Kara W Skrevet 20. november 2016 Forfatter #81 Skrevet 20. november 2016 53 minutter siden, Epiphany skrev: Jeg skal ikke nekte barna mine i å spise kjøtt når de er store nok til å ha egne meninger basert på blant annet informasjon, men jeg skal passe på at dem vet hva det innebærer. At de er informert om hvordan industrien er, og hvor sunt en vegetariansk/vegansk livsstil er. Om min 10-åring vil spise kjøtt, skal han få lov til dette. Jeg skal ikke kjøpe det eller ha det i mitt hus, men han skal få spise det hos andre. Men jeg vil derimot ikke tillate min femåring å spise kjøtt, på samme måte som de fleste kjøttetere ikke ville tillatt sin femåring å ikke spise kjøtt. Jeg mener at en kjøttfri diett er en sunn diett, og derfor vil jeg oppdra mine barn med den. Om mitt barn enda gikk i barnehagen, da hadde jeg forventet at du skulle passet på at han ikke spiste kjøtt, på samme måte som du burde passe på at barn med allergier ikke får i seg noe av dette. Et barn som aldri har inntatt kjøtt kan faktisk bli syk av å spise det, så det burde behandles på lik linje som allergier. Ellers hadde jeg selvfølgelig ikke forventet noe mer, ettersom barnet mitt hadde vært stort nok til å ta egne valg. Takk. Da tror jeg vi stort sett er enige (ihvertfall i forhold til barna. Synet på kjøtt avviker nok fortsatt )
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #82 Skrevet 20. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tvinger selvfølgelig ikke dine barn til å spise kjøtt, jeg bare spør om de vil ha; dem som andre. Men du har rett i at det handler om å ha respekt. Og jeg har null respekt for vegetarianere og deres tro. For det er tro av religiøs type det er, uten vitenskapelig fundament. Og dem som jeg ikke har respekt for, tar jeg heller ikke hensyn til. Å nekte et barn fisk eller kjøtt når det har lyst på det, grenser til barnemishandling og er uetisk. Jeg vil i hvert fall ikke være skyldig i slikt. Anonymkode: f7823...774 Hvordan får du det til å være en tro? Dersom man mener at det er feil å spise dyr så er det en mening, ikke en tro. Vegetarianere tror ikke på noe unaturlig. Det blir som å si at det å mene at det er feil å slå andre mennesker er en tro. Det er en mening Anonymkode: 7205c...b43
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #83 Skrevet 20. november 2016 20 timer siden, Chibi skrev: Er litt to-delt på det der jeg.. Jeg mener iallefall at barn og ungdom skal få lov til å bestemme selv; I familien min har vi alltid hatt en "Spis hva du vil" Og min bror hadde flere muslimske venner og ett par "veganere" De fikk middag hos oss flere ganger i uken og ellers var det "om dere er sulten, så er det bare å forsyne seg fra kjøleskapet". Dermed var vårt hjem den ene plassen hvor de "muslimske og veganske" fikk lov til å spise kjøtt. Dette var ungdommer, så de spiste jo hamburger/kebab på byen, så lenge de ikke sa noe hjemme, så gikk det greit. Allergier er noe helt annet Man serverer ikke reker og skalldyr om man vet at 2 av gjestene har skalldyr allergi...Eller har nøtter som snacks, eller annet... Idag er det også mer allergier blant barn enn før, flere som reagerer på melk/gluten. Så for min del om jeg hadde hatt barn selv og dette var en bursdag; så hadde jeg f.x disket opp med "veganske burgere" med glutenfrie brød og evt. vegansk ost. (det høres kjedelig ut, men det er veldig godt) Dermed kan alle spise noe Så for min del; Jeg skal ikke nekte noen, men heller forklare hva det inneholder om barnet likevel vil ha. Så er det greit. Bortsett fra allergi, men da passer jeg heller på at man serverer noe alle kan spise. Men dette blir jo noe helt annet. Jeg skal jo ikke bestemme hva ungene mine spiser når de har blitt så store at de selv kan ta et informert valg. Men mens de er små og i barnebursdager, så håper jeg det respekteres. Kjenner mange voksne vegetarianere som er født og oppvokst som dette og som er veldig glade for at de aldri har spist kjøtt. Anonymkode: 9bef7...f1b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå