Gå til innhold

Kobling mellom tarmproblemer og depresjon?


Nuttery

Anbefalte innlegg

Jeg hørte kort om dette på en forelesning om tarmen, og ønsker gjerne å lære  mer om dette.

Har selv slitt med depresjon og tarmproblemer ca like lenge, og vil si jeg er bedre i magen de periodene jeg er mindre/ikke deprimert.

Er det noen som vet om noe relevant forskning knyttet til dette? Syntes det er en veldig spennende problemstilling.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er bare å google. Dette er et velkjent tema.

Er det noe spesielt angående dette du lurer på?

Anonymkode: 30313...4bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest et par artikler (blant annet denne og denne) og syntes det er veldig spennende. Tarmen er vel av de organene som ikke har blitt forsket så veldig mye på, så at de kan ha funnet denne linken mellom tarmproblemer og evt humørforstyrrelser syntes jeg er veldig interessant.

Er det noen som har opplevd dette og tror det er sannsynlig at tarmproblemene deres var grunn til nedstemtheten? Er det noen direkte link mellom x tarmsykdom og x psykisk lidelse? Er det enkle tiltak man kan gjøre for å bedre mage/tarmkulturen, og vil det ha innvirkning på den psykiske helsen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel vanskelig å forske på kostholdets virkninger på kroppen fordi kosthold kan være så mangt, og fordi man ikke akkurat kan stenge folk inne i en bunkers i årevis og mate dem med en streng diett. Når man forsker på kosthold må man derfor forholde seg til spørreskjemaer, dvs hva har du spist i dag og hvor mye (eller enda verre, hva spiste du sist uke og hvor mye), noe som betyr at man må forholde seg til menneskers hukommelse, og da er generelt påliteligheten kastet rett ut av vinduet.

På den annen side, ja, det er jo spennede om man kan finne en link. Har også lest en teori om virusinfeksjoner kan ha en eller annen sammenheng. Dagens medisiner er ikke alltid noen vidunderkur.

Endret av Lutetium 71
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Nuttery skrev:

Er det noen som har opplevd dette og tror det er sannsynlig at tarmproblemene deres var grunn til nedstemtheten? Er det noen direkte link mellom x tarmsykdom og x psykisk lidelse? Er det enkle tiltak man kan gjøre for å bedre mage/tarmkulturen, og vil det ha innvirkning på den psykiske helsen? 

Det er nok heller slik at psyken påvirker kroppen, ikke omvendt.

Anonymkode: 30313...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok heller slik at psyken påvirker kroppen, ikke omvendt.

Anonymkode: 30313...4bb

Fin link til kilder

TS: Jeg har IBS og jeg merker at de dagene jeg er noe dårlig i magen får jeg en følelse av nedstemthet og tristhet. I hverdagen er jeg ganske fornøyd med livet osv osv, men de dagene kommer den følelse. Men jeg vet at det går over i løpet av noen timer eller til neste dag, så da stresser jeg ikke. Prøver å ikke mate følelsene, for er litt bekymret for at det kunne utviklet seg til depresjon. Kan jo bli en selvforsterkende sirkel. Jeg blir også tåkete i hodet og sløv når magen er dårlig

 

Anonymkode: 6b778...0e9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fin link til kilder

 

Var det noen som ba om kilder? 

Anonymkode: 30313...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med magen i mange år uten å hatt noen depresjon eller andre psykiske problemer. Eneste var på slutten rett før noen faktisk hjalp meg da følte jeg meg så elendig at jeg holdt på å gi opp. Hadde da mangel på veldig mange vitaminer ++. Sto faktisk i fare for å få struma😱

Fikk alltid beskjed om å stresse ned. Hvordan stresser man ned når man skal på butikken og i løpet av 1 tur i butikken må slippe alt og løpe etter en do 3 ganger på dårlige dager. Følte livet ble veldig begrenset p.g.a at jeg måtte alltid være i nærheten av do.

Fikk beskjed om at det var IBS de første gangene, helt til noen faktisk fant ut at det var en god del mat jeg ikke tålte. 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får litt mageproblemer når jeg er langt nede. Men jeg tror ikke det kommer av selve depresjonen men av jeg da går inn i faser hvor jeg enten ikke spiser noe særlig eller spiser mye usunn mat.

Anonymkode: 49161...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, 2Bhonest skrev:

Er vel bivirkninger av medisinen som gir tarmproblemer.

Neppe. Stoffene fra hjernen gjør aktivt ting med tarmen. (som regel prøve å tømme den, løs mage, pga fight and flight-reaksjoner)

Anonymkode: de41a...a7e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare å ta dere til dere folkens, sliter dere med depresjon så er psykologien uviktig, det folk trenger er en real tarmskyll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neppe. Stoffene fra hjernen gjør aktivt ting med tarmen. (som regel prøve å tømme den, løs mage, pga fight and flight-reaksjoner)

Anonymkode: de41a...a7e

Hvilke stoffer fra hjernen?

Har selv gått med løs mage i 16 måneder som en følge av bivirkninger ved inntak av medisin. Forsvant da jeg sluttet med medisinen. Spurte om å få en annen medisin, men de har alle bivirkninger, så det var ikke sikkert det ble noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest noe om temaet, men har litt egne erfaringer. Jeg har alltid hatt såkalt "stressmage" der jeg blir dårlig i magen når jeg gruer meg for noe, før en reise, eksamen og lignende. Jeg har også vært mye plaget med diaré tilsynelatende uten grunn. I voksen alder fant jeg ut at jeg har laktoseintoleranse, og har kuttet ut nesten all laktose fra kostholdet. Jeg har også de siste tre år hatt diagnosen bipolar lidelse 1 og går på medisiner som kan gi diaré som bivirkning. Jeg har hatt tre lengre sykemeldingsperioder etter at jeg fikk diagnosen.

Min erfaring er at magen ble bedre av å kutte ut laktose, faktisk ganske normal mesteparten av tiden. Dessverre gjelder dette kun når jeg er sykemeldt og ikke jobber (jeg er langtidssykemeldt nå). Jeg tåler ikke stress, som i mange tilfeller betyr vanlige hverdagssituasjoner for de fleste. Alt jeg føler at jeg må delta på, alt jeg føler at jeg må gjøre osv gir stressbelastning hos meg. Jeg reagerer med depresjon, som gir meg veldig mange psykosomatiske symptomer, blant annet diaré store deler av arbeidstiden. Jobb=stress=depresjon+diaré. Jo mer sliten jeg blir av å jobbe, desto mer fortvilet blir jeg, jeg føler meg fanget (må jobbe en viss periode før en har rett på sykepenger etter en lang sykemelding), blir stresset og får mer og mer fysiske symptomer (bla. diaré), som gjør meg mer sliten, mer stresset osv. De eneste gangene jeg har fungert noenlunde normalt de siste årene er de periodene der jeg har vært sykemeldt en god stund og har klart å komme meg ovenpå, uten å føle stress. Men magen tuller seg til igjen med en gang når jeg skal forsøke meg i jobb etter en slik periode. Jeg tror det er stress som utløser både tarmproblemene og depresjon hos meg, og ikke depresjon som utløser tarmproblemene. 

Som jeg pleier å si; de fleste reagerer på stresshormoner med å sette kroppen i beredskap for enten "flykt!" eller "kjemp!" Min kropp bruker en tredje reaksjon: "spill død!" (= lammende depresjon)

Anonymkode: 07c31...d26

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Jeg begynte å få tarmproblemer omtrent samtidig som depresjonen kom. Hadde aldri slitt med tarmene før depresjonen, men etter ble det helt ekstremt. 

Anonymkode: a3754...012

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.9.2022 den 13.51):

Jeg begynte å få tarmproblemer omtrent samtidig som depresjonen kom. Hadde aldri slitt med tarmene før depresjonen, men etter ble det helt ekstremt. 

Anonymkode: a3754...012

Det er veldig interessant å lese. I kinesisk medisin påvirker organene tynntarm og lunger følelsene tristhet/sorg hverandre. 

Jeg lærte dette selv etter at jeg hadde mistet moren min, og samtidig ble "veldig rar i magan". Fikk heldigvis hjelp av en flink akupunktør. 

Anonymkode: 20208...a0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 6.11.2016 den 20.04):

Det er nok heller slik at psyken påvirker kroppen, ikke omvendt.

Anonymkode: 30313...4bb

Nja, for å sitere min psykomotoriske fysioterapeut så kan det gå begge vegar. Utfordringa er å finne ut kva som gjeld for den enkelte pasienten. 

Anonymkode: 20208...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...