Gå til innhold

Pomsky

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, du har peiling på katt, hva gjør du på denne diskusjonsiden da?

Jeg er helt enig i TS. De fleste hunder, så si alle som jeg vet bortsett fra husky, er det like stor sjans å arve fra begge, men polarhunden Husky er veldig dominerende men betyr fremdeles ikke at de ikke kan arve fra "ikke-husky-hunden", men det er ikke det TS sier, at de ikke kan, hun sier de er veldig dominerende og mest sannsynlig arver lynna og gemytt fra huskyen, har selv kjøpt en valp fra blandingskull med husky i seg og sett på mange huskyblandingskull da jeg tidligere var på jakt etter en perfekt hund som passet meg. Har hørt det samme fra erfarne husky-eiere som har hatt blandingskull med husky, at de er veldig dominerende (Der valpene kun har arvet gemyttet og lynna til huskyen). De sa selvsagt at dette er ikke noe som skjer alle hunderaser, for det er normalt å ha like stor sjans å arve fra begges foreldre, kun opplevd slikt hos huskyen, så er jo ikke vanlig. Har også hatt 3 valpekull på den ene 7 år gamle Huskyen min og opplevd lynne og gemytt er veldig dominerende hos de (Altså stor sjans de arver fra huskyen).

"Fantastisk temperament" du kan da ikke uttale deg for en hunderase du ikke kjenner til :fnise::P

Hatt uplanlagt blandingskull på min AH selv og vet nøyaktig selv hvor dominerende Huskyen er. Har også hatt uplanlagt blandingskull på mine to rasehunder, der opplevde jeg ikke det samme.

Selv om man har Husky så vet faktisk ikke vi alle Husky-eiere om Huskyen's gemytt og lynne dominerende, jeg vil tro de som har hatt blandingskull og snakker sammen om det vet det best.

Jeg visste selvsagt ikke dette før, for det var ikke akkurat noe jeg trodde selv, men når jeg fant ut at tispen min var drektig, så var det en som fortalte meg de var dominerende, jeg ante ikke dette, og tenkte det var tilfeldig, men lot være å diskutere da jeg ikke hadde hatt slike valpekull før, og null erfaringer med blandings avkom til Huskyen. 

Anonymkode: 42bc3...95d

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pomskyen er noe for seg selv. Den har jernhelsen og det fantastiske temperamentet til huskyen, det eneste pomerian bidrar med er visst at de blir litt mindre... :fnise:

Anonymkode: 276d5...c95

Hvem har egentlig sagt pomeranian kun bidrar med størrelsen sin og ikke kan få pomeranians helseproblemer? :)  Diskusjonen handler om gemytt og lynne. 

Tror du burde lese gjennom hele tråden på nytt, eller la være å henge seg oppi diskusjonstråder om man ikke har lest gjennom hele tråden fra starten, isteden for å være helt random med noe ingen har sagt :) 

Anonymkode: 358b6...418

• Liker 1
Skrevet

Helseproblemer kan en pomsky uansett få, om pomeranian har sykdommer, men den er langt friskere enn en f. eks Klee Kai, de kan til og med lide for andre helseproblemer som ikke står i rasen, for de har ikke oppdaget alle sykdommen de kan ha, siden rasen er såpass ung. 

En Husky har sjeldent sykdommer, og derfor må man bekymre seg for Pomerianians helseproblemer, og da sjekke stamtavle til Pomeranian. 

Skrevet

Den er mer friskere*

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt og nevnt tidligere så vil jeg ha hund med trekkhund blod i seg :) 

Og i tre av rasene jeg nevner har du det. Islandsk fårehund kan trenes opp til det. Det er ikke slik at en huskyblanding automatisk trekker, har møtt min del av late huskyer, til gjengjeld hadde de for vane å få ut energien på andre måter, som å spise kjøkkendøra :fnise:

Er valpen din direkte blanding av husky og pomme kan du være heldig og få en trekkhund, men du kan også få selskapsgenene. Det er det som er kjedelig med blandingshunder, man vet aldri hvilken del av foreldrene man får med seg. Og i et kull kan man både få husky look-a-liken som foretrekker innendørslivet og tisseturer + hjerneaktivitet, og man kan få den som ligner på pomme, som er liten og skjør, men som har en kropp full av energi som ikke kan gjøre annet enn å dra i båndet fordi kroppen er skjør.

Jeg har selv den minste og mest trekkvillige hunden fra mitt kull, mens han største er en stor kosegris :-D

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helseproblemer kan en pomsky uansett få, om pomeranian har sykdommer, men den er langt friskere enn en f. eks Klee Kai, de kan til og med lide for andre helseproblemer som ikke står i rasen, for de har ikke oppdaget alle sykdommen de kan ha, siden rasen er såpass ung. 

En Husky har sjeldent sykdommer, og derfor må man bekymre seg for Pomerianians helseproblemer, og da sjekke stamtavle til Pomeranian. 

Tenker du da på alaskan husky som er blanding og faktisk ofte syke, men pga de ofte er i et løpsmiljø blir de avlivet så fort de ikke er brukbare lengre, eller siberian husky som pomsky skal være blanding av?

Skrevet

Hatt uplanlagt blandingskull på min AH selv og vet nøyaktig selv hvor dominerende Huskyen er. Har også hatt uplanlagt blandingskull på mine to rasehunder, der opplevde jeg ikke det samme.

Selv om man har Husky så vet faktisk ikke vi alle Husky-eiere om Huskyen's gemytt og lynne dominerende, jeg vil tro de som har hatt blandingskull og snakker sammen om det vet det best.

Jeg visste selvsagt ikke dette før, for det var ikke akkurat noe jeg trodde selv, men når jeg fant ut at tispen min var drektig, så var det en som fortalte meg de var dominerende, jeg ante ikke dette, og tenkte det var tilfeldig, men lot være å diskutere da jeg ikke hadde hatt slike valpekull før, og null erfaringer med blandings avkom til Huskyen. 

Anonymkode: 42bc3...95d

Hvem har egentlig sagt pomeranian kun bidrar med størrelsen sin og ikke kan få pomeranians helseproblemer? :)  Diskusjonen handler om gemytt og lynne. 

Tror du burde lese gjennom hele tråden på nytt, eller la være å henge seg oppi diskusjonstråder om man ikke har lest gjennom hele tråden fra starten, isteden for å være helt random med noe ingen har sagt :) 

Jaaaaaada, det der har du gjentatt i det uendelige gjennom 11 sider nå, og jeg fatter ikke at folk biter på :laugh: du skjønner det, at hadde du vært et bra troll hadde du gjort litt reaeach i stedet for å bare komme med disse tre innleggene gjentatte ganger. Vi er dritlei deg nå! Ha deg ut i sola så kanskje du sprekker og dør! :nordvesta:

Anonymkode: b1199...76d

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Ann Christin skrev:

Og i tre av rasene jeg nevner har du det. Islandsk fårehund kan trenes opp til det. Det er ikke slik at en huskyblanding automatisk trekker, har møtt min del av late huskyer, til gjengjeld hadde de for vane å få ut energien på andre måter, som å spise kjøkkendøra :fnise:

Er valpen din direkte blanding av husky og pomme kan du være heldig og få en trekkhund, men du kan også få selskapsgenene. Det er det som er kjedelig med blandingshunder, man vet aldri hvilken del av foreldrene man får med seg. Og i et kull kan man både få husky look-a-liken som foretrekker innendørslivet og tisseturer + hjerneaktivitet, og man kan få den som ligner på pomme, som er liten og skjør, men som har en kropp full av energi som ikke kan gjøre annet enn å dra i båndet fordi kroppen er skjør.

Jeg har selv den minste og mest trekkvillige hunden fra mitt kull, mens han største er en stor kosegris :-D

Sannsynligheten er stor, da en husky er en hund med ypperlig trekkhund egenskaper og jaktinstinkter. Huskyen har sterkte instinkter og sannsynligheten for at de innstinktene forsvinner er ikke så stor. Kan sikkert være få selskapshund, men da velger jeg jo ikke å kjøpe den, da kjøper jeg selvførgelig valpen som er mest ivrig i kullet. Har ikke hørt om en pomsky som har fått pomeranians-selskapsgener, men at de blir krevende hunder som trenger masse stimuli, morsjon osv. 

Fårehund er ikke noe jeg er ute etter. Jeg må ha en hund som passer til resten av husky-gjengen min, er ute etter en hund som trenger mye morsjon, ivrig, som ikke går lei. En husky kan gå opptil 10timer på tur, kløv osv. Har to andre renraset hunder som er late og ikke helt turvillige hunder, og det går ikke an å ha de på tur sammen med mine huskyer, da ender det med å reise hjem etter noen få timer. Det er kjipt for både meg og huskyene, så jeg må holde meg til noe som kan passe inn :)  Jeg er avhengig av å være noen dager på fjellet å telte, og bevege meg videre :) 

2 minutter siden, Ann Christin skrev:

Tenker du da på alaskan husky som er blanding og faktisk ofte syke, men pga de ofte er i et løpsmiljø blir de avlivet så fort de ikke er brukbare lengre, eller siberian husky som pomsky skal være blanding av?

Hvem er ofte syke? Alaska Husky? Alaska Husky er ikke ofte syk, de er som regel sykdomsfrie hunder, altså får sjeldent sykdommer :) 

De blir som regel omplassert som resten av hunder som ikke er brukbare, men helt sikkert noen som avliver, for de er brukbare til å trekke alene, men ikke i et stort hundespann :)  Trist folk velger å avlive de. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fårehund er ikke noe jeg er ute etter. Jeg må ha en hund som passer til resten av husky-gjengen min, er ute etter en hund som trenger mye morsjon, ivrig, som ikke går lei. En husky kan gå opptil 10timer på tur, kløv osv. Har to andre renraset hunder som er late og ikke helt turvillige hunder, og det går ikke an å ha de på tur sammen med mine huskyer, da ender det med å reise hjem etter noen få timer. Det er kjipt for både meg og huskyene, så jeg må holde meg til noe som kan passe inn :)  Jeg er avhengig av å være noen dager på fjellet å telte, og bevege meg videre :)

Og derfor nevnte jeg de fire andre rasene. Raser du vet er trekkhunder og som trives ute. Mine to har gått i spann med en husky som lederhund, og de foretrekker å bo ute.

Og jeg har dessverre møtte mye syke alaska husky, men nå er det ikke AH pomsky blandes med, det er SH.

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaaaaaada, det der har du gjentatt i det uendelige gjennom 11 sider nå, og jeg fatter ikke at folk biter på :laugh: du skjønner det, at hadde du vært et bra troll hadde du gjort litt reaeach i stedet for å bare komme med disse tre innleggene gjentatte ganger. Vi er dritlei deg nå! Ha deg ut i sola så kanskje du sprekker og dør! :nordvesta:

Det er jo ikke så rart man må gjenta seg, når folk ikke klarer å lese og fremdeles skal kritisere på noe de ikke har erfaring med? :)  Når man sier man har erfaring med en ting, så trenger man ikke å fremdeles kritisere? Vel, kanskje noen her er lei de bedrevitende også :) 

• Liker 1
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Disse tre innleggene? Da tok du med et innlegg som ikke var mitt også gitt. Les anonymkoden først :fnise: Og er DU drittlei, så la være å kommentere da kjære deg, er det så vanskelig å holde seg utenfor? :) 

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, Ann Christin skrev:

Og derfor nevnte jeg de fire andre rasene. Raser du vet er trekkhunder og som trives ute. Mine to har gått i spann med en husky som lederhund, og de foretrekker å bo ute.

Og jeg har dessverre møtte mye syke alaska husky, men nå er det ikke AH pomsky blandes med, det er SH.

Men da mener jeg at jeg beveger meg mye på fjellet. Flytter meg videre. Litt sånn Lars Monsen opplegg, haha! Det er det husky passer best til, og eller andre polarhundetyper. Jeg har ikke tenkt å skaffe meg en hund som ikke krever mye engang til, skal selvførgelig aldri avlive hundene mine eller omplassere de, men da velger jeg heller ikke å skaffe enda en hund som jeg sikkert vil få problemer med ute på fjellet. Ganske kjipt å ha med seg hunder som ikke vil, for det ødelegger så mye for resten, og meg, for da får jeg helt sikkert ikke være på fjellet så lenge jeg vil, og jeg kan heller ikke la en hund være liggende hjemme alene i noen dager. 

Aldri hørt at en AH er ofte syk men, fra hvilket område har du møtt de?

Er medlem i Huskyklubber, kjenner mange som kjører huskyspann, huskyopprettere osv og vet at dette ikke stemmer :) Da må det ha vært useriøse folk som har drivd med innavl. Huskyen er en hund som får sjeldent sykdom og det står det om også :) De holder seg stort sett friske og slepper mye vetrinærutgifter. 

SH er også friske hunder. Jeg har 1 SH, og to AH :) 

Ingen av valpene fra AH-tispene jeg har solgt og gitt bort har vært syke heller, fått masse skryt av hvor friske de holder seg. Men kjenner til kun ei dame som hadde en SH som fikk HD, grunnen til dette var den var innalv. Da 97%-98% er HD-frie. Sunn rase med få helseproblemer!

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da mener jeg at jeg beveger meg mye på fjellet. Flytter meg videre. Litt sånn Lars Monsen opplegg, haha! Det er det husky passer best til, og eller andre polarhundetyper. Jeg har ikke tenkt å skaffe meg en hund som ikke krever mye engang til, skal selvførgelig aldri avlive hundene mine eller omplassere de, men da velger jeg heller ikke å skaffe enda en hund som jeg sikkert vil få problemer med ute på fjellet. Ganske kjipt å ha med seg hunder som ikke vil, for det ødelegger så mye for resten, og meg, for da får jeg helt sikkert ikke være på fjellet så lenge jeg vil, og jeg kan heller ikke la en hund være liggende hjemme alene i noen dager. Anonymkode: 358b6...418

Og i ditt tilfelle ville da hvertfall lapphundene passet, litt usikker på buhunden. Det eneste som kan være et problem er et at lapphundene har ikke den spurtfarten som AH gjerne har, men derimot holder de et trått tempo i flere dager av gangen. De er ment til å leve på vidda så de er lagd for et slikt opplegg du forteller.

Skrevet
54 minutter siden, Ann Christin skrev:

Det stemmer nok ikke at du har møtt mange syke. De har sjeldent sykdommer.

1 time siden, Ann Christin skrev:

Hvordan vet du for sikkert at disse er late, om du bare har møtt de?

Skrevet
1 minutt siden, huski skrev:

Det stemmer nok ikke at du har møtt mange syke. De har sjeldent sykdommer.

Hvordan vet du for sikkert at disse er late, om du bare har møtt de?

Mange i forhold til hvor mange som finnes i Norge, neppe, men jeg har veninne som driver med hundekjøring og det høres alltid om noen som har problemer med hofter eller knær, fått skader pga de har vært gira ved start og dermed strekt diverse muskler, og en del tisper som har vært utsatt for jurkreft. Selv har tispen til veninen min dette, men hun har kommet seg nå etter å ha fjernet begge sider. I tillegg måtte hele kullet hvor en annen veninne fikk valp fra avlives pga hjertesykdom. Da i en alder av to-tre hvor alle 7 valpene etterhvert fikk problemer og måtte avlives.

Og jeg kjenner de jo og :fnise: ikke bare møtt de. Tre av hundene veninnen mine hadde innom seg måtte omplaseres da de rett og slett ikke hadde noen lyst for å trekke, de trasket etter oss på tur og syntes det å dra bare var kjedelig, mye mer morro og snuse. En av de funket derimot ypperlig som agailityhund :ler:

Skrevet
8 minutter siden, Ann Christin skrev:

Og i ditt tilfelle ville da hvertfall lapphundene passet, litt usikker på buhunden. Det eneste som kan være et problem er et at lapphundene har ikke den spurtfarten som AH gjerne har, men derimot holder de et trått tempo i flere dager av gangen. De er ment til å leve på vidda så de er lagd for et slikt opplegg du forteller.

Ei venninne av meg har lapphunder, jeg hadde også veldig lyst på en, men den rasen passer ikke helt meg dessverre. De er fine, men de mangler litt av det jeg er ute etter. Jeg må ha en veldig ivrig hund med masse energi. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ei venninne av meg har lapphunder, jeg hadde også veldig lyst på en, men den rasen passer ikke helt meg dessverre. De er fine, men de mangler litt av det jeg er ute etter. Jeg må ha en veldig ivrig hund med masse energi. 

Vet du hvilken linjer hu har fra? For det er viktig, og har hun finske eller svenske? De finske har blitt litt selskapelisert om jeg skal lage et ord, mens de svenske er det mer driv i.

Skrevet (endret)
10 minutter siden, Ann Christin skrev:

Mange i forhold til hvor mange som finnes i Norge, neppe, men jeg har veninne som driver med hundekjøring og det høres alltid om noen som har problemer med hofter eller knær, fått skader pga de har vært gira ved start og dermed strekt diverse muskler, og en del tisper som har vært utsatt for jurkreft. Selv har tispen til veninen min dette, men hun har kommet seg nå etter å ha fjernet begge sider. I tillegg måtte hele kullet hvor en annen veninne fikk valp fra avlives pga hjertesykdom. Da i en alder av to-tre hvor alle 7 valpene etterhvert fikk problemer og måtte avlives.

Og jeg kjenner de jo og :fnise: ikke bare møtt de. Tre av hundene veninnen mine hadde innom seg måtte omplaseres da de rett og slett ikke hadde noen lyst for å trekke, de trasket etter oss på tur og syntes det å dra bare var kjedelig, mye mer morro og snuse. En av de funket derimot ypperlig som agailityhund :ler:

Aldri hørt om en eneste AH på mitt område med sykdommer. Jeg har også eget hundespann, aldri hatt en eneste syk hund. Da tror jeg det heller kommer an på hvor seriøs hundeeieren er, mulig det kan være innavl i de.

Hvilket område er de hundene fra?

Det å si en Husky er lat er også en unnskyldning på late eiere. Aldri hørt om det, en Husky er ivrig, energisk og trenger mye mosjon. Om en husky ikke får mosjonen de trenger så kan de klikke. Ikke alle passer inn i hundespann, fordi det ødelegger om de ikke er gode trekkhunder, men alle Huskyer har trekk og jaktinstinkter. Det ligger i dem de skal løpe.

Kjenner til en familie som hadde en Husky som ikke fikk trim, løp rett på veggen å ble blind. Måtte avlives. De gikk aldri turer med han.

Vet også om to andre polarhunder som hadde gjort noe av det samme, ble heller ikke gått tur med, men de døde momentant.

Den ene døde momentant i alle fall, den andre klikket det også helt for.

Endret av huski
Skrevet
11 minutter siden, huski skrev:

Aldri hørt om en eneste AH på mitt område med sykdommer. Jeg har også eget hundespann, aldri hatt en eneste syk hund. Da tror jeg det heller kommer an på hvor seriøs hundeeieren er, mulig det kan være innavl i de.

Hvilket område er de hundene fra?

Det å si en Husky er lat er også en unnskyldning på late eiere. Aldri hørt om det, en Husky er ivrig, energisk og trenger mye mosjon. Om en husky ikke får mosjonen de trenger så kan de klikke. Ikke alle passer inn i hundespann, fordi det ødelegger om de ikke er gode trekkhunder, men alle Huskyer har trekk og jaktinstinkter. Det ligger i dem de skal løpe.

Kjenner til en familie som hadde en Husky som ikke fikk trim, løp rett på veggen å ble blind. Måtte avlives. De gikk aldri turer med han.

Vet også om to andre polarhunder som hadde gjort noe av det samme, ble heller ikke gått tur med, men de døde momentant.

Den ene døde momentant i alle fall, den andre klikket det også helt for.

Vi holder til på østlandet så hvor nøyaktig de kommer fra vet jeg ikke. At late eiere avler late hunder vet jeg, men her var det hunder som rett og slett ikke var aktive selv om resten av flokken var det. Og som sagt, han ene ble agilityhund, den andre er en slaskehund av dimensjoner som foretrekker å ligge foran peisen og døde ikke før i en alder av 14 pga kreft, og sistemann vet jeg ikke hvordan det gikk med.

Skrevet
18 minutter siden, Ann Christin skrev:

Vet du hvilken linjer hu har fra? For det er viktig, og har hun finske eller svenske? De finske har blitt litt selskapelisert om jeg skal lage et ord, mens de svenske er det mer driv i.

Hun har Finske. Ja vet det er mer driv i den svenske :) Men blir ikke det samme som det jeg vil ha, ellers hadde jeg kanskje skaffet en :)   

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...