Gjest Solaire Skrevet 11. november 2021 #10661 Del Skrevet 11. november 2021 (endret) Lija skrev (1 time siden): Jeg mener det er nyanser her som folk nekter å se. Men da, før alt av eksponering og opplysning blir bannlyst i mediene vil jeg bare få takke moren som la ut videoen av barnet sitt som hadde en spesiell type anfall som baby. Det lå link i en norsk nettavis og jeg så den helt tilfeldig. Det gjorde at barnet mitt fikk hjelp innen svært kort tid for samme sykdom. Legene vi møtte på sykehuset ante ikke hva denne sykdommen var engang. Så takk (!) til moren som valgte å eksponere barnet sitt i en sårbar situasjon, det reddet mitt fra de verste skadene, ved at vi fikk hjelp innen kort tid. Verden er ikke svart/hvitt. Tradisjonelle medier er noe helt annet enn totalt ukritisk utlevering i sosiale medier. Det å vise slike anfall i opplysnings øyemed er noe helt annet enn å utlevere en identifiserbar unge for klikk, likes og medfølelse på instagram. Det er også stor forskjell på én video for opplysningens del, og tusenvis av bilder og filmer slik dette parets identifiserbare barn utsettes for over mange år. Endret 11. november 2021 av Solaire Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippio Skrevet 11. november 2021 #10662 Del Skrevet 11. november 2021 Solaire skrev (9 minutter siden): Tradisjonelle medier er noe helt annet enn totalt ukritisk utlevering i sosiale medier. Det å vise slike anfall i opplysnings øyemed er noe helt annet enn å utlevere en identifiserbar unge for klikk, likes og medfølelse på instagram. Det er også stor forskjell på én video for opplysningens del, og tusenvis av bilder og filmer slik dette parets identifiserbare barn utsettes for over mange år. Helt enig i dette! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lija Skrevet 11. november 2021 #10663 Del Skrevet 11. november 2021 (endret) | Endret 26. september 2022 av Lija Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solaire Skrevet 11. november 2021 #10664 Del Skrevet 11. november 2021 (endret) Lija skrev (22 minutter siden): Som nevnt tidligere her er den situasjonen helt vanlig for meg med lungesyk unge, så reagerte ikke spesielt. For mange er det der nesten hverdagslig. Jeg tenkte forresten han sov. Jeg skjønner jo at folk her hisser seg opp over andres valg, men påvirker det dere egentlig? Så lenge dere selv følger alle regler, klarer de sikkert også selv å ta valg for sine barn. Selvom dere ville valgt noe annet. Det at du dessverre har et lungesykt barn har da ingenting å gjøre med at Julianne og Ulrik legger ut tusenvis av filmer og bilder av ungene sine og at det burde de slutte med. Du må se hele bildet og ikke tro at hver enkelt hendelse kan tolkes 100 % for seg. Det er ikke snakk om ni bilder av et ukjent barn og at det kan tolkes helt separat. Det er snakk om et barn som har blitt utlevert på offentlig internett mange ganger i uka helt siden moren hans fikk positiv graviditetstest. De bruker ham også i reklame for produkter som de ikke har forutsetninger for å vite om han går god for. Fagfolk og offentlige etater fraråder utlevering av barn, og spesielt av sårbare barn f eks når de er syke. Jeg syns det er spesielt av deg å mene at følerier fra ufaglærte skal veie like tungt som ekspertuttalelser fra store grupper med erfarne fagfolk. Hvert fall når det er snakk om barns rettigheter, som blant annet er nedfelt i barnekonvensjonen. https://www.aftenposten.no/norge/i/orlEm/foreldre-bryter-daglig-barnekonvensjonen-om-barns-rett-til-privatliv Endret 11. november 2021 av Solaire Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lija Skrevet 11. november 2021 #10665 Del Skrevet 11. november 2021 (endret) | Endret 26. september 2022 av Lija Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 11. november 2021 #10666 Del Skrevet 11. november 2021 Du har en merkelig argumentasjon @Lija. Ettersom du selv har lungesykt barn og er vant til sykehus og pustevansker, prøver du å bagatellisere alvorlig RS-sykdom (kollapset lunge mener jeg blant annet å ha lest) til en forkjølelse og «lite nytt». Kritikken går på mye deling av barns liv og barn brukt i reklame og nå barns sykdomsbilde med detaljer. Jeg er enig i at noe av infoen de har gitt, kan være nyttig for andre, men ærlig talt; bildet av et sykt barn og utførlig beskrivelse av sykdomsforløpet er ikke nødvendig. 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solaire Skrevet 11. november 2021 #10667 Del Skrevet 11. november 2021 (endret) Lija skrev (15 minutter siden): Det har jo det når jeg sier at jeg blir overrasket over at folk tar helt av for akkurat denne hendelsen. Det var jo her inne jeg leste den kritikken, så ikke så rart jeg kommenterer kun den da. At de deler snutter av ungene sine ellers er en annen sak. Står sikkert masse meninger om akkurat det på de 500 tidligere sidene😂 Om dere ikke ønsker å se barn er jo kanskje den beste medisinen å slutte og følge. For hver gang dere kritiserer, generer det flere følgere. Det skaper blest. Evt ta det opp med vedkommende ansikt til ansikt. Tviler på at de bruker kg som kunnskapskilde. Altså, "tar helt av" er å ta i. Denne tråden ligger stort sett død. Men det å blotte en sykehusinnlagt, identifiserbar unge for 50 000 følgere på internett dag inn og dag ut og legge ut om barnets helseopplysninger var et enda grovere overtramp enn vanlig fra den kanten. Endret 11. november 2021 av Solaire Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solaire Skrevet 11. november 2021 #10668 Del Skrevet 11. november 2021 (endret) Kollontaj skrev (7 minutter siden): Du har en merkelig argumentasjon @Lija. Ettersom du selv har lungesykt barn og er vant til sykehus og pustevansker, prøver du å bagatellisere alvorlig RS-sykdom (kollapset lunge mener jeg blant annet å ha lest) til en forkjølelse og «lite nytt». Kritikken går på mye deling av barns liv og barn brukt i reklame og nå barns sykdomsbilde med detaljer. Jeg er enig i at noe av infoen de har gitt, kan være nyttig for andre, men ærlig talt; bildet av et sykt barn og utførlig beskrivelse av sykdomsforløpet er ikke nødvendig. Jeg syns også det er rart å først si at det er flott at man deler identifiserbare, syke barns taushetsbelagte helseopplysninger på internett i tilfelle det kan hjelpe andre barn før det kan gå alvorlig galt, for så å bagatellisere denne ukelange sykehusinnleggelsen med pustehjelp til "det der var da bare en vanlig unge med forkjølelse". Endret 11. november 2021 av Solaire Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lija Skrevet 11. november 2021 #10669 Del Skrevet 11. november 2021 (endret) Solaire skrev (18 minutter siden): Altså, "tar helt av" er å ta i. Denne tråden ligger stort sett død. Men det å blotte en sykehusinnlagt, identifiserbar unge for 50 000 følgere på internett dag inn og dag ut og legge ut om barnets helseopplysninger var et enda grovere overtramp enn vanlig fra den kanten. Solaire skrev (15 minutter siden): Jeg syns også det er rart å først si at det er flott at man deler identifiserbare, syke barns taushetsbelagte helseopplysninger på internett i tilfelle det kan hjelpe andre barn før det kan gå alvorlig galt, for så å bagatellisere denne ukelange sykehusinnleggelsen med pustehjelp til "det der var da bare en vanlig unge med forkjølelse". Jeg skriver jo at jeg håper folk kanskje etter dette lærer at et vanlig RS virus kan være farlig, og at folk kanskje skjerper seg litt ekstra med tanke smittespredning etter å ha sett denne gutten. Resten orker jeg ikke engasjere meg i. Jeg bruker dagene mine på andre ting enn å henge meg opp i hva pilotfrue og barna driver med, men denne posten dukket opp på forsiden og da gikk jeg inn og sjekket. Synes det var rart å se folk engasjere seg så veldig i bilder og videoer (og antall bilder av fruen utenfor sykehuset) Jeg så kun noen uskyldige bilder og et bekymret par som ikke ble hørt før etter gjentatte henvendelser til helsevensenet. Noe som skjer altfor ofte. Endret 11. november 2021 av Lija Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippio Skrevet 11. november 2021 #10670 Del Skrevet 11. november 2021 Lija skrev (5 minutter siden): Jeg skriver jo at jeg håper folk kanskje etter dette lærer at et vanlig RS virus