Gå til innhold

Å servere andres barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

En ting er iallfall sikkert: foreldre som hadde gått midt i mot hva jeg har å si om hva mine barn skal ha eller ikke,  de hadde ikke noensinne fått ha barnet mitt i sitt hus igjen.  Respektløst som faen.  

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, Biloba skrev:

Du er tilhenger av fri oppdragelse, skjønner jeg? Barn har selv ansvaret for hva de får i seg, og foreldre har ikke noe med hva barn foretar seg? 

Jeg kommer f.eks til å nekte barnet mitt ubegrenset av is, brus og smågodt, selv om det måtte være i konflikt med 4-åringens egen overbevisning. 

Altså, hvis du ikke ser forskjellen på ei skive servelat og ubegrenset mengder is og godteri, så tror jeg ikke det er noen vits å diskutere med deg.

• Liker 7
Skrevet

Hvis et barn er vegetarianer/veganer og har lyst til å smake på kjøtt så ville jeg i prinsippet gitt barnet kjøtt fordi å være vegetarianer/veganer et et individuelt valg selv om foreldrene kun serverer vegetarmat hjemme. Likevel ville jeg informert barnet at dette er kjøtt/fisk/fugl (eventuelt navnet på dyret slik at barnet ville fått en bredere forståelse).
Men det er en risiko for at barnet kan bli veldig dårlig av å spise kjøtt siden kroppen ikke er vant med det, og vil du som vert risikere det? Jeg ville heller tatt med en prat med foreldrene i etterkant og forhørt meg om de synes det er greit å servere barnet kjøtt eller om de er redd for at det vil bli dårlig. Spørsmålet om foreldrene synes kjøtt er moralsk eller ei er et ikke spørsmål, her kommer barnets helse først. 

Anonymkode: 06ad7...581

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, Silfen skrev:

En ting er iallfall sikkert: foreldre som hadde gått midt i mot hva jeg har å si om hva mine barn skal ha eller ikke,  de hadde ikke noensinne fått ha barnet mitt i sitt hus igjen.  Respektløst som faen.  

Om du mener at barna dine ikke har de samme menneskerettighetene som voksne, hvem er det da som er respektløs? Spesielt når barnet aktivt ytrer andre meninger.

Du kan ikke for alvor mene at å påtvinge et livssyn kan sidestilles med å bestemme innetider og når leksene skal gjøres? 

• Liker 7
Skrevet
5 minutter siden, Silfen skrev:

Mener du det like sterkt uavhengig av hvor gammelt barnet er? Jeg skjønner tankegangen om ungen er 6 år og ikke helt forstår hvorfor noe ikke skal spises, men faller for fristelsen der og da. Men reagerer du like sterkt mot vertskapet om barnet er 16?

Anonymkode: 1ad25...3c7

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde foreldrene sagt noe på det til meg hadde jeg svart at i vårt hus må alle smake litt på all mat som blir servert. Hvis de ikke hadde likt det hadde jeg sagt at de må passe på at barnet er mett når det kommer til oss. 

Anonymkode: beb85...97e

Behandler du voksne gjester med samme mangel på respekt? Smak på alt eller vær mett og få ingenting?

De som er vegetarianere, de som er muslimer, de som har aversjon mot å spise fjærkre, de som synes sushi er motbydelig eller ikke har klart å spise et blåskjell etter å ha matforgiftning på det?

• Liker 5
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis barn av vegetarianere hadde spurt meg om å få smake på kjøtt hos oss hadde jeg glatt svart ja til det. Hadde foreldrene sagt noe på det til meg hadde jeg svart at i vårt hus må alle smake litt på all mat som blir servert. 

Altså med andre ord du ville spist både blåhval, hund, katt og hamster dersom det ble servert? Jeg vet ikke med deg, men jeg har i alle fall etiske retningslinjer om hva jeg putter i munnen min 

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:
19 minutter siden, Brabla skrev:

Altså, hvis du ikke ser forskjellen på ei skive servelat og ubegrenset mengder is og godteri, så tror jeg ikke det er noen vits å diskutere med deg.

Hvis muslimene har rett, er det farligere å spise servelat mot Allahs forbud enn å spise sukker og risikere diabetes 2, hull i tennene og livsstilssykdommer.

