Gå til innhold

Pomsky

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger ikke å lese det, har jo lest det mange ganger, snakka med vetrinærer gang på gang og gravd etter mer informasjon enn det jeg har hatt bruk for. Vet hvordan de får livmorbetennelse og alt det med bakterier osv. Har jo hatt tispe med livmorbetennelse, men årsaken på min ene tispe så fant de ut at hun var i innbilt drektighet, og derfor var sikker på at det var derfor. Det jeg sier er at man KAN få livmorbetennelse av innbilt drektighet, og det er hvis tispa innbiller seg i voldomt store grad, gang på gang, og derfor anbefaler de å sterilisere. Man må ikke få livmorbetennelse hver gang man innbiller seg drekighet. 

Har også hatt enda ei tispe som innbilte seg svangerskap en gang, men hun fikk ikke livmorbetennelse, hun fikk et kull 2 år etterpå, så jeg trenger ikke å bekymre meg for at hun innbiller seg drektighet igjen, i og med at det er en hannhund her også. Men det betyr ikke at hun ikke kan få livmorbetennelse, for det kan skje. Men hun får det iallfall ikke av innbilt drektighet som min andre tispe, for det skal jo mer til at hun innbiller seg nå, nå som hun vet hvordan det er med drektighet.

Anonymkode: 358b6...418

Alle tisper får innbilt drektighet, etter hver løpetid. Hvor hardt rammet de blir varierer. Men AB over har helt rett i at innbilt alene ikke forårsaker livmorbetennelse. Hormonfasen til en tispe gjør henne mer utsatt for bakterieinfeksjoner etter løpetid, men det må bakterier til for å utløse en infeksjon. Det er heller ingen forskning som underbygger at tispa blir mindre utsatt for det etter å ha hatt et valpekull. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Livmorsbetennelse og innbilt svangerskap er to vidt forskjellige ting og har ingenting med hverandre å gjøre, sånn bortsett fra at det kun rammer tisper da. Men dét burde jo din søster som er veterinær fortalt deg da, for du fremstår jo bare som dum når du kommer med feilinformasjon som du ikke en gang kan bevise med kilder ;)

Anonymkode: b1199...76d

Eller så burde du ringe vetrinæren da :)  kanskje litt greit å vite ting når man har hund?

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Alle tisper får innbilt drektighet, etter hver løpetid. Hvor hardt rammet de blir varierer. Men AB over har helt rett i at innbilt alene ikke forårsaker livmorbetennelse. Hormonfasen til en tispe gjør henne mer utsatt for bakterieinfeksjoner etter løpetid, men det må bakterier til for å utløse en infeksjon. Det er heller ingen forskning som underbygger at tispa blir mindre utsatt for det etter å ha hatt et valpekull. 

Tispa mi hadde aldri en slik svangerskapinnbilling som da hun ble rammet for livmorbetennelse. Men når det kom en hannhund i huset så fikk hun svangerskapsinnbilling på høyt nivå. Det vetrinæren mener er at om tispen har svagerskapinnbilling gang på gang etter hver løpetid, og det blir voldsomt i det høyeste grad, så kan det skje. Det skjer ikke alle selvførgelig, men det kan skje. 

https://www.altomhelse.info/sykdommer/innbilt-svangerskap-hund.php

image.jpeg

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En veterinær som mener innbilt alene er årsak til livmorbetennelse bør snarest komme seg tilbake til skolebenken, for da er denne fullstendig i utakt med alle andre. En betennelse kan ikke oppstå bare av innbilning, det må være bakterier inne i bildet.

"Til tross for mye forskning er det fortsatt mye som er uklart med hensyn til utvikling av livmorbetennelse, men det er en kombinasjon av hormonell påvirkning og bakterier som sammen bidrar til utvikling av sykdommen.

