Gå til innhold

DAB i bilen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feks Avensis har ikke aux, ihvertfall ikke de to første modellene, hvor skal kabelen monteres til da? 

Anonymkode: 08992...044

Da hjelper ikke svaret mitt akkurat deg, og et fåtall andre. Jeg mener likevel det er en billig og god løsning for de aller fleste, da utviklingen uansett er på vei mot internettradio, og DAB bare er et unødvendig og fordyrende mellomstadie. 

Vi har forøvrig DAB i bilene, fungerer greit i Oslo, men stort sett veldig dårlig når vi beveger oss mot fjellet. Så mye av grunnen til at vi bruker telefonene er kvaliteten og utbyggingen av DAB nettverket. Kjører man kun i by er selvfølgelig vurderingen en annen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Athene skrev:

Da hjelper ikke svaret mitt akkurat deg, og et fåtall andre. Jeg mener likevel det er en billig og god løsning for de aller fleste, da utviklingen uansett er på vei mot internettradio, og DAB bare er et unødvendig og fordyrende mellomstadie. 

Vi har forøvrig DAB i bilene, fungerer greit i Oslo, men stort sett veldig dårlig når vi beveger oss mot fjellet. Så mye av grunnen til at vi bruker telefonene er kvaliteten og utbyggingen av DAB nettverket. Kjører man kun i by er selvfølgelig vurderingen en annen. 

På hvilken måte er det et fordyrende mellomstadie med DAB? Husk at streaming av radio kommer ikke til å være gratis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tdm900 skrev:

På hvilken måte er det et fordyrende mellomstadie med DAB? Husk at streaming av radio kommer ikke til å være gratis!

Hva er vitsen med et DAB nettverk, når vanlig internett har mye bedre dekning og uendelige muligheter? Også når det gjelder radio, alle radiokanaler i hele verden sender "gratis" på nett. 

For å trekke noen sammenligninger - det er ingen som kjøper CD plater, laster ned musikk eller kjøper iTunes sanger lenger, når det er så raskt og rimelig å streame via Spotify eller WIMP. Tilsvarende gjelder TV, de fleste under 40 ser nå TV on-demand, og TV abonnementer taper stort i forhold til tjenester som Netflix, HBO, Sumo, med mer. Papiraviser og bøker taper også stort i forhold til nettløsninger. 

Internett er en felles plattform for alle slike tjenester, med enorme muligheter. 

Når det gjelder pris er det jo bare å se på utviklingen de siste årene. Før kunne man jo knapt åpne VG før data var brukt opp. Nå tilbys fastprisabonnementer der du kan streame nærmest uendelig med data. Så praten om at streaming er så dyrt forstår jeg virkelig ikke, da har man ikke satt seg inn i hvor mye som er inkludert i ulike mobilabonnement. Nå kan jeg med mitt abonnement streame ubegrenset i hele Europa uten at det koster meg noe ekstra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Athene skrev:

Hva er vitsen med et DAB nettverk, når vanlig internett har mye bedre dekning og uendelige muligheter? Også når det gjelder radio, alle radiokanaler i hele verden sender "gratis" på nett. 

For å trekke noen sammenligninger - det er ingen som kjøper CD plater, laster ned musikk eller kjøper iTunes sanger lenger, når det er så raskt og rimelig å streame via Spotify eller WIMP. Tilsvarende gjelder TV, de fleste under 40 ser nå TV on-demand, og TV abonnementer taper stort i forhold til tjenester som Netflix, HBO, Sumo, med mer. Papiraviser og bøker taper også stort i forhold til nettløsninger. 

Internett er en felles plattform for alle slike tjenester, med enorme muligheter. 

Når det gjelder pris er det jo bare å se på utviklingen de siste årene. Før kunne man jo knapt åpne VG før data var brukt opp. Nå tilbys fastprisabonnementer der du kan streame nærmest uendelig med data. Så praten om at streaming er så dyrt forstår jeg virkelig ikke, da har man ikke satt seg inn i hvor mye som er inkludert i ulike mobilabonnement. Nå kan jeg med mitt abonnement streame ubegrenset i hele Europa uten at det koster meg noe ekstra.

Sett deg litt mer inn i hvordan radio belaster databruken over mobilnettet. Det meste av det du kommer med er bare vås! Det er ikke alle som bruker media slik du gjør, de som vil høre på radio må betale for datatrafikk. Og skal man ha ubegrenset med data ja så koster det skjorta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tdm900 skrev:

Sett deg litt mer inn i hvordan radio belaster databruken over mobilnettet. Det meste av det du kommer med er bare vås! Det er ikke alle som bruker media slik du gjør, de som vil høre på radio må betale for datatrafikk. Og skal man ha ubegrenset med data ja så koster det skjorta!

Vi har fem enheter med simkort her i huset, og er glad i musikk, film og serier, så vet godt hva det koster.  På hytta bruker vi kun 4g. Men forstår du har bestemt deg, da er det jo bare å dra ut og kjøpe en DAB adapter til bilen i stedet for å kverulere videre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Athene skrev:

Vi har fem enheter med simkort her i huset, og er glad i musikk, film og serier, så vet godt hva det koster.  På hytta bruker vi kun 4g. Men forstår du har bestemt deg, da er det jo bare å dra ut og kjøpe en DAB adapter til bilen i stedet for å kverulere videre? 

Jeg skal ha DAB radio i bilen. Har ikke kapasitet på mobildata til å bruke den for å høre på radio. Nå i jula brukte jeg kun mobildata til nettbruk, og 1GB gikk utrolig fort! Og da så ikke en eneste film av noe slag. Så kverruleringa kan du holde for deg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tdm900 skrev:

Jeg skal ha DAB radio i bilen. Har ikke kapasitet på mobildata til å bruke den for å høre på radio. Nå i jula brukte jeg kun mobildata til nettbruk, og 1GB gikk utrolig fort! Og da så ikke en eneste film av noe slag. Så kverruleringa kan du holde for deg selv!

Hvor mye har du på bakgrunnsoppdatering? Det er veldig mye, selv om man har på oppdatering av de fleste apper.  

Anonymkode: e3a66...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spør jeg sikkert dumt her nå, men antar jeg har FM i bilen (tysk importert), radioen i bilen slår seg automatisk på dersom det har vært trafikkulykker, vil det forsatt skje eller hvordan fungerer det? 

Uansett, så tenkte jeg tanken på å skaffe dab, men nå har jeg muligheten for offline avspilling fra spotify i bilen, så da blir nok heller det brukt. Eneste som hadde vært greit å få med seg er jo disse trafikkmeldingene som kommer automatisk pr dags dato. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye har du på bakgrunnsoppdatering? Det er veldig mye, selv om man har på oppdatering av de fleste apper.  

Anonymkode: e3a66...cc4

Ingenting.

Og da kan du ta og lese tidligere innlegg i tråden her. Jeg har tidligere sagt at, det er IKKE alle biler som har tilkoblingsmulighet til eksisterende radio i bilen! Hvorfor i huleste skal det da gnåles på noe som ikke fungerer??? 

Og jeg skal prøve å finne ut av hvor mye data som må brukes for å kunne høre på radio over mobilnettet, før desember er over! For det jeg har lest om den saken, er at det blir dyrt! Og det kommer fra de som hyler ut at det er for tidlig å slå av FM nettet!

Endret av tdm900
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.12.2016 den 16.51, Athene skrev:

Vi har fem enheter med simkort her i huset, og er glad i musikk, film og serier, så vet godt hva det koster.  På hytta bruker vi kun 4g. Men forstår du har bestemt deg, da er det jo bare å dra ut og kjøpe en DAB adapter til bilen i stedet for å kverulere videre? 

Vil bare få presisere én ting, jeg kan IKKE bruke noen DAB adapter i bilen. Har ingen mulighet for dét! (mangler fortsatt AUX og blåtann tilkobling)

Og det jeg også har funnet ut nå, er at  det går med 90MB pr.time når en lytter til radio over mobilnett. Det går såpass fort at med de 3GB jeg har i mobilabonnementet ikke går å bruke, da har jeg ikke igjen mobildata til andre gjøremål på mobilen i løpet av ett kvartal. (Om jeg kunne brukt mobil rett på radio pr. i dag)

Jeg har sett med ut en DAB-radio som skal monteres, og det kommer på under 2500,- når jeg gjør den jobben selv, og for det kan jeg bruke mobildata til helt andre ting :) 

Er det noe mer du lurer på hvorfor jeg jeg ikke kan følge dine forslag er det bare å spørre :) Men jeg tipper det er opplysnigner som holder for de fleste dette :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.12.2016 den 8.22, AnonymBruker skrev:

Du skjønner at radio kanalene gå over til DAB også - da blir det akkurat samme som å lytte på de kanalene på FM frekvens, men nå via DAB.  De slutter ikke å ha programmene sine som vanlig nå at FM stenges!

Anonymkode: 74474...110

Tror jaggu du misforsto innlegget mitt bittelitte grann. 

Anonymkode: 1555c...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎31‎.‎12‎.‎2016 den 17.58, tdm900 skrev:

Vil bare få presisere én ting, jeg kan IKKE bruke noen DAB adapter i bilen. Har ingen mulighet for dét! (mangler fortsatt AUX og blåtann tilkobling)

Og det jeg også har funnet ut nå, er at  det går med 90MB pr.time når en lytter til radio over mobilnett. Det går såpass fort at med de 3GB jeg har i mobilabonnementet ikke går å bruke, da har jeg ikke igjen mobildata til andre gjøremål på mobilen i løpet av ett kvartal. (Om jeg kunne brukt mobil rett på radio pr. i dag)

Jeg har sett med ut en DAB-radio som skal monteres, og det kommer på under 2500,- når jeg gjør den jobben selv, og for det kan jeg bruke mobildata til helt andre ting :) 

Er det noe mer du lurer på hvorfor jeg jeg ikke kan følge dine forslag er det bare å spørre :) Men jeg tipper det er opplysnigner som holder for de fleste dette :) 

De fleste bilradioer kan ombygges. Har du sjekket om det finnes et interface til din bilradio? Altså et ombyggingssett slik at du får AUX-inngang. Søk på bilmerke og AUX.

Da kan du både koble til en DAB-adapter og bruke mobilen som signalkilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, Mons skrev:

De fleste bilradioer kan ombygges. Har du sjekket om det finnes et interface til din bilradio? Altså et ombyggingssett slik at du får AUX-inngang. Søk på bilmerke og AUX.

Da kan du både koble til en DAB-adapter og bruke mobilen som signalkilde.

Tror du skal lese innlegget mitt én gang til, og se litt lengre ned hva jeg sier om databruk over mobil for å kunne lytte på radio!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, tdm900 skrev:

Tror du skal lese innlegget mitt én gang til, og se litt lengre ned hva jeg sier om databruk over mobil for å kunne lytte på radio!

Helt unødvendig! Jeg fikk dette med meg og forstår dine innvendinger. Mitt svar berører verken økonomi eller databruk.

Du vil ha DAB i bilen og har ikke AUX-inngang som er den beste løsning for kobling av en DAB-adapter til bilradioen. Derfor spør jeg om du har sjekket om det finnes et ombyggingssett til din bilradio. Koster fra et par hundre og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Mons skrev:

Helt unødvendig! Jeg fikk dette med meg og forstår dine innvendinger. Mitt svar berører verken økonomi eller databruk.

Du vil ha DAB i bilen og har ikke AUX-inngang som er den beste løsning for kobling av en DAB-adapter til bilradioen. Derfor spør jeg om du har sjekket om det finnes et ombyggingssett til din bilradio. Koster fra et par hundre og oppover.

Når jeg i stedet kjøper en ny radio, samt ramme som passer til bilen og ny radio i DIN1 utførelse, til en sum som er omtrent lik de beste adaptere som er på markedet, hva skal jeg da med AUX inngangen? Og i tillegg så slipper jeg synlige kabler, som også opptar strømuttaket(har kun ett uttak) Er ikke det da den aller beste løsningen?

Skjønner ikke helt dette babbelet med å ettermontere AUX når jeg har løsningen på dette problemet! :) 

Endret av tdm900
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, tdm900 skrev:

 

Ja, i ditt tilfelle er nok denne løsningen best. Husk at alle har ikke de små DIN 1. De store (DIN 2) koster betydelig mer, og mange liker ikke å tukle med designen ved å bytte ut originalspilleren.

Mitt svar var av teknisk karakter. Jeg kommenterte kun din påstand om at din bilradio ikke kunne ombygges til AUX-inngang og spurte om du hadde sjekket.

Så la tipset mitt gjelde andre i tråden. Siden en annen nevnte Toyota, er her AUX til kr 560 som et eksempel.

https://bilradiospes.no/produkter/mobil-navigasjon-alarm/mobil-nettbrett/connects2-ctvtyx002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Mons skrev:

Ja, i ditt tilfelle er nok denne løsningen best. Husk at alle har ikke de små DIN 1. De store (DIN 2) koster betydelig mer, og mange liker ikke å tukle med designen ved å bytte ut originalspilleren.

Mitt svar var av teknisk karakter. Jeg kommenterte kun din påstand om at din bilradio ikke kunne ombygges til AUX-inngang og spurte om du hadde sjekket.

Så la tipset mitt gjelde andre i tråden. Siden en annen nevnte Toyota, er her AUX til kr 560 som et eksempel.

https://bilradiospes.no/produkter/mobil-navigasjon-alarm/mobil-nettbrett/connects2-ctvtyx002

Da gir du heller råd til de som kan bruke denne løsningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Opel astra. Denne har jo "fastlåst " radio dom en del av bilen. Noen som har erfaring med å skaffe AUX eventuelt hvordan vil det da være med DAB min sigaretttenner fungerer ikke. 

Anonymkode: 199a6...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyota bytter ikke ut radioene, men kan installere ulike adapterløsninger.

* To modeller til 999 kroner og 1999 kroner passer alle biler. Adapteren henter strøm fra sigarettenneren og sender DAB-lyden videre som radiobølger til FM-radioen. Bilradioen mottar lyden som en vanlig FM-stasjon, og DAB-adapteren kan lagres som et forvalg på bilradioen. Skjermen på adapteren viser kanal, låt og programinformasjon.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/dab/to-millioner-biler-er-uten-dab/a/23887937/

Noen som kjenner til disse adapterne?  Hvis disse kobles til sigarettenneren, hvordan skal man få ladet mobilen mens adapteren er koblet til? 

Anonymkode: 08992...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...