Gå til innhold

Sædprøve..trenger tydehjelp!


Charliih

Anbefalte innlegg

Idag fikk vi svar på samboers sædprøve etter 4 ukers ventetid. Begge var spent, men ble skuffet når vi åpnet brevet. Vi forstod ikke så mye av det som stod der. Derfor lurer jeg på om noen her kan hjelpe :)

 

Volum 2,0 (2,0-6,0)

Konsentrasjon 26,0 (20,0-200)

Viskositet 2 (2-2)

Aggregasjon 0 (0-0)

Motile spermier 78 (>50)

Rask prog spermier 30 (>25)

Rundceller 5-10 (referanseverdi tom)

Morf normale 2 (>7)

 

Håper noen kan hjelpe :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

42 minutter siden, Charliih skrev:

Idag fikk vi svar på samboers sædprøve etter 4 ukers ventetid. Begge var spent, men ble skuffet når vi åpnet brevet. Vi forstod ikke så mye av det som stod der. Derfor lurer jeg på om noen her kan hjelpe :)

 

Volum 2,0 (2,0-6,0)

Konsentrasjon 26,0 (20,0-200)

Viskositet 2 (2-2)

Aggregasjon 0 (0-0)

Motile spermier 78 (>50)

Rask prog spermier 30 (>25)

Rundceller 5-10 (referanseverdi tom)

Morf normale 2 (>7)

 

Håper noen kan hjelpe :D 

Vi har vært gjennom det samme, men har ikke samme forkortelser på alt. Uansett sånn jeg leser denne, ser det ut som et veldig bra resultat. Jeg ville ringt å fått de forklart mer nøye på tlf. Det gjorde jeg😊

Anonymkode: 01ab8...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er veldig gode resultater. Langt over alle referanseverdier på alle kriterier. Mannen har mange svømmere og mange som beveger seg raskt. Perfekt resultat. Man kan ikke drømme om noe bedre!!!!

Anonymkode: 8f59d...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan godt drømme om noe bedre jo, det ser ut som om antallet av morfologisk normale er veldig lavt, og det er en viktig parameter. 

Ts, vil anbefale deg å kontakte klinikken og få et kvalifisert svar :)

Anonymkode: 2d2bc...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg leser det så er det også et veldig lavt volum, og veldig lav konsentrasjon. DVS; Lite sæd med veldig få spermatozoa, og av de som er tilstede så er det få som er normale. Men det er litt over gjennomsnittet mye fart i disse. Det som også har noe å si er hvorvidt de svømmer fremover, eller bare svømmer i ring. Hvis de svømmer veldig fort i ring så har farten ingenting å si fordi de kommer aldri noe sted uansett. 
Jeg er veterinær og analyserer en del slike prøver, men da snakker jeg som regel direkte med eier om resultat, sender ikke bare ut en lapp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik ser vårt resultat ut. Litt lavere antall sædseller, men vi har fått beskjed at prøven var normal. 

image.jpeg

Anonymkode: 01ab8...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Stiigen skrev:

Slik jeg leser det så er det også et veldig lavt volum, og veldig lav konsentrasjon. DVS; Lite sæd med veldig få spermatozoa, og av de som er tilstede så er det få som er normale. Men det er litt over gjennomsnittet mye fart i disse. Det som også har noe å si er hvorvidt de svømmer fremover, eller bare svømmer i ring. Hvis de svømmer veldig fort i ring så har farten ingenting å si fordi de kommer aldri noe sted uansett. 
Jeg er veterinær og analyserer en del slike prøver, men da snakker jeg som regel direkte med eier om resultat, sender ikke bare ut en lapp. 

Kan du se over denne også?☺️ Slik ser vårt resultat ut. Litt lavere antall sædseller, men vi har fått beskjed at prøven var normal. 

image.jpeg

Anonymkode: 01ab8...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Stiigen skrev:

Slik jeg leser det så er det også et veldig lavt volum, og veldig lav konsentrasjon. DVS; Lite sæd med veldig få spermatozoa, og av de som er tilstede så er det få som er normale. Men det er litt over gjennomsnittet mye fart i disse. Det som også har noe å si er hvorvidt de svømmer fremover, eller bare svømmer i ring. Hvis de svømmer veldig fort i ring så har farten ingenting å si fordi de kommer aldri noe sted uansett. 
Jeg er veterinær og analyserer en del slike prøver, men da snakker jeg som regel direkte med eier om resultat, sender ikke bare ut en lapp. 

Tusen takk for svar :) 

Var ikke så lett for oss å finne ut av dette på egenhånd. Noen sier prøvene er kjempe bra og andre sier det er dårlig.

Men du har erfaring så hører på deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:
3 timer siden, Stiigen skrev:

Slik jeg leser det så er det også et veldig lavt volum, og veldig lav konsentrasjon. DVS; Lite sæd med veldig få spermatozoa, og av de som er tilstede så er det få som er normale. Men det er litt over gjennomsnittet mye fart i disse. Det som også har noe å si er hvorvidt de svømmer fremover, eller bare svømmer i ring. Hvis de svømmer veldig fort i ring så har farten ingenting å si fordi de kommer aldri noe sted uansett. 
Jeg er veterinær og analyserer en del slike prøver, men da snakker jeg som regel direkte med eier om resultat, sender ikke bare ut en lapp. 

 

Andel normale er under 1/3 av nedre normalgrense.

Men volum er på nedre normalgrense, det er ikke veldig lavt, det er akkurat innenfor normal. Konsentrasjon er rett overfor nedre normalgrense, altså innenfor normalen, ikke veldig lavt.

 

Anonymkode: eb5ce...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...