lenebu Skrevet 5. juni 2020 #9561 Del Skrevet 5. juni 2020 (endret) For meg er det i utgangspunktet uforståelig hvordan noen kan vri en hashtag som omhandler maktmisbruk fra hvite til svarte (i.e. en hvit politimann kveler en svart mann til døde) over til et svart-hvitt bilde av to hvite folk som er nyforlovede. Det er ikke "svart-hvitt-filter" som er problemet her, ingen "hater" gråtonede instagrambilder. Det er bare så out-of-touch å poste et svart-hvitt bilde av to nyforlovede mennesker under en hashtagg forbeholdt antirasisme. Hadde hashtaggen vært #throwbacktuesday hadde ingen reagert. Men å prøve å "spre kjærlighet" via å vise et bilde av et konvensjonelt heterofilt kjærestepar som ingen reagerer negativt på oppnår man ingenting. Annet enn negativ respons gitt tidene nå. Edit: og årsaken for negativ respons her er bildeteksten. Endret 5. juni 2020 av lenebu 34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille pille Skrevet 6. juni 2020 #9562 Del Skrevet 6. juni 2020 Jeg skjønner ikke hvorfor mange reagerer så på Juliannes bilde. Ja, bildet ga ikke mening, men hun er da heller ingen intellektuell. Det er ikke det hun lever av eller har gjort seg kjent for. Det hun driver med til vanlig er å dra ut hudormer, fikse hår og bestille tøy fra Nelly. Jeg skjønner ikke hvorfor man gidder å være moralpoliti i hennes tilfelle. Dette gagner heller ikke saken hvis det skulle være sånn at man er så genuint opptatt av den. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 6. juni 2020 #9563 Del Skrevet 6. juni 2020 (endret) Klart det gagner saken og samfunnet å si fra! Når en kjendis får taletid i mediene for å snakke om alt fra toppløs soling til barnløshet til hvorvidt det er greit å sende ungene i barnehagen når den åpner etter pandemitiltak eller ikke, Innimellom salg av ansiktsmasker annet ræl, er det både lov til og på sin plass å si fra at hun burde bruke den påvirkningen hun lever godt av til noe annet enn å base rundt i sin egen navle. Nei, hun er ingen intellektuell. Men et visst gangsyn bør man kunne forvente. Det er viktige ting og uviktige ting i verden. Hvis man lever svært godt av de uviktige tingene og har en stemme mange hører på, burde man for søren av og til kunne bruke den til noe annet enn å selge ræl eller fremheve seg sjæl. Nei, på en dag hvor verden retter oppmerksomheten sin mot systematisk urett, er det IKKE et bilde av seg sjæl man skal tenke at passer bra. og når man får rettmessig kritikk, er mitt tips å si «det var dumt!» ikke velte seg rundt i offerretorikk, men bare leggge seg flat og si at «jeg vet at dette ikke handler om meg». For det er det som er poenget. Endret 6. juni 2020 av pøbelsara 35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 6. juni 2020 #9564 Del Skrevet 6. juni 2020 (endret) Jeg følger hverken Pilotfrue (orker ikke) eller denne tråden, men jeg har sett det aktuelle IG-innlegget og oppslaget i Dagbladet, og for meg er det provoserende her at hun i praksis gjør narr av hele hashtagen #blackouttuesday med stuntet sitt (vet ikke om hun faktisk også brukte den, men med "black" skrevet uthevet var den i hvert fall utgangspunkt og kontekst for posten), og at hun dermed også latterliggjør hele saken og tematikken hashtagen er knyttet til. Gjorde det så vondt å ikke få være eneste fokus på Instagram i ett døgn? Det er faktisk ikke noen unnskyldning for å være så umusikalsk i den situasjonen som har oppstått nå, enkelt og greit. Og jeg synes det er veldig vanskelig å tro at noen kan poste noe slikt helt uten å skjønne hva de gjør, og uten å ane hva slags reaksjoner det er nødt til å skape. Endret 6. juni 2020 av Aricia 41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 6. juni 2020 #9565 Del Skrevet 6. juni 2020 1 time siden, Aricia skrev: Jeg følger hverken Pilotfrue (orker ikke) eller denne tråden, men jeg har sett det aktuelle IG-innlegget og oppslaget i Dagbladet, og for meg er det provoserende her at hun i praksis gjør narr av hele hashtagen #blackouttuesday med stuntet sitt (vet ikke om hun faktisk også brukte den, men med "black" skrevet uthevet var den i hvert fall utgangspunkt og kontekst for posten), og at hun dermed også latterliggjør hele saken og tematikken hashtagen er knyttet til. Gjorde det så vondt å ikke få være eneste fokus på Instagram i ett døgn? Det er faktisk ikke noen unnskyldning for å være så umusikalsk i den situasjonen som har oppstått nå, enkelt og greit. Og jeg synes det er veldig vanskelig å tro at noen kan poste noe slikt helt uten å skjønne hva de gjør, og uten å ane hva slags reaksjoner det er nødt til å skape. Enig med deg, @Aricia - det er vanskelig å se for seg at det går an å ikke forstå at det var totalt upassende og at det ville skape reaksjoner. Hun har livnært seg av dette i mange år. 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Era Vulgaris Skrevet 6. juni 2020 #9566 Del Skrevet 6. juni 2020 4 timer siden, Aricia skrev: Jeg følger hverken Pilotfrue (orker ikke) eller denne tråden, men jeg har sett det aktuelle IG-innlegget og oppslaget i Dagbladet, og for meg er det provoserende her at hun i praksis gjør narr av hele hashtagen #blackouttuesday med stuntet sitt (vet ikke om hun faktisk også brukte den, men med "black" skrevet uthevet var den i hvert fall utgangspunkt og kontekst for posten), og at hun dermed også latterliggjør hele saken og tematikken hashtagen er knyttet til. Gjorde det så vondt å ikke få være eneste fokus på Instagram i ett døgn? Det er faktisk ikke noen unnskyldning for å være så umusikalsk i den situasjonen som har oppstått nå, enkelt og greit. Og jeg synes det er veldig vanskelig å tro at noen kan poste noe slikt helt uten å skjønne hva de gjør, og uten å ane hva slags reaksjoner det er nødt til å skape. Eller kan det være sånn at de fleste undervurderer henne så til de grader at vi ikke mistenker henne for å ha gjort dette med fullstendig overlegg, sånn med tanke på at all PR er god PR? 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inga-pinga Skrevet 6. juni 2020 #9567 Del Skrevet 6. juni 2020 På 5.6.2020 den 14.46, BuffaloDuck skrev: Delvis enig i dette, og for meg personlig har det virkelig fått meg til å reflektere over hva slags mennesker jeg følger på Instagram. For hver selvsentrerte bloggerbedrift som etter mitt syn ikke har noe viktigere å tilføre verden enn selfies og ansiktsmasker har jeg valgt å heller slutte å følge, og begynt å følge aktivister som fokuserer på og inspirerer til å gjøre verden til et bedre sted istedenfor. Jeg fulgte flere bare for lols og underholdning, men etter Pilotfrues tonedøve bidrag orket jeg ikke mer. Den bedriften (og flere andre) er som den er. Føler ikke at vi forbrukere skal prøve å tvinge bedriften til å være noe annet enn det den er, da bruker jeg heller min forbrukermakt og avfølger. Samme her. Litt hjernedød følging, mest for nysgjerrighet og humor. Har nå valgt å avfølge influencere som ikke gir meg noe og var overrasket over hvor mange av den typen jeg fulgte. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 6. juni 2020 #9568 Del Skrevet 6. juni 2020 1 time siden, Era Vulgaris skrev: Eller kan det være sånn at de fleste undervurderer henne så til de grader at vi ikke mistenker henne for å ha gjort dette med fullstendig overlegg, sånn med tanke på at all PR er god PR? Men all PR er jo ikke god PR. PÅ hvilken måte kan det være bra for et kommersielt foretak at frontpersonen fremstår som komplett ignorant og fullstendig ute av takt med samfunnet? 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malum Skrevet 6. juni 2020 #9569 Del Skrevet 6. juni 2020 Om dette var et stunt for å skape oppmerksomhet -> klikk, så er man jo faktisk så tett i pappen som man velger å fremstille seg. Hvem ønsker å ha et slikt image? 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pæddan Skrevet 6. juni 2020 #9570 Del Skrevet 6. juni 2020 4 minutter siden, Malum skrev: Om dette var et stunt for å skape oppmerksomhet -> klikk, så er man jo faktisk så tett i pappen som man velger å fremstille seg. Hvem ønsker å ha et slikt image? Julianne 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 6. juni 2020 #9571 Del Skrevet 6. juni 2020 Anne Brith Davidsen er jo en (forhenværende) influencer som opererte etter prinsippet om at all PR var god PR, og at mest mulig klikk var verdt hva som helst av clickbaits og stunts. Det så ut til å fungere en stund, men så gikk det ikke mer. Virkelig ikke (godt hjulpet av diverse annen grumsete måte å drive business på, riktignok). Hva Pilotfrue har som strategi eller ikke aner jeg ikke, men uavhengig av hva som er bevisst eller tankeløst her er det vel bare å konkludere med at posten hennes forleden neppe var noe sjakktrekk, heller ikke rent kommersielt sett. 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol Rampelyset Skrevet 6. juni 2020 #9572 Del Skrevet 6. juni 2020 Tråden er ryddet for personangrep og svar til dette. Sol, admin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Era Vulgaris Skrevet 6. juni 2020 #9573 Del Skrevet 6. juni 2020 4 timer siden, pøbelsara skrev: Men all PR er jo ikke god PR. PÅ hvilken måte kan det være bra for et kommersielt foretak at frontpersonen fremstår som komplett ignorant og fullstendig ute av takt med samfunnet? Jeg er helt enig med deg i det, men her får Pilotfrua masse medieoppmerksomhet. Og ikke minst, hun får sympati på kjøpet, etter som hun har fått drapstrusler etter IG-innlegget. I blogger(bakvendt)land der kan alt gå an... 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lenebu Skrevet 6. juni 2020 #9574 Del Skrevet 6. juni 2020 On 6/5/2020 at 2:02 PM, Sausedyret said: Dette er kanskje brannfakkel av meg å skrive men jeg er ikke helt enig i denne cancelkulturen på Julianne pga det bildet. Er det tonedøvt, ignorant og selvsentrert? Definitivt. Er det kritikkverdig at hun setter seg selv i offerrollen for noe som egentlig ikke handler om henne? Absolutt. Er unnskyldningen hennes en "sorry I got caught" etterfulgt av en "whataboutism"? Oooh yess, og alle disse tingene fortjener definitivt kritikk! MEN jeg velger å legge godvilja til og gå ut ifra at hun ikke visste om BlackouTuesday, og i værste fall ikke er særlig informert om opptøyene som skjer i USA. Selve unnskyldningen hennes minner meg veldig om en som bare har googlet raskt for å se hva som foregår og ikke helt vet hva hun sier unnskyld til (I og med at hun fokuserer på protestene kontra politivold og rasistisk vold). Hele denne svarte firkanten har blusset opp en ganske ekkel aktivismekultur hvor folk som ikke legger ut slike demonstrasjonsbilder blir stemplet som rasister som ikke bryr seg om det som foregår i verden. Så at bl.a Fredrik Solvang fikk kritikk fordi han valgte å ikke poste en firkant og folk drar konklusjoner om at folk ikke bryr seg fordi de ikke kan se at noen har posta et bildet på SoMe. Det virker dessverre som at hvite folk generelt har greid å vri også denne kampen som handler om svarte over på seg selv for å "bevise" hvem som er rasister og ikke, og har pålagt seg selv rollen som "aktivismepoliti" hvor de skal "ta" andre som ikke liker og deler alt en selv gjør. Jeg ser jo bare på CBE-tråden hvor hun får kritikk (igjen, dette er sakelig og jeg er helt enig i kritikken) etter deltakelsen på BlackouTuesday, hvor det var rett tilbake til kropp, NetFit og reklame igjen som om ingenting hadde skjedd. Det sier jo egentlig sitt da at denne firkanten ikke har vært noe særlig til hjelp fordi den slukte opp hele instagram hvor white guilt tapetserte alle sine telefoner. På ingen måte synes jeg Julianne burde bli fraskrevet sitt ansvar som influenser, hun kan påvirke folk til å bry seg, absolutt, og kritikken for en veldig upassende post er velfortjent, men jeg vil på ingen måte si at det bildet avgjør om hun er rasist eller ikke, men heller bare veldig ignorant og korttenkt. Jeg skjønner ikke helt responsen din, fordi jeg skjønner ikke hvilken alternativ virkelighet noen lever i hvor et forlovelsebilde fra to hvite folk er et bidrag til noe son helst. Hvordor bruke hashtaggen om hun ikke vet om den,? Jeg kan skrive mye mer, men gidder ikke. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sausedyret Skrevet 7. juni 2020 #9575 Del Skrevet 7. juni 2020 12 timer siden, lenebu skrev: Jeg skjønner ikke helt responsen din, fordi jeg skjønner ikke hvilken alternativ virkelighet noen lever i hvor et forlovelsebilde fra to hvite folk er et bidrag til noe son helst. Hvordor bruke hashtaggen om hun ikke vet om den,? Jeg kan skrive mye mer, men gidder ikke. Hei! La meg prøve å forklare kommentaren min. For det første så har jeg ikke nevnt noe om at bildet hennes er noe bidrag, hvor har du det fra? Jeg følger ikke Julianne så jeg snakker bare utifra bildene jeg har sett av instagrammen hennes, og der har hun ikke brukt noen hashtags. Det eneste hun har gjort (som jeg forstår fortsatt er tonedøvt og korttenkt) er å skrive "black and white" med et trykk på "black". Jeg er enig i at uansett motiv var dette en dårlig beslutning og usympatisk av henne, men det virker som at hele konseptet BlackouTuesday har greid å vri en sak som omhandler svarte til å igjen omhandle hvite folk, både på godt og vondt. Konseptet var jo for å vise solidaritet og "mute" de hvite stemmene slik at svarte kunne få slippe til, men alt jeg så på tirsdag var enten svarte firkanter som spammet ned kontoen min, eller folk som kjeftet på de som valgte å ikke publisere en sort firkant. All fokuset gikk til dét når det skulle være en dag hvor viktig informasjon og svarte stemmer skulle bli sett. Det bl de ikke, fordi hvite folk igjen tok fokuset. På ingen måte synes jeg det kritikken rettet mot Julianne er ufortjent, men jeg er enig med Tusvik og Tønne i deres podcast som sier at hvilken forskjell gjør det egentlig å legge ut en sort ramme den ene dagen hvis dét er det eneste bidraget du gidder å komme med? Hvis neste dag bare omhandler fin kropp, eksponering av barn og reklamering igjen, hadde det vikelig noe å si hva du postet dagen før? Var det virkelig solidaritet i beste mening eller var det fordi du ville vise at du ikke er rasist slik at ingen kunne ta deg på det? Dét er det jeg mener med kommentaren min. Kort oppsummert er jeg enig i @Aricia over her som sier det kort og fint at uavhengig av strategi eller motiv så var det en skivebom fra Pilotfrue sin side. Mitt poeng er bare at jeg synes det er synd BlackouTuesday ble en dag hvor hvite folk skulle sole seg i solidariteten sin enn å faktisk fokusere på informasjon og sak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SigridElise Skrevet 8. juni 2020 #9576 Del Skrevet 8. juni 2020 Instagrammen hennes er jo bare reklamer. Sluttet å følge henne nå og håper flere av hennes 60.000 følgere slutter å følge henne. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Knope Skrevet 8. juni 2020 Populært innlegg #9577 Del Skrevet 8. juni 2020 Noen skal ha for forsøket... 79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tears in heaven Skrevet 9. juni 2020 #9578 Del Skrevet 9. juni 2020 Hun som jobbet som au pair,har hun sluttet? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LoveMoschino Skrevet 9. juni 2020 #9579 Del Skrevet 9. juni 2020 Nei hun er med fremdeles 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Finlay Skrevet 9. juni 2020 #9580 Del Skrevet 9. juni 2020 På 8.6.2020 den 19.08, SigridElise skrev: Instagrammen hennes er jo bare reklamer. Sluttet å følge henne nå og håper flere av hennes 60.000 følgere slutter å følge henne. Lurer på hvorfor det står 59.1 følgere på Instagramkontoen, mens det på Socialblade står 52.622? https://www.instagram.com/pilotfrue/ https://socialblade.com/instagram/user/pilotfrue/monthly Noen som vet hvilke tall som er riktige, og hvorfor denne forskjellen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå