Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
1 time siden, Honey Dew skrev:

Hva har julestjerner med adventstiden å gjøre? Julestjerner kan man ha stående fremme hele året. Jeg har både hvite og røde. Sent på sommeren/tidlig på høsten lar jeg disse få kortere dager og når det nærmer seg jul igjen, er høybladene like fine som de var da plantene var nye.

Ingenting.

The Aztecs used the plant to produce red dye and as an antipyretic medication.[10] In Nahuatl, the language of the Aztecs, the plant is called Cuitlaxochitl, meaning "flower that grows in residues or soil"[10] Today it is known in Mexico and Guatemala as Flor de Noche Buena, meaning Christmas Eve Flower.[10] In Spain it is known as Flor de Pascua or Pascua, meaning Easter flower.[10] In Chile and Peru, the plant became known as Crown of the Andes.[10] In Turkey, it is called Atatürk's flower because Atatürk, the founder of the Republic, liked this flower and made a significant contribution to its cultivation in Turkey.[citation needed] In Hungarian, it is called Santa Claus' Flower, and it's widely used as a Christmas decoration.

The plant's association with Christmas began in 16th-century Mexico, where legend tells of a girl, commonly called Pepita or Maria, who was too poor to provide a gift for the celebration of Jesus' birthday and was inspired by an angel to gather weeds from the roadside and place them in front of the church altar.[11] Crimson blossoms sprouted from the weeds and became beautiful poinsettias.[12] From the 17th century, Franciscan friars in Mexico included the plants in their Christmas celebrations.[13] The star-shaped leaf pattern is said to symbolize the Star of Bethlehem, and the red color represents the blood sacrifice through the crucifixion of Jesus.[14]

Poinsettias are popular Christmas decorations[3] in homes, churches, offices, and elsewhere across North America. They are available in large numbers from grocery, drug, and hardware stores. In the United States, December 12 is National Poinsettia Day.[15]

Endret av Rumle
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Zeitgeist
Skrevet

17. Desember:

Fikk handlet inn julegaver til mamma og pappa, samt mat og snop som skal bli med hjem. Skal til en bokbutikk i morgen og se om jeg finner noe til lillebror, samt noe mer til pappa. Hvis jeg ikke finner noe, så satser jeg på at Ark på Gardermoen har noe som kan fenge historieinteresserte. 

Har også fått ryddet opp her hjemme. 

Plan for morgendagen:

- Støvsuge og vaske 
- Kjøpe siste rest av julegavene og pakke de inn (akkurat dét gleder jeg meg til)
- Oversette en artikkel
- Skrive pakkeliste (notorisk pakkeliste-skriver) og pakke

Skrevet (endret)

Igår:

Brukte mye lenger tid i byen enn beregnet, kom hjem og gikk inn i en "faen så langt etter jeg ligger" minidepresjon. Husets herre som fremdeles ikke er helt frisk etter ukas sykdom sovnet og ungen okkuperte TV med nyinnkjøpt film. Jeg måtte bare konstaterer at planen om å rydde og støvtørke stua forsvant i det fjerne, men jeg fikk lagd kransekakemasse og litt annet ikke-jul. 

Idag er det jobb (hvem f fant ut at søndagsåpent er en god plan?) fra 14-18. Trilling av kransekakestenger (ukas mest brukte ord?), sjokoladerisboller må lages og jeg må ihvertfall begynne med stua. Kommende uke t.om torsdag blir unntakstilstand med jobb så jeg føler at jeg må gjøre meg ferdig med det meste til jul denne helgen. 

Fikk levert en julegave til en kjøpesenter-kollega igår. Det var en gave hun ikke forventet å få, og så koselig å kunne gi. Litt hjemmebakt og litt ved siden av som er kjøpt. Hun ble liksom mer glad enn det jeg forventet . ❤

Endret av MarianneE
  • Liker 3
Skrevet

Litt for tidlig oppe idag av flere uviktige grunner. 

Magien med å stå tidlig opp på søndag i desember er å tenne et nytt adventslys på både i vinduet, på kjøkkenet og på bordet i stua. Slikt er liksom ikke helt det samme ellers i året synes jeg . 

• Liker 3
Skrevet
16 timer siden, Honey Dew skrev:

Hva har julestjerner med adventstiden å gjøre? Julestjerner kan man ha stående fremme hele året. Jeg har både hvite og røde. Sent på sommeren/tidlig på høsten lar jeg disse få kortere dager og når det nærmer seg jul igjen, er høybladene like fine som de var da plantene var nye.

Jeg siktet ikke til planten, men stjerna man henger i vinduet. For å hindre mange eviglange irrelevante innlegg om planten burde jeg sikkert heller skrevet adventsstjerne, som nok er det mer korrekte navnet på det jeg siktet til.

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, Rumle skrev:

Ingenting.

The Aztecs used the plant to produce red dye and as an antipyretic medication.[10] In Nahuatl, the language of the Aztecs, the plant is called Cuitlaxochitl, meaning "flower that grows in residues or soil"[10] Today it is known in Mexico and Guatemala as Flor de Noche Buena, meaning Christmas Eve Flower.[10] In Spain it is known as Flor de Pascua or Pascua, meaning Easter flower.[10] In Chile and Peru, the plant became known as Crown of the Andes.[10] In Turkey, it is called Atatürk's flower because Atatürk, the founder of the Republic, liked this flower and made a significant contribution to its cultivation in Turkey.[citation needed] In Hungarian, it is called Santa Claus' Flower, and it's widely used as a Christmas decoration.

The plant's association with Christmas began in 16th-century Mexico, where legend tells of a girl, commonly called Pepita or Maria, who was too poor to provide a gift for the celebration of Jesus' birthday and was inspired by an angel to gather weeds from the roadside and place them in front of the church altar.[11] Crimson blossoms sprouted from the weeds and became beautiful poinsettias.[12] From the 17th century, Franciscan friars in Mexico included the plants in their Christmas celebrations.[13] The star-shaped leaf pattern is said to symbolize the Star of Bethlehem, and the red color represents the blood sacrifice through the crucifixion of Jesus.[14]

Poinsettias are popular Christmas decorations[3] in homes, churches, offices, and elsewhere across North America. They are available in large numbers from grocery, drug, and hardware stores. In the United States, December 12 is National Poinsettia Day.[15]

Det var jammen meg mange ord fordi jeg i farten kom i skade for å skrive julestjerne i stedet for adventsstjerne.

• Liker 2
Skrevet

18ende desember 

I dag har jeg sett "julefilmer" og vært på julekonsert. Julestemningen tar seg opp og jeg begynner å merke at julen er under en uke unna. Tross alt siste søndag i advent i dag.

På tide å tenke julegaver nå.

• Liker 3
Gjest Zeitgeist
Skrevet

18. Desember:

- Fikk støvsuget og vasket
- Fikk levert siste oversettelse

Alt annet gikk lukt til helvete. Mannen gjorde det mer eller mindre slutt per WhatsApp. Jeg skal tilbringe hele morgendagen i fly og på flyplasser. Men vil helst bare være for meg selv nå og sortere tankekaoset. Langt unna juleglede og juleglade mennesker. Og jeg er livredd for at jeg kommer til å bryte ut i tårer når jeg lander på Gardermoen i morgen og ser familier, venner, kjærester ta i mot hverandre med smil og omfavnelser. For da kommer jeg til å føle meg så stakkarslig og liten og ensom. 

Skrevet

19nde desember

I dag blir det julekakebaking, juletrekjøp eller gavehandling. Eller litt av av alt. Eller bare litt av noe. Har ikke bestemt meg enda, men tenker at det er greit å få juletrekjøpet unnagjort. Så får vi enten bake kaker eler juleshoppe.

Eller bare avlegge den eldre garden et lite førjulsbesøk.

Og så kjenner jeg julefølelsen kommer over meg, så jeg deler gladelig ut en god :klem: til @Lafemmemauvaise som opplever tunge tider i julen i følge beskrivelsen over. 

• Liker 3
Skrevet

20. Desember. 

Husets herre er på bedringens vei etter en tur til legen og fått ting på resept. Kanskje slipper jeg å føle meg alene om alt i morgen? 

Begynte å tørke støv i stua 8.15 i morges, måtte få unna så mye som mulig før jeg skulle på jobb kl 11. Føler jeg ikke har gjort halvparten av det jeg burde gjøre og for hvert gjøremål jeg får unna dukker det opp to ekstra. 

Blir det jul allikevel? Det gjør nok det.

• Liker 4
Skrevet

Desemberkveldsmat... 

Brød med gulost og medisterfarsekake. 

• Liker 4
Skrevet

20noe desember 

Nok en dag som ikke ble som den skulle. Nå begynner julepanikken å nærme seg litt, selv om det fortsatt er fire dager igjen til jul.

Vil takke @MarianneE for fine adventsmeldinger her i tråden, og vil ønske hun og familien god bedring og ønske om at det blir en fin jul til slutt. Kjenner litt igjen håpløshet fra et tidligere år der alt gikk på tvers i førjulstiden, men det ble en fin jul likevel. I år er det bare egen feil at jeg kjenner litt stress, og kan ikke skylde på noen andre. Nesten i hvertfall.

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

20noe desember 

Nok en dag som ikke ble som den skulle. Nå begynner julepanikken å nærme seg litt, selv om det fortsatt er fire dager igjen til jul.

Vil takke @MarianneE for fine adventsmeldinger her i tråden, og vil ønske hun og familien god bedring og ønske om at det blir en fin jul til slutt. Kjenner litt igjen håpløshet fra et tidligere år der alt gikk på tvers i førjulstiden, men det ble en fin jul likevel. I år er det bare egen feil at jeg kjenner litt stress, og kan ikke skylde på noen andre. Nesten i hvertfall.

Takk, det var hyggelig å lese. God jul til deg og dine! 

• Liker 4
Skrevet

Alt er ferdig! Jeg har flydd som et piska skinn i hele desember, og sovet omtrent ti timer til sammen :laugh: Men torsdag skal jeg bare slappe av. Ingen planer, ingenting, bare late meg, drikke kakao og se på julefilmer. God jul alle sammen!

julekort.jpg

• Liker 3
Gjest Zeitgeist
Skrevet

21. Desember:

Er hjemme og sover. Sover. Sover. Sover. Var på et bilverksted i dag og fikk forklart en rekke ting om hjuloppheng, fjæringer, og akslinger. Kjempemorsomt og interessant - spesielt da verkstedsmesteren - egentlig pensjonist - er en drivende dyktig på å forklare. 

Laget også middag til mamma og pappa - en noe improvisert Tom Gha Kai, da sitrongress, fersk koriander, fiskesaus og slikt ikke er gjengs kost på Coop'en i dalstrøka innaførr. 

Og så har jeg kosa enormt mye med hundene. Det er få ting som er like godt som hundekos. Og nå tar jeg kveld - i senga ligger nemlig min firbeinte venn og venter.

Gjest Hold the door
Skrevet (endret)

-

Endret av Hold the door
Gjest Zeitgeist
Skrevet
4 minutter siden, visningsnamn skrev:

Koselig med hundene, @Lafemmemauvaise God natt. :klem:

Ja, de er bare gull! God natt til deg også, lille hjertet mitt :klem: 

Skrevet

Igår ble alle julegaver pakket inn etter at 9åringen var sendt avgårde på skolen og før jeg gikk på jobb. Koselig å sitte og pakke inn slik. Det blir veldig lite avansert innpakning for å si det sånn. En tur innom pappa og samboeren på kvelden for å kutte opp skinke i påleggskiver. Koselig å ta turen.

Rar dag idag. Sjefen og jeg stenger butikken for godt klokka 21 i kveld. Etter det venter overføringer av klær (klesbutikk) til samme butikken i Skien (hvor jeg begynner i jobb 3. Januar). Lang og litt trist dag, rart å stenge arbeidsplassen etter å vært der i over 2 år. Alle julete ting jeg ikke føler på idag tar jeg igjen i morgen. 

• Liker 4
Skrevet

22. Desember :nisselue: 

"Jula kryper nærmere, året er snart slutt.

En føler seg litt usikker, frykter nye kutt.

Ser frem mot neste år, hvordan blir det?

Venter mange tårer, eller grunner til å le?

Jula kryper nærmere, et år er snart forbi.

Får håpe neste år, blir så bra som det kan bli"

Hoppas ac6 :tree:  

Anonymkode: 91fe1...758

• Liker 3
Skrevet

21ste desember.

Hva gikk galt i går da? Ser jeg har unnlatt å skrive min lille adventsnotis i tråden i går, og det er meget skuffende. Var fast bestemt på å skrive hver dag. Ble nok litt for mye musikkspilling i en annen tråd i går kveld.
Ble mye styr med noen førjulsdupeditter som er kommet i hus. Og når de ikke virker som planlagt, og man må ha litt avklaringer her & der, går tiden fort. Men det ble jo en kjekk dag til slutt, selv om det ble sent.

22ndre desember

Hyggelig å se aseseks i tråden. Kjente deg forsåvidt igjen på rimene, de er fine og i egen stil. Hyggelig med rim.
I dag har jeg nå fått ordnet med ungenes gaver, så nå gjenstår Presangen, og tips mottas med takk. Det blir ikke husholdningsprodukter eller badevekt!

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...