Gå til innhold

Maser videre


Weebs

Anbefalte innlegg

Tror også de små er "dømt" til å få noe magetrøbbel, og det er jo flott at du hjelper henne med sykling og massasje :) Da E ble eldre hadde hun en ny runde med magevondt og da var løsningen å legge henne på magen på armen vår og massere ryggen lett. Da tok det ikke lang tid før hun roet seg :) Litt usikker på om det fungerer like godt på så små? Vi visste ikke om det trikset da :P

Løk og kål skal visst gi mer gass, så det kan hende svigermor har litt rett i det også! :Nikke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok da, må innrømme at jeg også grep etter grapefrukten (:fnise:) da vi skulle prøve på nummer to. Så blir jeg desperat nok tyr selv også jeg til berømmelige kjerringråd :sjenert:

I følge Ammehjelpen så tar det ca fire timer fra det du spiser kommer ut i melken. Så tviler på at middagen for fire dager siden er årsaken til magevondtet :) Ammehjelperne sier støtt og stadig at det er svært få matvarer babyer faktisk reagerer på, men at løk og kål kan i noen tilfeller gi mer luft ja :Nikke: Men det er vel omtrent det eneste de godkjenner :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at semper dråper og Minifom er to forskjellige ting 😜 Håper dere finner noe som hjelper :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Leviora skrev:

Tror også de små er "dømt" til å få noe magetrøbbel, og det er jo flott at du hjelper henne med sykling og massasje :) Da E ble eldre hadde hun en ny runde med magevondt og da var løsningen å legge henne på magen på armen vår og massere ryggen lett. Da tok det ikke lang tid før hun roet seg :) Litt usikker på om det fungerer like godt på så små? Vi visste ikke om det trikset da :P

Løk og kål skal visst gi mer gass, så det kan hende svigermor har litt rett i det også! :Nikke: 

Jo, ligging på armen er visst et triks fra starten av :) Hvis hun reagerer på løk så blir jeg sykt skuffa. Løk er livet! :tongue:

7 timer siden, Carouselle skrev:

Ok da, må innrømme at jeg også grep etter grapefrukten (:fnise:) da vi skulle prøve på nummer to. Så blir jeg desperat nok tyr selv også jeg til berømmelige kjerringråd :sjenert:

I følge Ammehjelpen så tar det ca fire timer fra det du spiser kommer ut i melken. Så tviler på at middagen for fire dager siden er årsaken til magevondtet :) Ammehjelperne sier støtt og stadig at det er svært få matvarer babyer faktisk reagerer på, men at løk og kål kan i noen tilfeller gi mer luft ja :Nikke: Men det er vel omtrent det eneste de godkjenner :) 

 

Fire timer ja, okei :) Da var nok ikke svigermors løk et problem :fnise: Jeg leste også at mat sjelden har noe å si :Nikke:

2 timer siden, gjärd skrev:

Vil bare si at semper dråper og Minifom er to forskjellige ting 😜 Håper dere finner noe som hjelper :-) 

Jepp jepp :) Vi tok stein saks papir og Semper vant denne gang ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok med minsta til manuellterapaut når hun var rundt 6 uker pga magen. Han gjorde noe hokus pokus som hvertfall satte i gang tarmene hos henne, husker jeg sluttet tellingen etter den 20. bæsjebleien på under et døgn... Men magen ble mye bedre etter det :) Så et lite tips dersom dere ikke får dråpene til å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Lovebird skrev:

Vi tok med minsta til manuellterapaut når hun var rundt 6 uker pga magen. Han gjorde noe hokus pokus som hvertfall satte i gang tarmene hos henne, husker jeg sluttet tellingen etter den 20. bæsjebleien på under et døgn... Men magen ble mye bedre etter det :) Så et lite tips dersom dere ikke får dråpene til å hjelpe.

Manuellterapeut har jeg lest om i flere dagbøker her, men aner ikke hva det er :) Hokus pokus funker av og til, så det skal jeg notere meg. Takk! 

-------

Nå har jeg ordnet time hos legen i morgen for det som jeg mistenker er trøske. Jeg får ikke tørket vekk belegget hun har på tunga, og nå er den ene brystvorten begynt å svi. Kanskje tilfeldig, men jeg vil ikke ødelegge de supre ammestundene våre fordi jeg ventet for leve med å sjekke opp. Jeg fikk time hos en turnuslege. Har ikke topp erfaring med de tidligere, men kanskje denne her slår skikkelig til. Håper det. Lurer på hvordan han/hun skal klare å tvinge opp munnen hennes. Hun kniper skikkelig godt igjen når jeg prøver. Jeg må bare vente på en gjesp :P 

Nå skal jeg og ungene til mamma for å spise grøt og bake kakemenn (eller julemenn, som vi kaller det. Vet det var en skikkelig diskusjon om det en plass :fnise:). M må bare få spise ferdig først og ungene skal gjøre noen superkjappe lekser. 

I dag nekter hun å sove! Siden klokka 11 har hun bare duppet litt av på brystet mitt. Prøver jeg å legge henne fra meg blir det ramaskrik. Godt jeg fikk gjort litt i går, i dag har jeg vært fanget i sofaen :tongue:

----

Dette skreiv jeg klokka to i dag, men glemte tydeligvis å trykke send. Baking gikk fint, M sovnet i bilen og sov to i to timer på sofaen hos foreldrene mine! Det trengte hun sårt. Mannen kom og vi fikk middag. Da han og ungene gikk på noe idrettsgreier så ble jeg og M igjen. Jeg sov på sofaen en liten halvtime mens mamma var barnevakt :fnise: Det var veldig godt! Nå har the man and the baby lagt seg så jeg får komme meg i seng jeg også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amming når baby ligger i babynest. Ser lunitun ut og er ganske ubehagelig. Forhåpentligvis virker melka som sovemedisin. Kom igjen nå. Jeg ligger vondt :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det virker som sovemedisin slik at du får lagt deg også ;)

Endret av Småkjekset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en teori om dette med magevondt.. For lille krabat hadde også litt det i begynnelsen og jeg pøsa på med semper dråper. Har allerede glemt om det funket eller ei da :ler: 
Men.. teorien min er at de får vondt i magen pga hvordan maten vi spiser er behandlet, ikke bestemte matvarer. For dette med bestemte matvarer har de forsket på og ikke funnet bekreftelse på at det er årsaken. Men babyer er jo helt ferske vesner som er laget likt i mange tusen år. Altså de skal ha melk brygget (fnis :P ) på rene råvarer. Og det vi spiser nå til dag inneholder jo mye sprøytemiddler, konserveringsmidler, kunstig søtning, fargestoffer osv osv. Og selv om magene våre er blitt vandt med å takle det er jo ikke en baby sin det. Derfor får de mere vondt.

Det tenkte jeg etter at jeg ikke fant en direkte link mellom hva jeg spiste som lille krabat fikk vondt av. For han hadde jo vondt hver kveld. Uavhengig av løk f.eks...

Så bra du drar til legen. Svie i brystvorta høres ut som begynnende trøske :bond: Frem med canesten også be legen om mycostatin (tror det staves slikt), men be om den uten sukker. For sopp elsker jo sukker så er jo dust i utgangspunktet å skulle ha sukker i en soppmedisin :klo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grastusta

Som regel er magevondt på grunn av umoden tarm, og skyldes ikke noe vi spiser. Forferdelig mye myter knyttet til dette, og som bekymra mamma ser man kanskje sammenhenger som egentlig er tilfeldige (oi, jeg har drukket vann hver dag, og baby har hatt magevondt hver dag). Det er veldig begrenset hva som er fysisk mulig at går over i melka også  

Jeg var i ferd med å bli helt stressball og bare spise vannbasert havregrøt da kolikken stod på som verst. Men så tok jeg en sjans, spiste helt vanlig mat, og han ble ikke verre av det, gitt :) (når det er sagt: jeg drøyer litt med fårikål og løksuppe, altså...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i gården var det også full kolikkskriking uansett hva jeg spiste, men hun skrek enda litt mer intenst om jeg spiste noe med melkeprotein. Det er en av de veldig få tingene som det er bevist at kan gjøre kolikk verre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Småkjekset skrev:

Håper det virker som sovemedisin slik at du får lagt deg også ;)

Det virker mye bedre på dagtid! Men på kvelden, nei da skal vi være lys våkne! :bond: Ligger i nestet, glor misfornøyd og grynter :P Sovnet til slutt da. 

4 timer siden, Kakaoen skrev:

Jeg har en teori om dette med magevondt.. For lille krabat hadde også litt det i begynnelsen og jeg pøsa på med semper dråper. Har allerede glemt om det funket eller ei da :ler: 
Men.. teorien min er at de får vondt i magen pga hvordan maten vi spiser er behandlet, ikke bestemte matvarer. For dette med bestemte matvarer har de forsket på og ikke funnet bekreftelse på at det er årsaken. Men babyer er jo helt ferske vesner som er laget likt i mange tusen år. Altså de skal ha melk brygget (fnis :P ) på rene råvarer. Og det vi spiser nå til dag inneholder jo mye sprøytemiddler, konserveringsmidler, kunstig søtning, fargestoffer osv osv. Og selv om magene våre er blitt vandt med å takle det er jo ikke en baby sin det. Derfor får de mere vondt.

Det tenkte jeg etter at jeg ikke fant en direkte link mellom hva jeg spiste som lille krabat fikk vondt av. For han hadde jo vondt hver kveld. Uavhengig av løk f.eks...

Så bra du drar til legen. Svie i brystvorta høres ut som begynnende trøske :bond: Frem med canesten også be legen om mycostatin (tror det staves slikt), men be om den uten sukker. For sopp elsker jo sukker så er jo dust i utgangspunktet å skulle ha sukker i en soppmedisin :klo: 

Kurant teori det der, vi får garantert i oss masse dritt som kroppen vår hater, men bare har lært seg å gi faen i :fnise:

Skal passe på å ikke få noe med sukker hvis det viser seg å være sopp :) 

3 timer siden, Grastusta skrev:

Som regel er magevondt på grunn av umoden tarm, og skyldes ikke noe vi spiser. Forferdelig mye myter knyttet til dette, og som bekymra mamma ser man kanskje sammenhenger som egentlig er tilfeldige (oi, jeg har drukket vann hver dag, og baby har hatt magevondt hver dag). Det er veldig begrenset hva som er fysisk mulig at går over i melka også  

Jeg var i ferd med å bli helt stressball og bare spise vannbasert havregrøt da kolikken stod på som verst. Men så tok jeg en sjans, spiste helt vanlig mat, og han ble ikke verre av det, gitt :) (når det er sagt: jeg drøyer litt med fårikål og løksuppe, altså...)

Da jeg var gravid trodde jeg at jeg måtte unngå all mulig mat. Heldigvis stemte ikke det. Da vi var på middag hos svigers her en dag hadde de droppet kålrabi i lapskausen fordi det var "kål", liksom :ohmy: Fader altså :tongue:

4 timer siden, miore skrev:

Her i gården var det også full kolikkskriking uansett hva jeg spiste, men hun skrek enda litt mer intenst om jeg spiste noe med melkeprotein. Det er en av de veldig få tingene som det er bevist at kan gjøre kolikk verre. 

Isj, får vondt av å tenke på kolikkskriking. Her er det helst perioder på kvelden eller natta, og det varer heldigvis ikke i timesvis. 

1 time siden, gjärd skrev:

Og mi fikk flaske og hadde vondt i magen 😜

Tulleflaske :glare:

------

Nå er jeg ferdig gitt! Bare tre kvarter med venting denne gang :Nikke: Hun drakk opp pumpemelken mens vi ventet. Legen ville ikke gi henne medisiner så lenge hun ikke viste tegn på å ha vondt. Hun var så liten (i alder lizzm) at hvis det viste seg å ikke være sopp så var ikke det bra. Jeg kunne smøre meg med Canesten. 

Jadda, jadda. Ellers har vi ikke så mye nytt å melde. Det går i amming, timing av medisiner, pumping, erstatning... Jeg er ikke ekstremt nøye på de tre timene med ammeforbud morgen og kveld. Ifølge Relis var det jo bare til å kjøre på. Så hvis hun er sulten etter to og en halv time så slenger jeg heller ut puppen. Hun får én eller to flasker mme til dagen. 

Og jeg var ikke klar over at vi slipper å betale hos legen når det gjelder barn! :fnise: Jeg trykket inn fødselsdatoen hennes på maskinen som står på venterommet et par ganger før dama i resepsjonen kom ut og fortalte meg at det er gratis for barn til de fyller 16. "Åå, det visste jeg ikke. Nei men så greit da!":biggrin: Tipper alle tenkte "newbie". Men det er jeg jo :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, men jeg er sterkt uenig med legen din... Når det begynner å gjøre vondt for baby har det gått for langt, behandling burde starte før, hvertfall hvis du har symptomer. Vi fikk Mycostatin ved 2 uker. Helt vanlig det. Var ikke sopp en gang viste det seg til slutt. :ler:  Men håper det gir seg fort for dere da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke være bedrevitende altså :sjenert:  Men jeg er også uenig med legen din! Veldig uenig.. Om ikke dere begge behandles vil jo hun smitte deg.. gang på gang på gang på gang til hun blir behandlet. Og det vil du ikke :bond: Altså jeg tok bilde av hvordan brystvorten min så ut på det værste med det store såret mitt. Jeg kan godt vise det til deg :hoho: Men tror ikke du vil se det :lur: Jeg får igrunnen vondt bare jeg tenker på det :sprettoy: Jeg var ganske sur for det hele. Er så utrolig irriterende å gi opp amminga pga noe sånt :sur:   Derfor jeg gnåler på deg også :plystre:  Ammetrøbbel er noe forbanna dritt :opplyser: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, Sisti skrev:

Unnskyld, men jeg er sterkt uenig med legen din... Når det begynner å gjøre vondt for baby har det gått for langt, behandling burde starte før, hvertfall hvis du har symptomer. Vi fikk Mycostatin ved 2 uker. Helt vanlig det. Var ikke sopp en gang viste det seg til slutt. :ler:  Men håper det gir seg fort for dere da. :)

Ja, ikke vet jeg :P Han syntes to uker (og fire dager!) var pittelite :fnise: Og det kunne ødelegge alle slags balanser i fordøyelsessystemet hvis det viste seg å ikke være sopp likevel. Men for å være helt ærlig sluttet jeg å høre etter da han sa jeg kunne "behandle" litt selv med Farris. For det har jeg lest at flere får tips om, men at det ikke har noe effekt. Det sa jeg, men han begynte bare å forklare hvorfor det virket. Da sa jeg bare "mhm, mhm..." mens jeg kledde på M og gjorde meg klar til å gå :P 

6 timer siden, Kakaoen skrev:

Nå skal jeg ikke være bedrevitende altså :sjenert:  Men jeg er også uenig med legen din! Veldig uenig.. Om ikke dere begge behandles vil jo hun smitte deg.. gang på gang på gang på gang til hun blir behandlet. Og det vil du ikke :bond: Altså jeg tok bilde av hvordan brystvorten min så ut på det værste med det store såret mitt. Jeg kan godt vise det til deg :hoho: Men tror ikke du vil se det :lur: Jeg får igrunnen vondt bare jeg tenker på det :sprettoy: Jeg var ganske sur for det hele. Er så utrolig irriterende å gi opp amminga pga noe sånt :sur:   Derfor jeg gnåler på deg også :plystre:  Ammetrøbbel er noe forbanna dritt :opplyser: 

Ja, den smittinga tenkte jeg også på. Men som jeg skreiv over sa han mye rart som jeg valgte å ignorere. Det var nesten som jeg ventet at han skulle foreslå yoghurt naturell :P Ganske ubrukelig legetime, med andre ord. Godt den var gratis :fnise:

Takker nei til bilde! :ohmy: Jeg får gå tilbake til å "følge med". Håper virkelig ikke dette blir til noe seriøst :dry:

4 timer siden, Grastusta skrev:

Sjekk skrivet som ligger her:

https://ammehjelpen.no/artikkel/4/sopp-troske

I shall! 

-------

Nå har vi hvilt oss et par timer på senga. Etter fødselen har jeg fått litt igjen for all migrenen jeg slapp unna i graviditeten. Det har aldri utviklet seg til full blown migreneanfall, men flere ganger på disse ukene har jeg hatt det trykket i halve hodet som kommer rett før jeg blir sengeliggende :P Takker alle slags guder for at det ikke har vært verre. Men plagsomt er det jo likevel. Det har kommet de dagene jeg ikke har presset inn en hvil mens hun sover. Det må jeg gjøre. Bare drite i ting som bør gjøres.

I dag har jeg googlet når vi kan ha sex igjen :fnise: Vi fikk beskjed om seks ukers forbud av jordmor på sykehuset, men det er jo himla lenge! I hvert fall for meg, jeg har jo følt meg fysisk normal nesten fra starten av. De to overfladiske riftene jeg fikk aner jeg ikke hvor er engang. Slapp å sy og har ikke vondt noen plass :vetikke: Det eneste som gjorde at jeg kjente "shit, jeg har presset ut en unge" var den greia som jordmoren forklarte med at livmor var kommet litt ned?? Husker ikke helt hva hun sa, jeg hadde akkurat født :P Men den delen kjente jeg en stund. Det var som om alt skulle falle ut hver gang jeg hostet. Men nå er det ingenting som faller ut lenger, så jeg er klar! Satser på renselsen snart er overstått også. 

Seks uker er på nyttårsaften. Tror jeg må booke den kontrollen hos legen litt før... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte ikke å dy meg, så her ble det hankypanky tre uker etter fødselen. Og det var helt satan i fittå for å bruke dine egne ord :ler: Helt forjævlig vondt. Jeg hadde sydd en 15-20 sting, da, men følte meg helt normal. Vondtet gikk seg til etter et par måneder, heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at du føler deg normal allerede! :hoppe: Hjelpes. Jeg var skikkelig hoven der nede etter all herjinga. 😝 

Håoer dere slipper unna trøska. Mini hadde belegg på tunga uten at det var det de første månedene. Var bare melkebelegg heldigvis. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...