Gå til innhold

Birgitte Tengs saken gjenopptas.

tirben

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 7.12.2016 den 20.07):

Hvis de til slutt finner morderen, og det ikke er fetteren, snakker vi om tidenes skandale i norsk politi og rett. Og garantert historiens desidert største erstatningssøksmål.

Heldigvis er det en lovendring på trappene som skal fjerne muligheten for at man kan bli dømt til erstatning selv om man blir frikjent. Dette pga mindre beviskrav. Det er absurd, og strider mot en hver rettsoppfatning.

Anonymkode: 0d2c0...eba

Tidenes og tidenes. Har du glemt justismordet på Fritz Moen? Han ble dømt for å drepe 2 jenter uten fysiske bevis, han matchet ikke sæden funnet på liket engang. Sonet 18 år. Ble frikjent for det ene drapet i ettertid og døde før han ble frikjent for drap nr 2. Drapene ble tilstått på dødsleiet til en mann i Namsos mange år senere.

Bare sånn siden vi er inne på tidenes politi og rettskandale.

Endret av addict
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

addict skrev (16 minutter siden):

Tidenes og tidenes. Har du glemt justismordet på Fritz Moen? Han ble dømt for å drepe 2 jenter uten fysiske bevis, han matchet ikke sæden funnet på liket engang. Sonet 18 år. Ble frikjent for det ene drapet i ettertid og rakk ikke å frikjennes for drap nr 2 før han døde. Drapene ble tilstått på dødsleiet til en mann i Namsos mange år senere.

Neste blir vel Viggo Kristiansen, men det er en avsporing fra DENNE saken

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agnesjenta skrev (Akkurat nå):

Neste blir vel Viggo Kristiansen, men det er en avsporing fra DENNE saken

Yes, skal ikke avspore mer, men tidenes rettsskandale er det definitivt ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magrat skrev (25 minutter siden):

Det var ordrett det advokaten til fetteren sa på nyhetskanalen nå.

Vet ikke noe mer.

Er inne og titter på dokumentaren for å se om jeg blir noe klokere.

Var det ikke en moduskandidat de prøvde (uten hell) å intervjue i dokumentaren? En som hadde vært i Stavanger da TJ ble drept og på Karmøy da BT ble drept?

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gab skrev (39 minutter siden):

Politiet har tatt feil før og de kan ta feil nå. Nå får man bare forholde seg i ro og vente på hva man kommer frem til.

De har ventet utrolig lenge før de gikk ut med dette. Derfor tror jeg dette må være ganske solid, heldigvis! De begynte prosessen med å sende inn hårstråene for 2 år siden til Belgia eller hva det var. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det var ham Bjørn Olav Jahr "utpekte" i sin  bok fra 2015, og som de i TV-serien forsøkte å intervjue, og han var visst i Stavanger da Tina ble drept også, så kan tyde på at det er han som nå er siktet.

Her artikkel fra da boken kom ut i 2015:

"Jahr mener å ha funnet frem til en mulig gjerningsmann."

Peker ut ny mulig drapsmann i Birgitte Tengs-saken – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Dette var ham som overfalt en jente samt angrep psykologen, og  som kjørte rundt alene i nærheten av den aktuelle kvelden/natten. Litt mer relatert til TV-serien, intervju med psykologen om mannen:

- Da Birgitte ble drept, tenkte jeg at det kunne ha en sammenheng (tv2.no)

Ellers håper og tror jeg politiet har svært gode kort på hånden når de går ut med en siktelse, det vil jo være et stort nederlag om dette ikke skulle føre til domfellelse. Vanskelig å tenke seg at det kan være noe annet enn treff i nye DNA-analyser, sammen med øvrig informasjon, men vi får se.

Ryddet for sitat av slettet innhold og ryktespredning. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, for en utvikling! 

Ikke en dag for tidlig, for å si det mildt. 

En gledens dag for fetteren og fetterens familie! Måtte fetteren få en solid erstatning for alle disse tapte årene som offentlig uskyldig dømt pga slett politiarbeid, og ikke minst for erstatningssummen han måtte betale til Birgittes familie. 

Jeg tenker at familien til Birgitte kanskje kan ha blandede følelser over dette. Særlig faren som i alle disse årene har støttet seg opp om teorien at det var fetteren. På en side er det nok lettelse, men på den andre siden kanskje litt ydmykhet og flauhet. 

Uansett så er det viktigste at saken nå løses. Og det er svært interessant at også Tina-saken inngår i dette. 
Den siktede mannen nekter dog straffeskyld, og skal være svært overrasket. Så denne saken er nok ikke oppgjort enda, selv om den nye siktelsen skal inneholde flere gode bevis. Så gode at en siktelse så lenge etterpå blir tatt. Det skjer ikke på bakgrunn av indisier. Så får vi se hvordan det utvikler seg...

Jeg håper rettferdigheten nå seirer, og at rett mann er tatt. 

Men ender ikke dette heller med en domfellelse så snakker vi om en ny skandale.

Endret av Ctrl
  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

addict skrev (52 minutter siden):

Tidenes og tidenes. Har du glemt justismordet på Fritz Moen? Han ble dømt for å drepe 2 jenter uten fysiske bevis, han matchet ikke sæden funnet på liket engang. Sonet 18 år. Ble frikjent for det ene drapet i ettertid og døde før han ble frikjent for drap nr 2. Drapene ble tilstått på dødsleiet til en mann i Namsos mange år senere.

Den er høyt oppe, det som redder den fra å være i nærheten av delt 1. plass med Fritz Moen og sannsynligvis Baneheia-saken, er at juryen faktisk skjønte at her var det tvil, og frifant fetteren. Hadde han blitt dømt, så hadde det vært der oppe, ganske enkelt fordi bevisene også den gangen var fraværende. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (7 minutter siden):

Den er høyt oppe, det som redder den fra å være i nærheten av delt 1. plass med Fritz Moen og sannsynligvis Baneheia-saken, er at juryen faktisk skjønte at her var det tvil, og frifant fetteren. Hadde han blitt dømt, så hadde det vært der oppe, ganske enkelt fordi bevisene også den gangen var fraværende. 

Jeg vil på ingen måte si at å bli anklaget for noe og så frikjent er på lik linje med å bli dømt for to forbrytelser du ikke har gjort og sone 18 år i fengsel for det.

Men uansett, det er en digresjon og en annen diskusjon 😊 La oss håpe de har funnet riktig person og at saken til Birgitte får hvile.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (24 minutter siden):

Må ikke glemme Per Liland, ganske stygg det justismordet også. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

addict skrev (26 minutter siden):

Jeg vil på ingen måte si at å bli anklaget for noe og så frikjent er på lik linje med å bli dømt for to forbrytelser du ikke har gjort og sone 18 år i fengsel for det.

Men uansett, det er en digresjon og en annen diskusjon 😊 La oss håpe de har funnet riktig person og at saken til Birgitte får hvile.

Nei, her sikter jeg til hva jeg ville vurdert den som dersom politiet, påtalemyndigheten og fagdommerne hadde fått viljen sin, men de ble alle som nevnt reddet av at juryen gjorde jobben sin. Fremdeles bak nevnte saker.

Ellers er det selvsagt en like stor politi-skandale selv om juryen altså frifant ham den gangen, og konsekvensene i form av den sivilrettslige dommen har vært store.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Djækklåsst skrev (2 minutter siden):

Nei, her sikter jeg til hva jeg ville vurdert den som dersom politiet, påtalemyndigheten og fagdommerne hadde fått viljen sin, men de ble alle som nevnt reddet av at juryen gjorde jobben sin. Fremdeles bak nevnte saker.

Ellers er det selvsagt en like stor politi-skandale selv om juryen altså frifant ham den gangen, og konsekvensene i form av den sivilrettslige dommen har vært store.

Absolutt. Veldig merkelig at politiet kan gå så langt uten sikrere bevis..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/26/2018 at 9:14 PM, Hårstrikk79 said:

Har lest omtrent alt som har blitt skrevet om denne saken. Og jeg blir forferdelig overrasket om det viser seg å ikke være han. 

Og…

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på Tengs-saken isolert sett. Jeg håper denne saken får en endelig slutt og tilståelse, den har ødelagt en hel familie og et helt samfunn. Jeg håper det finnes en forsoning så alle kan finne ro og slipper leve mer på uvissheten.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Miss.Wildfox skrev (19 minutter siden):

Må ikke glemme Per Liland, ganske stygg det justismordet også. 

Det har jeg overhodet ikke glemt, det var jo det første, store justismordet som ble oppklart, og jeg har også boken fra den saken, som var det som førte til frifinnelsen, en meget velskrevet bok. 

Men jeg vil likevel plassere dem bak både Fritz Moen-sakene og da ev. Baneheia dersom Viggo Kristiansen frifinnes, det tror jeg de fleste vil si seg enige i.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende utvikling og det ser ut til å være solid politiarbeid bak. Men en detalj har ikke blitt nevnt. Det er det faktum at under FBIs definisjon, så er denne mannen som er pågrepet en seriemorder. "the. unlawful killing of two or more victims by the same. offender(s), in separate events"

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (1 minutt siden):

Spennende utvikling og det ser ut til å være solid politiarbeid bak. Men en detalj har ikke blitt nevnt. Det er det faktum at under FBIs definisjon, så er denne mannen som er pågrepet en seriemorder. "the. unlawful killing of two or more victims by the same. offender(s), in separate events"

Potensielt. Det er jo ikke slik at han nødvendigvis har begått Tina-drapet, selv om han var i Stavanger da hun ble drept, og om han begikk Birgitte-drapet fem år tidligere. Det er en annen høyaktuell kandidat i Tina-saken, omtalt i boken om saken. Foreløpig har de ikke gått ut med noen annen info om Tina-saken enn at mannen var i byen da hun ble drept, og det er jo selvsagt altfor tynt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...