Gå til innhold

Hvordan dekker du bordet julaften?

Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste fått litt dilla på å dekke fine bord til fest, og siden vi skal feire julaften her hjemme hos oss er jeg begynt å gruble på hvordan julaften-bordet skal se ut.

Noen kreative bordekkere der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjør det veldig enkelt - hvit damaskduk, mitt fineste servise, fineste glass og bestikk. Som pynt har jeg eksklusive, fine servietter, matchende lys og friske blomster.

Det enkle er oftest det fineste, synes jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi skal ha mørke grønn duk med gulltråder. Under hver tallerken skal vi ha røde bordbrikker. Tallerkenene og fat er kritt hvite. Serviettene skal være røde og serviettringene har jeg kjøpt på Ikea og malt i gull. Ellers så blir det nok pyntet med en liten nisse eller 10 på bordet. Men ikke så mange at dem bli i veien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sort glinsende duk, hvitt juleservice med kristtorn og tyttebær på, krystallgalss, enkle hvite juleservietter, bittesmå gullstjerner (confetti) strødd rundt på bordet samt noen greiner med kristtorn som bordpynt. Så har jeg fire små glasstelykter i samme stil som servicet, jeg syns det er de små detaljene som "gjør" hele bordet. Og jeg er enig, det enkle er ofte det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg dekker med rød underduk -- oldemors heklede hvite duk, juletallernker (verdens søteste - hvite med tynn rød kant ytterst - og en liten nisse, blå himmel, rødt hus og masse sne i midten) .. nypusset sølv, krystallglas..

Midt på bordet har jeg en femarmet sølvstake og to enkle - med røde lys og speil i stjerneform under .. og rundt dette har jeg små røde tresko fult med mose og sopp..

Sånn har bordet vært dekket så lenge jeg har hatt julemiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi foretrekker enkel pynting, ikke smakløs overdådighet. Hvit duk, pent service (uten for mye dilldall på), pene juleglass og stearinlys. Ingenting annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å være min "jobb" å dekke på hjemme hos mams og paps, da blir det så her:

Hvit damaskduk på bordet, elfenbenshvitt porselens-servise og sølvbestikk, hvitvinsglass, rødvinsglass og vannglass, fine servietter, gjerne i kremhvitt med gull eller sølv, to to-armede sølvlysestaker med høye kremhvite lys i, og så legger jeg et par av de lengste eføy-grenene jeg finner langs bordet og strør over gull eller sølvstjerner.

Forretten serveres på glasstallerkener med frostede stjerner på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker faktisk papirduk :oops: . Har et vanskelig spisestuebord og dukene man kjøper passer sjelden. Bruker enten grønn eller burgunderrød duk.

Oppå papirduken har jeg en juleløper.

Serviset settes rett på papirduken. Har et keramikkservise som passer både til hverdags og fest. Ser ingen grunn til å kjøpe et eget juleservise. Så har jeg grønne serviettringer og burgunderrøde servietter (som regel i alle fall). Setter frem 3-4 glass til hver gjest (mineralvann, øl og vin) i tillegg til Akevitt-glass til de som vil ha.

Det blir sjelden plass til så mye pynt på bordet, for maten tar ganske mye plass. Men et par lysestaker og en juledekorasjon er det alltid plass til.

Jeg gjør med andre ord ikke så mye ut av bordet på julaften. Sørger heller for at det er pyntet rundt om kring i huset og at det er fyr på peisen (viktig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Tips til vanskelige spisebord, Lea; kjøp et stykke stoff i den fargen du ønsker og stryk sammen kantene dersom du ikke har symaskin.

(Det gjør jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha julaften hjemme for første gang i år og jeg hadde tenkt å pynte slik:

Siden jeg har et stort fint glassbord, dropper jeg duk. Skal prøve å finne røde stjerner til å strø utover bordet, ha en skål med små røde kuler og masse te lys og en liten tøff juleoppsats.

Det blir hvite tallerkener, krystallglass i enkel stil og servietter med nisser på.

Regner med at ideen blir enkel sammtidig som det blir koselig og julete for enhver smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hilde K S
Hehe.. takk for tips' date=' men de må fortsatt vaskes da :ler:[/quote']

Man kjøper veeeldig billig tøy på Jysk eller noe i den duren. Da kan det kastes etter julen. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kjøper veeeldig billig tøy på Jysk eller noe i den duren. Da kan det kastes etter julen. :oops:

Den varianten har jeg også prøvd. Praktisk.

Til konfirmasjonen i vår kjøpte jeg papir-damask. Like dyrt som Jysk stoff, men veldig pent. Ikke papir-kjipt i det hele tatt. :Død-over-strykejernet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal ha hvit duk, finserviset som er hvitt med en tynn gullkant, bestikk i rustfritt stål, krystallglass og gullfargede servietter.

Så skal jeg fylle en glasskål med gullfarga kuler, gullfarga perlesnor, noen kongler og litt sånt. Og hvis det blir plass mellom all maten, setter jeg nok også på et par lysestaker med røde lys, for å brekke helt med de andre fargene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart!

Men papirduker fungerer greit de også, selv om mamma gremmes hver gang jeg forteller om det. Hun har donert en drøss med duker til meg. Jeg liker ingen av dem, så de ligger pent i en skuff. Ikke passer de heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linselus ii
Skal prøve å finne røde stjerner til å strø utover bordet, ha en skål med små røde kuler og masse te lys og en liten tøff juleoppsats.

Stjerner kan brettes selv, feks av pakketråd.

Antar det finnes oppskrifter på hvordan i diverse sånne Origami (eller hva det heter) bøker :)

Da er det billig og enkelt å lage i flere størrelser osv også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅÅ så fint det høres ut!!! Jeg har vist bomma kraftig i min bord-dekkings plan :oops: Har aldri gjordt det før, så jeg kan jo unskylde meg med det :wink:

Men det som var planene (ser dårlig ut nå, da)var å ha en rød duk under med to grønne "løpere" tvers over bordet (blir som brikker til hver person) og over det grønne ei tynn remse med gull farget bånd. Gul fagede små sløyfer og konfettig som pynt. Hvitt dekktøy med rød pynta kant og nisse på (10 kr stk :oops: ) fint bestikk og nisse glass (pga lillebror) og te lys

Men som sagt det var planen. men.... Jaja, får se om jeg ikke får begrense meg litt :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...