Gå til innhold

Julekalender på TV


Angelheart2

Anbefalte innlegg

Er det noen som har sett den svenske julekalenderen, Selmas saga? Så den nå i programoversikten, og måtte google fordi det hørtes så likt ut. Ut i fra det som står om handlingen og bildene som ligger ute virker det som disse to seriene har mange av de samme elementene. Det er ulike manusforfattere, men finnes det en bok som begge er basert på? Jeg er kun nysgjerrig, for jeg liker at det kommer frem når den ene har kopiert den andre. Sånn som the Julekalender som opprinnelig var dansk, men det var lett å ta det for å være en original produksjon, siden det ikke sto noe sted at den var kopiert fra en dansk serie. 

Med serien Snøfall blir det trukket fram at det er familien Hagerup som har skrevet fortellingen, og det virker nesten utrolig at de svenske manusforfatterne kom opp med noe så likt omtrent samtidig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Muscae skrev:

Er det noen som har sett den svenske julekalenderen, Selmas saga? Så den nå i programoversikten, og måtte google fordi det hørtes så likt ut. Ut i fra det som står om handlingen og bildene som ligger ute virker det som disse to seriene har mange av de samme elementene. Det er ulike manusforfattere, men finnes det en bok som begge er basert på? Jeg er kun nysgjerrig, for jeg liker at det kommer frem når den ene har kopiert den andre. Sånn som the Julekalender som opprinnelig var dansk, men det var lett å ta det for å være en original produksjon, siden det ikke sto noe sted at den var kopiert fra en dansk serie. 

Med serien Snøfall blir det trukket fram at det er familien Hagerup som har skrevet fortellingen, og det virker nesten utrolig at de svenske manusforfatterne kom opp med noe så likt omtrent samtidig. 

 

Åå det visste jeg ikke. Finner vi den og på nrk så det går an å se den? Den danske kalenderen er jo der. Den er btw ganske spennende.. oj sorry. Off topic. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Muscae skrev:

Er det noen som har sett den svenske julekalenderen, Selmas saga? Så den nå i programoversikten, og måtte google fordi det hørtes så likt ut. Ut i fra det som står om handlingen og bildene som ligger ute virker det som disse to seriene har mange av de samme elementene. Det er ulike manusforfattere, men finnes det en bok som begge er basert på? Jeg er kun nysgjerrig, for jeg liker at det kommer frem når den ene har kopiert den andre. Sånn som the Julekalender som opprinnelig var dansk, men det var lett å ta det for å være en original produksjon, siden det ikke sto noe sted at den var kopiert fra en dansk serie. 

Med serien Snøfall blir det trukket fram at det er familien Hagerup som har skrevet fortellingen, og det virker nesten utrolig at de svenske manusforfatterne kom opp med noe så likt omtrent samtidig. 

 

Hvordan mener du at de er så like? På beskrivelsen jeg leser virker de ikke spesielt like?

Berättelsen utspelar sig i en påhittad historisk tid, då ångfartyg korsar världshaven och luftballonger skickas mot Arktis samt då de sista regnskogarna kartläggs. 8-åriga Selma Traskvists fattiga familj riskerar att bli vräkt från sitt hem. Selma stöter på forskaren Efraim von Trippelhatt, som arbetar med att bygga luftskepp för att bevisa jultomtens existens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant den på svt nå. Ser nå 4 episode. Så øangt ser jeg ingen andre likheter enn at begge handler om å finne julenissen på et vis og at hovedkarakteren heter selma. Ellers er ingenting likt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Fant den på svt nå. Ser nå 4 episode. Så øangt ser jeg ingen andre likheter enn at begge handler om å finne julenissen på et vis og at hovedkarakteren heter selma. Ellers er ingenting likt

Er den bra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Sisti skrev:

Er den bra? 

Ja. Den er ganske koselig. Mer humoristisk enn snøfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så litt på det der Nissene over skog og hei. Så teit! Han der Bent kommer jo inn igjen hele tiden og så blir han stemt ut igjen hver gang! Hva slags dustete regler er det som sier at den som først måtte forlate ekspedisjonen alltid skal få en ny sjanse om noen andre trekker seg eller må ut av andre grunner? Og så hun som var høygravid, da, herregud. Enda mer ekstremt enn Paradise nesten!

Anonymkode: 04e53...3d2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Rumle skrev:

Hvordan mener du at de er så like? På beskrivelsen jeg leser virker de ikke spesielt like?

Berättelsen utspelar sig i en påhittad historisk tid, då ångfartyg korsar världshaven och luftballonger skickas mot Arktis samt då de sista regnskogarna kartläggs. 8-åriga Selma Traskvists fattiga familj riskerar att bli vräkt från sitt hem. Selma stöter på forskaren Efraim von Trippelhatt, som arbetar med att bygga luftskepp för att bevisa jultomtens existens

Jeg mente de så litt like ut, både i karakterer og delvis i handling. Bildene minnet om hverandre også. Jeg mente ikke at de var prikk like. Men både nrk og SVT1 lager en serie om en jente som heter Selma som har trøbbel på hjemmebane, en eksentrisk oppfinner og reiser til julenissens hemmelige rike og det virket som et merkelig sammentreff. Men da var det nok bare det. :)

12 timer siden, Maleficenta skrev:

Fant den på svt nå. Ser nå 4 episode. Så øangt ser jeg ingen andre likheter enn at begge handler om å finne julenissen på et vis og at hovedkarakteren heter selma. Ellers er ingenting likt

Okay. jeg ble bare nysgjerrig om de egentlig var like, men da var de ikke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Maleficenta skrev:

er jo det som er poenget med nissene over skog og jei. Fet er en parodi på reality tv

Ja, i likhet med at man skulle tro paradise var en paradi av og til!

Anonymkode: 04e53...3d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så litt på det der Nissene over skog og hei. Så teit! Han der Bent kommer jo inn igjen hele tiden og så blir han stemt ut igjen hver gang! Hva slags dustete regler er det som sier at den som først måtte forlate ekspedisjonen alltid skal få en ny sjanse om noen andre trekker seg eller må ut av andre grunner? Og så hun som var høygravid, da, herregud. Enda mer ekstremt enn Paradise nesten!

Anonymkode: 04e53...3d2

Det er jo det som er morsomt, at det er ekstremt. Det er jo en parodi, med bare komikere og Espen Eckbo i en haug av roller! :)

Anonymkode: ecf5f...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så litt på det der Nissene over skog og hei. Så teit! Han der Bent kommer jo inn igjen hele tiden og så blir han stemt ut igjen hver gang! Hva slags dustete regler er det som sier at den som først måtte forlate ekspedisjonen alltid skal få en ny sjanse om noen andre trekker seg eller må ut av andre grunner? Og så hun som var høygravid, da, herregud. Enda mer ekstremt enn Paradise nesten!

Anonymkode: 04e53...3d2

Å Herregud, si at du fleiper?

Hvis du ikke har skjønt at den serien er en parodi, ja da har du et alvorlig problem.....

Anonymkode: ab6ee...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, Den Lille Heksa skrev:

De bygger sin egen fristat :biggrin: 

Ja, det er jo helt herlig!  Og endelig ser det ut til at barna skjønner hvor de skal, selv om de tydeligvis har tenkt til å bruke et par dager til på å finne Julius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Kara W skrev:

Ja, det er jo helt herlig!  Og endelig ser det ut til at barna skjønner hvor de skal, selv om de tydeligvis har tenkt til å bruke et par dager til på å finne Julius.

Ja endelig skjønner de at Winter lyver nå. Men syns det er irriterende at de ikke skjønner at det sier seg omtrent selv hvem som skrev det trusselbrevet til Selma.

 

Btw. Ang den svenske Selmas saga. Den er så bra. Får sånn Astrid Lindgren feeling av den historien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Flaut å engasjere seg sånn pga barnetv men jeg må si dagens episode gjorde meg så irritert. Hvorfor er det alltid slik i barnetv at de voksne er helt korka. Og faren til Frida. Hva er det han er så redd winter for. Winter klarer da ikke å skade en flue engang. Og så velger alle de voksne å tro på winter som er vanvittig dårlig til å juge foran tre barn.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dårlig tv at voksne ikke tør stå frem mot de onde. Synes dette drar ut nå og lite skjer. Lite julrmagi og lite julestemning synes jeg. Kald og kjedelig serie snøfall.

Anonymkode: 5ca5a...7be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel i morgen de finner Julius da, eller på onsdag :) Blir bra for Selma og for alle sammen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig tv at voksne ikke tør stå frem mot de onde. Synes dette drar ut nå og lite skjer. Lite julrmagi og lite julestemning synes jeg. Kald og kjedelig serie snøfall.

Anonymkode: 5ca5a...7be

Det er fordi dette er for barn og da er det nok et barn som blir helten

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig tv at voksne ikke tør stå frem mot de onde. Synes dette drar ut nå og lite skjer. Lite julrmagi og lite julestemning synes jeg. Kald og kjedelig serie snøfall.

Anonymkode: 5ca5a...7be

Hva? :sjokkert: Nei, den er jo så fin :rodmer: 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...