Gå til innhold

Pilotfrue


Puny

Anbefalte innlegg

36 minutter siden, Puny skrev:

Ja, jeg må si jeg aldri har forstått folk som kan snakke om ‘dyr og (i parentes) barn’, som om det er det samme...

det er utrolig masse jeg kunne sagt om forholdene i Dubai, men delfinenes forhold kommer langt ned på min liste....

Delfiner har en hjerne som viser tegn på større empatisk forståelse enn vi mennesker har, med rikere kultur og større kapasitet for familiære bånd og kulturell læring. De er på mange måter mer empatisk utviklet enn vi mennesker, og kan ha et følelsesspekter som vi ikke en gang forstår fordi vi ikke er like høyt utviklet. Derfor er det ekstra grusomt og groteskt å ha delfiner i fangenskap. Men det som er fint med verden, er at du skal få lov å bruke alle pengene dine på barn - så skal jeg bruke alle pengene mine på delfiner. Også havner verden i en balanse hvor alle individene i verden som ikke har stemme og mulighet til å stå opp for seg selv, får mennesker som både belyser deres sak - og arbeider for deres sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hellokaty

Nå synes jeg dere er vrange her. Et fancy hotell er et fancy hotell, selv om det er bygget av filippinske arbeidere som har jobbet døgnet rundt på luselønn med piskemerker på ryggen og ikke har sett barna sine på tre år. Man kan ikke ta innover seg all verdens elendighet heller!

:ironi:

Endret av Hellokaty
tasteleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Vitting skrev:

Delfiner har en hjerne som viser tegn på større empatisk forståelse enn vi mennesker har, med rikere kultur og større kapasitet for familiære bånd og kulturell læring. De er på mange måter mer empatisk utviklet enn vi mennesker, og kan ha et følelsesspekter som vi ikke en gang forstår fordi vi ikke er like høyt utviklet. Derfor er det ekstra grusomt og groteskt å ha delfiner i fangenskap. Men det som er fint med verden, er at du skal få lov å bruke alle pengene dine på barn - så skal jeg bruke alle pengene mine på delfiner. Også havner verden i en balanse hvor alle individene i verden som ikke har stemme og mulighet til å stå opp for seg selv, får mennesker som både belyser deres sak - og arbeider for deres sak.

Jeg sier absolutt ikke at det er greit å mishandle delfiner, men jeg er en ‘folk før fe’ type person. Et land som fengsler mennesker/kvinner for å ha sex utenfor ekteskap, som fengsler homofile, som straffer mennesker som er utsatt for voldtekt ryster meg mye mer enn delfiner i klorvann, selv om jeg ikke er for det heller.

jeg kommer aldri til å forstå folk som velger å henge seg opp i slike ting, når basale menneskerettigheter brytes hver dag.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Hellokaty skrev:

Nå synes jeg dere er vrange her. Et fancy hotell er et fancy hotell selv om det er bygget av filippinske arbeidere som har jobbet døgnet rundt på luselønn med piskemerker på ryggen og ikke har sett barna sine på tre år. Man kan ikke ta innover seg all verdens elendighet heller!

:ironi:

For ikke å snakke om delfinene :sarkasme: 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Vitting said:

Delfiner har en hjerne som viser tegn på større empatisk forståelse enn vi mennesker har, med rikere kultur og større kapasitet for familiære bånd og kulturell læring. De er på mange måter mer empatisk utviklet enn vi mennesker, og kan ha et følelsesspekter som vi ikke en gang forstår fordi vi ikke er like høyt utviklet. Derfor er det ekstra grusomt og groteskt å ha delfiner i fangenskap. Men det som er fint med verden, er at du skal få lov å bruke alle pengene dine på barn - så skal jeg bruke alle pengene mine på delfiner. Også havner verden i en balanse hvor alle individene i verden som ikke har stemme og mulighet til å stå opp for seg selv, får mennesker som både belyser deres sak - og arbeider for deres sak.

Empati, delfiner? Delfiner er badass som bedriver voldtekt og barnedrap, på delfinbabyer altså. De har selvfølgelig krav på respekt, men dette var noe skikkelig vrøvl...

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Puny skrev:

Det var det som skar deg mest i hjertet? Ikke menneskehandelen, slaveriet, utnyttelsen,  den systematiske undertrykkelsen? 

Hvor har jeg skrevet at jeg ikke har sympati for mennesker ? Jeg har da selvfølgelig det :) er da ikke helt pilotfrue heller haha.  Tilstandene folk jobber under i Dubai er helt forferdelig.  Det at man risikerer fengsel /piskeslag for både homofile og sex utenfor ekteskap og diverse annet skulle jeg ønske ikke var slik. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Vinglass skrev:

Hvor har jeg skrevet at jeg ikke har sympati for mennesker ? Jeg har da selvfølgelig det :) er da ikke helt pilotfrue heller haha.  Tilstandene folk jobber under i Dubai er helt forferdelig.  Det at man risikerer fengsel /piskeslag for både homofile og sex utenfor ekteskap og diverse annet skulle jeg ønske ikke var slik. 

Mulig du har sympati for mennesker, men det er jo ikke det du velger å fokusere på her, så det vet man ingenting om. 

Jeg står for at jeg syntes det er et merkelig fokus å velge å trekke frem delfinenes forhold i Dubai, når det er 1001 andre ting man kunne reagert på i Dubai. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, filifjonka skrev:

Empati, delfiner? Delfiner er badass som bedriver voldtekt og barnedrap, på delfinbabyer altså. De har selvfølgelig krav på respekt, men dette var noe skikkelig vrøvl...

" Delfiner regnes for å være en av jordens smarteste skapninger og rangeres gjerne på andre plass etter mennesket når det kommer til intelligens."

https://www.abcnyheter.no/nyheter/2010/01/06/102606/delfiner-bor-regnes-som-personer

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Puny skrev:

Jeg sier absolutt ikke at det er greit å mishandle delfiner, men jeg er en ‘folk før fe’ type person. Et land som fengsler mennesker/kvinner for å ha sex utenfor ekteskap, som fengsler homofile, som straffer mennesker som er utsatt for voldtekt ryster meg mye mer enn delfiner i klorvann, selv om jeg ikke er for det heller.

jeg kommer aldri til å forstå folk som velger å henge seg opp i slike ting, når basale menneskerettigheter brytes hver dag.

Nå synes jeg det ble litt kvinneguiden-unyanse nivå 10 her. Du bruker uttrykk som "henge seg opp i" - hvem har hengt seg opp i det? Det er vel du som har hengt deg opp i noe, om vi skal være veldig nøyaktige, for jeg nevnte faktisk menneskerettigheter, slaveri, menneskeverdisyn OG dyrevern alt i mitt første innlegg om Dubai. At andre valgte å stille ytterligere spørsmål om delfiner, framfor menneskerettigheter, kan du vitterligen ikke arrestere meg for. Og anklage meg for å "henge meg opp i"... Les det første innlegget mitt på nytt igjen, og la være å skulle moralisere med mindre man setter opp en liste med "topp 10 bedritne ting i verden". Jeg kan fint ta innover meg både voldtekt, barneslaveri, barnehandel, menneskesmugling, dyrevelferd og klimaproblematikk uten at det ene er bedre eller verre enn det andre. Hvis du har et sterkt behov for å kategorisere og listeplassere alle verdens elendigheter så nekter jeg deg ikke det, men man kommer seg ikke så langt i livet om alt skal rangeres. Etikk og moral, velferd og omtanke, det funker alt litt bedre om vi ikke må listeplassere - det ligger litt i kjernebegrepet.

 

20 minutter siden, filifjonka skrev:

Empati, delfiner? Delfiner er badass som bedriver voldtekt og barnedrap, på delfinbabyer altså. De har selvfølgelig krav på respekt, men dette var noe skikkelig vrøvl...

Når du skal "slenge om deg" (slik jeg oppfatter det) med begrepet vrøvl, så kan du jo i det minste komme med noe mer vitenskaplig enn å påstå at delfiner er "badass", og samtidig prøve å ikke være så selvironisk at det du selv kommer med rent faktum-fanfare er vrøvl.

http://www.telegraph.co.uk/science/2017/10/16/dolphins-have-human-like-societiesbut-held-back-lack-opposable/

https://phys.org/news/2010-01-scientists-dolphins-non-human-persons.html

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ar.20407/pdf

https://www.amazon.co.uk/Whales-Dolphins-Cognition-Conservation-Perceptions/dp/1849712255/ref=tmm_pap_title_0

"As we know, empathy is another very important emotion for social species, particularly because it is associated with anticipating the reaction of others. The discovery of spindle cells in the brains of some whale and dolphin species provides good supporting evidence that these species may be capable of experiencing complex emotions such as empathy and indeed that this emotion may provide an important evolutionary advantage for these highly social species."

