Marpessa Skrevet 30. november 2004 #1 Skrevet 30. november 2004 Interessant tema...! http://www.f2f.no/index.cfm/pageID/291
Gjest gjest1 Skrevet 30. november 2004 #2 Skrevet 30. november 2004 Dette har jeg lyst til å få med meg...
nessi Skrevet 30. november 2004 #3 Skrevet 30. november 2004 Dette må jeg og mannen min få med oss. Meget aktuellt for han...
Gjest *Fiona* Skrevet 30. november 2004 #5 Skrevet 30. november 2004 Usikker på om jeg orker. Har vært så mye F2F propaganda på dette forumet fra enkeltpersoner at jeg begynner å lure på hva de egentlig driver med... Når de ikke har fått med mødrene heller (kan jo bare spekulere i grunnene til dette) så synes jeg det ligger an til skikkelig pusse-glorien-martyr-fest for pappaer, og jeg vet ikke om det blir et konstruktivt tilskudd til debatten. Men det vil jo vise seg. Jeg håper de klarer å lage et balansert bilde. Det finnes mange ulike skjebner der ute, og hvis de har trukket frem tre like tilfeller for å fremstille dette som noen nyhet, så vil det vel bare øke usikkerheten rundt omkring. Spørsmålene pressemeldingen stiller blir liksom litt retoriske, og jeg synes vel egentlig stigmatiseringen av alenemødre har vært ille nok - det finnes jo også alenemødre som IKKE er griske, egoistiske barnemishandlere . Samtidig er det ingen tvil om at det finnes sin andel tåpelige kvinner der ute, som saboterer far for egen del - uten at jeg fatter hva de tenker med når de gjør det. Uff, jeg vet ikke om jeg kommer til å orke å se det - faren til min sønn og jeg har det så bra, og viktigst av alt, sønnen vår har det så bra - usikker på om jeg orker å ta det innover meg hvordan voksne er i stand til å behandle barn - og hverandre
Gjest Devil's Spawn Skrevet 30. november 2004 #6 Skrevet 30. november 2004 Hvis du ser på det som stigmatisering av alenemødre så er det ditt problem. Ingen som sier at alle alenemødre er slik. Poenget er hvis de ønsker å være jævlige, så har de både lovgiving (er på bedringens vei nå) og rettsapparatet med seg.
Gjest Amona Skrevet 30. november 2004 #7 Skrevet 30. november 2004 Jeg håper de klarer å lage et balansert bilde. Det finnes mange ulike skjebner der ute, og hvis de har trukket frem tre like tilfeller for å fremstille dette som noen nyhet, så vil det vel bare øke usikkerheten rundt omkring. Spørsmålene pressemeldingen stiller blir liksom litt retoriske, og jeg synes vel egentlig stigmatiseringen av alenemødre har vært ille nok - det finnes jo også alenemødre som IKKE er griske, egoistiske barnemishandlere . Jo, men det er ikke disse mødrene som er problemet da, og derfor ikke fokus på de. På samme måte som det neste alltid fokuseres på fedre som ikke tar ansvar, mens det finnes mange som gjør det. Uansett, tror jeg det er liten tvil om at det er viktig at dette temaet tas opp, for jeg tror det er mange fedre som ikke får ha kontakt med barna sine. selv om de i utgangspunktet er gode fedre.
Marpessa Skrevet 30. november 2004 Forfatter #8 Skrevet 30. november 2004 Programmet handler ikke om å stigmatisere mødrene, men: Sitat: ”Far på mors måte” er ikke en historie om hva som har foregått i parkonfliktene, men hvordan fedrene opplever å bli møtt av rettsapparat og fagfolk når de tar opp kampen for samvær med barna..
Gjest Anonymous Skrevet 30. november 2004 #9 Skrevet 30. november 2004 Deres tidligere samlivspartnere liker ikke at fedrene står frem, men har selv valgt å tie. I programmet kommer derfor bare den ene part til orde. Det har vært en vanskelig presseetisk utfordring. Men ”Far på mors måte” er ikke en historie om hva som har foregått i parkonfliktene, men hvordan fedrene opplever å bli møtt av rettsapparat og fagfolk Jeg tenker alltid på at det er veldig viktig å huske på at vi bare får se én side i slike saker: om det så er mor eller far som stiller opp. Det er så såre enkelt å fortelle bare sin versjon, og ikke minst opptre helt annerledes enn virkeligheten. Synes temaet er viktig nok, og at det er på tide alle systemer oppdateres med tanke på at menn er like gode aleneforelder som kvinner. Men jeg synes det var så mye som må sees med flere briller. Når mor og far absolutt ikke klarer å samarbeide og beggge vil ha hovedansvar for barnet, så må en sakkyndig vurdere. Det er like "nedverdigende" (forstår ikke hvorfor de ter det, når saken kommer så langt) for mor som far. Og av og til er det bare små ting som gjør at det vipper den ene veien. Selv om jeg er uenig i prosedyren, så forstår jeg at noen sakkyndige tar samfunnsmessige eller miljømessige vurderinger om det står helt likt mellom mor og far. Det er veldig trist, men det er jo dessverre sant at mange tror at mor er "uegnet" om far får foreldreretten, mens ikke mange tenker det samme om far om det er mor som får den.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 30. november 2004 #10 Skrevet 30. november 2004 Greia er at mor ikke trenger å vurderes. Hvorfor skal fedrene i utgangspunktet vurderes?
Hu i Svingen Skrevet 30. november 2004 #11 Skrevet 30. november 2004 Har vært så mye F2F propaganda på dette forumet fra enkeltpersoner at jeg begynner å lure på hva de egentlig driver med... Hva er F2F?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 30. november 2004 #12 Skrevet 30. november 2004 Hva er F2F? Foreningen to foreldre.
Gjest Gjesta Skrevet 1. desember 2004 #13 Skrevet 1. desember 2004 Greia er at mor ikke trenger å vurderes. Hvorfor skal fedrene i utgangspunktet vurderes? Det er feil. Begge blir vurdert av sakkyndig. Men det kom ikke frem nettopp fordi fokuset kun var på far og følelser. Ikke helheten i noen av situasjonene.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 1. desember 2004 #14 Skrevet 1. desember 2004 Det er feil. Begge blir vurdert av sakkyndig. Men det kom ikke frem nettopp fordi fokuset kun var på far og følelser. Ikke helheten i noen av situasjonene. Ettersom fordelingen er 90/10, kan man stille spørsmålstegn i om mødrene i det hele tatt blir vurdert.
Suzy Skrevet 1. desember 2004 #15 Skrevet 1. desember 2004 Går dette programmet i reprise noen gang? Kunen tenkt meg å se - aktuelt for oss nemlig...
Gjest Anonymous Skrevet 1. desember 2004 #16 Skrevet 1. desember 2004 Går dette programmet i reprise noen gang? Kunen tenkt meg å se - aktuelt for oss nemlig... Det meste dreide seg om hvorvidt man skulle lovfeste at mannen skulle få 50% av permisjonen, og lite om samværsrett og omsorgsansvar senere.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 1. desember 2004 #17 Skrevet 1. desember 2004 Hvis du har bredbånd, kan du se det på nrk-webtv.
Suzy Skrevet 1. desember 2004 #18 Skrevet 1. desember 2004 Det meste dreide seg om hvorvidt man skulle lovfeste at mannen skulle få 50% av permisjonen, og lite om samværsrett og omsorgsansvar senere. Da er det ikke så farlig heller.. Vi er i en slags samværskonflikt (øh.. Mannen er og jeg ser på er vel riktig...) og kunen trengt litt innspill på det...
