Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Timaras
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordommer mot oslofolk 

Anonymkode: a0200...0f7

Fikk en ( paranormal) Energi følelse, der en vegg ble slått opp rett foran meg, med en sterk følelse at jeg ikke var velkommen. Som jeg sa i en annen kommentar. Ble rett å slett uvel, Den forsvant når vi var like ved Lillestrøm, før den stasjonen.

Har nok ikke noe med fordommer. Heller hvordan jeg opplevde å være nær den byen. Overhodet ingen koselig opplevelse.

Videoannonse
Annonse
Gjest Sprettballen
Skrevet
25 minutter siden, Jaikkesant skrev:

Så det ut som Honey tok det alvorlig? Da kunne hun sagt det selv.

Om @Honey Dew tok det alvorlig vet jeg ikke, det kommer vel an på om dere har en slik fleipende tone her inne, og om dette er en intern spøk dere i mellom.
Men for en utenforstående som meg virket det som om du syntes det var greit å karakterisere en annen persons personlighet som overflatisk, samtidig som du kritiserte en annen persons saklige svar til deg for å være et personangrep.

Jeg slet litt med å se denne logikken, og derfor stilte jeg et spørsmål.

Skrevet
35 minutter siden, Sprettballen skrev:

Om @Honey Dew tok det alvorlig vet jeg ikke, det kommer vel an på om dere har en slik fleipende tone her inne, og om dette er en intern spøk dere i mellom.
Men for en utenforstående som meg virket det som om du syntes det var greit å karakterisere en annen persons personlighet som overflatisk, samtidig som du kritiserte en annen persons saklige svar til deg for å være et personangrep.

Jeg slet litt med å se denne logikken, og derfor stilte jeg et spørsmål.

Neida, jeg tok det ikke på alvor. 

Gjest Sprettballen
Skrevet
2 minutter siden, Honey Dew skrev:

Neida, jeg tok det ikke på alvor. 

Det er bra. :)

Jeg så som sagt ikke logikken i svarene, og for en utenforstående kunne dette fort bli oppfattet som et personangrep.

Skrevet

Har bodd flere plasser i inn og utland, og det finnes mange verre steder.
Oslo-området har vært befriende, for man slipper møte dømmende mennesker, som absolutt skal fortelle deg selv hvem du er etter at man har passert hverandre på gaten...

Anonymkode: 181c9...3e7

• Liker 2
Gjest Bergtekjen
Skrevet
22 timer siden, Jaikkesant skrev:

Kom med tog fra Telemark.  Byttet tog i Oslo gikk over til et tog til Hamar.

Når jeg kom på toget mot Hamar, så var det som å bli møtt med en iskald skulder . Alle så ut som stein ansikter. Utenom 1 ung mann. Han satt rett over for meg. Fikk et bittelite glimt av litt varme i hans øyne.

Greit at folk ikke liker ukjente på ferie i Oslo. Men bestemte meg for der å da at aldri om jeg skulle innom Oslo mer på mine reiser. Kommer helt klart til å finne en annen reiserute som går utenfor Oslo.

Var innom mange andre byer. Reiste med tog, hurtigbåt og buss. Og møtte mange vanlige mennesker. 

Det var en skremmende opplevelse og reise innom Oslo.  Kjente bare et kaldt gufs Fra mennesker. Som så på deg med avsky. Når du prøvde å møte deres blikk med er lite smil.  Skulle tro jeg hadde 2 horn i panna.

Hvar skjer i samfunnet i storbyen vår? Så spør dere hvorfor så mange starter med rus? 

Derfor jeg skyr Oslo som pesten. 

Har du en forklaring på dette fenomenet?

I Oslo (og antakelegvis fleire storbyer) gjelder det visstnok å ikkje få blikkontakt, eller slik ser det hvertfall ut når eg er ute og går. Dette kan vere grunnen til at du opplever dei som steinansikter.  At folk ser på andre med avsky når dei blir møtt med eit smil har eg aldri opplevd. Og eg ser i tillegg på det som usannsynleg. I så fall undrar eg p om det er noko med deg sidan fleire personer gjer det. Eg er både ein som smiler mykje og eg har budd i Oslo i tre år og bur der framleis. 

Det høyres også ut som om du er den einaste som har opplevd det slik i denne tråden (med mindre det var eit innlegg eg overså). 

