Gå til innhold

Tråden for oss irriterte bilister 😊


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Holititten
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Firmabiler som ligger i venstre felt i fartsgrensen eller under og ikke ser at du vil forbi. Fy faen rørleggere og taxier er helt utrolig provoserende der.

En dag kom en taxi rett bak meg og blinka med lyset for å skulle kjøre forbi, jeg kjørte inn i høyre felt og taxi merket da at det var en annen taxi som sperret venstre feltet. Plutselig så var det liksom greit å ikke komme forbi, taxien blinket ikke lenger på taxien foran. Men på meg kunne han blinke. Gud jeg ble så forbanna... de kjørte snegle tregt også, så til slutt kjørte jeg forbi begge i høyre felt og viste fingeren. Makan til grønnskalling skal du jammen meg lete lenge etter.

De som plutselig blinker inn uten å sjekke speil og dødvinkel. Heldigvis vet jeg om hvor udugelig mange sjåfører er, og tar ekstra hensyn til dette.

De som bare må stoppe all trafikkflyt i parkeringsanlegget med å rygge inn, noe de ofte er helt udugelige til også. Uff da gjør det faktisk fysisk ondt å se på. Håper de ikke ser ansiktet mitt mens de rygger inn for å si det mildt. :/

Sikkert 1000 andre ting. Mange mange mange som aldri skulle hatt lappen.

Anonymkode: 64e15...e14

Skjønner at det er irriterende å se på folk rygge inn når de ikke er flinke til det, men det anbefales å rygge inn i alle parkeringslommen med unntak av de skrå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Firmabiler som ligger i venstre felt i fartsgrensen eller under og ikke ser at du vil forbi. Fy faen rørleggere og taxier er helt utrolig provoserende der.

En dag kom en taxi rett bak meg og blinka med lyset for å skulle kjøre forbi, jeg kjørte inn i høyre felt og taxi merket da at det var en annen taxi som sperret venstre feltet. Plutselig så var det liksom greit å ikke komme forbi, taxien blinket ikke lenger på taxien foran. Men på meg kunne han blinke. Gud jeg ble så forbanna... de kjørte snegle tregt også, så til slutt kjørte jeg forbi begge i høyre felt og viste fingeren. Makan til grønnskalling skal du jammen meg lete lenge etter.

De som plutselig blinker inn uten å sjekke speil og dødvinkel. Heldigvis vet jeg om hvor udugelig mange sjåfører er, og tar ekstra hensyn til dette.

De som bare må stoppe all trafikkflyt i parkeringsanlegget med å rygge inn, noe de ofte er helt udugelige til også. Uff da gjør det faktisk fysisk ondt å se på. Håper de ikke ser ansiktet mitt mens de rygger inn for å si det mildt. :/

Sikkert 1000 andre ting. Mange mange mange som aldri skulle hatt lappen.

Anonymkode: 64e15...e14

Fartsgrensa gjelder alltid. Også i venstre felt.

Om man ikke rygger inn på parkeringsplassen så må man rygge ut.

Anonymkode: 2531c...49f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fartsgrensa gjelder alltid. Også i venstre felt.

Anonymkode: 2531c...49f

Det gjør den, men når det er grei flyt i trafikken ligger du ikke i fartsgrensen i venstre felt. Vil du ligge i fartsgrensen ligger du i høyre, så lar du folk bruke venstre feltet til å kjøre forbi.

Anonymkode: ed17a...122

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhh, jeg hater når biler kjører bak ræva på meg, hvorfor må de lime seg inntil bilen min???

Anonymkode: 73f68...b33

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Åhhh, jeg hater når biler kjører bak ræva på meg, hvorfor må de lime seg inntil bilen min???

Anonymkode: 73f68...b33

 

Legger til litt jeg; kjører i ræva på deg på isete veier. 

For å deretter legge til enda mer, med han motherfuckeren bak; - biler som bryter vikeplikt rett forran deg og ikke har evneverk til å bruke det gud forbanna helvetes blinklyset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To veier møtes slik at veien jeg kjører på blir venstre fil i dobbel veibane. 70-sone, som for mange er en ekstra provoserende fartsgrense på det som ser ut som en motorvei. Kommer en bil bak i hundre-og-jetfly, legger seg på støtfangeren min, blinker med lysene, tuter og står i.

Jada, jeg vet at jeg hører hjemme i høyre fil sammen med de andre som ikke ønsker fartsbot i dag, men den filen eksisterte ikke for hundre meter siden, og jeg kan faktisk ikke legge meg oppå den bilen som kjører der fra før. Gi meg noen sekunder til å ordne det, i det minste.

Idiot.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Perle skrev:

Blir så KJEMPE irritert når biler blinker INN i rundkjøringer!!! :kjempesinna: (jada, vet det er en bagatell) :P

Det er jo ikke feil å blinke inn i rundkjøringen så lenge du blinker den veien du skal, og i tillegg blinker ut av rundkjøringen..

Jeg skulle ønske at alle som skulle til venstre blinket til venstre på tur inn i rundkjøringen. Spesielt når det er rushtid og det innerste feltet også brukes av de som skal rett frem. 

Anonymkode: f3f0d...bf7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Perle skrev:

Blir så KJEMPE irritert når biler blinker INN i rundkjøringer!!! :kjempesinna: (jada, vet det er en bagatell) :P

Jeg blir irritert når folk IKKE blinker i god tid før rundkjøringer. De eneste som ikke skal blinke skal rett fram. Noen begynner ikke før de begynner å svinge, hva faen er vitsen da? Ble de overrasket over at rundkjøringen kom? Man ser den jo fra 300 meters avstand.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, amativeReflection skrev:

Jeg blir irritert når folk IKKE blinker i god tid før rundkjøringer. De eneste som ikke skal blinke skal rett fram. Noen begynner ikke før de begynner å svinge, hva faen er vitsen da? Ble de overrasket over at rundkjøringen kom? Man ser den jo fra 300 meters avstand.

De eneste som skal blinke før en rundkjøring er de som skal rett til høyre. Alle andre skal blinke UT. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så lei av alle her i Bærum som åpenbart annser at vikeplikt er noe alle andre har. Driter i høyreregelen, driter i vikepliktsskilt. Driter i fotegjengere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Perle skrev:

De eneste som skal blinke før en rundkjøring er de som skal rett til høyre. Alle andre skal blinke UT. 

Hvor fikk du den ideen? 

Du minner meg litt om dette geniet: http://www.bt.no/btmeninger/debatt/Helt-fjern-bruk-av-fjernlys-329360b.html

Endret av amativeReflection
La til en artikkel
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Gaea skrev:

Man kan gjerne blinke til venstre om man skal dit også, men det er ikke et krav.. I følge kjørelærere og sensor i hvert fall.

En stor del av trafikklærerne er udugelige, og sensorene er de som er så udugelige at de ikke fungerer som trafikklærere. 

Du skal bruke blinklys når du foretar en vesentlig rettningsendring. Slik som når du svinger til høyre eller venstre i et kryss. En rundkjøring er et kryss (det finnes ikke egne regler for rundkjøringer). Å svinge til venstre i en rundkjøring er som å svinge til venstre i et kryss, da må du blinke. 

Så lenge bruken av blinklyset ikke kan misforstås og gir informasjon til andre trafikanter bør det brukes. Her i byen er det flere steder trafikklærerne ikke er enige i hvordan man skal blinke. Helt meningsløst da det er såre enkelt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, amativeReflection skrev:

Hvor fikk du den ideen? 

Du minner meg litt om dette geniet: http://www.bt.no/btmeninger/debatt/Helt-fjern-bruk-av-fjernlys-329360b.html

Den artikkelen du linker til har jeg ikke tilgang til, men ut ifra overskriften og ingressen å dømme, er jeg tydelig vis en idot. :lillesky:Takker for den. :smilyblomst:

JA, en kan blinke til venstre inne i rundkjøringer også, om det er flere filer. Da jeg kjørte opp, var iallefall regelen at en blinker ut. Men nå er dette 14 år siden, så kanske jeg er blitt for gammel og uopplyst?  :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, amativeReflection skrev:

En stor del av trafikklærerne er udugelige, og sensorene er de som er så udugelige at de ikke fungerer som trafikklærere. 

Du skal bruke blinklys når du foretar en vesentlig rettningsendring. Slik som når du svinger til høyre eller venstre i et kryss. En rundkjøring er et kryss (det finnes ikke egne regler for rundkjøringer). Å svinge til venstre i en rundkjøring er som å svinge til venstre i et kryss, da må du blinke. 

Så lenge bruken av blinklyset ikke kan misforstås og gir informasjon til andre trafikanter bør det brukes. Her i byen er det flere steder trafikklærerne ikke er enige i hvordan man skal blinke. Helt meningsløst da det er såre enkelt. 

 

Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.

Fra Statens vegvesen. For all del, enig i at det er lurt og burde brukes, men blir ikke irritert om noen ikke gjør det mtp at man ikke må - men da er det et pluss med god plassering da.

 

PS, har aldri vært borti en kjørelærer eller sensor som ikke anbefaler å bruke blinklys til venstre. Men er jo løgn å si at det er pålagt da, så de er ikke udugelige når de sier det som det er. :)

Endret av Gaea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Gaea skrev:

 

Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.

Fra Statens vegvesen. For all del, enig i at det er lurt og burde brukes, men blir ikke irritert om noen ikke gjør det mtp at man ikke må - men da er det et pluss med god plassering da.

 

PS, har aldri vært borti en kjørelærer eller sensor som ikke anbefaler å bruke blinklys til venstre. Men er jo løgn å si at det er pålagt da, så de er ikke udugelige når de sier det som det er. :)

Jeg tror du misforstår hva de sier. De sier det ikke er et spesifikt påbud. Men de generelle reglene er jo helt klare. Selvsagt finnet det ingen spesifikt påbud for rundkjøringer, da rundkjøringer ikke er nevnt i lovverket (noe jeg gjerne skulle sett at de var, slik at vi hadde sluppet slike uklarheter).

Formuleringen til SSV er der upresis, noe som er gjort intensjonelt. Ingenting i trafikken er svart og hvit. Hvis blinkingen til venstre kan misforstås, skal du selvsagt ikke blinke. Men i utgangspunktet skal du det. Selvsagt er det legitimt å bli irritert på bilister som ikke forstår samhandling. Det finnes to måter å forholde seg til trafikken på:

a) kjøre så man så vidt holder seg innenfor lovens rammer

b) kjøre på en slik måte at avviklingen skjer så effektivt og trygt som mulig

Alle i kategeori a irriterer meg. 

Hvis å blinke til venstre gir riktig informasjon til andre trafikanter skal du blinke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som irriterer meg mest i trafikken er folk som irriterer seg grenseløst over andre trafikanters feil og mangler, men ikke enser sin egen udugelighet selv. Morsomt det - at 80% av oss mener vi er bedre trafikkanter enn gjennomsnittet, og ganske avslørende. Trafikken er vel en av få arenaer der vi alle er verdensmestre - som i at vi ser alle andres feil, men ikke våre egne.

Har flere bekjente som f.eks. stadig vekk syter og klager over at folk er så dårlige til å bruke blinklys, men selv blinker de "alltid" - (jada, 1/2 sekund før du skal svinge deg av - så jævla god er du). Eller som "alltid overholder vikeplikten sin" - men som ikke har noe forhold til høyreregel overhodet. Eller som "alltid stopper for fotgjengere", som i å bråstoppe rett før fotgjengeren skal over de få gangene de tilfeldigvis får øye på dem.

Anonymkode: c5ee0...bc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Perle skrev:

De eneste som skal blinke før en rundkjøring er de som skal rett til høyre. Alle andre skal blinke UT. 

Hvor har du lært å kjøre og te deg i rundkjøring? Det du fremlegger her er bare tull og vås!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, tdm900 skrev:

Hvor har du lært å kjøre og te deg i rundkjøring? Det du fremlegger her er bare tull og vås!!

På en kjøreskole. Har klart meg utmerket i rundkjøringer i alle store byer i de fleste land.

jeg mener fortsatt, at om det er én fil blinker en til høyere om det er dit en skal, og siden ut. Er det flere filer derimot, skal en blinke dit en har tenkt å plassere seg. 

 

Nuff, said. Lei av rundkjøringer nå kjenner jeg :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...