Endret av Vitting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Vitting skrev:

Nå synes jeg det ble litt kvinneguiden-unyanse nivå 10 her. Du bruker uttrykk som "henge seg opp i" - hvem har hengt seg opp i det? Det er vel du som har hengt deg opp i noe, om vi skal være veldig nøyaktige, for jeg nevnte faktisk menneskerettigheter, slaveri, menneskeverdisyn OG dyrevern alt i mitt første innlegg om Dubai. At andre valgte å stille ytterligere spørsmål om delfiner, framfor menneskerettigheter, kan du vitterligen ikke arrestere meg for. Og anklage meg for å "henge meg opp i"... Les det første innlegget mitt på nytt igjen, og la være å skulle moralisere med mindre man setter opp en liste med "topp 10 bedritne ting i verden". Jeg kan fint ta innover meg både voldtekt, barneslaveri, barnehandel, menneskesmugling, dyrevelferd og klimaproblematikk uten at det ene er bedre eller verre enn det andre. Hvis du har et sterkt behov for å kategorisere og listeplassere alle verdens elendigheter så nekter jeg deg ikke det, men man kommer seg ikke så langt i livet om alt skal rangeres. Etikk og moral, velferd og omtanke, det funker alt litt bedre om vi ikke må listeplassere - det ligger litt i kjernebegrepet.

 

Når du skal "slenge om deg" (slik jeg oppfatter det) med begrepet vrøvl, så kan du jo i det minste komme med noe mer vitenskaplig enn å påstå at delfiner er "badass"

Jeg skrev ikke ‘henge seg opp i’ til deg , men til @Vinglass fordi hun/han siterte et ditt innlegg som nevnte mange negative sider ved Dubai, det hun/han valgte å uttale seg om var delfinene, det syntes jeg var merkelig da jeg leste det samme innlegget og delfinene var det siste jeg tenkte på. 

Jeg arresterer ikke deg for det, jeg syntes innlegget ditt var godt, og det er helt fair å nevne delfinene, men når dette så blir hovettema videre, så syntes jeg det er merkelig. 

Jeg syntes for øvrig absolutt man kan  Og bør rangsjere verdens elendighet, og delfiner kommer etter mennesker i min bok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Puny skrev:

Jeg syntes for øvrig absolutt man kan  Og bør rangsjere verdens elendighet, og delfiner kommer etter mennesker i min bok. 

Da møter du fort deg selv i døra. Uten dyr, ingen mennesker. Jeg tipper du synes bier og humler er mindre verdt enn mennesker. Tja, hva skal vi da gjøre når det ikke er mer bier og humler i verden? Når ingen bestøver våre planter? Da kan vi ikke en gang være vegetarianere. Da dør vi ut hele hurven. Å ha et velfungerende økosystem med tilhørende gode, stabile stammer med dyrearter er vitalt for menneskehetens overlevelse. Derfor går det ikke an å si at det ene er mer verdt enn det andre. Alt er knyttet sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Vitting skrev:

Da møter du fort deg selv i døra. Uten dyr, ingen mennesker. Jeg tipper du synes bier og humler er mindre verdt enn mennesker. Tja, hva skal vi da gjøre når det ikke er mer bier og humler i verden? Når ingen bestøver våre planter? Da kan vi ikke en gang være vegetarianere. Da dør vi ut hele hurven. Å ha et velfungerende økosystem med tilhørende gode, stabile stammer med dyrearter er vitalt for menneskehetens overlevelse. Derfor går det ikke an å si at det ene er mer verdt enn det andre. Alt er knyttet sammen.

Da trekker du det så langt at du tenker at dyr dør som følge av Dubais dyrevelferd. Det er en stor glippe mellom bienes død og delfiner i et klor basseng. Mennesker som undertrykkes i Dubai og bienes utryddelse har lite felles. 

Det går absolutt an å si at man verdsetter menneskeliv mer enn dyrevelferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror de innser at det vil være veldig dumt å reise til Dubai nå, så de avlyser nok turen. Og med oppmerksomheten Pilotfruen har fått pga grunn av sine meninger så har hun jo faktisk satt litt oppmerksomhet om Dubai 😂 Kanskje ikke akkurat på den måten hun ønsket. Men vil ikke være særlig lurt å reise dit på den type ferie nå. Det sier litt om verdiene man har, og da tenker jeg ikke på penger. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Hei2016-2 skrev:

👆🏻Så bra skrivet! Nu blir d säker fosterstälning ALA CBE... 

"Buhu!! Jeg, altså Pilotfrue, drar inn 40 000 kr netto per måned på jobben min, altså å drodle 4-5 overfladiske innlegg om meg selv per uke! Og nå må jeg faktisk stå til ansvar for det jeg har skrevet??? :grine:"

Endret av Avocado
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Avocado skrev:

"Buhu!! Jeg, altså Pilotfrue, drar inn 40 000 kr netto per måned på jobben min, altså å drodle 4-5 overfladiske innlegg om meg selv per uke! Og nå må jeg faktisk stå til ansvar for det jeg har skrevet??? :grine:"

Men det angår heldigvis ikke oss. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...