Gå til innhold

Ødelagte dekk etter spinning på glattis?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

I forbindelse med en hyttetur var vi uheldige og kom utfor et område med ekstremt glatt veibane på vei opp på fjellet. Det var speilblank is uten noen form for strø. Det ble derfor en strabasiøs tur videre, med spinning og dytting av bil i omlag 20 minutter. Dytting var forøvrig ikke så enkelt, da det var så glatt at vi knapt kunne stå oppreist på egne ben. 

Uansett. Eier av bilen begynte senere å snakke om at h*n nå trodde at h*n måtte kjøpe nye dekk til bilen, fordi vedkommende mente de hadde blitt ødelagte av å spinne på isen... Dette utsagnet kom helt uten å ha sett på dekkene i det heletatt. Mellom linjene kunne man forstå det som at bileier mente alle som var med i bilen "skyldte" vedkommende penger til nye dekk, uten at dette ble sagt direkte eller noe krav ble fremlagt. 

Så: kan virkelig dekkene bli ødelagt av å spinne på is uten motstand/friksjon? Hadde det dreid seg om sladding/spinning på asfalt så kunne jeg forstått tegningen, men hvordan kan dekkene bli ødelagte når de spinner på et underlag som er helt speilblankt? Er det jeg som er helt kunnskapsløs om dekk/bil, eller er det bileier som er fjern her?

Anonymkode: b1e3c...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

I forbindelse med en hyttetur var vi uheldige og kom utfor et område med ekstremt glatt veibane på vei opp på fjellet. Det var speilblank is uten noen form for strø. Det ble derfor en strabasiøs tur videre, med spinning og dytting av bil i omlag 20 minutter. Dytting var forøvrig ikke så enkelt, da det var så glatt at vi knapt kunne stå oppreist på egne ben. 

Uansett. Eier av bilen begynte senere å snakke om at h*n nå trodde at h*n måtte kjøpe nye dekk til bilen, fordi vedkommende mente de hadde blitt ødelagte av å spinne på isen... Dette utsagnet kom helt uten å ha sett på dekkene i det heletatt. Mellom linjene kunne man forstå det som at bileier mente alle som var med i bilen "skyldte" vedkommende penger til nye dekk, uten at dette ble sagt direkte eller noe krav ble fremlagt. 

Så: kan virkelig dekkene bli ødelagt av å spinne på is uten motstand/friksjon? Hadde det dreid seg om sladding/spinning på asfalt så kunne jeg forstått tegningen, men hvordan kan dekkene bli ødelagte når de spinner på et underlag som er helt speilblankt? Er det jeg som er helt kunnskapsløs om dekk/bil, eller er det bileier som er fjern her?

Anonymkode: b1e3c...18e

Akkurat det kalles pisspreik! Om de ikke duger på glattisen, og vedkommende mener de er "utslitt", ja så var de mest sannsynlig det før kjøreturen. Det er plent umulig å slite ut dekk på blank is. De vil "smøres" av vann som smelter. Eneste hadde vært om de kom borti steiner som sitter fast i isen, men det er lite trolig.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst å si både ja og nei. 

For det første, kjettinger er alltid greit å ha med seg, eventuelt slike som man kan feste på hjulet med pigger (biltema). Han må se på sportet i dekkene før han begynner å uttale seg. Var dekkene allerede slitt fra før, så skulle dekkene ha blitt skiftet uansett, og det skal ikke gå på deres regning. 

På vei mot hytta vår treffer vi på blank is uansett, det kommer ikke som noe overraskelse, og selv etter en tur i grøfta, spinning og gud vet hva, var dekkene helt fine (piggfrie). 

Nå er dog ikke jeg noe ekspert, men se hvertfall på dekkene før han begynner å tvinge inn penger til nye, og spør hvor mange sesonger han har kjørt på dem. Mer enn 4 ville jeg hvertfall sagt at det var på tide med nye uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo en helt latterlig påstand.

Tenk deg et akebrett i billig plast. Etter mange vintre og timer i bakken er det like fint. Dra det på bakken med en oppi på tørr asfalt og det varer noen få hundre meter. Poenget er, som du skriver, at slitasjen kommer av friksjon. Tyve minutter på speilblank is er ikke målbart.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa

Dette høres helt urimelig ut. Kjører selv med piggdekk på is og kan ikke se hvordan en så kort tur kan gjøre noe forskjell.

Var bileier med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det var bileier selv som kjørte bilen. Vedkommende begynte til og med å snakke om at h*n var "redd for motoren" etter kjøreturen. 

Uansett: eier har ikke krevd noen penger, og kommer sannsynligvis heller ikke til å gjøre det. Men disse dekkene ble nevnt igjen og igjen etter at vi var kommet frem, som om vedkommende forventet at vi andre skulle bryte inn og tilby oss å betale, fordi h*n hadde vært så generøs å tilby seg å kjøre opp til hytta. Må nevnes at vedkommende også mente at det var helt ok å beregne kjørekostnader (som vi selvfølgelig hadde tenkt til å dele) ved hjelp av en app som tok høyde for avstand/bensin, bompenger, slitasje på bil OG....kjøregodtgjørelse... Altså en app som er beregnet for kjøring ifbm jobb, hvor sjåføren også skal ha betalt for selve kjøringen. Bensin og bompenger forstår jeg, men kjøregodtgjørelse? Heldigvis var det noen som påpekte urimeligheten i dette for bileier, så tviler på at det blir med i beregningen...

Anonymkode: b1e3c...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta en titt på dekkene. Det er uansett eier og fører av bilens ansvar å påse at bilen er skodd etter forholdene og å kjøre bilen slik at den ikke skades, samt forsikre bilen mot uhell eller ta uhell og skader på egen kappe og lommebok. 

Anonymkode: 7e1b4...21e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ikke sannsynlig ut for meg....

På dekkene står det når de er produsert. Det er ikke uendelig holdbarhet på vinterdekk, selv om mønsteret kanskje er bra. Gummien blir hard og mister festeevne. For min del synes jeg de bør byttes etter 3-4 år. Sjekk datoen og ta det derfra....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette er en kamerat av dere? Høres ut som en utrolig slitsom fyr.

Anonymkode: f366a...cfd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og dette er en kamerat av dere? Høres ut som en utrolig slitsom fyr.

Anonymkode: f366a...cfd

Kan skrive under på at vedkommende ikke akkurat er min favorittperson nei. Hadde det vært opp til meg så hadde h*n ikke vært med på turen i det heletatt...

Anonymkode: b1e3c...18e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og dette er en kamerat av dere? Høres ut som en utrolig slitsom fyr.

Anonymkode: f366a...cfd

Enig.

Det han kommer med er helt urimelig. Høres ut som han ikke ville kjøre den turen i det hele tatt. Litt ekstra penger i tillegg til bensin er jo fint, men ikke noe som man vanligvis krever for å kjøre venner et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Den Lille Heksa skrev:

Enig.

Det han kommer med er helt urimelig. Høres ut som han ikke ville kjøre den turen i det hele tatt. Litt ekstra penger i tillegg til bensin er jo fint, men ikke noe som man vanligvis krever for å kjøre venner et sted.

Jeg fortstod det slik at han var med på hytteturen også, ikke bare kjørte?

Anonymkode: d8dc4...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Det var bileier selv som kjørte bilen. Vedkommende begynte til og med å snakke om at h*n var "redd for motoren" etter kjøreturen. 

Uansett: eier har ikke krevd noen penger, og kommer sannsynligvis heller ikke til å gjøre det. Men disse dekkene ble nevnt igjen og igjen etter at vi var kommet frem, som om vedkommende forventet at vi andre skulle bryte inn og tilby oss å betale, fordi h*n hadde vært så generøs å tilby seg å kjøre opp til hytta. Må nevnes at vedkommende også mente at det var helt ok å beregne kjørekostnader (som vi selvfølgelig hadde tenkt til å dele) ved hjelp av en app som tok høyde for avstand/bensin, bompenger, slitasje på bil OG....kjøregodtgjørelse... Altså en app som er beregnet for kjøring ifbm jobb, hvor sjåføren også skal ha betalt for selve kjøringen. Bensin og bompenger forstår jeg, men kjøregodtgjørelse? Heldigvis var det noen som påpekte urimeligheten i dette for bileier, så tviler på at det blir med i beregningen...

Anonymkode: b1e3c...18e

Kjører man bil i forbindelse med jobb så får man jo ikke dekket bensin i tillegg til kjøregodtgjørelse... Men, det er jo uansett urimelig å kreve statens satser for kjøregodtgjørelse for å kjøre venner på hyttetur...Jeg kjører ofte lange avstander med passasjerer i forbindelse med en hobby. De er med på å betale bensinkostnadene. Dekk, olje, vedlikehold på bil osv er det jeg som tar meg av. Jeg ville jo uansett reist på de samme turene, og er glad for å få dekket noe av bensinutgiftene, og ikke minst ha selskap i bilen :)

Anonymkode: 0ce80...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nr 1, sjekk når dekkene er produsert, det står på siden, jeg byttet mine idag etter 4 år, og det er som en helt annen bil og kjøre med den.

Nr 2 Dump han som venn, slike *venner* får man bare problemer med, først var det hjula, så var han redd for motoren, hva blir det neste, at lakken på bilen ikke tålte trykk forskjellen dit dere skulle?

Anonymkode: 4b641...8b5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luktet det svidd gummi og kom det røyk frå dekka, hjulene når han spant (tok ein liten burnout)?

Viss ikkje så var nok dekka gamle og eller slitt frå før.

Var det piggdekk og at han spant sånn at piggene falt ut eller vart nedslitt?

Motoren kan ta skade viss han kjører på høgt turtall over lengre tid. (5- 6000 rpm på dieselmotorer. 6, 7, 8, 9, 10 000 rpm på bensinmotorer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt nye helårsdekk. De er ganske dårlige på isete føre, men utrolig gode med bare vann i veibanen. 

Anonymkode: 94f45...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 9.12.2016 den 21.32, AnonymBruker skrev:

Jeg har helt nye helårsdekk. De er ganske dårlige på isete føre, men utrolig gode med bare vann i veibanen. 

Anonymkode: 94f45...6ac

 
 

Hvordan tør du å kjøre på vinteren med slike dekk? Jeg fikk totalt panikk når gradestokken sank til 1. I tillegg var det noe av det jævligste jeg har kjørt med, så hvordan er din erfaring med dem? Tenker høy hastighet på motorvei, sporete veier etc. 

 

edit; totalt panikk.. "panikk" 

Endret av dillyduzit
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

@Dodge, hvordan tar motoren skade av høye turtall?

Anonymkode: d0208...69f

Motorens kjølevæske kan koke viss du har høgt turtall når bilen har låge fart, kjører seint. Mindre fartsvind strømmer igjennom radiatoren.

På ein turbomotor, så kan olja bli for varme og ikkje kjøle motoren og smøreegenskapene blir dårlegare.

Viss du har bittelitt oljeforbruk, så vil motoren bruke litt meir olje under kjøring på høgare turtall.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er så dårlige på å fordele utgifter til.

Man bør selvsagt ta en kilometersats, hvis det er en moderne bil er statens 3.9 rimelig (pluss en krone per passasjer) i tillegg til parkering og bomringer. Drivstoff er en relativt liten utgift når det kommer til kjøring, forsikring, slitasje, osv må også regnes med. Men da inkluderer det alt, hvis fører bulker er risikoen bakt inn der, og alt annet som trengs. Samme hvis man spinner litt.

Dekk kan selvsagt slites ut ganske mye på 20 minutter, men det krever jo at man kjører som en idiot. Selv har jeg kjørt leiebil på bane som er oppå et frosset vann i flere timer (og da spinner du bra mye og lukter dekkene) og de dekkene så tilnærmet like fine ut når de kom fram.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...