Under løpetiden er livmorhalsen åpen, og bakterier kan trenge inn i livmoren. Hos noen tisper vil hormonforandringene i løpetidssyklus gjøre livmoren mer mottakelig for infeksjon. Når livmorhalsen lukkes ved løpetidens slutt, vil bakteriene stenges inne og forsårsake en betennelse."

http://www.anicura.no/fakta-og-rad/hund/livmorbetennelse-hos-hund-pyometra/

"Utviklingen av livmorbetennelse skyldes en bakteriell infeksjon og sees som regel relatert til hormonelle endringer."

http://www.hundehelse.no/livmorbetennelse/

"Etter løpetid kan livmoren være mer mottakelig for infeksjoner på grunn av hormonell påvirkning, sammen med bakterier kan dette føre til utvikling av sykdommen. Under løpetiden er livmorhalsen åpen og det er lettere for bakterier å komme inn i livmoren.
I noen tilfeller kan livmorbetennelse også komme etter en fødsel.
"

http://www.mosengsdyreklinikk.no/artikler/livmorbetennelse-hos-hund-pyometra/

"Det som skjer ved en livmorbetennelse er som regel at det kommer bakterier inn i livmoren mens tispa har løpetid. Disse bakteriene skaper etter noen uker en betennelse i livmoren og livmoren fyller seg med puss."

http://dyr.origo.no/-/bulletin/show/52619_livmorbetennelse?ref=checkpoint

Anonymkode: 393b8...0c9

https://www.altomhelse.info/sykdommer/innbilt-svangerskap-hund.php

image.jpeg

• Liker 1
Skrevet
41 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Men det som var ponget var at tispa mi har ikke svangerskapsinnbillinger lenger etter valpekullet hun engang fikk, hvis hun ikke får svangerskapsinnbilling så får hun ikke livmorbetennelse pga DET. Men at hun kan få det av bakterier. Det blir en helt annen ting. Men da trenger jeg ikke å bekymre meg for innbilt svangerskap, som faktisk kan føre til livmorbetennelse.

Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

En veterinær som mener innbilt alene er årsak til livmorbetennelse bør snarest komme seg tilbake til skolebenken, for da er denne fullstendig i utakt med alle andre. En betennelse kan ikke oppstå bare av innbilning, det må være bakterier inne i bildet.

Innbilt svangerskap skjer etter løpetiden, og innbilt svangerskap kan føre til livmorbetennelse. Det er derfor det er bra å ha hatt et kull på ei tispe.

AB har ikke skrevet tispa kan få livmorbetennelse uten at det er bakterier i bildet. TS skrev tispa kan få livmorbetennelse av innbilt svangerskap. 

1 time siden, ArtyFarty skrev:

Endret av huski
  • Liker 2
Skrevet (endret)
Akkurat nå, huski skrev:

Innbilt svangerskap skjer etter løpetiden, og innbilt svangerskap kan føre til livmorbetennelse. Det er derfor det er bra å ha hatt et kull på ei tispe.

AB har ikke skrevet tispa kan få livmorbetennelse uten at det er bakterier i bildet. TS skrev tispa kan få livmorbetennelse av innbilt svangerskap. 

Prøvde å finne der TS hadde sagt det ikke hadde noe med bakterier i bildet å gjøre, fant ingenting om det. :fnise:

Tror noen bare må legge på litt for å prøve å lage mer og vinne diskusjoner :P

Endret av Kimmenkim
  • Liker 2
Skrevet

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det som var ponget var at tispa mi har ikke svangerskapsinnbillinger lenger etter valpekullet hun engang fikk, hvis hun ikke får svangerskapsinnbilling så får hun ikke livmorbetennelse pga DET. Men at hun kan få det av bakterier. Det blir en helt annen ting. Men da trenger jeg ikke å bekymre meg for innbilt svangerskap, som faktisk kan føre til livmorbetennelse.

2 timer siden, huski skrev:

Hvis du ser det jeg siterte over så skiller vedkommende på livmorbetennelse som følge av innbilt svangerskap og livmorbetennelse som følge av bakterier. 

