Gå til innhold

Be så skal dere få...


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Wander skrev:

" - for han elsker uten betingelser. Gud bryr seg filla om du ber eller ikke - Gud elsker allikevel."

" Og hvordan kan man sende noen man elsker til et vondt sted? Det er ikke å elske, det er å hate, eller ihvertfall være bitter eller sur... Og det tror jeg ikke Gud er."

Gud elsker oss, det er derfor han nettopp bryr seg om at vi ber for at vi skal komme nærmere Han og få av Hans styrke. Hvis han "brydde seg filla", hadde han vel ikke elsket oss?

Hvordan noen kan sendes til et vondt sted? Vel, noen er massemordere, pedofile voldtektsforbrytere osv. Skal disse ha samme adgang til himmelen som snille mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan noen kan sendes til et vondt sted? Vel' date=' noen er massemordere, pedofile voldtektsforbrytere osv. Skal disse ha samme adgang til himmelen som snille mennesker?[/quote']

Kva seier Gud om det å synde? Rangerer Gud syndene? Kva er straffa for synd, evt. dei ulike typar syndene? Er det nokon måte å sleppa straffa på, i følge Gud? Gjeld det i så fall alle, eller er det unntak?

Svara står i Bibelen, og dei er i grunnen lett tilgjengelege, om ein ikkje lukkar sinnet for svara. (Mange gjer diverre det, og får eit fullstendig feil bilete av kva Gud seier og gjer.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:evil:

Det å arrangere en begravelse i kristen regi når avdøde absolutt ikke ønsket denslags, er en så grov krenkelse av vedkommende at jeg vil påstå det er bare kristne mennesker som kan være så fulle av f.....n at de gjør noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
:evil:

Det å arrangere en begravelse i kristen regi når avdøde absolutt ikke ønsket denslags, er en så grov krenkelse av vedkommende at jeg vil påstå det er bare kristne mennesker som kan være så fulle av f.....n at de gjør noe slikt.

Jeg tror ikke de gjorde det av ondskap. Men når en nær person dør, sitter man igjen med mange slags følelser. Ingen som ikke har vært igjennom det kan tenke seg hvordan dette er. Så ikke døm så fort. Sannsynligvis var de etterlatte ikke like kritiske til kirka (tror jeg, kjenner ikke saken) og ønsket han det aller beste,og for dem var det nettopp en verdig begravelse.

Når man får det hele på avstand ser man gjerne annerledes på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wander skrev:

" - for han elsker uten betingelser. Gud bryr seg filla om du ber eller ikke - Gud elsker allikevel."

" Og hvordan kan man sende noen man elsker til et vondt sted? Det er ikke å elske, det er å hate, eller ihvertfall være bitter eller sur... Og det tror jeg ikke Gud er."

Gud elsker oss, det er derfor han nettopp bryr seg om at vi ber for at vi skal komme nærmere Han og få av Hans styrke. Hvis han "brydde seg filla", hadde han vel ikke elsket oss?

Hvordan noen kan sendes til et vondt sted? Vel, noen er massemordere, pedofile voldtektsforbrytere osv. Skal disse ha samme adgang til himmelen som snille mennesker?

Det ble kanskje feil å skrive at han bryr seg filla om vi tror, men det jeg mente var at Gud elsker deg uansett om du ber eller ikke. Du trenger ikke be for å bli elsket av Gud for han/hun elsker deg uansett...

Og i menneskes øyne er massemordere, pedofile voldteksforbrytere osv samfunnets onde element, og det er vanskelig for oss å sette oss inn i hvordan Gud kan elske noe sånt... men Gud elsker uansett hva vondt du gjør. Og derfor elsker Gud slike mennesker også...

Ikket tror jeg at vi kommer til himmelen heller... men det er en annen diskusjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:evil:

Det å arrangere en begravelse i kristen regi når avdøde absolutt ikke ønsket denslags, er en så grov krenkelse av vedkommende at jeg vil påstå det er bare kristne mennesker som kan være så fulle av f.....n at de gjør noe slikt.

Er ikke sikker, men du siktet kanskje til det jeg skrev om begravelsen til min sønns far?

De gjorde det absolutt ikke av ondskap, men foreldre som begraver sine barn vil det beste for dem alltid - og når man da tror på begravelse selv, så vil det være noe foreldrene mener er det beste for sitt barn på den siste reisen. Og de er faktisk fornøyde med at nå ligger han mellom sine besteforeldre og det beroliger dem.

Og det var selvfølgelig ikke noe problem for oss andre rundt å forstå at dette var viktig for foreldrene - og la de gjøre det selv om avdøde ikke hadde vært enig...

