AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #41 Skrevet 16. november 2016 4 timer siden, Vera Vinge skrev: Er du seriøs? Du mener alle vegetarianer-barn må smake på kjøtt hos deg, fordi alle skal smake på alt som serveres? Det syns jeg er ganske drøyt. Jeg syns det stiller seg annerledes når barnet selv ber om å få smake på kjøtt, men jeg ville uansett tatt det med foreldrene først. Men du skriver også som om du forventer at alle skal spise kjøtt, og det syns jeg er mildt sagt ganske respektløst. Jeg er enig med deg, men samtidig er det jo et dilemma ifht alder. Hva om foreldrene til eksempelvis en 12-18-åring har gitt deg beskjed om at ditt eller datt ikke skal spises(og det ikke handler om allergi men verdisyn av ulike slag) - og barnet ønsker spise det selv? Jeg ville ikke nektet, samtidig kan kanskje enkelte foreldre lage konflikter om de er ekstreme på saken. Anonymkode: 43f31...ab1 2
Fru Uperfekt Skrevet 16. november 2016 #42 Skrevet 16. november 2016 10 minutter siden, Knut Berg skrev: Eg trur nok du misforsto. "Servere barn" er tvitydig. På hvilken måte mener du at det er tvetydig?
Arth88 Skrevet 16. november 2016 #43 Skrevet 16. november 2016 (endret) 2 timer siden, Silfen skrev: Jeg snakker ikke om barna. Jeg snakker om voksne som overkjører andre voksne fordi de føler det er sin rett. Og jeg omgås ikke med idioter og fjerner selvsagt ungene mine fra å omgås med folk som ikke eier omløp i hjernen. Når man står ovenfor et etisk dilemma må en ta et valg. Hvilke argumenter man legger til grunn for valget man tar påvirker selvsagt konklusjonen, blant annet må man jo spørre seg hvilket argument som skal veie tyngst. Om naboen bruker oppdragervold skal jeg: A: Ikke blande meg inn, enhver forelder bør selv få bestemme på hvilken måte de ønsker å oppdra sitt barn, eller B: Legge straffeloven til grunn, å bruke oppdragervold i Norge er ikke tillatt, selv om det ikke fører til fysisk skade og jeg bør derfor melde fra til rette instans om det som foregår. Så for meg blir det ikke et spørsmål om å "overkjøre" noen som helst. Men hvem av oss som har det sterkeste argumentet for vår handling, jeg personlig mener at ingenting, selv ikke individuelle lands lover, kan overkjøre menneskerettkonvensjonen, som klart sier at enhver står fritt til å velge sin egen overbevisning. Jeg har hatt muslimske barn på besøk, og jeg har enda ikke servert et eneste ett svinekjøtt. Jeg informerer om hvilke matvarer som inneholder svin, og hatt kyllingprodukter(pølser, skinke, leverpostei ect) som alternativ. Barn velger som regel å følge sine foreldres overbevisning, tro det eller ei. Om foreldre spør sier jeg alltid at jeg har alternative retter som jeg informerer om, men at jeg ikke kommer til å nekte eller overvåke hva som spises. Endret 16. november 2016 av Arth88
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #44 Skrevet 16. november 2016 16 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: På hvilken måte mener du at det er tvetydig? Servere middag. Servere fisk. Servere barn. Anonymkode: 56716...61d 4
Fru Uperfekt Skrevet 16. november 2016 #45 Skrevet 16. november 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Servere middag. Servere fisk. Servere barn. Anonymkode: 56716...61d Alle med iq over frysepunktet skjønner hva TS mener med setningen.... Er da ikke vitsi å kverulere over noe sånt. 3
Biloba Skrevet 16. november 2016 #46 Skrevet 16. november 2016 11 minutter siden, Arth88 skrev: Når man står ovenfor et etisk dilemma må en ta et, jeg personlig mener at ingenting, selv ikke individuelle lands lover, kan overkjøre menneskerettkonvensjonen, som klart sier at enhver står fritt til å velge sin egen overbevisning. I Norge har man rett til å melde seg inn og ut av trossamfunn når man er 15 vel, ihvertfall ikke når man er 5-6. Meg bekjent er det ikke religioner med noen særlig utbredelse i Norge som befaler å spise svin, det er heller ikke nødvendig for agnostikere eller ateister å spise svin. Muslimske foreldre kan nekte barna sine å spise svin akkurat som man kan nekte barn å spise andre matvarer på ulike grunnlag.