kan være farlig, og at folk kanskje skjerper seg litt ekstra med tanke smittespredning etter å ha sett denne gutten. Resten orker jeg ikke engasjere meg i. Jeg bruker dagene mine på andre ting enn å henge meg opp i hva pilotfrue og barna driver med, men denne posten dukket opp på forsiden og da gikk jeg inn og sjekket. Synes det var rart å se folk engasjere seg så veldig i bilder og videoer (og antall bilder av fruen utenfor sykehuset) Jeg så kun noen uskyldige bilder og et bekymret par som ikke ble hørt før etter gjentatte henvendelser til helsevensenet. Noe som skjer altfor ofte. Det er summen av alt som får meg til å reagere. Vi vet hvordan barnet ble unnfanget, alder, bosted, leker osv osv. Jeg er enig i at det er viktig å advare andre. Men dette barnet og familien er allerede eksponert. Så det føyer seg bare inn i rekken på bilder og informasjon som vi får vite. Totalsummen blir ekstrem. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lija Skrevet 11. november 2021 #10671 Del Skrevet 11. november 2021 (endret) Kollontaj skrev (52 minutter siden): Du har en merkelig argumentasjon @Lija. Ettersom du selv har lungesykt barn og er vant til sykehus og pustevansker, prøver du å bagatellisere alvorlig RS-sykdom (kollapset lunge mener jeg blant annet å ha lest) til en forkjølelse og «lite nytt». Kritikken går på mye deling av barns liv og barn brukt i reklame og nå barns sykdomsbilde med detaljer. Jeg er enig i at noe av infoen de har gitt, kan være nyttig for andre, men ærlig talt; bildet av et sykt barn og utførlig beskrivelse av sykdomsforløpet er ikke nødvendig. Var ikke klar over at det virket sånn, jeg skrev jo at jeg håpet noen lærte hvor farlig RS virus kan være. Det hørtes bare ut som bildene av ungen var så ille, noe jeg virkelig ikke syntes de var. De utlevere ingen grining, bruk av makt eller behandling. Noe som garantert også foregikk. Jeg så et bein, en sovende unge og en smilende unge. Endret 11. november 2021 av Lija Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskopi Skrevet 12. november 2021 #10672 Del Skrevet 12. november 2021 Se Pappahjerne sin nyeste reel på instagram, spot on 😁 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 12. november 2021 #10673 Del Skrevet 12. november 2021 (endret) Lija skrev (16 timer siden): Jeg skriver jo at jeg håper folk kanskje etter dette lærer at et vanlig RS virus kan være farlig, og at folk kanskje skjerper seg litt ekstra med tanke smittespredning etter å ha sett denne gutten. Resten orker jeg ikke engasjere meg i. Jeg bruker dagene mine på andre ting enn å henge meg opp i hva pilotfrue og barna driver med, men denne posten dukket opp på forsiden og da gikk jeg inn og sjekket. Synes det var rart å se folk engasjere seg så veldig i bilder og videoer (og antall bilder av fruen utenfor sykehuset) Jeg så kun noen uskyldige bilder og et bekymret par som ikke ble hørt før etter gjentatte henvendelser til helsevensenet. Noe som skjer altfor ofte. Men altså - folk kan skaffe seg slike opplysninger ved å lese god journalistikk, høre på fagfolk og oppsøke helsehjelp når ungene ikke har det bra. Å forsvare den hemningsløse utleveringen pilot-paret har holdt på med siden før ungene deres er født, med at det er god folkeopplysning, er virkelig helt bak mål. Jeg bryr meg fordi jeg mener at folk flest bør tenke over hva personvern og rett til privatlliv faktisk betyr. Jeg mener det er et samfunnsproblem som alle bør være opptatt av at noen foreldre utnytter egne barns privatliv i kommersielt øyemed. Barn er egne individer med egne rettigheter. Det er skikkelig ugreit at foreldre utnytter ungenes uvitenhet om egne rettigheter og andre folks nysgjerrighet for å tjene penger. Hvis du bare så noen uskyldige bilder, burde du lese deg opp om eksponering, om barns rettigheter og generelle bekymringer over hva brudd på barns rett til beskyttelse av sitt privatliv kan føre til. Jeg bruker dagene mine til veldig mye annet enn å bekymre meg for grenseløs utlevering av influencerunger, jeg også. Man kan ha mer en en tanke i hodet samtidig. Endret 12. november 2021 av pøbelsara 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gulvplanke Skrevet 12. november 2021 #10674 Del Skrevet 12. november 2021 (endret) Det Pilotfure og mannen gjør er fullstendig bevisst. De kunne latt være å poste bilder av barnet sitt, og bare skrive en tekst om RS. Men da ville de ikke fått like mange reaksjoner, og det vet de veldig godt. Spesielt måten Julianne har ordlagt seg i bloggen mener jeg vitner om at hun ønsker å provosere. Det som er så uetisk her er at de bruker sitt eget (syke) barn som middel for å oppnå eksponering. Det er så ufattelig lavmål. Endret 12. november 2021 av Gulvplanke Skrivefeill 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kommerikkepånoebra Skrevet 12. november 2021 #10675 Del Skrevet 12. november 2021 Maskopi skrev (1 time siden): Se Pappahjerne sin nyeste reel på instagram, spot on 😁 Den der er bra!👌😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lija Skrevet 12. november 2021 #10676 Del Skrevet 12. november 2021 pøbelsara skrev (30 minutter siden): Men altså - folk kan skaffe seg slike opplysninger ved å lese god journalistikk, høre på fagfolk og oppsøke helsehjelp når ungene ikke har det bra. Ok, det er dessverre ikke slik det fungerer i praksis. Det er derfor barn blir blå i baksete på en bil, på vei til legevakta for endte gang. Fordi man velger å høre på fagfolk. Og det var det som var poenget mitt med å støtte Pilotfrue akkurat i denne situasjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kommerikkepånoebra Skrevet 12. november 2021 #10677 Del Skrevet 12. november 2021 Lija skrev (3 minutter siden): Ok, det er dessverre ikke slik det fungerer i praksis. Det er derfor barn blir blå i baksete på en bil, på vei til legevakta for endte gang. Fordi man velger å høre på fagfolk. Og det var det som var poenget mitt med å støtte Pilotfrue akkurat i denne situasjonen. Jo, for de fleste av oss så er det sånn det fungerer i praksis. Hvis jeg lurer på noe ang helsen til mine barn kontakter jeg helsevesenet. Jeg googler ikke influenserkontoer. Jeg ser heller ikke hvordan innleggene til pilotparet skulle hjulpet meg, utover det å være obs på symptomutvikling og stå på krava i møte med helsevesenet. Det kunne de fint formidlet uten bilder av barnet.. jeg har fortsatt problemer med å se hva av bilder de har delt som kan redde andre barn? 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 12. november 2021 #10678 Del Skrevet 12. november 2021 (endret) Lija skrev (9 minutter siden): Ok, det er dessverre ikke slik det fungerer i praksis. Det er derfor barn blir blå i baksete på en bil, på vei til legevakta for endte gang. Fordi man velger å høre på fagfolk. Og det var det som var poenget mitt med å støtte Pilotfrue akkurat i denne situasjonen. seriøst? Tror du at folk heller oppsøker pilotparet for generelle helseopplysninger? Endret 12. november 2021 av pøbelsara 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lija Skrevet 12. november 2021 #10679 Del Skrevet 12. november 2021 (endret) | Endret 26. september 2022 av Lija Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 12. november 2021 #10680 Del Skrevet 12. november 2021 Lija skrev (1 minutt siden): Det her er jo poenget. Nei man googler ikke influencerkontoer, man husker det de har sagt og gjort større grad. Et bilde av et sykt barn vekker jo mer følelser enn tekst. Og ja stakkars ungen må leve med at de bildene ligger der så lenge folk snakker om det… som her. Hvor mange akuttsituasjoner med sykt barn har du stått i? Nok til å huske akkurat hva du skal gjøre, også når det er dine nærmeste det gjelder? Er det da du drar frem god journalistikk fra baklomma og leser litt om hva du kan gjøre, når legen sier ungen din er frisk? Altså - uansett hva du sier, så mener jeg at viktig helse- og samfunnsinformasjon MÅ gis uten at små barns privatliv utleveres. Jeg er helt uenig med deg, og synes rett og slett argumentasjonen din er helt bak mål. Pilotfrue selv kunne ha kommet med det samme budskapet helt uten å eksponere det syke barnet. Barn er mennesker med selvstendige rettigheter, 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå