Gå til innhold

Klarer ikke kjøre på glatta. Fortvilt over angsten og føler meg lite mandig..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjører normalt ikke mye bil, og har ikke egen bil. Jeg har lappen, men bruker den ikke mye. Jeg tør bare kjøre med automatgir selv om jeg har lappen på manuelt gir.

Tidvis står det en bil fra et familiemedlem hos meg, som jeg er fri til å låne (automatgir). Idag hadde jeg tenkt å avsted en tur, men så at det hadde begynt å fryse på. Jeg visste at det hadde regnt kraftig idag og la to og to sammen. Jeg bare satt og vurderte fram og tilbake om jeg skulle reise eller ikke. Jeg tenkte over situasjoner som kunne oppstå og analyserer alt mulig! Er det glatt, er det ikke?

Det endte med at jeg lot være, og satt og skalv i sofaen, og grein av fortvilelse for meg selv. Mest fordi jeg føler meg som en forbanna taper som ikke tør noe som helst. Jeg skal liksom være en mann, og glad i bilkjøring.

Dette ærendet er ikke noe jeg måtte. Men poenget her er at jeg ikke tør å utfordre meg selv.

Anonymkode: a33d4...ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler deg å lese denne tråden

Når det kommer til automat, vil jeg anbefale deg å jobbe med manuelt. Du kan kjøre manuelt, du fikk jo trossalt lappen for det. Min personlige erfaring med begge, er at jeg føler meg tryggere med manuelt på glatt føre, fordi da er det jeg som bestemmer hvilket gir (lav fart høyt gir) 

Hadde selv et uheldig møte med tåkefrost, og angsten sitter der enda, 4 år etterpå (med automat). Det har som regel ikke vært noe problem, pulsen øker noe og det kan enkelte ganger føles ut som en treningsøkt i etterkant. I dag traff jeg på svært vanskelig føre der jeg bor, på en grusvei (du skulle tenke at grusen skulle gi meg grep) og det ble veksling mellom første og andre gir. Skremmende, men en liten tanke i meg sa; du kan kjøre på glatte veier, skjer det noe så ringer du falck, resten taes på forsikringen. Kom meg fint hjem (med svetteringer rundt armene). 

Men les den tråden, få med deg noen som kan kjøre, øv på is, underkjølt regn, ta noen timer hos en kjøreskole og få tilbake den tryggheten du har. Lær deg også hvordan du kjører en automat riktig. 

Kan jo legge til; de siste mnd har jeg hatt angst for å kjøre generelt, fordi jeg ble så sliten. Fikk meg briller og vips, nå kjører jeg som vanlig. Selvfølgelig nervøs for vinterføre, men med et mindre problem, er det ikke lenger noe stor frykt, og kan fint kjøre til butikken uten å "måtte slappe av 100%" først. 

Endret av dillyduzit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...