Gå til innhold

Pilotfrue


Puny

Anbefalte innlegg

Solaire skrev (1 time siden):

Men dette handler ikke om foreldrene. Det handler om barnet de utleverer. Barnet er for lite til å gi samtykke til at taushetsbelagt helseinformasjon i form av både tekster og bilder spres av ham på offentlig internett. Barnet er åpenlyst sykt og sårbart på disse bildene. Og alle disse bildene kan f eks kopieres av hvem som helst og brukes til egen forlystelse, jamfør advarsler fra Kripos og Datatilsynet. 

Og når det gjelder nøyaktig hva som skjedde og ikke i kontakten deres med helsevesenet, vel det vet vi faktisk ikke. Helsevesenet har taushetsplikt og vi vil aldri få to sider av saken eller det hele og fulle bildet. Jeg har selv både lest og hørt kritiske historier fra helsevesenet som åpenbart er rent oppspinn.

Enig. Her blir private helseopplysninger utlevert over lav sko.

At det i det hele tatt er lov per definisjon er for meg helt ubegripelig. 
Folk som ikke ser problemet kan umulig være særlig oppegående!

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lija skrev (10 timer siden):

Her var det etter min mening mye overdramatisering. Hvilke traumer tenker dere at denne gutten kommer til å få i fremtiden, fordi foreldrene hans delte bilder, korte videoer og fortalte om at han hadde RS-virus som baby? 

«Alle» får RS, det er helt vanlig.. men noen blir ekstra dårlig.. Her valgte de å dele sin historie om hvor viktig det er å stole på magefølelsen sin.. noe som kanskje kan hjelpe andre til å tørre og si i fra. Stole på at man kjenner sitt barn best. Stressa leger vet ikke alt. Så slipper man at barn slutter å puste i bilen på vei til legevakta for 4. gang. 

Har selv vært nærmere 200 døgn på sykehus med 4 åringen min som er lungesyk. Dagene på sykehus kan være sykt trege. Man sitter innesperret (gjerne isolert) på et rom med altfor god tid til å tenke og bekymre seg. Jeg synes overhode ikke de har delt for mye. Og jeg tror at de fleste som har vært innesperret på sykehus med barn over tid, vet hvor godt det er å slippe ut❣️

Jeg hadde ikke likt at taushetsbelagt info og bilder av meg som syk lå ute på nett. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (11 timer siden):

Har selv vært nærmere 200 døgn på sykehus med 4 åringen min som er lungesyk. Dagene på sykehus kan være sykt trege. Man sitter innesperret (gjerne isolert) på et rom med altfor god tid til å tenke og bekymre seg. Jeg synes overhode ikke de har delt for mye. Og jeg tror at de fleste som har vært innesperret på sykehus med barn over tid, vet hvor godt det er å slippe ut❣️

Går tiden fortere av å dele mest mulig med «hele» Norge? Jeg lå selv 5 uker på nfi da jeg fødte prematurt i fjor. Under nedstengning. Og ja.. tiden er vanvittig lang og man bekymrer seg altfor mye. Så mye at jeg stort sett ikke tenkte på at sosiale medier fantes. Og jeg har ingen stor følgergruppe.. men å dele all informasjonen om han og bilder fra han var syk.. nei, ikke en gang på mine private profiler følte jeg det ble riktig. Informasjonen ble delt med nære venner og familie. Ingen andre.

Og alt de har skrevet om å bli tatt på alvor av helsevesenet kunne man fint formidlet uten bilder av barnet hvor han er helt slått ut og ligger med pustestøtte.   At de legger ut bilde av at de er på vei hjem syns ikke jeg var så ille heller, man forstår gleden i det. Nå har ikke jeg sett de bildene, men 9 hørtes uansett i overkant ut for å vise at man drar hjem. Hvertfall hvis barnet er avbildet på alle bildene. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (27 minutter siden):

Jeg synes ikke det å være innlagt med en syk/svak nyfødt, (hvor man også er nybakt sårbar mor, proppet av hormoner, med alt man hadde sett for seg at fødsel og barseltid skulle bli, blir snudd på hodet), kan sammenlignes med at en ellers aktiv unge på mange måneder blir forkjøla.  Jeg var også på nyfødt intensiv etter fødsel, og har også vært på barneintensiv senere. Å være isolert på vanlig barnepost på Drammen sykehus er noe annet. Det står ikke om liv, man henger der til man blir friskere. Blir man sykere blir man observert bedre.  

At en aktiv unge blir unødvendig syk og medtatt fordi foreldrene ikke blir hørt, syntes jeg det er viktig at de tar opp. Det skjer for ofte. Folk bør få vite hva også RS kan føre til. Kanskje de skjerper seg og holder seg hjemme ved sykdom. Også kan man jo diskutere hvor rett det er å dele bilder av en unge med oksygen/high-flow. Ungen min har brukt begge deler over måneder av gangen. Vi har det hjemme. En del av hverdagen vår, så for meg er det ikkeno voldsomt for å si det sånn. 

Mulig situasjonene ikke er sammenlignbare, men personvernet til barnet er like sterkt uansett. Og ja, som jeg skrev i stad. Budskapet om helsehjelp er det ikke noe feil med. Det er all tilleggsinformasjonen, detaljene og bildene som gjør at det blir for mye. 

Det er også en vesentlig forskjell på oss «vanlige» og de som lever av å dele alt med alle og hvem som helst. De genererer både klikk og inntekt av å dele disse bildene. Man bruker et sykt og sårbart barn til å trekke følgere. Det er så feil som det kan få blitt. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lija skrev (4 minutter siden):

At nettopp de deler gjør jo at budskapet når ut til veldig mange også. Infoen hadde ikke hatt effekt uten et bilde av situasjonen.  Jeg kan ikke si jeg så noen bilder som vekket så veldig mye følelser i meg. Forstår ikke helt hvilken sensitiv informasjon folk mener ble delt heller. At Norge vet han var forkjøla? akkurat som en hel haug med andre? Oksygenmetningen? At han var slapp og ikke seg selv? 
Jeg har vondt for å tro at de delte kun for å få nye følgere, men det er meg.
Det er jo all dritten de får som gjør at folk blir nysgjerrige. 

Velger å ikke gå til angrep på første forsøk, slik mange tydeligvis har behov for.

Nei, men nå er det jo faktisk ulovlig å dele bilder av andre uten godkjenning. Om jeg er med på en fest og det legges ut bilder av meg sittende i sofaen.. altså et helt upåfallende bilde som ikke vekker følelser hos noen, så er det faktisk ikke lov uten min godkjenning. 

Så blir det jo da sånn at foreldre må godkjenne på vegne av barn. Og da bør man tenke seg ekstra godt om. 

Bildene i seg selv var ikke spesielt ille for meg å se heller. Hvis man tenker kun på hva man ser. Men igjen, det er personvernet til gutten jeg tenker på. Jeg hadde ikke likt om jeg havnet på sykehus og når jeg kom til meg selv igjen lå det bilder av en halvveis bevisstløs meg i bar overkropp på nettet. 

Og det handler ikke om å angripe, pilotparet må jo selv gå inn her hvis de vil se hva som blir skrevet. Jeg skriver bare min mening om det. Hvilket man faktisk bør tåle når man lever av å eksponere seg for «alle» og tjener fett på det. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (51 minutter siden):

Jeg tviler på at dette går inn i historien som noe annet enn er bilde i minneboka deres. Ingen vil prate om dette når gutten om mange år begynner på skolen og får venner. Det er ikke sånn at gutten mister jobbtilbud fordi han var på sykehus med RS virus og noen husker at de så bilde av det. Gi folk litt rom liksom. 

Det jeg så var ganske uskyldig. Noen kroppsdeler og en sovende, eller blid unge. Ingen gråting, ingen traumer, ingen prosedyrer..  bare bilder av en unge på sykehus. En av mange. Et sted man må en gang i blant. Livet er mer enn fine klær og sminke.  
Ser ikke helt logikken med at man må tåle alt, og at alle skal ha en mening om hva man gjør bare fordi det er jobben deres🧐 jeg godtar ikke å bli snakket dritt til i min jobb, selvom jeg velger å gjøre ting på ene andre måten. Dere får heller ta det opp med de om dere skulle treffe de en dag. Si at dere mener de begår urett. Men jo mer det diskuteres og spres dritt her, om absolutt alt de gjør, jo flere følgere får de jo.

Så så fort man er uenig sprer man dritt? Jeg tåler forresten fint å få konstruktiv kritikk i min jobb, å bli slengt dritt om er noe annet. Men går jeg over noen grenser på jobb så skal jeg love deg at jeg får tilbakemeldinger på det. 
Og ja, hadde jeg møtt de skulle jeg fint klart å si akkurat det samme da som jeg har skrevet her nå. 
 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (56 minutter siden):

Jeg tviler på at dette går inn i historien som noe annet enn er bilde i minneboka deres. Ingen vil prate om dette når gutten om mange år begynner på skolen og får venner. Det er ikke sånn at gutten mister jobbtilbud fordi han var på sykehus med RS virus og noen husker at de så bilde av det. Gi folk litt rom liksom. 

Og her vrir du jo alt til noe det aldri har handlet om. Ingen som tror at han ikke får jobb på grunn av dette eller blir diagnostisert med ptsd. Det handler om hvordan man eksponerer egne barn som ikke har mulighet til å si om det er noe de ønsker eller ikke. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (1 time siden):

Jeg tviler på at dette går inn i historien som noe annet enn er bilde i minneboka deres. Ingen vil prate om dette når gutten om mange år begynner på skolen og får venner. Det er ikke sånn at gutten mister jobbtilbud fordi han var på sykehus med RS virus og noen husker at de så bilde av det. Gi folk litt rom liksom. 

Det jeg så var ganske uskyldig. Noen kroppsdeler og en sovende, eller blid unge. Ingen gråting, ingen traumer, ingen prosedyrer..  bare bilder av en unge på sykehus. En av mange. Et sted man må en gang i blant. Livet er mer enn fine klær og sminke.  
Ser ikke helt logikken med at man må tåle alt, og at alle skal ha en mening om hva man gjør bare fordi det er jobben deres🧐 jeg godtar ikke å bli snakket dritt til i min jobb, selvom jeg velger å gjøre ting på ene andre måten. Dere får heller ta det opp med de om dere skulle treffe de en dag. Si at dere mener de begår urett. Men jo mer det diskuteres og spres dritt her, om absolutt alt de gjør, jo flere følgere får de jo.

Så i følge deg så driver altså Foreningen for Hjertesyke Barn og rådgivere i Redd Barna, og "sprer dritt" når de fraråder å legge ut om barns sykdom på internett?

https://www.ffhb.no/aktuelt/hvor-greit-er-d/

https://www.barnevakten.no/er-bildene-av-barna-dine-trygge-pa-nett/

Altså, dine følerier og synsinger veier faktisk ikke like tungt som anbefalinger og veiledninger fra tunge institusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lija skrev (Akkurat nå):

Jeg vrir ikke, jeg prøver å få folk til å tenke. Virker jo som om folk faktisk bruker energi på å irritere seg over andres valg.. et valg som har null innvirkning på deres eget liv. 
Det hjelper ikke akkurat ungen at dere sitter her inne og skriver kritikk. 

Jo, det tror jeg faktisk. Jo flere folk som sier i fra at man ikke syns det er ok å bruke barn for å tjene penger vil sette fokus på akkurat det. Og mye fokus på eksponering av barn er det allerede. Dette gjelder selvsagt ikke bare pilotparet, men alle influensere, kjendiser og også oss «vanlige» foreldre. Vi har alle et stort ansvar når det kommer til eksponering av barna våre, og enda viktigere blir det når du har 40-50 tusen mennesker innom profilen din hver dag. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solaire skrev (1 minutt siden):

Så i følge deg så driver altså Foreningen for Hjertesyke Barn og rådgivere i Redd Barna, og "sprer dritt" når de fraråder å legge ut om barns sykdom på internett?

https://www.ffhb.no/aktuelt/hvor-greit-er-d/

https://www.barnevakten.no/er-bildene-av-barna-dine-trygge-pa-nett/

Altså, dine følerier og synsinger veier faktisk ikke like tungt som anbefalinger og veiledninger fra tunge institusjoner.

Nå er vel ikke akkurat en vanlig en forkjølelse det verste at folk skal få vite om. Det som er poenget. Det høres ut som hele livet hans er brettet ut. Jeg så ingen behandling ble utført, kun uskyldige bilder av en helt vanlig unge på sykehus. Men ja, mine følerier som du så fint kaller, er nok preget at jeg har et barn som er lungesykt. Vi har ofte vært i deres situasjon, brukt masse energi på å bli hørt, og pustestøtte er del av hverdagen. Håper folk kanskje lærer litt om hvor farlig smitte kan være for enkelte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lija skrev (8 minutter siden):

Jeg mener det er nyanser her som folk nekter å se. 
Men da, før alt av eksponering og opplysning blir bannlyst i mediene vil jeg bare få takke moren som la ut videoen av barnet sitt som hadde en spesiell type anfall som baby. Det lå link i en norsk nettavis og jeg så den helt tilfeldig. Det gjorde at barnet mitt fikk hjelp innen svært kort tid for samme sykdom. Legene vi møtte på sykehuset ante ikke hva denne sykdommen var engang. Så takk (!) til moren som valgte å eksponere barnet sitt i en sårbar situasjon, det reddet mitt fra de verste skadene, ved at vi fikk hjelp innen kort tid.

Verden er ikke svart/hvitt.

 

Ja, det er helt klart nyanser. Men mener du oppriktig at bildene de la ut kommer til å ble livreddende for noen? Eller ville historien om hvordan de ble møtt av helsevesenet og informasjon om hvilke symptomer man bør være obs på gjort samme nytten? 

Og for min del handler det fortsatt ikke om barnet har rs-virus eller kreft. Hadde du virkelig syns det hadde vært ålreit om du lå slått ut på sofaen med en hard forkjølelse, og når du kviknet til lå det bilder av deg halvveis avkledd på alle Norges nettaviser og sosiale medier? Uten at du hadde blitt forespurt om det var greit? Hvorfor skal det være annerledes for barn? 

Fikk forresten en skikkelig vekker selv i fjor. Da fant jeg ut at en nær bekjent på vennelisten min på Facebook var dømt for nedlasting og oppbevaring av overgrepsmateriell av barn. Det er da altså en person jeg fint kunne sendt barna mine til alene, har aldri tenkt de tankene om han noensinne. En person jeg har hatt null problem med å besøke med barna eller vise han bilder av barna. 
De er over alt og hvor som helst. Og hvertfall på de sidene hvor foreldre ivrig deler bilder av barn daglig og i alle situasjoner. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (3 minutter siden):

Om det kan gjør at foreldre slipper å sitte med en blå unge i baksete på vei til legevakta for 4.gang på to dager, ja.. 

Jeg hadde ikke brydd meg om noen tok bilder av meg på sofaen med RS virus nei😂 En hel haug får RS virus. Det er helt vanlig. Folk får se at livet ikke bare er gull og glitter. Og ja jeg mener det er forskjell på barn under 1 år og en voksen som har et sosialt liv. 
 

Jeg er enig i at mye eksponering av barn bør droppes. Nettopp for å unngå det du skriver der. Men jeg klarer ikke relatere det til pilotfrue sine 8 dager på Drammen sykehus med en forkjøla unga. Jeg så ikkeno nytt. Jeg synes det var snålere at hun selv satt i sykehusskjorte på de fleste bildene, men skjønner den er praktisk så velger å ikke la det gå inn på meg😂 

Ganske vanlig med norovirus og, men hadde ikke satt pris på bilder av meg hengende over doskåla🤷🏻‍♀️ Men det viser  jo at vi er forskjellige. Og de kan ikke vite om han syns det er greit eller ikke. 

Og jeg mener det kan relateres til akkurat det. De som er ute etter den type bilder vet jo hvem de skal følge for å finne mest mulig bilder. Og da er det altså bilder av han halvveis avkledd og sårbar. Uavhengig av diagnose og liggetid på sykehuset. 

Og ja, det siste er jeg også enig i at er litt spesielt. Husker det var en far som gikk i de skjortene hver dag første gang jeg lå på barsel. Veldig merkelig😂

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (1 time siden):

Nå er vel ikke akkurat en vanlig en forkjølelse det verste at folk skal få vite om. Det som er poenget. Det høres ut som hele livet hans er brettet ut. Jeg så ingen behandling ble utført, kun uskyldige bilder av en helt vanlig unge på sykehus. Men ja, mine følerier som du så fint kaller, er nok preget at jeg har et barn som er lungesykt. Vi har ofte vært i deres situasjon, brukt masse energi på å bli hørt, og pustestøtte er del av hverdagen. Håper folk kanskje lærer litt om hvor farlig smitte kan være for enkelte. 

Vanlig forkjølelse og bilder av en helt vanlig unge skriver du? Ungen hadde RS-virus og lå utmattet og slapp i senga med oksygentilførsel. Han var innlagt på sykehus i over en uke og du bagatelliserer det til "en vanlig forkjølelse"? Jeg så et tydelig sykt og sykehusinnlagt barn. Og det er bilder som ikke har noe på offentlig internett å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...