Gå til innhold

barn som sover i sengen til foreldrene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en på 4 som kommer inn til oss og sover i vår seng. Det går ikke.Hvordan venner vi han av med det? Kampen er slitsom å ta nå, har eksamener og mannen er i arbeid..Tenkte vi skulle venne han av med det i jula, men da er vi jo ute og reiser og sover på samme rom uansett. :(

Anonymkode: 2070f...e6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er så slitsomt det der. Alle sa til oss at ungen søkte trygghet og måtte få det i vår semg. Men vi fikk jo ikke sove, dagene ble grusomme å komme gjennom. Mye rettet seg da vesla var ca 5, men vi måtte være skikkelig strenge på dette m å sove i egen seng tilslutt. 

Anonymkode: 409dd...55d

• Liker 2
Skrevet

Du må bare ta kampen. Han er stor nok til å skjønne, så dere må fortelle ham hva som kommer til å skje og være konsekvente og følge tilbake i seng når han kommer inn. Ja, det er slitsomt, men det er eneste måten.

Sover dere bare på samme rom, eller også i samme seng i jula? Om dere bare deler rom så kan dere i hvert fall øve med at han ikke får komme opp i sengen deres da.

Anonymkode: d80eb...5c4

Skrevet

Vi hadde en junior seng satt opp like ved sengen våres og det gikk kjempebra med alle sammen frem til våres var klare å sove alene i eget rom.  Når de blir 3-5 begynner de å bli redd av mye rart, og han fikk den tryggheten ved å ha sengen sin inn hos oss. Han sov MYE bedre og da gjøre vi også :)  Han var ikke der i evigheter, det gikk bra i eget rom til slutt.  Verdt å prøve.  

• Liker 3
Gjest Magnifiq
Skrevet (endret)

Kan du ikke legge en madrass på gulvet bare? 

Min fireåring har begynt å bli litt redd på natten, og da er det jo skummelt å ligge på et rom alene..

Endret av Magnifiq
Skrevet

Her var det mange som var bastante på at barnet ikke skal få søke trygghet hos foreldrene, og at det må avvises så foreldrene kan ha det mer komfortabelt.

Hva er grunnen til at barnet kommer inn til dere?

• Liker 15
Skrevet

Det er jo ulempen med å ha latt han få lov....

Så da er det jo bare en ting dere kan gjøre, ta kampen!

Kommer han inn til dere, lei han tilbake til sin egen seng HVER gang.

Barna våre får kunn sove i vår seng ved sykdom, ellers er det inn i egen seng, og roe dem der.

Anonymkode: 692b8...ec5

Skrevet

Ja, ta kampen så barnet skjønner at det ikke nytter å søke trygghet hos mamma og pappa! Det er viktig å avvise på et så tidlig tidspunkt som mulig så barnet blir vant til avvisning!

• Liker 26
Skrevet
2 minutter siden, jabx skrev:

Ja, ta kampen så barnet skjønner at det ikke nytter å søke trygghet hos mamma og pappa! Det er viktig å avvise på et så tidlig tidspunkt som mulig så barnet blir vant til avvisning!

Nå må du slutte!

Anonymkode: fb4a2...139

• Liker 6
Skrevet
42 minutter siden, jabx skrev:

Her var det mange som var bastante på at barnet ikke skal få søke trygghet hos foreldrene, og at det må avvises så foreldrene kan ha det mer komfortabelt.

Hva er grunnen til at barnet kommer inn til dere?

Jeg svarte på spørsmålet, altså HVORDAN gjøre det, ikke OM de burde gjøre det eller ikke.

Å sove i foreldrenes seng er heller ikke eneste måte barnet kan være trygg på.

Anonymkode: d80eb...5c4

Gjest Magnifiq
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du slutte!

Anonymkode: fb4a2...139

Hvorfor?

Barnet søker jo trygghet for en grunn.

Skrevet

Enig med @Magnifiq og @jabx her. Barnet søker trygghet!

Han våkner jo midt på natten og trenger nærkontakt. Da får en av dere voksne stå opp med ham, følge han på rommet og ligge litt hos han der. Fire år er ikke store knøttet. De trenger masse trygghet. 

• Liker 9
Skrevet

Heisann, har ikke sett at jeg har fått svar her.

Sånn som det er nå, sover jeg på sofaen og mannen i sengen og barnet i sengen. Sånn har det vært i flere måneder, og nå begynner jeg å bli deppa. samlivet er bånn i bøtta. Barnet kommer inn klokka 12, og vil sove i sengen. Legger vi han i sin seng, kommer han tilbake kl 2. Finner han meg der så rister han meg våken fordi han vil stå opp og leke. faren er bevistløs om natta så det hjelper ikke. Jeg er desperat etter søvn pga eksamen så jeg sover i en annen etasje. i motsetning til meg så sover mannen så tungt at han ikke merker om barnet klatrer opp i sengen. jeg våkner ved hver minste lyd og bevegelse. 

Jeg forstår jo at vi må ta kampen og nekte barnet å sove i sengen. Det er jo det som må til. Og det må skje før jeg blir helt loco..

Gjest Magnifiq
Skrevet

Har dere prøvd en liten madrass på gulvet inne hos dere til han da? 

Ta opp kampen som du sier, med en fireåring som søker trygghet, syns jeg er skikkelig ugreit.