Det er ikke meningen at foreldre skal begrave sine barn... og da var det bedre og la de få en verdig avskjed med sønnen sin - enn å trumfe gjennom noe annet som strider mot foreldrenes ønske. Og jeg er helt sikker på at sønnen har tigitt sine foreldre nå... uansett om han vet eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
[

Jeg var enig i det du sa - helt til det avsnittet som jeg har uthevet - der skurrer det for meg. Og der syns jeg de kristne feiler veldig.

Faren til Liberta kom til himmelen uansett om han var kristen eller ikke, mener jeg. Og det blir å legge sten til byrden ved å si at man må være kristen for å komme til himmelen. Hva om faren til Liberta ikke var kristen? Da må jo de rundt - hvis de skal høre på kristne tanker om himmelen og Gud og Jesus - gå resten av livet og være redd for hva som har skjedd med faren som døde...

Faren til sønnen min døde for et par uker siden - og han fikk en kristen begravelse, selv om jeg vet at han hadde vridd seg i graven om han hadde visst det. Han var ikke kristen og kunne aldri akseptert at han fikk en kristen begravelse om han hadde fått bestemme selv. Og det pga svada fra kristne - om at man må tro for at man skal få et liv etter døden. Jeg mener det er tull - jeg mener at det får alle uansett om man tror eller ikke.

Jeg tror at Gud skapte menneskene i sitt bilde og elsker betingelsesløst. Dvs at selv om menneskene ikke elsker Gud tilbake, så elsker Gud allikevel. Og når man elsker uten å vente noenting tilbake, så vil man ingen vondt - uansett om man elsker Gud tilbake eller ikke. Derfor sender ikke Gud noen til fordømmelse - for han elsker uten betingelser. Gud bryr seg filla om du ber eller ikke - Gud elsker allikevel. Og hvordan kan man sende noen man elsker til et vondt sted? Det er ikke å elske, det er å hate, eller ihvertfall være bitter eller sur... Og det tror jeg ikke Gud er.

Mener ikke å såre noen her, men bibelen er veldig klar på det området også. Himmelriket er for den som tror. Det sier seg selv at man ikke kan komme til et sted man ikke tror på. Jeg jeg tror på det som står der, uten at jeg vil bli sett på som at jeg dømmer, forde gjør jeg ikke.

Men du har rett i at man trenger ikke å be for å komme til himmelen. Gud ser ikke på hva du gjør eller kan, men han ser etter hjertet. Et åpent og ærlig hjerte.

Nei Gud hater overhode ingen, men vi har med en streng Gud å gjøre for å si det sånn, men som du sa selv, vi er skapt med frivilje og da har de jo valgt deres liv selv.

Det eneste Gud forventer er at man tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke å såre noen her, men bibelen er veldig klar på det området også. Himmelriket er for den som tror. Det sier seg selv at man ikke kan komme til et sted man ikke tror på. Jeg jeg tror på det som står der, uten at jeg vil bli sett på som at jeg dømmer, forde gjør jeg ikke.

Men du har rett i at man trenger ikke å be for å komme til himmelen. Gud ser ikke på hva du gjør eller kan, men han ser etter hjertet. Et åpent og ærlig hjerte.

Nei Gud hater overhode ingen, men vi har med en streng Gud å gjøre for å si det sånn, men som du sa selv, vi er skapt med frivilje og da har de jo valgt deres liv selv.

Det eneste Gud forventer er at man tror.

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg blir ikke såret over at du tror på det som står i Bibelen. Du tror på det du tror på - og jeg tror ikke på Gud i Bibelen. Jeg tror på en kjærlig Gud - en Gud som ikke dømmer, en Gud som elsker, en Gud som ikke krever noenting. Ikke at vi tror eller tilber eller noenting.

Så jeg tror heller ikke på at vi har en streng Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg blir ikke såret over at du tror på det som står i Bibelen. Du tror på det du tror på - og jeg tror ikke på Gud i Bibelen. Jeg tror på en kjærlig Gud - en Gud som ikke dømmer, en Gud som elsker, en Gud som ikke krever noenting. Ikke at vi tror eller tilber eller noenting.

Så jeg tror heller ikke på at vi har en streng Gud.

Når jeg sa at Gud er streng, da tenkte jeg på lover om rene og urene dyr, lover om barsel koner, loven om mugg på klær, hud sykdommer kjønnslig urenheter, kjønnslig omgang osv. Alt dette kan man lese om i 3. Mose bok. :ler: Selv om jeg er kristen, så må jeg jo le litt og. Ikke mulig å følge alle disse lovene.

Og du har nok rett i at Gud ER en god Gud, og det er kun han som skal dømme. Også her er Bibelen veldig klar. Samt at han vil at vi skal be og tilbe for å si det sånn. Men i og med at du ikke tror på bibelen, så blir det som å stange hode i veggen ved å sitere utfra bibelen.

interresant å høre andres syn også på en saklig måte. Ha en fortsatt god lørdags kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sa at Gud er streng, da tenkte jeg på lover om rene og urene dyr, lover om barsel koner, loven om mugg på klær, hud sykdommer kjønnslig urenheter, kjønnslig omgang osv. Alt dette kan man lese om i 3. Mose bok. :ler: Selv om jeg er kristen, så må jeg jo le litt og. Ikke mulig å følge alle disse lovene.

Vet ikke om det er allment kristent synspunkt, men jeg leste/hørte en gang at lovene i mosebøkene ble opphevet ved Jesus og det at han ble hengt på korset og det der?

Husker det morsomste jeg leste i Bibelen en gang var at salig var den som vasket sine klær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy

Håper din far var kristen da? For det er viktig. I såfall så har han det bra nå i himmelen.

.

Jeg kan ikke kalle meg for kristen, men jeg er litt fasinert av Jesus. Han var skikkelig revolusjonær og stilig. Dessverre (tror jeg) ble han og hans tilhengere brukt av de som så potensialet (tiden var åpen, de trengte noe nytt, Konstanin den store trengte noe).

Jeg tror, etter Jesus er veldig veldig mye blitt forvridd (kirkemøte i Nikea, Konstantin den store osv osv). Av alt som står i Bibelen så har jeg bitt meg merke i to ting -Døm ikke. så du ikke selv blir fordømt! Det er jo akkurat det kristne gjør! Jesus sa også at man skulle se til hedningenes hjerte, ikke etter om de hadde mottat Jesus eller frelsen. Å de å se til hjertet blir brukt om mennesker som har vært så "uheldig" å aldrig fått høre det som var riktig, slik at de kunne ta imot frelsen via Jesus! Men Jesus snakket med lignelser, dette kunne å bli tolket som det (selv om de spurte om hedninger). Det at vi går med forskjellige sko. Har forskjellig oppvekst å vilkår. For noen er det helt totalt absurd å ta imot Jesus, å de som mener at det er den eneste veien, ja jeg tror de leser med angst å ikke med hjertet!

Jeg kan overhode ikke forstå at noen er så fæle at de mener at alle som ikke har tatt imot frelsen er fordømt! Å jeg kan ikke forstå at mennesker som bekjenner seg til denne troen er så sikker på alt, at alt har foregått riktig, uten å i det hele tatt lese historien til Bibelen, eller det nye testamentet!

Konstanin den store var forresten et stort svin! Men det brydde ikke Kirken seg om, de kalte han bare den store fordi han åpnet veien for kristendommen! Liksom man i dag feirer Olav den hellige! Det er helt absurd, jeg er sikker på at Jesus hadde snudd seg i grava!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy

Håper din far var kristen da? For det er viktig. I såfall så har han det bra nå i himmelen.

.

:evil: :evil: :evil: :evil: Jeg sitter enda å er så irritert over det der!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det finnes sikker ikke en ting i verden jeg kan si for å få deg til å se deg selv og galskapen i å skrive sånn!!!!! :evil: :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke de gjorde det av ondskap. Men når en nær person dør, sitter man igjen med mange slags følelser. Ingen som ikke har vært igjennom det kan tenke seg hvordan dette er. Så ikke døm så fort. Sannsynligvis var de etterlatte ikke like kritiske til kirka (tror jeg, kjenner ikke saken) og ønsket han det aller beste,og for dem var det nettopp en verdig begravelse.

Når man får det hele på avstand ser man gjerne annerledes på det.

:roll::roll: Verdig begravelse? Har du noen gang overvært en begravelse i Human Etisk regi?

Det er en meget verdig og fin sak, og helt uten en svadapludrende prest som står og lirer av seg en utenat lekse han i sin tid lærte på fakultetet.

Prøv å få gått i en slik begravelse en gang og du vil bli meget positivt overrasket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

:evil: :evil: :evil: :evil: Jeg sitter enda å er så irritert over det der!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det finnes sikker ikke en ting i verden jeg kan si for å få deg til å se deg selv og galskapen i å skrive sånn!!!!! :evil: :evil:

:ler: At folk lar seg provosere av sånt blir jo deres problem. Bibelen ER klar på disse områdene, og jeg tror, for den som tror vet også sannheten. Sånn er det bare.

