Gå til innhold

Vil det svare seg med elbil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 16.12.2016 den 8.00, Akay skrev:

Jeg har elbil og jeg tror svaret er JA! Du sparer MYE 😊

Vi har også en dieselbil og etter at vi fikk elbilen så fyller vi tanken på den mindre enn 1x i mnd mot tidligere 2 dieselbiler vi fylte på 1x i uka. (Dette fordi vi bruker elbilen så mye det lar seg gjøre istedet for dieselbilen)

På den vi har så er det en app som du legger inn strømpris og jeg ligger på 180-220.- per mnd i strøm og har de 2.5 siste månedene kjørt 4800 kilometer. 

Vi har bom så sparer jo enda mer så lenge det er gratis men jeg hadde etter å ha hatt elbil i 2.5 måneder kjøpt det uten at det hadde vært fordeler med bom, årsavgift osv.

Utrolig greit å alltid ha "full tank" hver morgen. Billigere servicekostnader (4000.- i året ca).

har en nissan leaf og selv om det ikke er valreste bilen i verden er den helt kanon å kjøre. De gangene vi har kjørt mye på en dag så er det bare å stoppe å hurtiglade. Har hatt behov for hurtiglading kun 2 ganger på 2.5 mnd på grunn av mye kjøring. 

Da registrerer du deg på grønn kontakt og fortum så du får en ladebrikke du scanner på hurtigladestasjonen så betaler du per minutt og får regning på epost eller efaktura måneden etter så det er veldig lett og oversiktlig.

Det enesre jeg angrer på med kjøp av elbilen er at jeg ikke gjorde det for lenge siden :) 

Kan si meg enig i at den ikke er den vakreste bilen i verden😁. 

Ser ut som ei padde!🐸😂😂

Anonymkode: df61a...ff0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har elbil som bil nr. 2 bil, altså en e-golf. Rekkevidden er ikke all verden, men bilen blir brukt til bybil og det tjener vi mye på. Kollektivfelt og gratisparkering er det svært lite av her i området, men bomstasjoner er det en del av(er ikke derfor bilen er lønnsom). Siden vi bruker bilen til og fra jobb daglig så blir det mye billigere enn med en bensinbil. 
Vi tok i betraktning at verdien på elbilen vil falle noe ekstremt så vi forventer ikke å få mye for den når den eventuelt blir solgt (hallo hvem ser på bil som en investering med mindre det er en lamborghini av særklasse?).

Anonymkode: 065f9...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kulden som gjør at batterier slites fortere i Norden. Nissan har f.eks. tatt høyde for det med batterivarmer, noe som er grunnen til at det ikke er anbefalt å kjøpe brukt Leaf fra f.eks. Tyskland.

Anonymkode: 5a375...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

@Akay, hvordan fikk du den så billig? Verditap på 90000kr på 6 mnd er jo helt vilt! Og hvordan i alle dager skal du få 160-170000kr for den om litt over ett år? Har du vært på Finn i det siste? Jeg trodde en ny Leaf går for rundt 200kr nå etter rabatter. De sliter med å selge de nå når bilen er blitt så gammel.

Anonymkode: 5a375...649

Tja... jeg kjøpte bilen i september. Leafene er utrolig lettsolgte. De fløy avgårde når jeg kjøpte.

Var vel heldig antar jeg.. min er 2016 og en ny med alt utstyret jeg har koster 290000.- .

2013 modellene gikk for 150-160000 og mange ble solgt når jeg kjøpte så at jeg får 160-170000 når jeg selger tror jeg ikke er utenkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan si meg enig i at den ikke er den vakreste bilen i verden😁. 

Ser ut som ei padde!🐸😂😂

Anonymkode: df61a...ff0

Den er uansett meget god å kjøre... overraskende bra faktisk. Planen var egolf men når jeg sparte 90000.- på å kjøpe en 6 mnd gammel leaf med 5000 km på tellleren så var ikke valget vanskelig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.12.2016 den 7.26, AnonymBruker skrev:

Det går helt fint om du kjøper en bil med stort nok batteri til å klare flere kuldegrader før det er tomt, om du ikke har mulighet for å lade før hjemturen. Den dagen alle fordeler er borte, sitter man på ei tapsbombe. Den er ikke på plass enda, men når det blir solgt enda flere elbiler så er den der. 

Er ei begrensning på hvor mye staten er villig til å gi til å gi bort også, noe som bør være med beregningen når en kjøper elbil. Biler med forbrenningsmotor kommer til å være på veien i overskuelig framtid.

Anonymkode: 27978...cdb

Selv sparer jeg ca 2000 kroner i måneden på å kjøre elbil i forhold til dieselbil. Kjører ca samme distanse som TS. Den fordelen blir vel kun større for hvert år som går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.12.2016 den 11.00, AnonymBruker skrev:

Da vi kun fikk skambud på den japanske dieselbilen vår fant vi ut at det var mer økonomisk å beholde den. Vi kjøpte den ny rett før myndighetene plutselig skulle ha det til at diesel var en verre miljøfiende enn bensin, og det er kanskje årsaken til at den er vanskelig å selge nå. 

Anonymkode: 37a1c...fa3

Er vel kanskje heller at nesten 10 år gamle biler ikke frister så mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Saturday, December 17, 2016 den 22.02, AnonymBruker skrev:

Hadde du visst hva du snakket om, hadde du kanskje vært en av dem som fikk ræva i gir og skaffet deg en elbil. Det du sier er nemlig feil.

Kom gjerne også med en god begrunnelse til at det skal bli forbud mot lading av elbil hjemme?

Anonymkode: f61e0...ebe

I den første linken står det om den opprinnelige planen. Ser de har forlenget ordningen til 2020 i statsbudsjettet (link nr 2).

https://www.nrk.no/norge/beholder-momsfritak-pa-elbil-til-2017-1.12287544

http://www.tu.no/artikler/elbilfritaket-fortsetter-til-2020/358957

Til det siste, så tror jeg du skal lese det jeg skrev en gang til. Jeg skrev ikke at det skal bli forbudt å lade elbil hjemme, som i at det er noe man vet at er vedtatt, jeg skrev noe om hva man kan forvente ut ifra Staten sin sedvanlige evne til å komme opp med nye metoder å dra inn avgifter på: "Bare vent, etter hvert blir det ulovlig å lade elbilen på hjemmets ordinære strømkurs. Staten greier nok å komme opp med et system som gjør at de kan legge avgift på lading av elbil."

På Monday, December 19, 2016 den 10.31, Illuminatum skrev:

Er vel kanskje heller at nesten 10 år gamle biler ikke frister så mange.

?? Bilen min er to år gammel. Vi kjøpte den omtrent samtidig med at det for alvor ble snakk om at diesel var såpass mye bedre enn bensin at det ble snakk om å legge ekstra avgifter på. Fram til da ble man på ingen måte frarådet å kjøpe dieselbil.

 

Hadde jeg jobbet i byen hadde jeg definitivt gått for elbil uansett, fordi jeg ville spart mye på både drivstoff, bompenger og parkering. Jeg bor og jobber sånn at jeg kun har drivstoffutgifter, og da synes jeg at tapet på salg av dieselbilen ikke svarer seg mtp hvor lite jeg sparer på drivstoff. Hadde jeg hatt en drivstoffsluker hadde jeg nok vurdert elbil uansett.

Anonymkode: 37a1c...fa3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

I den første linken står det om den opprinnelige planen. Ser de har forlenget ordningen til 2020 i statsbudsjettet (link nr 2).

https://www.nrk.no/norge/beholder-momsfritak-pa-elbil-til-2017-1.12287544

http://www.tu.no/artikler/elbilfritaket-fortsetter-til-2020/358957

Til det siste, så tror jeg du skal lese det jeg skrev en gang til. Jeg skrev ikke at det skal bli forbudt å lade elbil hjemme, som i at det er noe man vet at er vedtatt, jeg skrev noe om hva man kan forvente ut ifra Staten sin sedvanlige evne til å komme opp med nye metoder å dra inn avgifter på: "Bare vent, etter hvert blir det ulovlig å lade elbilen på hjemmets ordinære strømkurs. Staten greier nok å komme opp med et system som gjør at de kan legge avgift på lading av elbil."

?? Bilen min er to år gammel. Vi kjøpte den omtrent samtidig med at det for alvor ble snakk om at diesel var såpass mye bedre enn bensin at det ble snakk om å legge ekstra avgifter på. Fram til da ble man på ingen måte frarådet å kjøpe dieselbil.

 

Hadde jeg jobbet i byen hadde jeg definitivt gått for elbil uansett, fordi jeg ville spart mye på både drivstoff, bompenger og parkering. Jeg bor og jobber sånn at jeg kun har drivstoffutgifter, og da synes jeg at tapet på salg av dieselbilen ikke svarer seg mtp hvor lite jeg sparer på drivstoff. Hadde jeg hatt en drivstoffsluker hadde jeg nok vurdert elbil uansett.

Anonymkode: 37a1c...fa3

Allerede i 2008 var det klart at diesel ikke var så bra allikevel.

NAAF sa allerede i 2006 http://www.naaf.no/fokusomrader/uteluft/dieselbiler-forurenser-lokalt/

Om du har kjøpt bil de siste to år så gjorde du det lenge etter at diesel ble frarådet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Illuminatum skrev:

Allerede i 2008 var det klart at diesel ikke var så bra allikevel.

NAAF sa allerede i 2006 http://www.naaf.no/fokusomrader/uteluft/dieselbiler-forurenser-lokalt/

Om du har kjøpt bil de siste to år så gjorde du det lenge etter at diesel ble frarådet.

Det ble ikke frarådet, i hvert fall ikke som vi oppfattet. Vi fikk med oss at det var diskusjoner rundt det. Mulig du følger mer med på slikt enn oss? ;)

Anonymkode: 37a1c...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det ble ikke frarådet, i hvert fall ikke som vi oppfattet. Vi fikk med oss at det var diskusjoner rundt det. Mulig du følger mer med på slikt enn oss? ;)

Nei, det ble absolutt anbefalt å kjøpe diesel, til fortvilelse for de få av oss som fulgte med litt. Det har vært godt kjent i mange år før det at diesel slipper ut mer giftig forurensning enn bensinbiler. Dessverre klarer ikke politikere og folk flest å ha mer enn en tanke i hodet av gangen, og på den tiden var det CO2.

Anonymkode: 87e27...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

diesel med turbo som var "hot" for mange år siden er så 90-tallet teknologi som man kan komme. Det var og ble det kuleste man kunne putte i sin PREMIUM bil som man klarte en stund. At bilene hørtes ut som kortpustende traktorer og slapp store giftskyer i nabolaget brydde man seg ikke noe om siden alle allikevel gikk rundt og røyket.

Nå er definitivt diesel på vei ut, akkurat som røyking. Elbil er framtiden, nesten som snusingen som er kult nå.

Anonymkode: 1b35a...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

diesel med turbo som var "hot" for mange år siden er så 90-tallet teknologi som man kan komme. Det var og ble det kuleste man kunne putte i sin PREMIUM bil som man klarte en stund. At bilene hørtes ut som kortpustende traktorer og slapp store giftskyer i nabolaget brydde man seg ikke noe om siden alle allikevel gikk rundt og røyket.

Nå er definitivt diesel på vei ut, akkurat som røyking. Elbil er framtiden, nesten som snusingen som er kult nå.

Anonymkode: 1b35a...735

Det er det ingen garantier for. Hvis "alle" skal ha elbil eller hybrid (altså langt flere enn i dag på verdensbasis) så må infrastruktur også legges til rette for det i form av ladestasjoner, kraftig økt strømforbruk etc. Og som man vet, så produseres fortsatt store deler av verdens strøm med bruk av kull, så miljøvernaspektet kjøper jeg ikke helt. Og i de mer grisgrendte strøk vil det antakeligvis være dyrt og lite samfunnsøkonomisk å satse på en drøss med ladestasjoner. Der er avstandene også slik at det fortsatt vil være problematisk med avstander en stund til, selv om elbilene har blitt bedre. 

Elbiler fremstår på flere måter som en hype. Det skrives opp og ned og i mente om det, og det er en del som produserer det nå. Likevel ser man ikke noen storstilt satsning på det, hverken i form av infrastruktur eller kraftigere avgiftsreduksjon. Og rekkevidden vil være for dårlig i mange år til. Kanskje med unntak av biler som Tesla og andre biler i premiumklassen, men det har folk flest ikke råd til likevel. 

 

Anonymkode: ed100...f10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Elbiler fremstår på flere måter som en hype. Det skrives opp og ned og i mente om det, og det er en del som produserer det nå. Likevel ser man ikke noen storstilt satsning på det, hverken i form av infrastruktur eller kraftigere avgiftsreduksjon. Og rekkevidden vil være for dårlig i mange år til. Kanskje med unntak av biler som Tesla og andre biler i premiumklassen, men det har folk flest ikke råd til likevel. 

Anonymkode: ed100...f10

I løpet av 2017 kan man få kjøpt og levert elbiler i Norge for 300k med 500 km rekkevidde. Er det en hype eller noe PREMIUM ved det?

Jeg tipper at utviklingen bare er i sin spede begynnelse. Om 10 år så har vi elbiler med over 1000 km rekkevdidde. Vi kommer til også å få færre bensinpumper (antallet er synkende allerede idag). Da blir det fossilbileiere som får "rekkeviddeangst".

Når det gjelder "energikrisen" i framtiden pga. elbiler så er det slik at ved å skifte fra fossil til elbil så går man fra ca. 20% energieffektivitet til ca. 90%. I tillegg sparer man for hver liter bensin ca. 1 kWh til utvinning/foredling. Man kan si at energibruket totalt sett vil gå ned og kanskje man kan legge ned noen kullkraftverk, særlig hvis man får solceller på taket med ca. 1kWh lading i timen på dagtid.

Anonymkode: 1b35a...735

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med alle bompenger og avgifter som er her i Bergen, så flyttet vi til en plass som ligger rett ved skole og butikk og alt vi trenger av busstilbud. Nå kan vi snart kvitte oss med bilen om vi ønsker. Ingen flere kostnader knyttet til det å ha bil er alltid en bonus i mine øyner. 

Anonymkode: 20846...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.12.2016 den 8.00, Akay skrev:

Jeg har elbil og jeg tror svaret er JA! Du sparer MYE 😊

Vi har også en dieselbil og etter at vi fikk elbilen så fyller vi tanken på den mindre enn 1x i mnd mot tidligere 2 dieselbiler vi fylte på 1x i uka. (Dette fordi vi bruker elbilen så mye det lar seg gjøre istedet for dieselbilen)

På den vi har så er det en app som du legger inn strømpris og jeg ligger på 180-220.- per mnd i strøm og har de 2.5 siste månedene kjørt 4800 kilometer. 

Vi har bom så sparer jo enda mer så lenge det er gratis men jeg hadde etter å ha hatt elbil i 2.5 måneder kjøpt det uten at det hadde vært fordeler med bom, årsavgift osv.

Utrolig greit å alltid ha "full tank" hver morgen. Billigere servicekostnader (4000.- i året ca).

har en nissan leaf og selv om det ikke er valreste bilen i verden er den helt kanon å kjøre. De gangene vi har kjørt mye på en dag så er det bare å stoppe å hurtiglade. Har hatt behov for hurtiglading kun 2 ganger på 2.5 mnd på grunn av mye kjøring. 

 

Hvor langt kommer du med elbilen når det er 30 kuldegrader? 

Anonymkode: 90a23...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 23.12.2016 den 11.30, AnonymBruker skrev:

diesel med turbo som var "hot" for mange år siden er så 90-tallet teknologi som man kan komme. Det var og ble det kuleste man kunne putte i sin PREMIUM bil som man klarte en stund. At bilene hørtes ut som kortpustende traktorer og slapp store giftskyer i nabolaget brydde man seg ikke noe om siden alle allikevel gikk rundt og røyket.

Nå er definitivt diesel på vei ut, akkurat som røyking. Elbil er framtiden, nesten som snusingen som er kult nå.

Anonymkode: 1b35a...735

Hehe ja, jeg vil tro at en elbil vil fungere fint i langvarig kulde,  helt ned i 40 minus. 

Tro hvor godt elbiler vil fungere i ojmjakon i Sibir 😁

Anonymkode: 90a23...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte nøye markedet før jeg kjøpte Kia Soul EV i sommer. Har ikke angret. Har aldri hatt bedre vinterbil. Bor i et strøk av landet hvor det fort blir minus 25 -30 grader. Varm og isfri etter bare 2-3 minutter. Kjørte en tur i går i minus 11, og brukte så vidt over 50% av batteriet på 7 mil.Varmepumpe gjør at man får billig varme. 

7 års garanti på hele bilen også :)

http://bilkjop.kia.no/

 

Anonymkode: 1ca4a...25c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I svært lave temperaturer så sliter man voldsomt på fossilmotorer i lengden. Dieselmotorer fungerer spesielt dårlig på korte turer.

Elmotorer er, i motsetning til fossilmotorer, alltid like effektive og kjører uten minste problem i ekstreme temperaturer.

Med app (som KIA Soul mangler) så kan man forvarme elbilen slik at den er varm og isfri når du skal bruke den, selv uten ladekontakt tilgjengelig. KIA Soul har heller i ACC og bruker mye strøm i høye hastigheter pga. formen.

Anonymkode: 1b35a...735

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I svært lave temperaturer så sliter man voldsomt på fossilmotorer i lengden. Dieselmotorer fungerer spesielt dårlig på korte turer.

Elmotorer er, i motsetning til fossilmotorer, alltid like effektive og kjører uten minste problem i ekstreme temperaturer.

Med app (som KIA Soul mangler) så kan man forvarme elbilen slik at den er varm og isfri når du skal bruke den, selv uten ladekontakt tilgjengelig. KIA Soul har heller i ACC og bruker mye strøm i høye hastigheter pga. formen.

Anonymkode: 1b35a...735

Det er gjelder bensinbiler også, jeg fikk fint starte en eldre Toyota i nesten 40 minus, men forutsetning er jo batterier da.  Noe det gjelder spesielt for elbiler. Alt går tregere i lave temperaturer og elbiler er ikke noe unntak her. 

Så jeg ville likt å vist hvor godt en elbil vil fungere i langvarig kulde, og da er ikke ned mot 15-20 minus så interessant,  men ned mot 30-40.

Foresten så er vel ikke elbil helt oljefri ;)

Anonymkode: 90a23...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...