Gå til innhold

Dusje med barna?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ingen snakker om at barna skal dusje alene, men nakken sammen med foreldrene sine, spesielt når en oppfører seg så merkelig som pappaen i HI. 

Anonymkode: 8a175...5d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har en 7-åring, hun klarer seg stort sett selv i dusjen. Hjelper henne litt med hårvasken, men står bare ved siden av, dusjer ikke selv. Føles ikke naturlig at verken jeg eller pappaen skal dusje sammen med henne lenger, men kanskje det skyldes at det uansett ikke ville blitt plass hos oss.. Trodde ikke jeg var spesielt snerpete på dette, men syns det er litt rart at 8-åring og pappa skal dusje sammen alene! Hvis det er det som er tilfellet da, og at det ikke bare er en misforståelse.

Anonymkode: 4c264...ab9

• Liker 1
Skrevet

Synes HI og en del av de andre innleggene er bekymringsfulle - ville ha meldt dette til Barnevernet om jeg kjente til slikt!

Anonymkode: 505af...b04

• Liker 1
Skrevet

Det trenger ikke være noe galt i det. Selv om åtte år begynner å bli litt gammelt er det store individuelle forskjeller i hvor fort barn vokser opp. Det kan jo også være så enkelt som at hun liker å ha selskap når hun dusjer. Selv om jeg dusjet alene mener jeg å huske at det ikke var noe problem å være naken sammen med faren min da jeg var åtte. 

Men det er uansett greit å ta samtalen om at ingen får ta på henne, at hun kan fortelle alt til deg osv. og se etter kjennetegn på at noe ikke er som det skal.

Anonymkode: 3c00e...911

Skrevet
På 17.12.2016 den 18.07, AnonymBruker skrev:

Det er jo det barn ikke gjør! Hvordan kan man da si at det finnes overgrep mellom barn og foreldre siden du mener barn setter grenser selv? Jeg har selv vært utsatt for overgrep av far å jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre med det fordi det var ukjent og skummelt. Så NEI barn setter ikke altid grenser selv!! 

Anonymkode: 29a97...342

Under normale forhold så setter barn grenser for når de vil dusje alene. De vokser til å har grenser under normale forhold.

Det er direkte stygt at  tillegger meg å hevde at barn skal ta ansvar for sine overgrep!! Det er laaaaaaaaaaangt ifra slik.

• Liker 2
Skrevet
På 16.12.2016 den 19.39, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk mensen da jeg fylte 10. Ville aldri falt meg inn å dusje sammen med en gutt på 8 år, ikke en datter på 8 heller. De er store. Selvfølgelig kan de få veiledning og hjelp, men jeg skal være påkledd. 

Anonymkode: d7169...5bd

Ja i mange kulturer, også i vår "siviliserte" er vi fryktelig flau over mensen ennå halvparten av befolkningen kommer til å ha, har, eller har hatt den og de fleste av resten av befolkningen blir berørt av den på en eller annen måte. Litt merkelig at mange mener at dette skal være en flau hemmelighet som kvinner skal ha for seg selv. Glad jeg vokste opp i et miljø hvor man ikke var flau over helt vanlige og naturlige ting.

Anonymkode: 3cbef...9e3

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke sendt barna til faren,  før jeg har fått avklaring i saken ! 

Anonymkode: 097d7...1f5

Skrevet
På 16.12.2016 den 19.23, AnonymBruker skrev:

Men det handler ikke om denne spesifikke 8-åringen og hennes pappa. At du er ukomfortabel med å være naken er nemlig din personlige grense, den får du ikke påtvinge noen som helst annen enn deg selv. Om du "trenger" være naken eller ikke er irrelevant. Det er kun om du og dine barn er komfortabel som er relevant. Om naboen synes det er mer praktisk å være naken så er det naboens sak.

Anonymkode: 74a63...e8d

Jeg er ikke ukomfortabel med å være naken sammen med barna, og det er vi jo i svømmehall. Ihvertfall han minste. Men 3 stykker trøkket inn i en dusj skjønner jeg ikke vitsen med. De må jo sloss om vannstrålene! At jeg ikke ser vitsen med at halve familien dusjer samtidig betyr ikke at jeg synes det er ukomfortabel med å vise meg naken. Om det dreier seg om et svært dusjkabinett på flere meter bortover med to dusjhoder (det hadde vi i syden en gang), så skjønner jeg jo at dette er gjennomførbart. I vår dusj hadde jeg ikke klart å bøye meg ned til tærne om vi var 3 i dusjen, uten å skalle hodet i veggen.

Anonymkode: 04061...702

Skrevet

For meg synes jeg det er mange røde flagg altså. 

Hvorfor skulle storesøster benekte dusjinga? Gir ingen mening hvis det oppfattes som normalt og uskyldig for henne, om hun selv synes d er greit. 

Selv synes jeg åtte år er for gammelt for dusjing med foreldre, er kanskje bare meg da. Man er vel da i en alder hvor man er mer bevisst sin egen kropp.

å bli bedt om å holde ting hemmelig, hemmeligheter og "ikke si det til noen" er klassisk metode overgripere bruker. Dét, i kombinasjon med opparbeidet lojalitet/vennskap (grooming) og skyldfølelse, hos offer er ikke uvanlig.

synes du skal snakke med dattera di om rett og galt, kropp, og om hemmeligheter i forhold til dette osv, og at du vil alltid være der for henne osv 

denne samtalen burde egentlig alle barn fått mtp alt som finnes der ute. 

Skrevet
På 12/17/2016 den 18.32, AnonymBruker skrev:

Hun MÅ jo inn om hun skal på do, da kan han ikke nekte henne, så dette måtte han jo finne en løsning på.

Anonymkode: ec840...38a

Eh? Hvis noen er i dusjen så venter man jo. Og ellers, åtteåringer klarer da fint å dusje alene. 

Anonymkode: 5c71e...2c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...