Gå til innhold

Privat vs offentlig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle dere som har vært/er eller skal i kontakt med en fertilitetsklinikk!

Hva er grunnen til at dere har valgt offentlig eller hva er grunnen til at dere har valgt privat?

Vi heller veldig mot privat, da jeg ser at ventetidene er relativt lange for å få komme inn til samtale på de offentlige. Vi har snart prøvd i ett og ett halvt år, og er leie og utslitt så vil jo selvølgelig som alle andre bli gravid fortest mulig! 

Men sliter selv med å finne argumenter for å ikke gå privat, men ser jo at mange gjør det. Så jeg lurer på hvorfor? Vet jo selvfølgelig at økonomien avgjør det for mange, men er intressert i å høre hva deres tanker er! :) For vår del så er vi absolutt ikke rike, men har jo en del sparepenger og ønske om barn er så stort at det overgår jo det meste.

Anonymkode: 188d8...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mye dyrere privat. for vår del blir det naturlig å gå offentlig. gikk litt automatisk etter gynikolog. 

Anonymkode: 68202...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for gammel til å få hjelp offentlig, så har ikke noe valg.

Anonymkode: e9d87...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjøre som oss, sendte søknad til offentlig samtidig som vi gikk privat. Vi hadde allerede de tre forsøkene uten resultat, og innen den var ferdig hadde vi fått plass hos riksen. 

Det kommer an på hvor gammel og tålmodig du er. Og om du har råd til det. 

Anonymkode: 9aca1...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Okei, det visste jeg ikke- at man kan stå i kø mens man går privat! 

Jeg er i begynnelsen av 20 årene, så det er ikke problem. Noe som kan bli et problem er bmien min, da den er i grenseland for å være for høy.. Vet ikke om private er like strenge som offentlige her.

Er det noen som vil si ca. ventetid dere har hatt? Klikikkene selv sier jo at tallene på helsenorge ikke alltid stemmer. 

Vil si at vi har råd, regner med et sted mellom 90- 200 000? Pluss reise og hotell osv. Har ikke særlig tålmodighet igjen nei..

Anonymkode: 188d8...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :)

Okei, det visste jeg ikke- at man kan stå i kø mens man går privat! 

Jeg er i begynnelsen av 20 årene, så det er ikke problem. Noe som kan bli et problem er bmien min, da den er i grenseland for å være for høy.. Vet ikke om private er like strenge som offentlige her.

Er det noen som vil si ca. ventetid dere har hatt? Klikikkene selv sier jo at tallene på helsenorge ikke alltid stemmer. 

Vil si at vi har råd, regner med et sted mellom 90- 200 000? Pluss reise og hotell osv. Har ikke særlig tålmodighet igjen nei..

Anonymkode: 188d8...71f

Vi ventet to år i det offentlige, for det må man regne med.  Når det gjelder privatklinikk, valgte vi først lokalt, deretter utlandet. Jeg vet ikke hvor mye du veier, men jeg er liten av vekst og har alltid trent og spist sunt. Har dog kraftig benbygning som resulterer i høy bmi og dette kommenterte legen på riksen. At de ikke tenker skjønn er vanskelig for meg å fatte. Min kusine derimot har lik bmi som meg, men hun er tjukk og har aldri trent. Hun fikk ingen kommentarer på vekten sin. Så det er nok forskjell på hvem man har første samtale med. 

Anonymkode: 9aca1...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To år? Huff, det er lenge :( 

Men takk for svar! Jo, jeg har fått kommentar fra gynekologen min om at jeg burde gå ned. Har gått ned litt, men det er vanskelig (av ulike grunner), men jeg har heldigvis bmi som ikke er over grensa, men rett under. Men er uansett sunt å gå ned da.

Anonymkode: 188d8...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

To år? Huff, det er lenge :( 

Men takk for svar! Jo, jeg har fått kommentar fra gynekologen min om at jeg burde gå ned. Har gått ned litt, men det er vanskelig (av ulike grunner), men jeg har heldigvis bmi som ikke er over grensa, men rett under. Men er uansett sunt å gå ned da.

Anonymkode: 188d8...71f

Ja, å få barn er motivasjon nok i seg selv for å gå ned i vekt😊 

Ønsker deg lykke til!

Anonymkode: 9aca1...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventetiden i det offentlige varierer. Vet ikke hvor i landet du holder til, men vi har brukt St Olav i trd. Fra jeg meldte fra til fastlegen her at vi ønsket utredning til første forsøk var i gang tror jeg det var ca 1 år eller litt under. Men det er nå et par år siden, men vi har og hatt lite venting underveis i prøvingen. Vi tenkte vel egentlig aldri på å gå privat. Fastlegen henviste til st Olav og vi diskutere aldri noe annet. 

Anonymkode: aa144...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min er ikke norsk statsborger og vi fikk det derfor ikke dekket offentlig. 

Måtte derfor gå privat. Det har vært helt greit, har ingenting å sammenligne med. Har likevel følt at ting har gått litt fort her og der, men har blitt gravid, så akkurat nå spiller det ikke så stor rolle. 

Har brukt 175000 kroner for forsøk, medisiner (fikk ikke igjen av Helfo), hotel/reise. 

Så klart det er tøft og man gir opp mye på veien, men det er absolutt verdt det! 

Anonymkode: e8483...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte privat mens vi står i kø i det offentlige. Håper vi slipper prøverør siden de ikke fant noe galt med oss privat, men kommer til å gå på sykehuset på timen min om jeg ikke er blitt gravid innen den tid. Vi har lagt ut 55000 på et forsøk AIH og forsamtalen/sjekk kostet rundt 2000 kr.

Anonymkode: 5577d...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tenkte å gå privat mens vi stod i kø i det offentlige. Men vi fikk beskjed om at Porsgrunn (offentlig) hadde kortere ventetid enn Haugesund (som vi først ble henvendt til). Vi fikk time i Porsgrunn 1,5 mnd etter henvisningen ble sendt (mai 2016) og grunnet sommerferie kom vi ikke i gang med første forsøk før august 2016 (hadde startet rett etter første samtale hadde det ikke vært for ferieavviklingen).

vi må reise litt lenger, men er verdt det. Kom kjempe raskt inn til behandling. Og vi får mye av reisen dekket gjennom offentlige ordninger. Alt etter hvor du bor i landet ville jeg hørt med enten Porsgrunn eller st. Olav om hvilke ventetider de har nå - begge disse hadde korte ventetider i våres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Tuesday, November 29, 2016 den 10.18, AnonymBruker skrev:

Mannen min er ikke norsk statsborger og vi fikk det derfor ikke dekket offentlig. 

Måtte derfor gå privat. Det har vært helt greit, har ingenting å sammenligne med. Har likevel følt at ting har gått litt fort her og der, men har blitt gravid, så akkurat nå spiller det ikke så stor rolle. 

Har brukt 175000 kroner for forsøk, medisiner (fikk ikke igjen av Helfo), hotel/reise. 

Så klart det er tøft og man gir opp mye på veien, men det er absolutt verdt det! 

Anonymkode: e8483...a8c

Mannen min er heller ikke norsk statsborger.  Fra Norden da, så det har kanskje noe å si. Fikk dekket alt utenom egenandel. Så rart. 

Anonymkode: 5a0ee...060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk privat mens vi sto i kø i det offentlige. Var 6 mnd gravid da jeg skulle ha time i det offentlige (avbestilte den lenge før så klart). 

Men vi hadde god økonomi og dårlig tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...