Arth88 Skrevet 16. november 2016 #47 Skrevet 16. november 2016 9 minutter siden, Biloba skrev: I Norge har man rett til å melde seg inn og ut av trossamfunn når man er 15 vel, ihvertfall ikke når man er 5-6. Meg bekjent er det ikke religioner med noen særlig utbredelse i Norge som befaler å spise svin, det er heller ikke nødvendig for agnostikere eller ateister å spise svin. Muslimske foreldre kan nekte barna sine å spise svin akkurat som man kan nekte barn å spise andre matvarer på ulike grunnlag. Les det jeg skriver igjen. Selv ikke individuelle lands lover, mennskerettskonvensjonen har ingen slik aldersinnsnevring.
Biloba Skrevet 16. november 2016 #48 Skrevet 16. november 2016 33 minutter siden, Arth88 skrev: Les det jeg skriver igjen. Selv ikke individuelle lands lover, mennskerettskonvensjonen har ingen slik aldersinnsnevring. Det finnes ingen menneskerettighetskonvensjon som hevder at muslimske foreldre må tillate sine små barn å spise alle former for kjøtt.
Arth88 Skrevet 16. november 2016 #49 Skrevet 16. november 2016 6 minutter siden, Biloba skrev: Det finnes ingen menneskerettighetskonvensjon som hevder at muslimske foreldre må tillate sine små barn å spise alle former for kjøtt. "Enhver har rett til tanke-, samvittighets- og religionsfrihet. Denne rett omfatter frihet til å skifte religion eller tro, og frihet til enten alene eller sammen med andre, og offentlig eller privat, å gi uttrykk for sin religion eller tro gjennom undervisning, utøvelse, tilbedelse og ritualer" Innskrenket kosthold med begrunnelse i tanke-, samvittighets eller religionsfrihet inkluderer vegetarianere, såvel som hinduer, muslimer og jøder m.fl, og er noe jeg fullt ut respekterer om individet foran meg uttrykker ønske om å følge en slik overbevisning. Å nekte barnet sitt ordinære matvarer bare fordi man kan, i makt av å være forelder kaller jeg barnemishandling og er ikke et argument jeg gidder å vurdere engang. 2
Kara W Skrevet 16. november 2016 Forfatter #50 Skrevet 16. november 2016 22 timer siden, Silfen skrev: Både en 12åring og en 16åring bestemmer selv hva de spiser i mine øyne. Jeg ville sagt opp til 8-9, alt etter modenhetsgraden på barnet. Dersom barnet var 12 ville jeg gjerne sagt "dette er skinke, altså" for eksempel og tatt det deretter, med en på 16 så ville jeg ikke sagt noenting. En venninne av meg er muslim og ungene spiser etter deres regler hjemme og som de vil ute, de er i øvre del av tenårene nå. 5 timer siden, Silfen skrev: En ting er iallfall sikkert: foreldre som hadde gått midt i mot hva jeg har å si om hva mine barn skal ha eller ikke, de hadde ikke noensinne fått ha barnet mitt i sitt hus igjen. Respektløst som faen. Nå ble jeg litt usikker på hva du egentlig mener. Du serverer gjerne andres barn hjemme hos deg, men synes det er respektløst om noen gjør det samme med dine barn? 1
Kara W Skrevet 16. november 2016 Forfatter #51 Skrevet 16. november 2016 2 timer siden, Arth88 skrev: Jeg har hatt muslimske barn på besøk, og jeg har enda ikke servert et eneste ett svinekjøtt. Jeg informerer om hvilke matvarer som inneholder svin, og hatt kyllingprodukter(pølser, skinke, leverpostei ect) som alternativ. Barn velger som regel å følge sine foreldres overbevisning, tro det eller ei. Om foreldre spør sier jeg alltid at jeg har alternative retter som jeg informerer om, men at jeg ikke kommer til å nekte eller overvåke hva som spises. I både 6-årsdagen og 8-årsdagen til sønnen vår kom dette opp. I det første scenarioet var moren svært skeptisk til å sende sønnen sin til en norsk bursdag, og jeg pratet lenge med henne for å forsikre at han ikke kom til å få i seg noe svin. Da sa jeg selvfølgelig nei til gutten. I 8-årsdagen serverte vi pizza. Jeg informerte alle om hva som var på de ulike pizzaene og passet ekstra på at de som hadde ulike matbehov fikk med seg informasjonen. Utover dette la jeg meg ikke opp i hvilke pizzaer de forsynte seg fra. Jeg er ganske sikker på at den ene muslimske gutten tok en skive med skinke, og jeg er fortsatt usikker på om jeg burde ha fulgt bedre med eller sagt noe.