Forøvrig får alle tisper innbilt svangerskap etter hver eneste løpetid, uavhengig av om de har hatt kull eller ikke. I hvor stor grad de får symptomer varierer, men alle får det fordi det er en naturlig følge av at kroppen forbereder seg på valper på grunn av syklusen. Anbefaler alle å lese boken genetikk, avl og oppdrett..

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Hvis du ser det jeg siterte over så skiller vedkommende på livmorbetennelse som følge av innbilt svangerskap og livmorbetennelse som følge av bakterier. 

Forøvrig får alle tisper innbilt svangerskap etter hver eneste løpetid, uavhengig av om de har hatt kull eller ikke. I hvor stor grad de får symptomer varierer, men alle får det fordi det er en naturlig følge av at kroppen forbereder seg på valper på grunn av syklusen. Anbefaler alle å lese boken genetikk, avl og oppdrett..

Tror du missforsto hva jeg mente. Hun kan få livmorbetennelse av kun bakterier, og ikke innbilt svangerskap :) Alle vet at livmorbetennelse kommer av bakterier? Det gjelder jo betennelser det. 

Skrevet
19 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Tispen min innbiller seg ikke på den måten lenger. De KAN få en voldsom svangerskap innbilling når de ikke har hatt kull tidligere. Men ja det er normalt med svangerskapinnbillig pga det er av naturen, om en valpemor dør så skal andre hunder ta over valpene. 

Skrevet

Tisper kan absolutt få innbilt drektighet selv om de har hatt valpekull, hva i huleste slags tull er det noen av dere her leser? Hvis søsteren din er veterinær og påstår dette så foreslår jeg at hun tar utdannelsen sin på nytt, da det har skjedd noe galt under lesinga.

Kastrere er den eneste måten å forebygge livmorbetennelse på. Samme med innbilt drektighet, som kan ramme tisper med og uten tidligere kull.

Anonymkode: f8972...bd6

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tisper kan absolutt få innbilt drektighet selv om de har hatt valpekull, hva i huleste slags tull er det noen av dere her leser? Hvis søsteren din er veterinær og påstår dette så foreslår jeg at hun tar utdannelsen sin på nytt, da det har skjedd noe galt under lesinga.

Kastrere er den eneste måten å forebygge livmorbetennelse på. Samme med innbilt drektighet, som kan ramme tisper med og uten tidligere kull.

Jeg skrev hun ikke innbiller seg PÅ DEN MÅTEN lenger. Innbilt svangerskap kan variere, noen hunder kan få det i en veldig høy grad, svangerskap innbillinga på tispa mi var ikke på den måten lenger etter å ha hatt kull. Hun var ekstrem. 

Alle hunder kan få livmorbetennelse, uansett alder osv. Det jeg prøvde å si er at man kan få livmorbetennelse av å innbille seg gang på gang på en veldig høy grad, som kan føre til livmorbetennelsen, den graden kan roe seg litt ned etter å ha hatt et valpekull, så det hjelper noe med ja sterilisering er det eneste som man helt kan sikra seg for å ikke få livmorbetennelse, som da hjelper mot jurkreft også. Aldri sagt en hund ikke kan få livmorbetennelse senere i livet igjen for det. Bakterier kan komme igjen, men med innbilt svabgerskap kan det sjansen øke, spørs helt hvor stor grad tispa innbiller svangerskapen, derfor sier vetrinærer det er bra de har hatt minst et kull, men også anbefaler å sterilisere. 

• Liker 3
Skrevet
På 21.12.2016 den 11.43, AnonymBruker skrev:

Hundegården er større en det du kan forestille deg, til og med folk får sjokk av størrelsen og ser ut som det er en plass for sauer eller kanskje en hest, så stort er det. Huskyen trenger stor løpeplass. Det er kun ved løpetiden de ble desperate. Ellers gikk det fint, så lenge de ikke var alene. Hvordan skal jeg få bygd tak på den hundegården tror du? Den er alt for stor, betalt manfoldige tusen på den hundegården at jeg ikke kan telle på mine føtter og hender engang, det er ikke en hundegård man bare kan fikse tak på på 1-2-3. 

Dette er bare tåpelige unnskyldninger. Jeg har hatt en stor mynderase, som både hopper høyere og løper fortere enn noen husky. Vel så selskapelige er de også. Og min oppdretter har hatt rundt ti voksne hunder av begge kjønn i mange mange år, uten å ha et eneste uhell. Fordi de har bygd høyt nok gjerde, så stikker de ikke av. Så alternerer de bur med hundene de få dagene tispa står, i denne perioden blir hannhundene satt i bur når tispa luftes ute i hundegården sammen med andre tisper. Dette går helt fint. Har man litt erfaring vet man nøyaktig når tispa står, det er heller ikke alle hannhunder som er like ivrige på å parre når man har en hel flokk. 

Har du for mange hunder til at du greier å kontrollere dem når de har løpetid, så har du ganske enkelt for mange hunder. Kastrer nå de stakkars dyra i stedet. Å sitte her også skryte på seg oppdrettserfaring, samtidig som man unnsklyder dette med at man ikke har kontroll på husstanden sin? Ja, det inkluderer ungene som slipper ut hundene også. 

Anonymkode: 844a0...6b3

• Liker 6
Skrevet

Dette er bare tåpelige unnskyldninger. Jeg har hatt en stor mynderase, som både hopper høyere og løper fortere enn noen husky. Vel så selskapelige er de også. Og min oppdretter har hatt rundt ti voksne hunder av begge kjønn i mange mange år, uten å ha et eneste uhell. Fordi de har bygd høyt nok gjerde, så stikker de ikke av. Så alternerer de bur med hundene de få dagene tispa står, i denne perioden blir hannhundene satt i bur når tispa luftes ute i hundegården sammen med andre tisper. Dette går helt fint. Har man litt erfaring vet man nøyaktig når tispa står, det er heller ikke alle hannhunder som er like ivrige på å parre når man har en hel flokk. 

Har du for mange hunder til at du greier å kontrollere dem når de har løpetid, så har du ganske enkelt for mange hunder. Kastrer nå de stakkars dyra i stedet. Å sitte her også skryte på seg oppdrettserfaring, samtidig som man unnsklyder dette med at man ikke har kontroll på husstanden sin? Ja, det inkluderer ungene som slipper ut hundene også. 

Huskyen min er ganske flink på å hoppe å klatre så det er nok ikke noen dårlig unnskylding nei. Huskyene er kloke hunder og får til det de vil om de virkelig prøver. 

Og dessuten om en hund som har hatt 3 valpekull gjennom 14 år av hele sitt liv, mener du det er så stakkars og må kastreres? Har heller ikke sagt at hunden stakk av hver gang en av hundene fikk valper. 

Da er det mer stakkars å kastrere, for det er veldig smertefullt, kastrerer ikke jo mindre det er behov medisinsk grunn til det, og ikke bare bare og kastrere/sterilisere, det kan jo endre atferden til en hund. Bra det har blitt strengere med kastrering, for det virket som folk kastrerte over en lav sko.. Kastrering skal gjøres hunden sitt liv bedre, ikke eieren sitt. Etter kastrering kan det bli vanskelig for en hund å holde vekta, samtidig som dårlig pels. 

• Liker 1
Skrevet

Og har nevnt jeg har barn. Barna har også sluppet ut hundene, samtidig som hundene har åpnet døren selv. 

Skrevet
På 24.12.2016 den 8.00, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev hun ikke innbiller seg PÅ DEN MÅTEN lenger. Innbilt svangerskap kan variere, noen hunder kan få det i en veldig høy grad, svangerskap innbillinga på tispa mi var ikke på den måten lenger etter å ha hatt kull. Hun var ekstrem. 

Alle hunder kan få livmorbetennelse, uansett alder osv. Det jeg prøvde å si er at man kan få livmorbetennelse av å innbille seg gang på gang på en veldig høy grad, som kan føre til livmorbetennelsen, den graden kan roe seg litt ned etter å ha hatt et valpekull, så det hjelper noe med ja sterilisering er det eneste som man helt kan sikra seg for å ikke få livmorbetennelse, som da hjelper mot jurkreft også. Aldri sagt en hund ikke kan få livmorbetennelse senere i livet igjen for det. Bakterier kan komme igjen, men med innbilt svabgerskap kan det sjansen øke, spørs helt hvor stor grad tispa innbiller svangerskapen, derfor sier vetrinærer det er bra de har hatt minst et kull, men også anbefaler å sterilisere. 

Veterinærer som anbefaler valpekull for å forebygge innbilt svangerskap og livmorbetennelse ville jeg styrt unna...

• Liker 5
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veterinærer som anbefaler valpekull for å forebygge innbilt svangerskap og livmorbetennelse ville jeg styrt unna...

De anbefaller ikke valpekull, de anbefaller STERILISERING, de sier det er sunt for tispa å ha hatt et valpekull i livet sitt, og igjen hvem sa det direkte FOREBYGGER livmorbetennelse og innbilt svangerskap? Livmorbetennelse kan komme senere i livet uansett pga bakterier, innbilt svangerskap skjer uansett, det ligger i naturen, men da mindre sjans for livmorbetennelse av en ekstrem innbilt svangerskap. 

Må vel gjenta det igjen; Om ei tispe innbiller seg drektighet gang på gang i en høy grad, så kan det føre til livmorbetennelse, og derfor bra tispa har hatt kull så innbillingen ikke blir i en høy grad, men det anbefales heller å sterilisere. 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De anbefaller ikke valpekull, de anbefaller STERILISERING, de sier det er sunt for tispa å ha hatt et valpekull i livet sitt, og igjen hvem sa det direkte FOREBYGGER livmorbetennelse og innbilt svangerskap? Livmorbetennelse kan komme senere i livet uansett pga bakterier, innbilt svangerskap skjer uansett, det ligger i naturen, men da mindre sjans for livmorbetennelse av en ekstrem innbilt svangerskap. 

Må vel gjenta det igjen; Om ei tispe innbiller seg drektighet gang på gang i en høy grad, så kan det føre til livmorbetennelse, og derfor bra tispa har hatt kull så innbillingen ikke blir i en høy grad, men det anbefales heller å sterilisere. 

Nei. Innbilt alene kan ikke føre til livmorbetennelse. Den hormonelle endringen i syklusen gjør dem mer utsatte for livmorbetennelse ja, men det må bakterier til i tillegg.

Valpekull forebygger ingenting, og ingen tispe trenger å få kull. Faktisk så er risikoen for livmorbetennelse enda større etter at tispa er paret og har valpet, enn om den ikke ble paret.

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Innbilt alene kan ikke føre til livmorbetennelse. Den hormonelle endringen i syklusen gjør dem mer utsatte for livmorbetennelse ja, men det må bakterier til i tillegg.

Valpekull forebygger ingenting, og ingen tispe trenger å få kull. Faktisk så er risikoen for livmorbetennelse enda større etter at tispa er paret og har valpet, enn om den ikke ble paret.

Sa jo ikke at det ikke var bakterier i bildet? Er jo ikke det jeg sier. Selvførgelig er det bakterier i bildet, sa jo overhodet ikke at det ikke var det. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sa jo ikke at det ikke var bakterier i bildet? Er jo ikke det jeg sier. Selvførgelig er det bakterier i bildet, sa jo overhodet ikke at det ikke var det. 

Du drar frem at det er graden av innbildt som er årsaken. Det er feil. Alle tisper er utsatt for risiko i denne fasen av syklusen, uavhengig av hvor hardt rammet de er av innbildt. Om tispa er så lite affisert av sin innbildt at en eier ikke merker at den er innbildt så er risikoen for livmorbetennelse like stor som hos en tispe som er hardt rammet med melk og liksomvalper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...