Beklager potensielle skriveleifer og rotete innlegg - skriver på mobil. 

Skrevet
18 minutter siden, Bergtekjen skrev:

I Oslo (og antakelegvis fleire storbyer) gjelder det visstnok å ikkje få blikkontakt, eller slik ser det hvertfall ut når eg er ute og går. Dette kan vere grunnen til at du opplever dei som steinansikter.  At folk ser på andre med avsky når dei blir møtt med eit smil har eg aldri opplevd. Og eg ser i tillegg på det som usannsynleg. I så fall undrar eg p om det er noko med deg sidan fleire personer gjer det. Eg er både ein som smiler mykje og eg har budd i Oslo i tre år og bur der framleis. 

Det høyres også ut som om du er den einaste som har opplevd det slik i denne tråden (med mindre det var eit innlegg eg overså). 

Beklager potensielle skriveleifer og rotete innlegg - skriver på mobil. 

Har opplevd det med øyekontakt selv som du beskriver. Bodde I Oslo Krysset mellom majorstua/hegdehaugsveien/bislett i to år, jobbet i Lilllestrøm i to år. I alle mine togreiser osv tlog fra Oslo var det umulig å bli kjent med noen. Ble et steinansiktselv, siden et smil, varme i øynne aldri ble besvart. 

Skrevet
2 timer siden, Jaikkesant skrev:

Fikk en ( paranormal) Energi følelse, der en vegg ble slått opp rett foran meg, med en sterk følelse at jeg ikke var velkommen. Som jeg sa i en annen kommentar. Ble rett å slett uvel, Den forsvant når vi var like ved Lillestrøm, før den stasjonen.

Har nok ikke noe med fordommer. Heller hvordan jeg opplevde å være nær den byen. Overhodet ingen koselig opplevelse.

Paranormal energi følelse? 

Tror ikke du skal høre s mye på den følelsen sånn generelt i livet.

Anonymkode: ceeb5...e92

• Liker 4
Gjest Bergtekjen
Skrevet
20 minutter siden, Onar skrev:

Har opplevd det med øyekontakt selv som du beskriver. Bodde I Oslo Krysset mellom majorstua/hegdehaugsveien/bislett i to år, jobbet i Lilllestrøm i to år. I alle mine togreiser osv tlog fra Oslo var det umulig å bli kjent med noen. Ble et steinansiktselv, siden et smil, varme i øynne aldri ble besvart. 

Ja, eg ser det overalt i Oslo. Men eg synes det er veldig moro når eg ser på nokon, me får blikkontakt og dei må skynde seg å rette blikket ein annan plass. :fnise: Eg pleier også å ta vekk blikket, men eg synes dei fleste andre gjer det på ein panikkaktig måte. :p: 

Skrevet
1 minutt siden, Bergtekjen skrev:

Ja, eg ser det overalt i Oslo. Men eg synes det er veldig moro når eg ser på nokon, me får blikkontakt og dei må skynde seg å rette blikket ein annan plass. :fnise: Eg pleier også å ta vekk blikket, men eg synes dei fleste andre gjer det på ein panikkaktig måte. :p: 

Helt enig. Er litt rart det der, men også litt morsomt. Hva er de redd for? At man skal følge etter de hjem:fnise:

Skrevet
1 time siden, Onar skrev:

Helt enig. Er litt rart det der, men også litt morsomt. Hva er de redd for? At man skal følge etter de hjem:fnise:

Man vet faktisk aldri. Jeg har opplevd tilfeldig blikkontakt med mennesker på buss/tog som jeg har slitt med å få være i fred for, bare fordi de tok den brøkdelen av et sekund med blikkontakt som en invitasjon til å legge ut om alt av familie, venner, sykdommer og tragedier, hva de mente om politikere etc. i det uendelige. (De fulgte riktignok ikke etter meg, da.)

Anonymkode: 33d7e...87b

• Liker 1
Gjest Timaras
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har bodd flere plasser i inn og utland, og det finnes mange verre steder.
Oslo-området har vært befriende, for man slipper møte dømmende mennesker, som absolutt skal fortelle deg selv hvem du er etter at man har passert hverandre på gaten...

Anonymkode: 181c9...3e7

Det er bra.😊

Gjest Timaras
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man vet faktisk aldri. Jeg har opplevd tilfeldig blikkontakt med mennesker på buss/tog som jeg har slitt med å få være i fred for, bare fordi de tok den brøkdelen av et sekund med blikkontakt som en invitasjon til å legge ut om alt av familie, venner, sykdommer og tragedier, hva de mente om politikere etc. i det uendelige. (De fulgte riktignok ikke etter meg, da.)

Du får si du er opptatt neste gang noen stalker deg.😊

Gjest Timaras
Skrevet
1 time siden, Onar skrev:

Ja farlig å snakke med ukjente. 😊

Skrevet
17 minutter siden, Jaikkesant skrev:

Du får si du er opptatt neste gang noen stalker deg.😊

"Opptatt"? Vi snakker ikke om sjekkeforsøk her, altså. De ser godt at jeg sitter og forsøker å lese e.l., men de bryr seg bare ikke. For alle må jo elske å skravle i det vide og brede om fremmede menneskers problemer og sykdommer, eller hva? Det må da uansett være mye bedre enn å sitte og lese, for ingen gjør vel det om de har muligheten til å gjøre noe annet? :glare: 

• Liker 1
Skrevet

Tror dette gjelder i alle byer og jeg ser ikke noe negativt i det. Å se fremmede i øynene kan, som en anne bruker skrev her, være farlig. En er rett og slett redd for at fremmede skal bryte grensene til intimsonen

• Liker 5
Skrevet
19 timer siden, Jaikkesant skrev:

Er det ikke litt rart etter å reist landet rundt. Det eneste stedet jeg får dårlige vibber er i Oslo. 

Har vært i stort sett alle byer i Norge. Både Store å små. Gjennom 35 år.Aldri hatt så dårlig følelse noen gang på et tog, en buss eller en båt. Jeg flyr skjelden i Norge. Da får jeg ikke sett noe.

Og det eneste stedet jeg har fått dårlige vibber, var når jeg var i Bergen. Sannsynligvis var det fordi jeg misliker bergensdialekt sterkt, og var både sur og sliten den gangen jeg var der, men det kan jo også hende at bergensere er de kjipeste folkene i hele landet. 

Ellers har jeg tatt toget fra Oslo mot Hamar mange ganger, og synes stort sett at jeg får mange smil og vennlige blikk fra mine medpassasjerer (med unntak av de dagene jeg velger å se ned og har nok med mitt eget, men det sier seg selv). Forøvrig finnes det sure folk alle steder jeg har vært, men de blir fort glemt.

Anonymkode: 1f5e3...2fd

• Liker 1
Gjest Timaras
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Opptatt"? Vi snakker ikke om sjekkeforsøk her, altså. De ser godt at jeg sitter og forsøker å lese e.l., men de bryr seg bare ikke. For alle må jo elske å skravle i det vide og brede om fremmede menneskers problemer og sykdommer, eller hva? Det må da uansett være mye bedre enn å sitte og lese, for ingen gjør vel det om de har muligheten til å gjøre noe annet? :glare: 

Ja uff  Noen som prøver å vær sosiale er plagsomme mennesker. 😎 Si fra hvor du er så jeg kan unngå.

Endret av Jaikkesant
Gjest Timaras
Skrevet
3 timer siden, Honey Dew skrev:

Tror dette gjelder i alle byer og jeg ser ikke noe negativt i det. Å se fremmede i øynene kan, som en anne bruker skrev her, være farlig. En er rett og slett redd for at fremmede skal bryte grensene til intimsonen

Uff ja. Å se på ukjente er noe jeg kommer til og unngå heretter å. Etter å lest kommentarene her på denne tråden.  Takk for advarslene. 😙

Skrevet
7 minutter siden, Jaikkesant skrev:

Ja uff  Noen som prøver å vær sosiale er plagsomme mennesker. 😎 Si fra hvor du er så jeg kan unngå.

Ja, folk som iherdig prøver å være sosiale på toget er plagsomme. Det er for så vidt greit å forsøke å få i gang en samtale, så lenge du tar et hint og stopper om du får dårlig respons. Problemet er at de fleste som forsøker å innlede en samtale med fremmede på toget er av typen som totalt mangler sosiale antenner og derfor ikke tar et hint. Aldri. Noensinne. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...