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #52 Skrevet 16. november 2016 1 time siden, Fru Uperfekt skrev: Alle med iq over frysepunktet skjønner hva TS mener med setningen.... Er da ikke vitsi å kverulere over noe sånt. Å herregud da! Det var nok forsøk på humor! Du er så sur og kvetulerende i alle tråder du. Anonymkode: d602d...6a7 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #53 Skrevet 16. november 2016 2 timer siden, Fru Uperfekt skrev: Alle med iq over frysepunktet skjønner hva TS mener med setningen.... Er da ikke vitsi å kverulere over noe sånt. Alle andre skjønte også at det var var en vits, det var faktisk du som valgte å gjøre deg dum, kverulere og lage et nummer av det... Anonymkode: 56716...61d 4
Biloba Skrevet 16. november 2016 #54 Skrevet 16. november 2016 2 timer siden, Arth88 skrev: "Enhver har rett til tanke-, samvittighets- og religionsfrihet. Denne rett omfatter frihet til å skifte religion eller tro, og frihet til enten alene eller sammen med andre, og offentlig eller privat, å gi uttrykk for sin religion eller tro gjennom undervisning, utøvelse, tilbedelse og ritualer" Innskrenket kosthold med begrunnelse i tanke-, samvittighets eller religionsfrihet inkluderer vegetarianere, såvel som hinduer, muslimer og jøder m.fl, og er noe jeg fullt ut respekterer om individet foran meg uttrykker ønske om å følge en slik overbevisning. Å nekte barnet sitt ordinære matvarer bare fordi man kan, i makt av å være forelder kaller jeg barnemishandling og er ikke et argument jeg gidder å vurdere engang. De nekter ikke bare fordi de kan, de nekter fordi de mener det er det beste for barnet sitt. Realiteten er at den store majoriteten av verdens folk er har en form for religion. Det er normalen at barn får opplæring i rett og galt i tråd med foreldrenes kultur og religion. 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #55 Skrevet 17. november 2016 16 timer siden, Arth88 skrev: "Enhver har rett til tanke-, samvittighets- og religionsfrihet. Denne rett omfatter frihet til å skifte religion eller tro, og frihet til enten alene eller sammen med andre, og offentlig eller privat, å gi uttrykk for sin religion eller tro gjennom undervisning, utøvelse, tilbedelse og ritualer" Innskrenket kosthold med begrunnelse i tanke-, samvittighets eller religionsfrihet inkluderer vegetarianere, såvel som hinduer, muslimer og jøder m.fl, og er noe jeg fullt ut respekterer om individet foran meg uttrykker ønske om å følge en slik overbevisning. Å nekte barnet sitt ordinære matvarer bare fordi man kan, i makt av å være forelder kaller jeg barnemishandling og er ikke et argument jeg gidder å vurdere engang. La oss si at du får ett jødisk barn på besøk så ville du gitt barnet svin selv om det strider imot deres tro og skikker? Husk at barn og voksne kan reagere om de får kost som er unormalt for dem å spise. Hadde jeg f.eks vært på besøk hos deg som 8-9 åring ville jeg sikkert av plikt og pga oppdragelsen min om at en spiser det en får servert spist uten å tenke på at om jeg spiser "feil" mat så får jeg magekramper og store problemer kort tid etter inntak. Anonymkode: 776ca...f50
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #56 Skrevet 17. november 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: La oss si at du får ett jødisk barn på besøk så ville du gitt barnet svin selv om det strider imot deres tro og skikker? Husk at barn og voksne kan reagere om de får kost som er unormalt for dem å spise. Du kan selvfølgelig dokumentere at de som ikke er vant til å spise svin kan få helsemessige reaksjoner? Anonymkode: f7823...774
