Gå til innhold

Vil det svare seg med elbil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg ville likt å vist hvor godt en elbil vil fungere i langvarig kulde, og da er ikke ned mot 15-20 minus så interessant,  men ned mot 30-40.

Foresten så er vel ikke elbil helt oljefri ;)

Anonymkode: 90a23...532

Du kan sammenligne det med en elektrisk motor dubbeditt. Og ja, selv om det knapt er noen mekaniske slitedeler i elbiler i forhold til en fossilbil så er det bittelitt kjemi i de få bevegelige delene som er igjen. Dvs. bare ett par tusen færre deler å vedlikeholde i en elbil.

Anonymkode: 1b35a...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan sammenligne det med en elektrisk motor dubbeditt. Og ja, selv om det knapt er noen mekaniske slitedeler i elbiler i forhold til en fossilbil så er det bittelitt kjemi i de få bevegelige delene som er igjen. Dvs. bare ett par tusen færre deler å vedlikeholde i en elbil.

Anonymkode: 1b35a...735

Det stemmer sikkert,  men hvordan rekkevidden er i -40 er jo aktuelt for min del. Og ikke minst i hard kulde i 2-3 mnd 

Anonymkode: 90a23...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.12.2016 den 14.06, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Tenker jo selvsagt over at fordelene forsvinner (selv om de har lite å si pdd pga kjøring på veier uten bom osv.) Er det tapet jeg er redd for, samtidig så er spørsmålet HVOR lenge batteriet varer, for det er jo ganske dyrt når det må skiftes. Sånn i overskuelig fremtid så er nok vanlig drivstoff det billigste kanskje da. 

TS

Anonymkode: 13e6f...ff2

Batteriet varer lenge. Det er ingen grunn til å bekymre seg over det.

Ser at noen her anbefaler deg en 15-20 år gammel fossilbil. Lykke til med servicekostnadene...

Elbiler krever mye mindre vedlikehold. Det er færre ting som kan bli ødelagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.12.2016 den 10.42, AnonymBruker skrev:

2) Batterier blir dårligere over tid, spesielt i kalde Norden. Klart de kan skiftes ut, også med bedre og modernere batterier som mildner til pkt 1, men..det blir som å skifte girkasse til 30.000kr på en bil som er verdt 70.000kr: Det svarer seg ikke.

Anonymkode: 5a375...649

Dette er ikke noe man skal bekymre seg for. Batteriene varer lenge. TeslaBjørn, eller hva han kaller seg, har kjørt ekstremt langt med sin Tesla, og batteriet har knapt tapt seg i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.12.2016 den 11.00, AnonymBruker skrev:

Og bare vent, det blir nok mindre og mindre lønnsomt. Det er helt utrolig hva staten greier å legge på av avgifter, pluss at fordelene forsvinner. Stortinget har bestemt at fordelene skulle vare fram til 2017, eller til det var solgt over 50 000 elbiler. Hva skjer etter det? Fra 2018 er det f.eks bestemt at det ikke lenger skal være moms-fritak.

Anonymkode: 37a1c...fa3

At momsfritaket fjernes får konsekvenser for nye elbiler. Det vil gjøre dem dyrere. Det vil derimot bidra til at brukte elbiler holder seg i pris. Så fjerning av momsfritaket på nye elbiler hindrer verditap på brukte elbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.12.2016 den 22.45, AnonymBruker skrev:

Batterier selv i en elbil blir dårligere over tid. Det er jo samme spøla som er i pc'er og mobiltilf. Og jo, de blir blir fortere dårlig på våre trakter når de må lades oftere i kulda. Har jo ikke noen mulighet for å få de til å vare lenge, når man ikke kan fryse for å kjøre.

Man skal som nevnt ikke være fryktelig bekymret for batteriet. Det vil holde i bilens levetid og mere til.

Sitat

Lading av elbil hjemme blir forbudt pga av brannfaren! Tenk deg om, om du kan, med så himla mye gamle elanlegg i private hjem er det en konstant brannbombe å lade en elbil hjemme. Selv om det likes å skryte av at man kan bruke en 10A kurs, så har den en konstant belastning under lading. Og er én skrue som bittelitt løs på veien til veggkontakt, så er det ei fin lysbue som etterhvert sørger for antenning. Klarer du å tenke deg hvordan det vil ta seg ut?

Anonymkode: 27978...cdb

Dummeste jeg har hørt. Det blir selvsagt ikke forbudt. Har du en eneste kilde som underbygger tåpelighetene dine?

Om noe så vil lading av elbiler hjemme bidra til en forbedring av elektriske anlegg siden det må elektriker inn for å legge opp ladekontakt.

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.12.2016 den 9.46, AnonymBruker skrev:

Det er det ingen garantier for. Hvis "alle" skal ha elbil eller hybrid (altså langt flere enn i dag på verdensbasis) så må infrastruktur også legges til rette for det i form av ladestasjoner, kraftig økt strømforbruk etc. Og som man vet, så produseres fortsatt store deler av verdens strøm med bruk av kull, så miljøvernaspektet kjøper jeg ikke helt. Og i de mer grisgrendte strøk vil det antakeligvis være dyrt og lite samfunnsøkonomisk å satse på en drøss med ladestasjoner. Der er avstandene også slik at det fortsatt vil være problematisk med avstander en stund til, selv om elbilene har blitt bedre. 

I følge NVE har strømnettet i Norge allerede mer enn nok kapasitet til over en million elbiler. Det jobbes kontinuerlig med å forbedre dette. Husk også at en elbil trekker ekstremt lite strøm sammenlignet med andre ting norske husholdninger tar i bruk i større og større grad, som induksjonstopper og varmepumper. Økt strømforbruk er altså ikke en relevant problemstilling.

Selv når strømmen er produsert med kull er elbiler mer miljøvennlig enn fossilbiler. Men mer og mer av strømmen vil være fornybar, så det blir bare bedre og bedre. Miljøaspektet er altså heller ikke en relevant problemstilling.

Jeg skjønner ikke hva de skal med en drøss med ladestasjoner i grisgrendte strøk. Folk vil primært lade bilen hjemme. Hurtiglading vil stort sett kun være relevant ved langturer, og da trenger man ikke haugevis av ladestasjoner i de mest avsidesliggende områdene. Kostnader i grisgrendte strøk er altså heller ikke en relevant problemstilling.

Sitat

Elbiler fremstår på flere måter som en hype. Det skrives opp og ned og i mente om det, og det er en del som produserer det nå. Likevel ser man ikke noen storstilt satsning på det, hverken i form av infrastruktur eller kraftigere avgiftsreduksjon. Og rekkevidden vil være for dårlig i mange år til. Kanskje med unntak av biler som Tesla og andre biler i premiumklassen, men det har folk flest ikke råd til likevel. 

Anonymkode: ed100...f10

Det virker ikke som du følger med. Det bygges ut stadig flere ladestasjoner, og bare til neste år vil det komme forholdsvis billige elbiler med ganske god rekkevidde. Rekkevidden vil dessuten bare bli bedre og bedre i fremtiden, samtidig som det vil bli flere og flere tilgjengelige ladestasjoner.

Du mener elbil fremstår som en hype. Meningene dine er basert på mangel på kunnskap.

Endret av jabx
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer sikkert,  men hvordan rekkevidden er i -40 er jo aktuelt for min del. Og ikke minst i hard kulde i 2-3 mnd 

Anonymkode: 90a23...532

Du vil jo plugge inn bilen hjemme, og da vil den kunne holde seg noenlunde varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.12.2016 den 13.56, jabx skrev:

At momsfritaket fjernes får konsekvenser for nye elbiler. Det vil gjøre dem dyrere. Det vil derimot bidra til at brukte elbiler holder seg i pris. Så fjerning av momsfritaket på nye elbiler hindrer verditap på brukte elbiler.

Det momsfritaket fjernes ikke før 2020. AB du siterer har ikke fått det med seg

Anonymkode: f61e0...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.12.2016 den 9.46, AnonymBruker skrev:

 Og i de mer grisgrendte strøk vil det antakeligvis være dyrt og lite samfunnsøkonomisk å satse på en drøss med ladestasjoner.

Anonymkode: ed100...f10

Da må det jo være veldig praktisk at strømmen ofte blir produsert i grisgrendte strøk:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.12.2016 den 13.50, jabx skrev:

Batteriet varer lenge. Det er ingen grunn til å bekymre seg over det.

Ser at noen her anbefaler deg en 15-20 år gammel fossilbil. Lykke til med servicekostnadene...

Elbiler krever mye mindre vedlikehold. Det er færre ting som kan bli ødelagt.

Hvor ofte har du byttet motor i fossilbilen din da? 

Det er som regel rusten som tar bilene her til lands. Ikke utslitt motor. En elbil har like mye deler i hjuloppheng, styring, støtdempere. Den bruker gjerne mer og dyrere dekk siden den er tyngre. Og bremser må også en elbil ha. Selv om den bremser umiddelbart når man slipper gassen, men da får man et annet problem-bremsene ruster i stykker pga de ikke blir brukt nok. 

Og miljøet-hvor mye CO2 går den på å produsere en ny elbil, fremfor å kjøre en som allerede er på veien? Og batteriene, når de er oppbrukt....Er det så miljøvennlig å grave dem ned etter man har kjørt dem med trailer til et eller annet østblokkland? 

 

Største grunnen til at folk kjører elbil er egen lommebok. Den dagen alt slutter å være gratis, og de blir kastet ut av kollektivfeltene, da er det ikke så morro lengre.... 

Anonymkode: 07932...0a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.1.2017 den 0.15, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte har du byttet motor i fossilbilen din da? 

Det er som regel rusten som tar bilene her til lands. Ikke utslitt motor. En elbil har like mye deler i hjuloppheng, styring, støtdempere. Den bruker gjerne mer og dyrere dekk siden den er tyngre. Og bremser må også en elbil ha. Selv om den bremser umiddelbart når man slipper gassen, men da får man et annet problem-bremsene ruster i stykker pga de ikke blir brukt nok. 

Og miljøet-hvor mye CO2 går den på å produsere en ny elbil, fremfor å kjøre en som allerede er på veien? Og batteriene, når de er oppbrukt....Er det så miljøvennlig å grave dem ned etter man har kjørt dem med trailer til et eller annet østblokkland? 

 

Største grunnen til at folk kjører elbil er egen lommebok. Den dagen alt slutter å være gratis, og de blir kastet ut av kollektivfeltene, da er det ikke så morro lengre.... 

Anonymkode: 07932...0a0

Når vanlige biler blir levert til en bilopphugger, hvorfor skulle spesielt elbiler graves ned i et østblokk land? 

Bremseskiver kan ruste ja, men det er ikke verre enn å ha noen kraftige oppbremsinger i ny og ne så unngår man problemet. Det er veldig rimelig å holde en elbil, men hvor har du plukket opp vrangforestillingen om att det er gratis? Tipper du er en av idiotene som har "lært" alt om elbiler fra tendensiøse nyhetsoppslag.

 

Anonymkode: f61e0...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...