:ler::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi... her var det kome mykje 'rart' ut frå eit vakkert bibelvers... :o

Ville berre seie eit ord til deg som opplevde å misse faren din, trass forbøn. I ein liknande situasjon vart eg minna på noko av ein klok og fin kristen leiar: 'Guds ord lovar å høyre bønene våre. Det er ingen grunn til å tru at han ikkje høyrde desse bønene - og heller ingen grunn til å tru at vedkomande ikkje vart frisk. Det er berre det at Guds 'tidsskjema' er vanskeleg for oss å forstå - om denne personen skulle bli frisk i dette livet eller i det neste, er ikkje opp til oss å bestemme, men eg er sikker på at han no er frisk, rask og overstrøymande lukkeleg!' Vakkert, synst eg...

Ellers så er det ikkje lett å dele oppfatningar rundt Bibelen og kristen tru, med så veldig ulike utgangspunkt som finst her. Det er i alle fall sikkert at Gud KREV ikkje noko av oss menneske. Før Jesus døydde på krossen var det massevis av krav som måtte oppfyllast for å få ha fellesskap med Gud (som er heilag). Men sidan Jesus gjorde opp for alt det som gjer oss 'uheilage', som skil oss frå Gud, er det no ingenting anna som krevst enn det å ta imot. Seie 'Ja takk' til den gåva Jesus gir - det er alt. :)

(Rom 8,1: 'Så er det då inga fordøming for dei som er i Kristus Jesus.')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og jeg tror, for den som tror vet også sannheten. Sånn er det bare.

:ler::ler:

Sannheten er ikke absolutt... det du tror på er din sannhet.

Så bare le videre, du, og kos deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er en meget verdig og fin sak, og helt uten en svadapludrende prest som står og lirer av seg en utenat lekse han i sin tid lærte på fakultetet.

Jeg tror en HEF-begravelse kan være like fin som en kristen. Men jeg synes du selv utviser trangsynthet og liten respekt for de som ønsker en kristen begravelse her, med dette utsagnet.

Det finne smange flinke prester. Og med tid og stunder vil det sikkert finnes dårlige HEF-folk som leder begravelser også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy
:ler: At folk lar seg provosere av sånt blir jo deres problem. Bibelen ER klar på disse områdene, og jeg tror, for den som tror vet også sannheten. Sånn er det bare.

:ler:  :ler:

Stakkars deg! Å at du kan le masse av at det direkte blir sagt at du er fortapt (ellers var det vel ikke noe poeng athan måtte være kristen for å ha det bra!), om man ikke tror det du er opplært til å mene at bibel vers betyr! Stakkars du! Bibelen er også helt klar på det at ingen skal stille seg over noen andre, eller dømme om hvem som kommer dit eller dit! Les det du, å hadde du ikke vært hjernevasket, så hadde du kanskje forstått hva som står der :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Oi... her var det kome mykje 'rart' ut frå eit vakkert bibelvers... :o

Ville berre seie eit ord til deg som opplevde å misse faren din, trass forbøn. I ein liknande situasjon vart eg minna på noko av ein klok og fin kristen leiar: 'Guds ord lovar å høyre bønene våre. Det er ingen grunn til å tru at han ikkje høyrde desse bønene - og heller ingen grunn til å tru at vedkomande ikkje vart frisk. Det er berre det at Guds 'tidsskjema' er vanskeleg for oss å forstå - om denne personen skulle bli frisk i dette livet eller i det neste, er ikkje opp til oss å bestemme, men eg er sikker på at han no er frisk, rask og overstrøymande lukkeleg!' Vakkert, synst eg...

Ellers så er det ikkje lett å dele oppfatningar rundt Bibelen og kristen tru, med så veldig ulike utgangspunkt som finst her. Det er i alle fall sikkert at Gud KREV ikkje noko av oss menneske. Før Jesus døydde på krossen var det massevis av krav som måtte oppfyllast for å få ha fellesskap med Gud (som er heilag). Men sidan Jesus gjorde opp for alt det som gjer oss 'uheilage', som skil oss frå Gud, er det no ingenting anna som krevst enn det å ta imot. Seie 'Ja takk' til den gåva Jesus gir - det er alt. :)

(Rom 8,1: 'Så er det då inga fordøming for dei som er i Kristus Jesus.')

Det er sant. Ingen fordømmeing for den som er i Jesus kristus, og det eneste Gud krever er at man tror.

For den som ikke tror er heller ei i Jesus kristus, det sier seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8)

Kjære Melk.

Jeg tok vel litt hardt i, innrømmer det. Men jeg ble så forb.. provosert av å lese om disse som trumpet igjennom en kirkelig begravelse mot avdødes uttalte vilje.

Slikt går ikke an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...