Nå er ikke jeg muslim, men jeg tror at få 4-åringer er i stand til å vurdere hvor de vil stå i forhold til foreldrenes religion og hva konsekvensene av deres valg er. Det er opp til foreldrene å ta de valg de mener er best for små barn. 

Hvis folk flest absolutt vil dytte skinke i muslimske barn, er det ikke rart det kan gå litt tregt med integreringen her i landet.

• Liker 3
Skrevet

Jeg snakker alltid med foreldrene om dette på forhånd. Forferdelig kjedelig om foreldrene bannlyser oss fordi barnet fikk svin/kjøtt eller hva annet de ulike gruppene avstår fra å ha i kostholdet sitt. 

Jeg er derimot også klar på at jeg synes barn (over skolealder) har rett til å ta egne valg, så lenge de er opplyste om hvorfor familiene deres spiser som de gjør. 

Skrevet
1 time siden, Arth88 skrev:

Om du mener at barna dine ikke har de samme menneskerettighetene som voksne, hvem er det da som er respektløs? Spesielt når barnet aktivt ytrer andre meninger.

Du kan ikke for alvor mene at å påtvinge et livssyn kan sidestilles med å bestemme innetider og når leksene skal gjøres? 

Jeg snakker ikke om barna. Jeg snakker om voksne som overkjører andre voksne fordi de føler det er sin rett.  Og jeg omgås ikke med idioter og fjerner selvsagt ungene mine fra å omgås med folk som ikke eier omløp i hjernen. 

• Liker 2
Skrevet
18 timer siden, Kara W skrev:

I barnas omgangskrets finnes det barn som f.eks er muslimer, vegetarianere, har allergier osv.  Jeg prøver å legge tilrette slik at de alltid får noe å spise, men det betyr ikke at alt som står på bordet er tilpasset dem.  Noen ganger ber barna om å få smake på ting de egentlig ikke "skal" spise.  Hvordan reagerer dere på dette, og ved hvilken alder lar dere ev barna få bestemme selv?  Nå tenker jeg altså ikke på egne barn, men på andres barn som er på besøk, f.eks barn av en vegetarianer som ber om å få skinke på brødskiven.

Det kommer ann på barnets alder og er jeg i tvil så kontakter jeg foreldrene.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis barn av vegetarianere hadde spurt meg om å få smake på kjøtt hos oss hadde jeg glatt svart ja til det. Hadde foreldrene sagt noe på det til meg hadde jeg svart at i vårt hus må alle smake litt på all mat som blir servert. Hvis de ikke hadde likt det hadde jeg sagt at de må passe på at barnet er mett når det kommer til oss. 

Barn av muslimske foreldre passer jeg selvsagt på å ha litt andre alternativer til. De tvinger jeg selvsagt ikke heller til å smake på kjøttet når foreldrene sier nei til de og kjøttspising.

Jeg har en mye større respekt for faktisk religiøs begrunnelse enn for en "liksom-livsstil-begrunnelse". 

Enkelte veggiser f.eks fra India er det pga religiøs overbevisning så 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter min mening skal man respektere andre mennesker uansett, om det handler om veganisme, religion, eller andre "særegenheter". 

Det er et mindretall av religiøse mennesker som er så dogmatiske at de nekter barn blodoverføring. Dét respekterer jeg ikke, selv om det er et religiøst begrunnet valg. Men at noen ikke spiser kjøtt, helt ok. Det er ikke skadelig og plager ingen. Men de må jo selvsagt ta ansvar for det selv, og ikke forlange at andre skal endre kostholdet sitt for dem. 

Anonymkode: 6ccab...e6a

Loven er nå slik at det kan ikke JV gjøre lenger.

Før ble de fratatt foreldreansvaret for en kortere periode når det var snakk om blodoverføring

Skrevet

Jeg syntes det er en uting å servere andres barn, spesielt om man tar æren for det. Syntes man skal holde seg til å servere de man har laget selv. :)

Anonymkode: 05331...5ca

Hmm

Her vi bor så er det ikke unormalt å spørre om gjester og vil ha mat når de er i hus rundt måltidstidene. 

Skrevet

Nei. Da jeg var liten var jeg "allergisk" mot kjøtt - magen min klarte ikke å fordøye det og jeg ble forstoppet og fikk kjempevondt og holdt foreldrene mine våkne hele natten. Men SELVFØLGELIG sa jeg jo at jeg ville ha pølse e.l. når jeg var i barnebursdag! Jeg klarte ikke koble de to sammen når jeg var så liten (frem til 5 klasse tror jeg) fordi det var så langt mellom hendelsene (flere timer fra kjøtt inntatt til vondt i magen). Så selv om unger kan ha fått beskjed fra foreldrene sine om at de er laktoseintolerante er det veldig sannsynlig at de sier "ja, jeg vil ha sjokoladekake jeg og!" når de blir spurt, også 8 åringer, fordi de blir så gira og ikke klarer å tenke på konsekvensene. Så jeg ville ikke latt ungene bestemme nei. Jeg hadde spurt foreldrene. Trenger ikke bare være religion vettu, men allergier og.

Anonymkode: 652b0...919

• Liker 7
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du syntes religiøst svada er ok, men ikke etiske og moralske betenkeligheter med å spise f. eks. kjøtt ? :klo:

Anonymkode: 0de3f...dc6

Religion er ikke svada når man er religiøs selv. :opplyser:  

Du kan også ha litt mer respekt når det gjelder hvordan du omtaler andre.

Hilsen hun du siterte. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Biloba skrev:

Behandler du voksne gjester med samme mangel på respekt? Smak på alt eller vær mett og få ingenting?

De som er vegetarianere, de som er muslimer, de som har aversjon mot å spise fjærkre, de som synes sushi er motbydelig eller ikke har klart å spise et blåskjell etter å ha matforgiftning på det?

Voksne gjester klarer seg selv. Det er en helt annen sak. Da sier jeg gjerne "da er det bare å forsyne seg", eller "vil du ha litt x og y, så er det bare å ta". Hvis de sier nei på en eller annen måte begynner jeg ikke å krangle med de da. Jeg antar at voksne folk er såpass oppegående at de ikke spør om de kan få smake kjøtt hvis de er vegetarianere f.eks.

Skrevet

Altså med andre ord du ville spist både blåhval, hund, katt og hamster dersom det ble servert? Jeg vet ikke med deg, men jeg har i alle fall etiske retningslinjer om hva jeg putter i munnen min 

Det kommer faktisk an på settingen, og hvilket land jeg var i.

Blåhval hadde jeg nok ikke hatt så store betenkeligheter med å smake på. Hund og katt hadde jeg nok ikke klart å spise da jeg ser på det som kjæledyr. Jeg har jo også bilder fra "hundefestivaler" i hodet, skremmende bilder. Likevel er dette en todelt sak. Da jeg var ungdom sendte jeg kaninen min til mine besteforeldre (via min mamma) slik at de kunne få spise den da jeg var lei av den. Jeg visste jo at de ikke hadde noe i mot å spise kaniner. Og jeg hadde ikke hatt den kaninen fra den var helt liten av, så jeg var ikke nevneverdig knyttet til den. Egentlig er ikke dette så veldig annerledes enn bønder som spiser kjøtt fra dyr de har på gården sin. 

Hamster hadde jeg nok ikke klart å spise, men det er mest fordi jeg hadde sett for meg at det umulig kan være så mye kjøtt å spise fra ett hamster-dyr. Litt som en pir i forhold til makrell, men det blir vanskelig å forklare for deg med mindre du også er godt kjent med fiskelivet. 

Skrevet

Hvis jeg får noen på besøk som ikke kan spise "alt", så regner jeg med å ha fått beskjed på forhånd av foreldre hvilke hensyn som må tas. Eller av barnet selv hvis han er stor nok. Hvis vi har tilfeldige gjester og vi har ekstra mat, så regner jeg med at vedkommende selv vet hva han kan spise, og tilbyr noe annet (brødskive el.l.) hvis maten vår ikke kan spises. Ja, hvis det er nabogutten som vi har kjent i 8 år, så vet vi selvsagt om han ikke tåler melk. Men om det er klassevenner jeg ikke kjenner så godt, så har jeg ikke memorisert en klasseliste med allergiinfo sånn i tilfelle. Og hvis en 13-åring har spiste egg hos oss og ikke tålte det, så kan ikke foreldrene klage på meg for at jeg ikke spurte på forhånd.

Anonymkode: 0d596...d90

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Fru Uperfekt skrev:

Hmm  Her vi bor så er det ikke unormalt å spørre om gjester og vil ha mat når de er i hus rundt måltidstidene. 

Eg trur nok du misforsto. "Servere barn" er tvitydig.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...