Skrevet
22 timer siden, Outlander skrev:

Vi hadde en junior seng satt opp like ved sengen våres og det gikk kjempebra med alle sammen frem til våres var klare å sove alene i eget rom.  Når de blir 3-5 begynner de å bli redd av mye rart, og han fikk den tryggheten ved å ha sengen sin inn hos oss. Han sov MYE bedre og da gjøre vi også :)  Han var ikke der i evigheter, det gikk bra i eget rom til slutt.  Verdt å prøve.  

Takk for hyggelig svar. Skal vurdere det, bare synd at vi ikke har plass til en seng hos han inne hos oss, så det må bli en slags fiks løsning.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Heisann, har ikke sett at jeg har fått svar her.

Sånn som det er nå, sover jeg på sofaen og mannen i sengen og barnet i sengen. Sånn har det vært i flere måneder, og nå begynner jeg å bli deppa. samlivet er bånn i bøtta. Barnet kommer inn klokka 12, og vil sove i sengen. Legger vi han i sin seng, kommer han tilbake kl 2. Finner han meg der så rister han meg våken fordi han vil stå opp og leke. faren er bevistløs om natta så det hjelper ikke. Jeg er desperat etter søvn pga eksamen så jeg sover i en annen etasje. i motsetning til meg så sover mannen så tungt at han ikke merker om barnet klatrer opp i sengen. jeg våkner ved hver minste lyd og bevegelse. 

Jeg forstår jo at vi må ta kampen og nekte barnet å sove i sengen. Det er jo det som må til. Og det må skje før jeg blir helt loco..

Forstår ikke hvorfor en skal kreve at en 4 åring skal sove alene- når ikke voksne klarer det.. beklager, for meg så blir det bare helt feil!.

• Liker 5
Skrevet

Jeg sover sammen med ungen min på 7 hehe vi deler dobbeltseng. Synes det er koselig jeg. Vi er vant til å sove sammen siden hn var baby. Skyt meg om dere vil!

Anonymkode: 984cd...6a0

• Liker 6
Skrevet
På Tuesday, November 08, 2016 den 9.13, AnonymBruker skrev:

Har en på 4 som kommer inn til oss og sover i vår seng. Det går ikke.Hvordan venner vi han av med det? Kampen er slitsom å ta nå, har eksamener og mannen er i arbeid..Tenkte vi skulle venne han av med det i jula, men da er vi jo ute og reiser og sover på samme rom uansett. :(

Ha en madrass liggende under senga deres og trekk den frem. Be barnet ta med dyne eller ha dyne og liggende. Da slippper du barnet i senga og slipper kampen med å følge tilbake til egen seng, samtidig som dere i storesenga slipper å være tre. Dette kan du begynne med straks du finner madrass. 

Forklar når barnet kommer at det ikke er plass, og at dette er mamma og pappa sin seng, vil du sove her, er madrassen på gulvet, tilbudet eller følge tilbake til egen seng. Å ta den diskusjonen før barnet kommer inn, er lite smart, da får barnet inntrykk av at det er forbentet at det kommer  ruslende på natta. Men å hinte om at dette er din seng, alle sover i sibe egne senger osv. Er ikke dumt. 

Anonymkode: dcd41...68b

Skrevet

Hadde ei som kom inn om natten, og jeg ble vekket hver gang. Og jeg fant ut at det var ikke det at hun sov ved siden av meg som var slitsomt, men det at jeg ble vekket hver gang. Så her begynte jeg med å bære henne inn til meg når jeg skulle legge meg. Hun våknet aldri så ikke no problem sånn sett. Da sovnet jeg som vanlig og sov uten å bli vekket senere på natta, og hun sov natta gjennom. Nå er det bare henne og meg så kanskje lettere da. Og jeg tror ikke hun kommer til å ville ligge der til hun er konfirmant. Mange ting løser seg selv med tiden.
Ikke sikkert det er aktuelt for dere å ha han i senga deres på natta, men evt ha en egen madrass som tidligere foreslått i tråden. Bær han inn og legg han der. Så får dere muligens sove natten gjennom alle sammen. Mulig han trenger mer trygghet og nærhet til dere akkurat nå. 

Anonymkode: d9c6c...98f

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er enig i at barnet ikke bare skal oppleve konsekvenser og straff for at han søker trygghet og nærhet hos foreldrene. Det finnes mange andre måter å gjøre dette på uten at man trenger avvise eller være hard mot den lille. Madrass på gulvet er en løsning dersom han er redd og av den grunn ikke vil sove på eget rom. Belønning for netter på madrass(et lite klistremerke) og i egen seng(stort klistremerke) kan motivere til endring slik at ALLE får gode netter. Om morgenen har dere en liten sermoni hvor dere setter opp klinstremerke eller snakker om hva som gikk galt denne natten(hvorfor han ikke ville ligge på madrass eller eget rom). Når han har oppnådd f.eks. 10 klistremerker kan han få en premie, f.eks. bestemme middagen en dag. Etter hvert kan premien oppnås ved 15 merker , eller ved flere store klistremerker enn små. På denne måten opplever han mestring og ikke avvisning eller utrygghet, og det må vel være en bedre måte både for barn og foreldre enn straff og konsekvenser mens man lurer på om man gjør det rette...

Jeg opplevde det samme med vår datter og selv om jeg syntes det var koselig når hun sov sammen med oss, så ble søvnkvaliteten dårlig. Klistremerker fungerte fint og for å samtidig ha litt kos fikk hun sove i foreldresenga fra Fredag til Lørdag - helt til det en dag var slutt, hun ble større og ville for all del ikke sove sammen med oss. DA savnet jeg det og ønsket at hun hadde sovet mer sammen med oss da hun fortsatt ville....

Endret av amatøren
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...