Gå til innhold

å ha glede i?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var tilfeldigvis i kirken her forleden og reagerte på at de sang -fred på jorden og mennesket som gud har glede i! Kan man ha glede _i_ noen? Jeg trodde man hadde glede AV noen? Lurer på om det het gud har glede _av_ før da jeg var barn, men er ikke så ofte i kirken så er ikke sikker. 

Anonymkode: 50b44...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan være glad i noen, eller har glede av noen, men det blir feil å si at man har glede i noen. Da er man inni den personen og føler seg glad.

Med andre ord, selv gud kan begå skrivefeil. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa

Å ha glede *av* noen ville høres litt merkelig ut her syns jeg, at Gud skal ha glede av mennesker som han selv har skapt... Kanskje å ha glede *i* er litt gammelt språk, slik at det ikke gir mening for oss lenger, men det gir mening her syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttrykkene er omtrent parallelle, men å ha glede i kan tolkes som mer deltagende og inderlig. 

Jeg finner stor glede i å lese litteratur

vs.

Jeg har stor glede av å lese litteratur

I første eksempel er jeg litt inderligere, jeg går inn i litteraturen og finner gleden der, mens i det andre eksempelet står jeg mer utenfor litteraturen. Som i eksemplene mine brukes glede i mer med verbet finne enn ha, men denne forskjellen er slett ikke skrevet i sten.

Jeg vil understreke at dette er pragmatiske tolkninger av uttrykk som rent faktisk betyr det samme. En historisk dansk ordbok er et meget godt hjelpemiddel for å undersøke slike uttrykk. :) 

 

Anonymkode: 91020...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Margit Spat
På 1.12.2016 den 22.41, AnonymBruker skrev:

Var tilfeldigvis i kirken her forleden og reagerte på at de sang -fred på jorden og mennesket som gud har glede i! Kan man ha glede _i_ noen? Jeg trodde man hadde glede AV noen? Lurer på om det het gud har glede _av_ før da jeg var barn, men er ikke så ofte i kirken så er ikke sikker. 

Anonymkode: 50b44...f0d

Jeg er ganske sikker på at det het «fred på jorden blant mennesker som har Guds velbehag» da jeg var barn. 
Det har helt sikkert vært lingvister som har bidratt til liturgien, men for meg høres det helt galt ut. Det heter «å ha glede av» eller «å finne glede i» for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...