Gå til innhold

Kan det ikke være grenser på hva nynorske ord man bruker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde faktisk nynorsk som hovedmål gjennom barne- og ungdomskolen, og jeg kjenner til mange ord som jeg ikke nødvendigvis ville brukt selv. Problemet mitt er at som student som foretrekker bokmål, så kan man møte på akademiske tekster på nynorsk som bruker ord som folk ikke skjønner bæret av! Jeg har hatt nynorsk på skolen, jeg har en del erfaring med dette skriftspråket, men skal jeg liksom vite hva handsaming og røynsle betyr? 

Jeg mener at dialektord ikke hører hjemme i tekster som skal leses av hele Norge. Ja, de er ord, man kan skrive dem, men må man bruke dem i tekster som skal leses av alle? Er det nødvendig at studenter sitter med norsk ordboken åpen mens de leser? 

Kan det ikke være grenser for hva ord man bruker? Alle kan betydningen av dei, ikkje, nokre, einkvan osv. Men handsaming? :daane: Om det hadde vært en tekst jeg ikke måtte lese, en frivillig tekst, så hadde jeg droppet den fordi jeg ikke vil bruke ekstra tid på å dekryptere ordbruken.

Anonymkode: b20ac...c27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Både handsaming og røynsle er helt vanlige nynorske ord. Handsaming betyr håndtering etc., røynsle betyr erfaring, kunnskap etc..

Endret av Arabella
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ei fra høyskolen som også hadde nynorsk som hovedmål, hun kjøpte jo bøker på nynorsk. Det gikk ikke mer enn et semester før hun gav opp. Hun skjønte ingenting og brukte uendelig med tid på å slå opp ord.

Anonymkode: c4f9b...9f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Arabella skrev:

Er ikke nynorsk en integrert del av norskfaget i skolen lenger?

Jo, dessverre. Det burde vært mulig å få fritak i det faget.

Anonymkode: f5832...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Arabella skrev:

Er ikke nynorsk en integrert del av norskfaget i skolen lenger?

Jo, men de forholder seg til det folk flest forstår. Jeg kjenner mange som kommer fra kommuner som har en dialekt slik at det passer folk å skrive på nynorsk, men når de er ferdig med skolen og skal lese akademiske tekster så skjønner de ikke en dritt. En venninne syns at nynorsk virka så enkelt når hun vokste opp på Austevoll, men den nynorsken de brukte på skolen hadde ikke forberedt henne på all form for nynorsk. 
 

Anonymkode: b20ac...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viser bare at ordforrådet ditt i språket ikke er godt nok. Du vil oppleve det samme i bokmål, engelsk og andre språk du leser bøker i.

Det du erfarer nå er at du ikke leste nok bøker i barne- og ungdomsskolealder.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Dr. A. Kula skrev:

Det viser bare at ordforrådet ditt i språket ikke er godt nok. Du vil oppleve det samme i bokmål, engelsk og andre språk du leser bøker i.

Det du erfarer nå er at du ikke leste nok bøker i barne- og ungdomsskolealder.

Du tar ordene ut av munnen min så å si. Jeg tenkte akkurat det samme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Dr. A. Kula skrev:

Det viser bare at ordforrådet ditt i språket ikke er godt nok. Du vil oppleve det samme i bokmål, engelsk og andre språk du leser bøker i.

Det du erfarer nå er at du ikke leste nok bøker i barne- og ungdomsskolealder.

Jeg leste nok av bøker, de var bare på bokmål eller engelsk. Jeg leser 40-50 bøker i året, jeg har et veldig godt ordforråd. 

Anonymkode: b20ac...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leste nok av bøker, de var bare på bokmål eller engelsk. Jeg leser 40-50 bøker i året, jeg har et veldig godt ordforråd. 

Anonymkode: b20ac...c27

Biblioteker har gjerne et rikholdig utvalg av bøker skrevet av nynorske forfattere. Hvorfor benytter du deg ikke av det tilbudet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vonar du kjennar meg att. 

Jammen om eg inskje gjer så kan eg sjå på heile andletet dit at du er ein skurk! 

Eg har ein løyndom! Eg har ein ukjend røynsle! 

Anonymkode: f8f67...237

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eg vonar du kjennar meg att. 

Jammen om eg inskje gjer så kan eg sjå på heile andletet dit at du er ein skurk! 

Eg har ein løyndom! Eg har ein ukjend røynsle! 

Anonymkode: f8f67...237

Skulle dette forestille å være nynorsk? :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Arabella skrev:

Skulle dette forestille å være nynorsk? :ler:

Eg vonar du kjennar meg att! Eg kan sjå på heile andletet ditt at du er ein skurk! 

Anonymkode: f8f67...237

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arabella skrev:

Biblioteker har gjerne et rikholdig utvalg av bøker skrevet av nynorske forfattere. Hvorfor benytter du deg ikke av det tilbudet?

Skal jeg lese en bok bare av den grunn at den er skrevet på nynorsk? O_o  Nei vet du hva. Så mye tid til å lese har jeg ikke. Jeg har lange lister med bøker jeg skal igjennom. Norske forfattere er heldige om jeg velger dem, men det skjer ikke ofte. Jeg pleier å lese engelske bøker, fordi norske forlag satser sinnssykt lite på fantasy. Jeg har heller ikke hørt om norsk steam punk. Jeg trenger en ny verden å rote meg borti.

Anonymkode: b20ac...c27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenkte hvis du hadde vært interessert i å utvide nynorskrepertoaret ditt, kunne du lese nynorske bøker. Studerer du til noe spesielt, ettersom du har lange boklister du må igjennom og derfor må prioritere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Raptuza skrev:

Obs. Røynsle og handsaming(behandling) er ikkje dialektord. det er standarisert nynorsk.

Litt mer sjeldne ord, som en professor brukte da jeg studerte, er sannsynsreikning og kringsvingskropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Professoren sa sannsynsrekning, tenker jeg, ikke reikning. På bokmål er dette sannsynlighetsregning. Det andre ordet har jeg aldri hørt. Hva betyr det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kringsvingskropp = omdreiningslegeme

Akkurat som om ikke matematikkfaget var vanskelig nok fra før, så fant de den mest nynorskkonservative professoren på hele universitetet til å undervise oss... Og da med engelsk lærebok.

Anonymkode: 69528...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...