Gå til innhold

Vil det svare seg med elbil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg skal kjøre ute på landeveiene, ca 8 mil for dagen, uten bompenger. Vil det da svare seg å kjøpe elbil foran en drivstoffgjerrig bil? Jeg tenker det blir jo hovedsakelig langkjøring, så dermed vil jo et evt drivstoffbruk være relativt lavt? Det er snakk om ny bil.

Anonymkode: 13e6f...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går helt fint om du kjøper en bil med stort nok batteri til å klare flere kuldegrader før det er tomt, om du ikke har mulighet for å lade før hjemturen. Den dagen alle fordeler er borte, sitter man på ei tapsbombe. Den er ikke på plass enda, men når det blir solgt enda flere elbiler så er den der. 

Er ei begrensning på hvor mye staten er villig til å gi til å gi bort også, noe som bør være med beregningen når en kjøper elbil. Biler med forbrenningsmotor kommer til å være på veien i overskuelig framtid.

Anonymkode: 27978...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har elbil og jeg tror svaret er JA! Du sparer MYE 😊

Vi har også en dieselbil og etter at vi fikk elbilen så fyller vi tanken på den mindre enn 1x i mnd mot tidligere 2 dieselbiler vi fylte på 1x i uka. (Dette fordi vi bruker elbilen så mye det lar seg gjøre istedet for dieselbilen)

På den vi har så er det en app som du legger inn strømpris og jeg ligger på 180-220.- per mnd i strøm og har de 2.5 siste månedene kjørt 4800 kilometer. 

Vi har bom så sparer jo enda mer så lenge det er gratis men jeg hadde etter å ha hatt elbil i 2.5 måneder kjøpt det uten at det hadde vært fordeler med bom, årsavgift osv.

Utrolig greit å alltid ha "full tank" hver morgen. Billigere servicekostnader (4000.- i året ca).

har en nissan leaf og selv om det ikke er valreste bilen i verden er den helt kanon å kjøre. De gangene vi har kjørt mye på en dag så er det bare å stoppe å hurtiglade. Har hatt behov for hurtiglading kun 2 ganger på 2.5 mnd på grunn av mye kjøring. 

Da registrerer du deg på grønn kontakt og fortum så du får en ladebrikke du scanner på hurtigladestasjonen så betaler du per minutt og får regning på epost eller efaktura måneden etter så det er veldig lett og oversiktlig.

Det enesre jeg angrer på med kjøp av elbilen er at jeg ikke gjorde det for lenge siden :) 

Endret av Akay
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker først og fremst økonomi er den billigste fremkomstmåten med bil (buss er uslåelig) en pålitelig bensinbil fra rundt 2000-2002. Da tenker jeg Corolla, Yaris, Civic - noe sånt. Leter du litt og pruter godt får du en bil til rundt 20000kr og da kan du kanskje legge 10000kr på i småfiks. De er billige å forsikre og koster ca 0,8kr/km i drivstoff. Kapitalkostnadene er bortimot null, mens du på elbil har kjøpsprisen og, etter hvert, vel så det i verditap per år. Bensinbilen vil kunne kjøre deg så langt du vil, blir varm fort og ha løpende kostnader som er litt høyere enn en splitter ny bil - men du slipper altså verditap, lånekostnader, herk og styr med kabler og distanseberegninger.

Anonymkode: 5a375...649

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"...får du en GOD bil..." skulle jeg skrive. Det er overraskende hvor bra biler man får billig nå.

Anonymkode: 5a375...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går helt fint om du kjøper en bil med stort nok batteri til å klare flere kuldegrader før det er tomt, om du ikke har mulighet for å lade før hjemturen. Den dagen alle fordeler er borte, sitter man på ei tapsbombe. Den er ikke på plass enda, men når det blir solgt enda flere elbiler så er den der. 

Er ei begrensning på hvor mye staten er villig til å gi til å gi bort også, noe som bør være med beregningen når en kjøper elbil. Biler med forbrenningsmotor kommer til å være på veien i overskuelig framtid.

Anonymkode: 27978...cdb

Takk for svar. Tenker jo selvsagt over at fordelene forsvinner (selv om de har lite å si pdd pga kjøring på veier uten bom osv.) Er det tapet jeg er redd for, samtidig så er spørsmålet HVOR lenge batteriet varer, for det er jo ganske dyrt når det må skiftes. Sånn i overskuelig fremtid så er nok vanlig drivstoff det billigste kanskje da. 

TS

Anonymkode: 13e6f...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du tenker først og fremst økonomi er den billigste fremkomstmåten med bil (buss er uslåelig) en pålitelig bensinbil fra rundt 2000-2002. Da tenker jeg Corolla, Yaris, Civic - noe sånt. Leter du litt og pruter godt får du en bil til rundt 20000kr og da kan du kanskje legge 10000kr på i småfiks. De er billige å forsikre og koster ca 0,8kr/km i drivstoff. Kapitalkostnadene er bortimot null, mens du på elbil har kjøpsprisen og, etter hvert, vel så det i verditap per år. Bensinbilen vil kunne kjøre deg så langt du vil, blir varm fort og ha løpende kostnader som er litt høyere enn en splitter ny bil - men du slipper altså verditap, lånekostnader, herk og styr med kabler og distanseberegninger.

Anonymkode: 5a375...649

Takk for svar. Men skal ha ny bil, er lei av gamle biler og vil for en gangs skyld ha en ny. 

Anonymkode: 13e6f...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Akay skrev:

Jeg har elbil og jeg tror svaret er JA! Du sparer MYE 😊

Vi har også en dieselbil og etter at vi fikk elbilen så fyller vi tanken på den mindre enn 1x i mnd mot tidligere 2 dieselbiler vi fylte på 1x i uka. (Dette fordi vi bruker elbilen så mye det lar seg gjøre istedet for dieselbilen)

På den vi har så er det en app som du legger inn strømpris og jeg ligger på 180-220.- per mnd i strøm og har de 2.5 siste månedene kjørt 4800 kilometer. 

Vi har bom så sparer jo enda mer så lenge det er gratis men jeg hadde etter å ha hatt elbil i 2.5 måneder kjøpt det uten at det hadde vært fordeler med bom, årsavgift osv.

Utrolig greit å alltid ha "full tank" hver morgen. Billigere servicekostnader (4000.- i året ca).

har en nissan leaf og selv om det ikke er valreste bilen i verden er den helt kanon å kjøre. De gangene vi har kjørt mye på en dag så er det bare å stoppe å hurtiglade. Har hatt behov for hurtiglading kun 2 ganger på 2.5 mnd på grunn av mye kjøring. 

Da registrerer du deg på grønn kontakt og fortum så du får en ladebrikke du scanner på hurtigladestasjonen så betaler du per minutt og får regning på epost eller efaktura måneden etter så det er veldig lett og oversiktlig.

Det enesre jeg angrer på med kjøp av elbilen er at jeg ikke gjorde det for lenge siden :) 

Takk for svar, hyggelig å høre fra noen med erfaring. 

Anonymkode: 13e6f...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du helt ny bil er vel elbil forsvarlig. Uansett hvordan man snur og vender på det, blir det å brenne penger. Men vent på Opel Ampera da - den har i alle fall en god rekkevidde.

Anonymkode: 5a375...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EkteMannen
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du tenker først og fremst økonomi er den billigste fremkomstmåten med bil (buss er uslåelig) en pålitelig bensinbil fra rundt 2000-2002. Da tenker jeg Corolla, Yaris, Civic - noe sånt. Leter du litt og pruter godt får du en bil til rundt 20000kr og da kan du kanskje legge 10000kr på i småfiks. De er billige å forsikre og koster ca 0,8kr/km i drivstoff. Kapitalkostnadene er bortimot null, mens du på elbil har kjøpsprisen og, etter hvert, vel så det i verditap per år. Bensinbilen vil kunne kjøre deg så langt du vil, blir varm fort og ha løpende kostnader som er litt høyere enn en splitter ny bil - men du slipper altså verditap, lånekostnader, herk og styr med kabler og distanseberegninger.