Silfen Skrevet 17. november 2016 #57 Skrevet 17. november 2016 På 16.11.2016 den 18.42, Arth88 skrev: Når man står ovenfor et etisk dilemma må en ta et valg. Hvilke argumenter man legger til grunn for valget man tar påvirker selvsagt konklusjonen, blant annet må man jo spørre seg hvilket argument som skal veie tyngst. Om naboen bruker oppdragervold skal jeg: A: Ikke blande meg inn, enhver forelder bør selv få bestemme på hvilken måte de ønsker å oppdra sitt barn, eller B: Legge straffeloven til grunn, å bruke oppdragervold i Norge er ikke tillatt, selv om det ikke fører til fysisk skade og jeg bør derfor melde fra til rette instans om det som foregår. Så for meg blir det ikke et spørsmål om å "overkjøre" noen som helst. Men hvem av oss som har det sterkeste argumentet for vår handling, jeg personlig mener at ingenting, selv ikke individuelle lands lover, kan overkjøre menneskerettkonvensjonen, som klart sier at enhver står fritt til å velge sin egen overbevisning. Jeg har hatt muslimske barn på besøk, og jeg har enda ikke servert et eneste ett svinekjøtt. Jeg informerer om hvilke matvarer som inneholder svin, og hatt kyllingprodukter(pølser, skinke, leverpostei ect) som alternativ. Barn velger som regel å følge sine foreldres overbevisning, tro det eller ei. Om foreldre spør sier jeg alltid at jeg har alternative retter som jeg informerer om, men at jeg ikke kommer til å nekte eller overvåke hva som spises. Virkelig? Du sammenligner LOVBRUDD og mishandling med ting som er moralsk og etisk spørsmål ved? Jeeze. 1
skruf Skrevet 17. november 2016 #58 Skrevet 17. november 2016 Hadde mitt barn vært vegetarianer eller muslim så hadde jeg blitt pissforbannet hvis jeg hadde fått hørt at ungen hadde spist svinekjøtt eller annet kjøtt hjemme hos en kompis pga moren/faren hadde sagt at "her i huset så spiser vi alt som vi får servert, alle må smake på alt". Og hadde det vært en barnebursdag så ville jeg passet på at den muslimske ungen ikke tok et pizzastykke med nettopp skinke på. Jeg hadde uansett ordnet med pizza som alle kan spise, sånn at ingen tok feil. Opplever selv at datteren min har fått servert mat med melk i, selv om hun har melkeproteinallergi. Og hun blir skikkelig dårlig. Dette da fra folk som ikke "tror ikke helt på melkeallergi" eller folk som ikke tror det er så farlig. For å si det sånn, jeg har ikke så mye med de å gjøre lengre. 4
clyde Skrevet 18. november 2016 #59 Skrevet 18. november 2016 Jeg respekterer stort sett ikke matvanene til de religiøse, da jeg har en helt annen overbevisning mtp. kjøtt. Kjøper kun kjøtt fra gårder der dyrene er blitt godt behandlet, hvor de kan gå inn og ut av fjøs osv. Mitt livssyn trumfer alle andres. Når dette er sagt så tvinger jeg aldri noen til å spise ting de ikke vil, og dersom eldre barn spør om å få smake noe så skal jeg ikke nekte dem det så lenge det ikke blir livstruende mtp. allergier. Når det gjelder småbarn så kan man snakke med foreldrene først og avtale hvordan man gjør det. Men dersom en muslimsk forelder krever at jeg skal servere halalkjøtt, da kan de dra en viss plass. 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #60 Skrevet 18. november 2016 På 11/16/2016 den 9.18, AnonymBruker skrev: Hvis barn av vegetarianere hadde spurt meg om å få smake på kjøtt hos oss hadde jeg glatt svart ja til det. Hadde foreldrene sagt noe på det til meg hadde jeg svart at i vårt hus må alle smake litt på all mat som blir servert. Hvis de ikke hadde likt det hadde jeg sagt at de må passe på at barnet er mett når det kommer til oss. Barn av muslimske foreldre passer jeg selvsagt på å ha litt andre alternativer til. De tvinger jeg selvsagt ikke heller til å smake på kjøttet når foreldrene sier nei til de og kjøttspising. Jeg har en mye større respekt for faktisk religiøs begrunnelse enn for en "liksom-livsstil-begrunnelse". Anonymkode: beb85...97e Du visste kanskje ikke at veganisme, eller å ikke spise dyreprodukter, er et godkjent livssyn på lik linje med religion? Som jeg skrev her tidligere, da jeg var barn tålte jeg ikke kjøtt (ish) - magen min klarte ikke fordøye det og jeg ble veldig forstoppet og hadde kjempevondt. Foreldrene mine var ikke, og har aldri vært vegetarianere. Det handler om å respektere allergier og andre problemer rundt å spise visse matvarer. Jeg vokste meg av problemene med alderen, men da det stod på var det et helvete (mest for mine foreldre som ble holdt våkne av en hylete unge). Anonymkode: 652b0...919 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå