Gå til innhold

DAB i bilen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pokkers DAB greier! Myndighetene stenger FM nettet så må jeg bruker tusenvis av kroner for å få radio i bilen? Hva i alle dager, andre land som har innført DAB nett, har ikke stengt FM nettet fordet!

Har du ordnet deg med DAB i bilen? Hva betalte du?

Så på tv2 hjelper deg at man må beregne ca 1800 kr for de rimeligste som man installerer selv, noe som så ut som et plunder, og ikke bel resultatet pent.  + da må jeg bruke sigaretttenneren til denne, hvordan skal jeg da få lade mobilen i bilen, når DAB dingsen tar sigaretttenneren?

Synes dette er helt idiotisk!

Forstår forresten det slik at mange nærradioer skal fortsatt sende på FM, hvis radio 1 fortsatt sender på FM så gidder jeg ikke kjøpe med DAB! Eller fungerer det ikke slik? Noen som vet?

 

Anonymkode: 4341a...54d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har styrt lyd via telefonen i bilen i mange år allerede, topp kvalitet. Internettradio eller spotify. Dab er ganske unødvendig med de mulighetene man har for radio og lyd (streaming) via nett i dag, og kommer sikkert til å dø ut igjen veldig raskt. 

Samme i huset. Med tanke på hvor mange som har internett hjemme er salget av dab veldig overraskende. 

Om bilen din ikke støtter trådløse løsninger er det bare å kjøpe en lydkabel for under hundrelappen, trur selv de eldste bilene som kjører på norske veier har utgang for det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Athene skrev:

Har styrt lyd via telefonen i bilen i mange år allerede, topp kvalitet. Internettradio eller spotify. Dab er ganske unødvendig med de mulighetene man har for radio og lyd (streaming) via nett i dag, og kommer sikkert til å dø ut igjen veldig raskt. 

Samme i huset. Med tanke på hvor mange som har internett hjemme er salget av dab veldig overraskende. 

Om bilen din ikke støtter trådløse løsninger er det bare å kjøpe en lydkabel for under hundrelappen, trur selv de eldste bilene som kjører på norske veier har utgang for det. 

Ikke alle som har ubegrensa med data å bruke til streaming, jeg har ikke det i allefall

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Athene skrev:

Har styrt lyd via telefonen i bilen i mange år allerede, topp kvalitet. Internettradio eller spotify. Dab er ganske unødvendig med de mulighetene man har for radio og lyd (streaming) via nett i dag, og kommer sikkert til å dø ut igjen veldig raskt. 

Samme i huset. Med tanke på hvor mange som har internett hjemme er salget av dab veldig overraskende. 

Om bilen din ikke støtter trådløse løsninger er det bare å kjøpe en lydkabel for under hundrelappen, trur selv de eldste bilene som kjører på norske veier har utgang for det. 

Ikke alle som har ubegrensa med data å bruke til streaming, jeg har ikke det i allefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker spotify til musikk, eventuelt podcaster hvis det er spesielle programmer jeg vil se. 

Eneste dumme med at FM stenges er at jeg ikke får sånne "Traffic Announcements", men ingen av dem har vært nyttige før så.

4 minutter siden, tdm900 skrev:

Ikke alle som har ubegrensa med data å bruke til streaming, jeg har ikke det i allefall

Spotify premium har offline modus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, tdm900 skrev:

Ikke alle som har ubegrensa med data å bruke til streaming, jeg har ikke det i allefall

Da er det bare å bruke offline modus, dersom du bruker en strømmetjeneste. Det finnes også mye godt stoff man kan laste ned gratis, podcaster for eksempel. 

Hvordan hører du på musikk vanligvis? Så lenge det kan spilles på telefonen kan det spilles i bilen.  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Athene skrev:

Da er det bare å bruke offline modus, dersom du bruker en strømmetjeneste. Det finnes også mye godt stoff man kan laste ned gratis, podcaster for eksempel. 

Hvordan hører du på musikk vanligvis? Så lenge det kan spilles på telefonen kan det spilles i bilen.  

 

Kan du høre på radio på samme måte? Nei! 

Ja jeg vet om det med å laste ned musikk og høre på offline😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tdm900 skrev:

Kan du høre på radio på samme måte? Nei! 

Ja jeg vet om det med å laste ned musikk og høre på offline😋

Men da slipper du dårlig musikk, du kan høre på kun god musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, amativeReflection skrev:

Men da slipper du dårlig musikk, du kan høre på kun god musikk.

Slik jeg og mange andre har det ang ragio i bilen, er det svært mange som ikke har noen mulighet for å koble til noe som helst. Ikke AUX, eller blåtann. Så jeg må ha ny radio når det FM slukkes

Det går i sette inn adapter som sender til en gitt frekvens til FM radio, men det er en elendig og dårlig løsning. Langt fra opptimalt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, tdm900 skrev:

Kan du høre på radio på samme måte? Nei! 

Ja jeg vet om det med å laste ned musikk og høre på offline😋

Om målet er radio i bilen vil jo et bedre telefonabonnement være mye rimeligere enn å kjøpe DAB løsninger til bil, og det er også fremtiden, i stedet for å betale mye for en midlertidig løsning. Nettradio trekker lite av abonnementet, så for de fleste vil inkluderte dataminutter være tilstrekkelig med mindre man er yrkessjåfør. 

Du virker veldig negativ, og lite løsningsorientert, selv når vi bruker tid på å hjelpe deg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tdm900 skrev:

Slik jeg og mange andre har det ang ragio i bilen, er det svært mange som ikke har noen mulighet for å koble til noe som helst. Ikke AUX, eller blåtann. Så jeg må ha ny radio når det FM slukkes

Det går i sette inn adapter som sender til en gitt frekvens til FM radio, men det er en elendig og dårlig løsning. Langt fra opptimalt

Da vil jeg anbefale deg å kjøpe en moderne bil. En CD-spiller med AUX får du også for noen hundrelapper. Det finnes også en håndfull mobiler med FM-sendere innebygd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en dab+-radio for rundt 1000 kr hos eljøp. Kommer sikkert tilbud i romjula

Anonymkode: 57661...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Athene skrev:

Om målet er radio i bilen vil jo et bedre telefonabonnement være mye rimeligere enn å kjøpe DAB løsninger til bil, og det er også fremtiden, i stedet for å betale mye for en midlertidig løsning. Nettradio trekker lite av abonnementet, så for de fleste vil inkluderte dataminutter være tilstrekkelig med mindre man er yrkessjåfør. 

Du virker veldig negativ, og lite løsningsorientert, selv når vi bruker tid på å hjelpe deg. 

Jeg er ikke negativ, det er din oppfatning!

Det dere gjør er å sette til side det å lytte på radio. Jeg har litt økonomisk sans når jeg sier det blir dyrt å streame radio via tlf. Det går mye data til det, å betale flere hundre kr.pr mnd er dyrt mot å få satt inn ny radio for en engangsum. Jeg vil ha med musikk i radioprogrammene, det får en ikke om man laster podcaster. 

Det er ikke alle som hører på musikk etc som dere gjør! Og med ny oppdatert radio har jeg også blåtanntilkibling for tlf for å kunne svare på en tlf samtale

Endret av tdm900
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, tdm900 skrev:

Jeg er ikke negativ, det er din oppfatning!

Det dere gjør er å sette til side det å lytte på radio. Jeg har litt økonomisk sans når jeg sier det blir dyrt å streame radio via tlf. Det går mye data til det, å betale flere hundre kr.pr mnd er dyrt mot å få satt inn ny radio for en engangsum. Jeg vil ha med musikk i radioprogrammene, det får en ikke om man laster podcaster. 

Det er ikke alle som hører på musikk etc som dere gjør!

Jeg er så enig. Jeg vil ikke først og fremst høre musikk, jeg vil høre radio. Hadde jeg ønsket å høre bare musikk har jeg allerede i dag CD-spiller, mp3-muligheter og Tidal/Spotify å ty til. Men i bilen vil jeg ha radio, dvs. lett blanding av folk som prater, musikk, nyheter og ikke minst trafikkmeldinger. 

Jeg har heller ikke lyst til å styre med tilkoblinger, batterikapasitet, måtte se og sikte på en mobilskjerm på humpete veger, åpne apper med stive kalde fingre etc. Jeg vil trykke på en stor, lett tilgjengelig knapp på dashbordet og styre kanaler og volum med knappene på rattet. Knapper jeg lett finner uten å ta blikket bort fra veien. 

Anonymkode: 1555c...964

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt tiny audio til bilen og er fornøyd. Litt mye ledninger men har stripset dem opp, så blir vel neste generasjon trådløs. Jeg vil også ha RADIO ,ikke bare musikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har heller ikke lyst til å styre med tilkoblinger, batterikapasitet, måtte se og sikte på en mobilskjerm på humpete veger, åpne apper med stive kalde fingre etc. Jeg vil trykke på en stor, lett tilgjengelig knapp på dashbordet og styre kanaler og volum med knappene på rattet. Knapper jeg lett finner uten å ta blikket bort fra veien. 

Anonymkode: 1555c...964

Telefonen styrer man jo med stemmen - Siri om man har iPhone. Finnes ikke noe mer trafikksikkert enn det. Og volum styres selvfølgelig med knappene på rattet, mulig det er litt raskere enn å si "volum opp" til Siri. 

Anonymkode: e3a66...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Telefonen styrer man jo med stemmen - Siri om man har iPhone. Finnes ikke noe mer trafikksikkert enn det. Og volum styres selvfølgelig med knappene på rattet, mulig det er litt raskere enn å si "volum opp" til Siri. 

Anonymkode: e3a66...cc4

Finnes svært mange biler som ikke har styring av radio på rattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tdm900 skrev:

Finnes svært mange biler som ikke har styring av radio på rattet.

Det var en kommentar til brukeren jeg siterte - som klagde over at man ikke kunne bruke volumknappen på rattet ved bruk av telefon.

Anonymkode: e3a66...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.12.2016 den 20.36, Athene skrev:

Har styrt lyd via telefonen i bilen i mange år allerede, topp kvalitet. Internettradio eller spotify. Dab er ganske unødvendig med de mulighetene man har for radio og lyd (streaming) via nett i dag, og kommer sikkert til å dø ut igjen veldig raskt. 

Samme i huset. Med tanke på hvor mange som har internett hjemme er salget av dab veldig overraskende. 

Om bilen din ikke støtter trådløse løsninger er det bare å kjøpe en lydkabel for under hundrelappen, trur selv de eldste bilene som kjører på norske veier har utgang for det. 

Feks Avensis har ikke aux, ihvertfall ikke de to første modellene, hvor skal kabelen monteres til da? 

Anonymkode: 08992...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/23/2016 den 8.23, AnonymBruker skrev:

Jeg er så enig. Jeg vil ikke først og fremst høre musikk, jeg vil høre radio. Hadde jeg ønsket å høre bare musikk har jeg allerede i dag CD-spiller, mp3-muligheter og Tidal/Spotify å ty til. Men i bilen vil jeg ha radio, dvs. lett blanding av folk som prater, musikk, nyheter og ikke minst trafikkmeldinger. 

Jeg har heller ikke lyst til å styre med tilkoblinger, batterikapasitet, måtte se og sikte på en mobilskjerm på humpete veger, åpne apper med stive kalde fingre etc. Jeg vil trykke på en stor, lett tilgjengelig knapp på dashbordet og styre kanaler og volum med knappene på rattet. Knapper jeg lett finner uten å ta blikket bort fra veien. 

Anonymkode: 1555c...964

Du skjønner at radio kanalene gå over til DAB også - da blir det akkurat samme som å lytte på de kanalene på FM frekvens, men nå via DAB.  De slutter ikke å ha programmene sine som vanlig nå at FM stenges!

Anonymkode: 74474...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...