Anonymkode: 5a375...649

Buss er ikke billigst hvis du likevel skal ha bil, ikke alle stedet ihvertfall. Fra jeg går hjemmefra til jeg er på jobb går det 20 min. Men buss tar det litt over 1 time. det er 80 min hver dag i forskjell, med la oss si 500 kr i timen så blir det penger av slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.12.2016 den 7.26, AnonymBruker skrev:

Det går helt fint om du kjøper en bil med stort nok batteri til å klare flere kuldegrader før det er tomt, om du ikke har mulighet for å lade før hjemturen. Den dagen alle fordeler er borte, sitter man på ei tapsbombe. Den er ikke på plass enda, men når det blir solgt enda flere elbiler så er den der. 

Er ei begrensning på hvor mye staten er villig til å gi til å gi bort også, noe som bør være med beregningen når en kjøper elbil. Biler med forbrenningsmotor kommer til å være på veien i overskuelig framtid.

Anonymkode: 27978...cdb

Det er feil. Mange har den misoppfatningen av at det er alle incentivene man sparer mye på (bompenger, lite årsavgift, gratis parkering mm). Det er det ikke. Det er drivstoffutgiftene. De ligger mellom 1/5 og 1/10 av fossilt, og den forskjellen kommer til å være der lenge. Man kan ikke bare øke strømprisen for å matche fossilt drivstoff, da strøm går til så mye annet, blant annet å hindre at pensjonister fryser i hjel i dårlige leiligheter.

Anonymkode: f61e0...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EkteMannen
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er feil. Mange har den misoppfatningen av at det er alle incentivene man sparer mye på (bompenger, lite årsavgift, gratis parkering mm). Det er det ikke. Det er drivstoffutgiftene. De ligger mellom 1/5 og 1/10 av fossilt, og den forskjellen kommer til å være der lenge. Man kan ikke bare øke strømprisen for å matche fossilt drivstoff, da strøm går til så mye annet, blant annet å hindre at pensjonister fryser i hjel i dårlige leiligheter.

Anonymkode: f61e0...ebe

Enig.

Elbil er mye bil for pengene, lave driftsutgifter (selv uten bompenger) og mindre vedlikehold. Hadde jeg kjøpt en bil nr 2 i dag så hadde det blitt el bil.

Den store kostnaden for el bil eiere kan være verditap/bruktverdi. Vi har sett det flere ganger allerede. Da miev kom kostet den 250 000. Så kom leaf, da måtte prisen på miev ned til 200 000. Et par år etter tror jeg prisen var 150 000. De som kjøpte den bilen til 250 000 har tapt mye penger. Samme kan man se konturene av nå. Til sommeren kommer Opel Ampera til ca 300 000 og 50 mil rekkevidde. Hva tror du kommer til å skje med prisen på e-golf som vel også koster rundt 300 og har under halvparten av rekkevidden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med det @EkteMannen sier. Det er mye blåøyd økonomi blant folk. En kamerat - med ordinær inntekt - kjøpte en Tesla på huslånet. Han økte lånet med røfflig en halv million, løpetid 20 år, og med renter og rentesrenter er jeg ikke overrasket om han ender opp med å betale ca 800.000 for bilen.

Så har du verditapet. Det er det samme med alle biler, men batteribiler har to store usikkerhetsmoment hengende over seg:

1) Teknologisk uutvikling. Det som er tøft i dag er gammeldags og verdiløs i morgen. I USA er Leafen blitt en "gratis bil" etter incentivene, og også vi må belage oss på at det blir som å selge en siste generasjons iPhone.

2) Batterier blir dårligere over tid, spesielt i kalde Norden. Klart de kan skiftes ut, også med bedre og modernere batterier som mildner til pkt 1, men..det blir som å skifte girkasse til 30.000kr på en bil som er verdt 70.000kr: Det svarer seg ikke.

Kjøper du en brukt bensinbil er investeringen "up front" så lav at du antagelig ikke trenger noe lån. Driftskostnadene er høyere, men usikkerheten og bruksområdet knyttet til denne investeringen er mye mer oversiktlig. Jeg har regnet på det de siste to gangene jeg kjøpte bil og kom frem til at en 10-15 år gammel kjedelig japsebil er fortsatt uslåelig på pris. Hvis det er det som teller.

Anonymkode: 5a375...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å legge til lån til bil på huslånet er jo uansett idioti, da, samme hva slags bil man kjøper.

Vi vurderte el-bil, men har valgt å beholde den vi har. Da vi kun fikk skambud på den japanske dieselbilen vår fant vi ut at det var mer økonomisk å beholde den. Vi kjøpte den ny rett før myndighetene plutselig skulle ha det til at diesel var en verre miljøfiende enn bensin, og det er kanskje årsaken til at den er vanskelig å selge nå. Det er uansett en knallfin bil, og den bruker bare 0,45-0,48 (avhengig av årstid), så den er rimelig til mitt bruk. En elbil ville jo vært bortimot gratis å bruke, men sett i forhold til tapet på den vi må selge, og det faktum at det skjer enormt mye på den fronten, så har vi valgt å vente og se an. Og bare vent, det blir nok mindre og mindre lønnsomt. Det er helt utrolig hva staten greier å legge på av avgifter, pluss at fordelene forsvinner. Stortinget har bestemt at fordelene skulle vare fram til 2017, eller til det var solgt over 50 000 elbiler. Hva skjer etter det? Fra 2018 er det f.eks bestemt at det ikke lenger skal være moms-fritak. Bruk av kollektivfelter diskuteres. Bare vent, etter hvert blir det ulovlig å lade elbilen på hjemmets ordinære strømkurs. Staten greier nok å komme opp med et system som gjør at de kan legge avgift på lading av elbil. Innen den tid har kjørt japsen min til den ikke går mer, og flyttet til et sted hvor det er nok av kollektivtilbud, så jeg slipper å bry meg. :nigo: 

Anonymkode: 37a1c...fa3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, EkteMannen skrev:

Enig.

Elbil er mye bil for pengene, lave driftsutgifter (selv uten bompenger) og mindre vedlikehold. Hadde jeg kjøpt en bil nr 2 i dag så hadde det blitt el bil.

Den store kostnaden for el bil eiere kan være verditap/bruktverdi. Vi har sett det flere ganger allerede. Da miev kom kostet den 250 000. Så kom leaf, da måtte prisen på miev ned til 200 000. Et par år etter tror jeg prisen var 150 000. De som kjøpte den bilen til 250 000 har tapt mye penger. Samme kan man se konturene av nå. Til sommeren kommer Opel Ampera til ca 300 000 og 50 mil rekkevidde. Hva tror du kommer til å skje med prisen på e-golf som vel også koster rundt 300 og har under halvparten av rekkevidden?

Oppgitt rekkevidde, og oppnåelig rekkevidde, er stor! Hørte om et tilfelle der de bor et sted rundt Stovner, hvor gubben skulle kjøre kona til Gardermoen med en Leaf, det er jo ikke så himla langt t/r, men det var ikke mer enn det holdt akkurat til han var hjemme igjen. Og det var nok ikke i nærheten av å være opp mot oppgitt kjørelengde.

Tesla fikk heller ikke noe toppscore i en test NAF hadde gjort nå nylig med deres X-drive(suv?) Kjørelenge var ikke nære nok til å få godkjent, selvfølgelig da med å kunne følge trafikken og ikke kjøre på noe sparefart.

Anonymkode: 27978...cdb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å legge til lån til bil på huslånet er jo uansett idioti, da, samme hva slags bil man kjøper.

Vi vurderte el-bil, men har valgt å beholde den vi har. Da vi kun fikk skambud på den japanske dieselbilen vår fant vi ut at det var mer økonomisk å beholde den. Vi kjøpte den ny rett før myndighetene plutselig skulle ha det til at diesel var en verre miljøfiende enn bensin, og det er kanskje årsaken til at den er vanskelig å selge nå. Det er uansett en knallfin bil, og den bruker bare 0,45-0,48 (avhengig av årstid), så den er rimelig til mitt bruk. En elbil ville jo vært bortimot gratis å bruke, men sett i forhold til tapet på den vi må selge, og det faktum at det skjer enormt mye på den fronten, så har vi valgt å vente og se an. Og bare vent, det blir nok mindre og mindre lønnsomt. Det er helt utrolig hva staten greier å legge på av avgifter, pluss at fordelene forsvinner. Stortinget har bestemt at fordelene skulle vare fram til 2017, eller til det var solgt over 50 000 elbiler. Hva skjer etter det? Fra 2018 er det f.eks bestemt at det ikke lenger skal være moms-fritak. Bruk av kollektivfelter diskuteres. Bare vent, etter hvert blir det ulovlig å lade elbilen på hjemmets ordinære strømkurs. Staten greier nok å komme opp med et system som gjør at de kan legge avgift på lading av elbil. Innen den tid har kjørt japsen min til den ikke går mer, og flyttet til et sted hvor det er nok av kollektivtilbud, så jeg slipper å bry meg. :nigo: 

Anonymkode: 37a1c...fa3

Helt enig det du sier :):):) Staten kan taper nok allerede, på alle elbiler. Så du har helt rett, staten kommer å finne på sitt for å få inn igjen tapte inntekter på produksjon av olje/gass, og inntekter av bilkjøp/bilhold :)  :):)  Men enn så lenge så får de nyte den friheten de har de som triller rundt på dildobensin ;) 

Anonymkode: 27978...cdb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kjøpte leafen min med 5000 km på telleren for 200000.- (toppmodellen) 6 mnd gammel. 

sparte 90000.- kontra nybilpris. Har 5 års garanti vel på batteriene og så lenge kommer jeg ikke til å ha den da planen er å kjøpe tesla model3 tidlig i 2018. 

Ser da for meg at jeg får 160-170000 for den og det er et ganske lavt verditap på 2 år med bil. 

Skulle man likevel ønske å bytte batteripakke så mener jeg at leafen har den laveste kostnaden på bytte av denne. Tror det ligger mellom 35-40000 mens om du må bytte på en tesla feks såntror jeg det ligger godt over 200000.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Akay, hvordan fikk du den så billig? Verditap på 90000kr på 6 mnd er jo helt vilt! Og hvordan i alle dager skal du få 160-170000kr for den om litt over ett år? Har du vært på Finn i det siste? Jeg trodde en ny Leaf går for rundt 200kr nå etter rabatter. De sliter med å selge de nå når bilen er blitt så gammel.

Anonymkode: 5a375...649

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig med det @EkteMannen sier. Det er mye blåøyd økonomi blant folk. En kamerat - med ordinær inntekt - kjøpte en Tesla på huslånet. Han økte lånet med røfflig en halv million, løpetid 20 år, og med renter og rentesrenter er jeg ikke overrasket om han ender opp med å betale ca 800.000 for bilen.

Så har du verditapet. Det er det samme med alle biler, men batteribiler har to store usikkerhetsmoment hengende over seg:

1) Teknologisk uutvikling. Det som er tøft i dag er gammeldags og verdiløs i morgen. I USA er Leafen blitt en "gratis bil" etter incentivene, og også vi må belage oss på at det blir som å selge en siste generasjons iPhone.

2) Batterier blir dårligere over tid, spesielt i kalde Norden. Klart de kan skiftes ut, også med bedre og modernere batterier som mildner til pkt 1, men..det blir som å skifte girkasse til 30.000kr på en bil som er verdt 70.000kr: Det svarer seg ikke.

Kjøper du en brukt bensinbil er investeringen "up front" så lav at du antagelig ikke trenger noe lån. Driftskostnadene er høyere, men usikkerheten og bruksområdet knyttet til denne investeringen er mye mer oversiktlig. Jeg har regnet på det de siste to gangene jeg kjøpte bil og kom frem til at en 10-15 år gammel kjedelig japsebil er fortsatt uslåelig på pris. Hvis det er det som teller.

Anonymkode: 5a375...649

Hvorfor tror du batteriene blir fortere dårligere på våre trakter? Interessert i begrunnelsen din.

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å legge til lån til bil på huslånet er jo uansett idioti, da, samme hva slags bil man kjøper.

Vi vurderte el-bil, men har valgt å beholde den vi har. Da vi kun fikk skambud på den japanske dieselbilen vår fant vi ut at det var mer økonomisk å beholde den. Vi kjøpte den ny rett før myndighetene plutselig skulle ha det til at diesel var en verre miljøfiende enn bensin, og det er kanskje årsaken til at den er vanskelig å selge nå. Det er uansett en knallfin bil, og den bruker bare 0,45-0,48 (avhengig av årstid), så den er rimelig til mitt bruk. En elbil ville jo vært bortimot gratis å bruke, men sett i forhold til tapet på den vi må selge, og det faktum at det skjer enormt mye på den fronten, så har vi valgt å vente og se an. Og bare vent, det blir nok mindre og mindre lønnsomt. Det er helt utrolig hva staten greier å legge på av avgifter, pluss at fordelene forsvinner. Stortinget har bestemt at fordelene skulle vare fram til 2017, eller til det var solgt over 50 000 elbiler. Hva skjer etter det? Fra 2018 er det f.eks bestemt at det ikke lenger skal være moms-fritak. Bruk av kollektivfelter diskuteres. Bare vent, etter hvert blir det ulovlig å lade elbilen på hjemmets ordinære strømkurs. Staten greier nok å komme opp med et system som gjør at de kan legge avgift på lading av elbil. Innen den tid har kjørt japsen min til den ikke går mer, og flyttet til et sted hvor det er nok av kollektivtilbud, så jeg slipper å bry meg. :nigo: 

Anonymkode: 37a1c...fa3

Hadde du visst hva du snakket om, hadde du kanskje vært en av dem som fikk ræva i gir og skaffet deg en elbil. Det du sier er nemlig feil.

Kom gjerne også med en god begrunnelse til at det skal bli forbud mot lading av elbil hjemme?

Anonymkode: f61e0...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror du batteriene blir fortere dårligere på våre trakter? Interessert i begrunnelsen din.

Hadde du visst hva du snakket om, hadde du kanskje vært en av dem som fikk ræva i gir og skaffet deg en elbil. Det du sier er nemlig feil.

Kom gjerne også med en god begrunnelse til at det skal bli forbud mot lading av elbil hjemme?

Anonymkode: f61e0...ebe

Batterier selv i en elbil blir dårligere over tid. Det er jo samme spøla som er i pc'er og mobiltilf. Og jo, de blir blir fortere dårlig på våre trakter når de må lades oftere i kulda. Har jo ikke noen mulighet for å få de til å vare lenge, når man ikke kan fryse for å kjøre.

Momsen er foreløpig utsatt til 2020. Men, mye kan skje enda. Ingen so veit.

Lading av elbil hjemme blir forbudt pga av brannfaren! Tenk deg om, om du kan, med så himla mye gamle elanlegg i private hjem er det en konstant brannbombe å lade en elbil hjemme. Selv om det likes å skryte av at man kan bruke en 10A kurs, så har den en konstant belastning under lading. Og er én skrue som bittelitt løs på veien til veggkontakt, så er det ei fin lysbue som etterhvert sørger for antenning. Klarer du å tenke deg hvordan det vil ta seg ut?

Anonymkode: 27978...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...