Caramba Skrevet 1. desember 2004 #19 Skrevet 1. desember 2004 Du gikk ikke glipp av så mye. Programmet var svært lite informativt. Det var null informasjon om bakgrunnen for konfliktene mellom de tre foreldreparene. Det var ingen info om hvordan barneloven fungerer, og det var ingen uttalelser fra mødrene involvert. Dokumetaren var veldig ensidig, og jeg skjønte aldri hvorfor det i det hele tatt var konflikt i disse sakene.
Gjest *Fiona* Skrevet 1. desember 2004 #20 Skrevet 1. desember 2004 Hm, ganske forutsigbart da... Jeg klarte å sovne på sofaen kl 8 og fikk såvidt med meg slutten, dessverre. Men så fikk jeg se begynnelsen på Standpunkt på NRK og ble drittforbanna i stedet, så grrr... Bare dumt å la seg provosere av sånt, det vet jeg jo, men å sitte å høre på en stæsjet politiker UTEN egne barn legge ut med en litt overbærende oppgitt smil om munnen hvor jævlig dumme mødre er som insisterer på at amming og omsorg er knyttet nært til hverandre (duh!) - jeg tok fyr fra bånn... Siden vi ikke lever i steinalderen, vet vi alle at det å ha gode oppvekstvilkår er viktig. Så langt er vi enige? Men det hersker en smule uenighet om hva som er gode oppvekstvilkår. At mennesker som er på solsiden og godt gift og med gode, godt lønnete jobber i en storby med alle muligheter for kommunikasjon og transport, skal påta seg rollen som innsiktsfulle og innflytelsesrike er bare så inni det helvete kvalmt å se på. Jeg har for første gang i mitt liv opplevd å heie på ei dame fra KrF - da hun påpekte at ikke alle svangerskap, fødsler og barseltid er like A4 og preget av overskudd og happy happy joy joy. Og det finnes faktisk ganske mange som HELT FINT klarer å la mor ta den første tiden uten å måtte lage et spetakkel av en diskusjon om mannens verdighet. SNAKK OM å misforstå hele konseptet likestilling - å tro at likebehandling er likestilling er som å si at "disse hodepinetablettene virker kjempefint - bare bli kvitt hodepinen først"... Og så sitter en idiot av en sosialantropolog der - og det er mulig jeg tar jævlig feil, men jeg trodde han var best dit som skalig sakkyndig person, men han satt vitterlig der og lirte av seg SPYDIGHETER og nedlatende kommentarer mot kvinner generelt og morsrollen spesielt. Fasiken heller. Siste gang jeg ser et debattprogram som omhandler NOE SOM HELST om kjønnsroller. Har så lyst til å stange huet i en murvegg at jeg nesten har vondt i panna allerede... :o Han foreslo for øvrig å tvinge mor ut i arbeid mye tidligere, så far kunne venne seg til omsorgen - I TILFELLE DE BLIR SKILT. Fan-fucking-tastisk begrunnelse. Hvis du velger å amme barnet ditt, i samråd med faren til barnet, så kan du altså bare glemme det - du kan i det hele tatt bare glemme å finne gode løsninger på kabalen familie-jobb i samråd med din partner i det store og hele - fordi nå skal staten ( i tillegg til de geniale alkohol, røyk, og avgiftsreguleringene vi har her i Molboland) bestemme det for deg. Inntil arbeidslivet LØNNER kvinner og menn LIKT for LIKT arbeid kan folk med forsklag til permisjonsløsninger bare stappe dem opp der sola ikke skinner. Valgfrihet i vårt land med vår levestandard og prisnivå er for stor del bestemt av lønninger - fordi økonomien legger føringer for nær sagt ALLE valg man har mulighet/ikke mulgihet til å ta her i landet mht til bosted, jobb, osv osv. SÅ inntil betingelsene i utgangspunktet er like for kvinner og menn, kan de drite i å hevde at mannen skal ha større bit av kaka på hjemmebane. På et eller annet punkt må jo underskuddet kompenseres!! PISSE I MOTVIND er det noe som heter!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå