Gå til innhold

Strikke denne i tykkere garn, hvordan beregne størrelse da? Trenger hjelp fra flinke strikkere! :)


Lemming

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Lemming skrev:

Joda, jeg vet det, men sokker i 100% ull vil jo bli varmere enn ragg-garnet.. Men skal se litt hvilke farger de har på butikken, kanskje jeg velger raggsoft likevel. :)

Den nylonen er der for at det natuligvis slites når vi går. Men nå er jo lengden det som kanskje er det vesentlige her, og selv om det sikkert er varmt nok, kan det hende at det vil føles varmere med ren ull :) Kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, Kontormus skrev:

Den nylonen er der for at det natuligvis slites når vi går. Men nå er jo lengden det som kanskje er det vesentlige her, og selv om det sikkert er varmt nok, kan det hende at det vil føles varmere med ren ull :) Kanskje...

Ja.. kanskje jeg bare kjører på med ragg soft som jeg først hadde tenkt. Synes det både ser finere ut og kjennes mykere enn de andre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at sokker gjerne kan strikkes med en fastere strikkefasthet enn merkingen tilsier, så blir de litt mer slitesterke. 

Og med slike høye sokker så teller ikke bare fotlengden, men også omkretsen på leggene. Jeg bruker ofte maskeantall for store sokker, men strikker en mindre fot fordi jeg har fotballegger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du søker på Garnstudio etter oppskrifter som passer strikkefastheten til det garnet du har. Tror Ragg soft havner i garngruppe B. De har en del fine mønstre i den gruppen også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytter garn på oppskrifter stadig vekk, og det er ikke noe problem. Jeg bruker bare følgende formel for å regne om maskeantallet: strikkefastheten du skal bruke / strikkefasthet i oppskriften x antall masker oppgitt = maskeantallet du skal legge opp. Men det krever gjerne at du strikker en prøvelapp med det garn og pinner du vil bruke for å sjekke strikkefastheten. Om du da får noe lignende maskeantall i en mindre størrelse, vet du at du også kan følge oppskriften til en mindre størrelse (så lenge strikkefastheten din stemmer).

Når det er sagt, syns jeg det er veldig rart om du ikke finner tilsvarende tynt sokkegarn i den lokale garnbutikken. Jeg syns pinne fire høres tykt ut til sokker, med mindre du strikker stramt. Og så ville jeg ikke brukt tid på å strikke sokker i ren ull, for de blir så fort slitt uten nylon eller noen annen forsterkning.

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...