Gå til innhold

Jeg. Fungerer. Ikke.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler at jeg ikke strekker til, det plager meg noe innmari. Jeg, som mor, gjør så godt jeg kan, men det er ikke bra nok. Jeg leter etter måter å gjøre ting bedre på, i alle mine våkne timer av døgnet. 

Problemet mitt er stress. Farlig stress, som gjør meg syk. Men som også gjør meg glemsk, jeg er distré. Ekstremt distré. Det er svakhet. Men jeg har mye selvinnsikt og ønsker å bli bedre - det er min styrke. Dessverre føler jeg meg svak, og distré, om dagen. 

Når jeg leverer i barnehagen må jeg opp 2 eller 3 ganger. Ikke 1. Forberede kvelden før? Jada, det gjør jeg. Problemet er bare at jeg glemmer ting da også, så da hjelper jo ikke det. Ro rundt meg hjelper ikke, for i alle mine våkne timer så er jeg i stressmodus; hodet er i høygir, og jeg glemmer alt. Det er som å se verden rase forbi, du forsøker å hekte deg på der og litt der, men faller lett av lasset igjen. 

Jeg kan sette på alarmer, så er det som stod på alarmen glemt i løpet av 15 minutter. Hva var det jeg gjorde? Hva skulle jeg? Jeg husker ikke, for 1-åringen holdt på å ødelegge fjernkontrollen til TV'en. Eller så måtte 3-åringen på do, og må ha hjelp. Jeg husker ikke, får ikke med meg. Det er så utrolig mange distraksjoner med små barn. Jeg finner frem klær dagen før, matpakke lages dagen før (bortsett fra til yngste som får grøt), jeg gjør det jeg kan dagen før. Likevel glemmer jeg det meste, og må opp i barnehagen 2 og 3 ganger. 

Jeg svetter, sliter, merker jeg blir utslitt. Utbrent, faktisk. 

Jeg spiser relativt sunt, og trener 3 ganger i uka. Går raskt de andre dagene. Holder meg aktiv, i form. Gått ned endel kilo den siste måneden. Er mye syk, dårlig immunforsvar. Da blir jeg også rørete. Litt lave nivåer av jern og d-vitamin, ellers er alt tipp topp, i alle fall utifra de prøvene legen tok. Går til psykolog pga stress, kan man vel kalle det, og angst. Ofte som følge av stress. Hjelper litt. 

Jeg føler jeg gjør alt av koordinasjon/planlegging i husholdningen. Mannen er flink og rydder og vasker, men jeg må alltid planlegge og holde styr. Jeg må bruke hodet, alltid. Hjelper ikke å nevne det, har gjort det. "Jeg klarer ikke det", sier han. Faller på meg. Han kan ikke levere pga jobb som starter tidlig, før barnehagen åpner. Så jeg MÅ alltid levere. Ofte hente og. 

Jeg vet ikke hva jeg kan gjøre, hva slags triks som skal til, for at jeg klarer dette her. For at jeg klarer å få med meg de viktige dagene i desember, de spesielle dagene i barnehagen, for at jeg klarer morgenen og bare trenger å gå til barnehagen 1 gang. Å pakke dagen før hjelper som sagt ikke. 

Anonymkode: 0ef9f...bc0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekkliste for barnehageting på utgangsdøra?

Anonymkode: 1ac9d...5d8

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekkliste for barnehageting på utgangsdøra?

Anonymkode: 1ac9d...5d8

Mulig, ikke dumt forslag. Men det varierer veldig hva jeg behøver å ha med. Plutselig har "barnehagelua" havna her hjemme, uten at jeg har fått det med meg. Føler jeg må ha med en trillebår hver dag ;)

Skrevet

Få i deg jern og d-vitamin. 

Ta en pause. 

Husk å puste. 

Bruk sjekklister.

Ha faste rutiner. 

Drikk mer vann. 

Drikk mindre kaffe.

Få nok søvn, gjerne legg deg rett etter ungene.

Bruk kalender. 

Skrevet
3 minutter siden, augustmami skrev:

Få i deg jern og d-vitamin. 

Ta en pause. 

Husk å puste. 

Bruk sjekklister.

Ha faste rutiner. 

Drikk mer vann. 

Drikk mindre kaffe.

Få nok søvn, gjerne legg deg rett etter ungene.

Bruk kalender. 

Jeg gjør det du skriver opp, bortsett fra å drikke mindre kaffe - jeg drikker ikke kaffe i det hele tatt. Kan ikke, tåler ikke koffein.

Jeg legger meg tidlig, men 1-åringen våkner 1-5 ganger om natta uansett.. 

Skrevet

Mannen din må jo på banen her. Han kan si at han ikke klarer, fordi han uansett vet at da gjør du det. Men med mindre det er noe spesielt som gjør at han har en grunn til å ikke klare, må han skjerpe seg litt. 

• Liker 8
Skrevet

Lær deg stressmestring. Jeg hadde mye hjelp av boka "Stress" av Andries Kroese. Den lærte meg bl.a. oppmerksomhetsmeditasjon, som gjorde meg mer fokusert og avslappet.

Anonymkode: 9b8cf...e5d

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør det du skriver opp, bortsett fra å drikke mindre kaffe - jeg drikker ikke kaffe i det hele tatt. Kan ikke, tåler ikke koffein.

Jeg legger meg tidlig, men 1-åringen våkner 1-5 ganger om natta uansett.. 

Kanskje du BØR drikke kaffe? :) 

Anonymkode: 1e5a4...2c2

Skrevet

Føler med deg❤️

Skrevet

Skriv lister, ikke bruk mobilen. Den stresser. Jeg liker p skrive opp på lister og i kalender. 

Begynn å trene! Yoga f.eks. Gå turer alene om du har mulighet. 

Bruk mindre tid på mobil, TV og PC.

les bøker 

ha et sunt og variert kosthold

få i deg nok jern og vitaminer

snakk med noen!

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du BØR drikke kaffe? :) 

Du mener at jeg skal ta selvmord? :klo::laugh:

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Tuttifrutt skrev:

Føler med deg❤️

oitakk :)

Gjest Sugemerke
Skrevet (endret)

Sett deg i sofaen og slapp av. I minst en time. Hvor ofte gjør du det?

Hvor ofte skrur du av uten å tenke på rot, mas og ting som flyter? Slutter å tenke og bare er? Ja, det er vanskelig og nesten umulig, men øvelse gjør mester. 

La ungene rote, sett deg med en kopp te, skru av hjernen og bare sitt der. Uten å tenke. 

Endret av Sugemerke
Skrevet
1 minutt siden, Irja skrev:

Skriv lister, ikke bruk mobilen. Den stresser. Jeg liker p skrive opp på lister og i kalender. 

Begynn å trene! Yoga f.eks. Gå turer alene om du har mulighet. 

Bruk mindre tid på mobil, TV og PC.

les bøker 

ha et sunt og variert kosthold

få i deg nok jern og vitaminer

snakk med noen!

Hmm.. leste du posten min ? 

Jeg trener 3 dager i uken, og går ellers. Går alene. 

Jeg liker ikke bøker, de stresser meg. Liker ikke ting som går tregt :P 

Men jeg driver med håndarbeid, og klarer å stresse ned der og da med det. Men kan ikke strikke samtidig som jeg skal levere i barnehagen, hehe, så det blir veldig der og da! Hjelper ikke på sikt liksom. Og ikke i en stressituasjon. 

Jeg bør sikkert ta jerntabl. men blir så dårlig i magen av dem :(

Skrevet
1 minutt siden, Sugemerke skrev:

Sett deg i sofaen og slapp av. I minst en time. Hvor ofte gjør du det?

Hvor ofte skrur du av uten å tenke på rot, mas og ting som flyter? Slutter å tenke og bare er? Ja, det er vanskelig og nesten umulig, men øvelse gjør mester. 

La ungene rote, sett deg med en kopp te, skru av hjernen og bare sitt der. Uten å tenke. 

Ja, det gjør jeg :) Jeg sitter i sofaen flere timer, men det hjelper ikke det heller. Ser til og med serie på kveldene for å koble av litt, hjelper ikke det heller, annet enn der og da. 

Jeg lar ting flyte og tar heller skippertak, hjelper ikke det heller. Tror egentlig det stresser meg mer, for da begynner mannen å mase om at det er rotete. Han stresser ikke, men hater rot. 

Hadde vært knall om jeg hadde klart det du skriver der i siste setningen :) ! Her en dag tok jeg meg en skautur, bare meg i skogen, Gikk en times tid. Satte meg ned og så på en nydelig utsikt. Bare satt der og så. Og stresset som ville f. på innsiden :laugh: Jeg er håpløs... 

Gjest Sugemerke
Skrevet

Det er stresset på innsiden du skal bli kvitt da. :ler: 

Skrevet
Akkurat nå, Sugemerke skrev:

Det er stresset på innsiden du skal bli kvitt da. :ler: 

Ja! 

Skrevet

Er dette noe nytt, eller er det slik du alltid har fungert?

Du bør absolutt få i deg jern. Prøv Aminojern. Og nok D-vitaminer. Kjøp gjerne fra Iherb. Bedre pris og mer å velge i når det gjelder styrker.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mener at jeg skal ta selvmord? :klo::laugh:

Nei.. Var ment som et alternativ siden det du gjør nå ikke fungerer.

Jeg hører du sier at du ikke tåler koffein. Betyr det at du faktisk dør av det dersom du får i deg koffein eller synes du dette bare er så festlig å tøyse med?

Synes du har en merkelig innstilling mtp at du ikke leser bøker fordi det går så sakte og ikke spiser jerntabletter fordi du får vondt i magen. Du er voksen. Virker som du ikke egentlig ønsker å endre noe, bare at det skal bli plutselig bra.

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Ulven skrev:

Er dette noe nytt, eller er det slik du alltid har fungert?

Du bør absolutt få i deg jern. Prøv Aminojern. Og nok D-vitaminer. Kjøp gjerne fra Iherb. Bedre pris og mer å velge i når det gjelder styrker.

Jeg har aldri stresset slik jeg gjør nå, da jeg var "ungkarskvinne", kunne jeg lett koble av fullstendig i mange timer hver dag. "Problemet" er at jeg har fått barn, og absolutt alt ved det stresser meg. Jeg er bekymret, må ordne, alt skal ordnes. Blir vekket hele natta så stresser før jeg legger meg, jeg og mannen bytter på å ta barnet om natta, men likevel så våkner jo jeg av det de nettene jeg ikke har barnet om natta. 

Skal jeg legge meg, tenker jeg: "jeg får ikke sove i natt heller :) ". Skal vi spise, tenker jeg: "nå kommer 3-åringen til å søle på seg selv og gulvet, og snakke hull i hodet på oss når vi forsøker å få oss matro, og så må jeg vaske gulvet, og kjøpe nye klær, for jeg har ikke smekker som passer, for alle er brukt opp på 1-åringen og er i vaskemaskinen, og matflekker på klær går sjeldent bort selv ikke med gallesåpe (som jeg har forsøkt, men kanskje jeg skal forsøke en gang til, men da må jeg handle gallesåpe, og da må jeg dra til byen, men da må jeg skrive handleliste først, og ikke glemme gallesåpe siden jeg pleier å glemme det meste jeg skal handle i butikken, da må jeg også avtale med mannen slik at det passer at jeg drar til byen og kjøper gallesåpe som jeg ikke vet om jeg skal ha enda), og så får jeg vondt i ryggen av å vaske fordi jeg sliter med ryggproblemer og bekkenproblemer etter to svagnerskap, men jeg må ignorere det for jeg skal sette på 3 klesvasker og tørketromling etterpå, og så må jeg støvsuge, moppe gulvet, pakke inn julegaver, vaske parkdressen som har en bitteliten søleflekk på seg så barnehagen mener den er for møkkete til å brukes ute på lekeplassen, i gjørma der, og så..".

Alt kommer, før det skjer. Jeg vet hva som skjer, hva som kommer, og det stresser meg. Føler jeg er en forbasket høne som bare løper rundt og kakler for seg selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...