevet
1 minutt siden, ElinX0Xpoliti skrev:

@Lanista1984 Norge har gjort mere for fylkinger enn andre muslimske land som nekter å ta mot flyktinger fra andre muslimske land. Om du oppfører deg normalt, ikke begår kriminaltett eller voldtar i gjenger så er du ganske velkommen i Norge som folk fra Vietnam, Kina, Thailand og sør Amerika. Men folk fra Somalia, Pakistan, Irak og Marokko oppfører seg helt horibelt og setter dårlig smak i munnen til de fleste, til det poenget at 92% ønsker full stopp av immigrasjon til Norge (i følge nettavisen meningsmålinger).           

Tar du med i betraktningen at de fleste kommer fra miljøer hvor de har vært utsatt for voldtekter, sett familiemedlemmer blitt knivstukket til døde eller muligens oppdro seg selv fra en alder av 10?

Skrevet
10 minutter siden, Lanista1984 skrev:

Om det blir krig i Norge har mistet alt, drar du til Sverige eller Australia? Disse folkene som kommer er menn i militær alder og kommer fra mellomklassen ifra afrika og mellom østen de er alt annet enn flyktinger.     

Skrevet (endret)
2 minutter siden, Lanista1984 skrev:

Tar du med i betraktningen at de fleste kommer fra miljøer hvor de har vært utsatt for voldtekter, sett familiemedlemmer blitt knivstukket til døde eller muligens oppdro seg selv fra en alder av 10?

Da vill jeg ikke engang tenk tanken på ta dem inn, om du vil være god snill å hjelpe men la det ikke gå utover norske personer for at du skal virke godhjertet person. 

Sånne personer mangler empati, litt sent å hjelpe sånne personer når de er i 20-30 år alderen.

Endret av ElinX0Xpoliti
  • Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Chubby skrev:

Det er vel ganske utenkelig at det skal skje, når dette ikke skjedde forrige istid, men selv da ville ikke Marokko vært landet vi reise til uansett. Australia, New Zealand, Japan og andre demokratiske og siviliserte land ville vært landene man dro til. Ingen ville dradd frivillig til et lutfattig uland uten demokrati som behandler flyktningene så dårlig som videoen over viser.

Jeg vet det ikke skjedde i forrige istid. Da lå Italia stort sett blomstrende med sin flotte natur. Men det har skjedd før det. 

Skrevet
3 minutter siden, WubWub skrev:

Må vel være en grunn til at du mener vi må stå skolerett for Marokko. For hva? Vær spesifikk så jeg kan forstå hva du vil frem til. Hva har vi gjort galt som vi må beklage ovenfor de?

Det var et eksempel. Ironisk. At vi. Stolte europeere, måtte flykte til U-land.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...