AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #21 Skrevet 13. desember 2016 1 time siden, Sirah skrev: Ja du er hårsår. Noen bare MÅ ha ketchup eller dressing eller grillkrydder eller..... på pizzaen/maten sin. Det er sånn de liker den, og det betyr ikke at du er dårlig til å lage mat. Bare at vi alle liker forskjellige ting. Nei. Det betyr at noen har evnen og interessen til å kjenne etter og bry seg om hva mat faktisk smaker, og om man har å gjøre med skikkelig mat - eller med vomfyll som bare kan dynges ned med sauser og krydder som skal overta hele smaksbildet. Å ha ketchup på alt er å spise som et barn, og i bunn og grunn være redd for hva mat og råvarer egentlig smaker. Fritt fram og folk velger selv, selvsagt, men det har ikke å gjøre med at smaken er forskjellig. Bare at noen er åpne for smak, og noen overhodet ikke er det. Anonymkode: 00785...cb9 3
RompeRusk Skrevet 13. desember 2016 #22 Skrevet 13. desember 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle pizzaer jeg lager ville blitt fullstendig ødelagt av ketchup. Av selskapsdressing også. *grøss* Hvor unyansert gane må man ha for å ikke kunne forestille seg det, lurer jeg på. Anonymkode: 00785...cb9 Nå spiser jeg verken dressing, ketsjup eller andre smaks"tilsettere", men pizza er ikke så eksotisk. 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #23 Skrevet 13. desember 2016 Lol. Pizza er uansett gatekjøkken mat, ser ikke problemet Anonymkode: 0f5f6...a86 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #24 Skrevet 14. desember 2016 8 timer siden, RompeRusk skrev: Nå spiser jeg verken dressing, ketsjup eller andre smaks"tilsettere", men pizza er ikke så eksotisk. Har noen argumentert for at det må være eksotisk for at ketchup, selskapsdressing eller grillkrydder ikke skal kunne ødelegge smaken? Folk som er interesserte i mat setter sammen en pizza som en hvilken som helst annen rett - med omtanke. Det har flere ganger blitt arrangert NM i pizzabaking (feks i forbindelse med Gladmat-festivalen), og de som vinner er folk som også deltar i andre matkonkurranser. Det finnes hipster-pizza og pizza laget av seriøse kjøkkensjefer, og det finnes Grandiosa eller mors 80-tallspizza med bolledeigbunn, kjøttdeigfyll og Norvegia. Og det finnes helt ukompliserte hjemmelagde pizzaer av folk som bryr seg om mat, uten snobberi, men der smakene i fyllet gjør at ketchup etc ville vært galskap. Feks en hvit pizza med steinsopp, timian, parmesan og gorgonzola, toppet med litt parmaskinke etter steking. Ketchup --> ødelagt. Akkurat som feks selskapsdressing åpenbart ville ødelegge en klassisk Margherita med tomat, mozzarella og basilikum. Anonymkode: 00785...cb9 7
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #25 Skrevet 14. desember 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Alle pizzaer jeg lager ville blitt fullstendig ødelagt av ketchup. Av selskapsdressing også. *grøss* Hvor unyansert gane må man ha for å ikke kunne forestille seg det, lurer jeg på. Anonymkode: 00785...cb9 Så fantastisk at du kan bestemme hvordan din pizza smaker for andre folk. At ganene i tillegg er unyansert er intet mindre enn utrolig. Dette vet du altså. Jøss. Anonymkode: a11e1...b46 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #26 Skrevet 14. desember 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så fantastisk at du kan bestemme hvordan din pizza smaker for andre folk. At ganene i tillegg er unyansert er intet mindre enn utrolig. Dette vet du altså. Jøss. Anonymkode: a11e1...b46 Gastronomi er også et fag, og noe som selvsagt kan diskuteres ift objektive kriterier. Selv om KG-brukere har en tendens til å ta den opplysningen som en personlig fornærmelse mot akkurat sine egne smaksløker, evt mot ytringsfriheten. Anonymkode: 00785...cb9 7
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #27 Skrevet 14. desember 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gastronomi er også et fag, og noe som selvsagt kan diskuteres ift objektive kriterier. Selv om KG-brukere har en tendens til å ta den opplysningen som en personlig fornærmelse mot akkurat sine egne smaksløker, evt mot ytringsfriheten. Anonymkode: 00785...cb9 Smaken er som baken uansett hvilke gastronomiske egenskaper du enn måtte påstå å besitte. En bedreviter, er vel et passende utrykk for en slik karakter. Anonymkode: a11e1...b46
Gjest Overrasket Skrevet 14. desember 2016 #28 Skrevet 14. desember 2016 Ketchup skal være i mat til nød, aldri på mat. Selskapsspdressing skal heller ikke være på mat, men i søppeldunken.
pautina Skrevet 14. desember 2016 #29 Skrevet 14. desember 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Alle pizzaer jeg lager ville blitt fullstendig ødelagt av ketchup. Av selskapsdressing også. *grøss* Hvor unyansert gane må man ha for å ikke kunne forestille seg det, lurer jeg på. Anonymkode: 00785...cb9 De ville være ødelagt for deg, ikke for en som liker ketchup og selskapsdressing. De ville i grunn ikke være mer ødelagt enn de ville være for denne personen uten noe på, jeg forstår ikke dette behovet alle har for at andre må like det samme som dem ellers må det være noe de ikke har forstått... 2
Gjest Catalina Culès Skrevet 14. desember 2016 #30 Skrevet 14. desember 2016 Er det noe å bry seg om da...( bruker ikke dressing eller ketchup på pizza selv)
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #31 Skrevet 14. desember 2016 På 12/11/2016 den 13.28, AnonymBruker skrev: Hva tenkes når folk må ha selskapsdressing på all middag? Hadde middagsbesøk her om dagen, og da kom det spørsmål etter dette, da vedkommende er vant til å spise dette til middag, og ihvertfall å ha noe å dyppe maten i, til mat som pizza, som jeg hadde laget. Jeg måtte si at nei, det har jeg ikke, men jeg har ketchup. Da ville besøket mitt ha dette. Jeg må si jeg sitter igjen med følelsen at maten som jeg laget, ikke var god nok. Er jeg hårsår? Matlaging er en interesse jeg har, og jeg mener at selskapsdressing ikke passer til all mat, for å si det pent. Anonymkode: 38b25...cc4 Enig i at selskapsdressing ikke passer til all mat. Jeg vil ikke kalle deg hårsår- følte du at maten du ikke laget var god nok, så er jo det en vond følelse. Selv om det sikkert ikke var slik ment fra din gjest sin side. Tror det handler mer om vaner enn noe annet for gjesten din. Håper at du ikke blir gående og tenke mye på dette. Ts. Anonymkode: b045a...7ed
Aamu Skrevet 14. desember 2016 #32 Skrevet 14. desember 2016 Det er da en normal forespørsel. Jeg må titt og ofte spørre et fam.medlem om hun har salt og pepper. Det er da bare smak og behag, som andre skriver! Det er ikke frekt, og det er ikke feil. Skjønner at du muligens ble noget frustrert over at din innsats på kjøkkenet skal dynkes i ferdigdressing, eller ketchup, men vil du ikke at gjestene skal ha det bra, når de spiser?
Aamu Skrevet 14. desember 2016 #33 Skrevet 14. desember 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Har noen argumentert for at det må være eksotisk for at ketchup, selskapsdressing eller grillkrydder ikke skal kunne ødelegge smaken? Folk som er interesserte i mat setter sammen en pizza som en hvilken som helst annen rett - med omtanke. Det har flere ganger blitt arrangert NM i pizzabaking (feks i forbindelse med Gladmat-festivalen), og de som vinner er folk som også deltar i andre matkonkurranser. Det finnes hipster-pizza og pizza laget av seriøse kjøkkensjefer, og det finnes Grandiosa eller mors 80-tallspizza med bolledeigbunn, kjøttdeigfyll og Norvegia. Og det finnes helt ukompliserte hjemmelagde pizzaer av folk som bryr seg om mat, uten snobberi, men der smakene i fyllet gjør at ketchup etc ville vært galskap. Feks en hvit pizza med steinsopp, timian, parmesan og gorgonzola, toppet med litt parmaskinke etter steking. Ketchup --> ødelagt. Akkurat som feks selskapsdressing åpenbart ville ødelegge en klassisk Margherita med tomat, mozzarella og basilikum. Anonymkode: 00785...cb9 Ikke for en som ikke liker en klassisk margherita. Da vil jo pizzaen, uten ketchup, være ødelagt.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #34 Skrevet 14. desember 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. Det betyr at noen har evnen og interessen til å kjenne etter og bry seg om hva mat faktisk smaker, og om man har å gjøre med skikkelig mat - eller med vomfyll som bare kan dynges ned med sauser og krydder som skal overta hele smaksbildet. Å ha ketchup på alt er å spise som et barn, og i bunn og grunn være redd for hva mat og råvarer egentlig smaker. Fritt fram og folk velger selv, selvsagt, men det har ikke å gjøre med at smaken er forskjellig. Bare at noen er åpne for smak, og noen overhodet ikke er det. Anonymkode: 00785...cb9 Og noen har evnen til å gjøre begge deler, kanskje? Det er ikke sånn at enten så er du matinteressert og kan mye om mat, eller så har du ketsjup på pizzaen. Kjenner opptil flere som klarer begge deler, hvert til sitt bruk Anonymkode: d6512...29e
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #35 Skrevet 14. desember 2016 Hadde noen bedt meg om selskapsdressing eller ketchup på hjemmelaget mat, så hadde jeg skrevet det bak øret og aldri servert vedkommende noe mer avansert enn Grandiosa igjen. Man kaster ikke bort perler for svin. Anonymkode: 54283...5e6 8
_popcorn_ Skrevet 14. desember 2016 #36 Skrevet 14. desember 2016 Neste gang får du lage en hjemmelaget dressing til personen da, verre er det ikke.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #37 Skrevet 14. desember 2016 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde noen bedt meg om selskapsdressing eller ketchup på hjemmelaget mat, så hadde jeg skrevet det bak øret og aldri servert vedkommende noe mer avansert enn Grandiosa igjen. Man kaster ikke bort perler for svin. Anonymkode: 54283...5e6 Du eter og driter det ut uansett. Anonymkode: 0f5f6...a86
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #38 Skrevet 14. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Enig i at selskapsdressing ikke passer til all mat. Jeg vil ikke kalle deg hårsår- følte du at maten du ikke laget var god nok, så er jo det en vond følelse. Selv om det sikkert ikke var slik ment fra din gjest sin side. Tror det handler mer om vaner enn noe annet for gjesten din. Håper at du ikke blir gående og tenke mye på dette. Ts. Anonymkode: b045a...7ed Ojsann, det skulle være et komma på slutten der, ikke punktum. Jeg er jo ikke Ts Anonymkode: b045a...7ed
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #39 Skrevet 14. desember 2016 Du kunne tilbudt dem en flaske med olje Anonymkode: 078f1...c88 2
Gjest O.G. Skrevet 15. desember 2016 #40 Skrevet 15. desember 2016 På 13.12.2016 den 20.19, RompeRusk skrev: Men hvor eksotisk kan man lage en pizza..? Til et nivå hvor ketsjup er ansett som frekt? På MIN egopizza skal det IKKE være ketchup på.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå