Gjest Timaras Skrevet 6. november 2016 #1 Skrevet 6. november 2016 (endret) Kom med tog fra Telemark. Byttet tog i Oslo gikk over til et tog til Hamar. Når jeg kom på toget mot Hamar, så var det som å bli møtt med en iskald skulder . Alle så ut som stein ansikter. Utenom 1 ung mann. Han satt rett over for meg. Fikk et bittelite glimt av litt varme i hans øyne. Greit at folk ikke liker ukjente på ferie i Oslo. Men bestemte meg for der å da at aldri om jeg skulle innom Oslo mer på mine reiser. Kommer helt klart til å finne en annen reiserute som går utenfor Oslo. Var innom mange andre byer. Reiste med tog, hurtigbåt og buss. Og møtte mange vanlige mennesker. Det var en skremmende opplevelse og reise innom Oslo. Kjente bare et kaldt gufs Fra mennesker. Som så på deg med avsky. Når du prøvde å møte deres blikk med er lite smil. Skulle tro jeg hadde 2 horn i panna. Hvar skjer i samfunnet i storbyen vår? Så spør dere hvorfor så mange starter med rus? Derfor jeg skyr Oslo som pesten. Har du en forklaring på dette fenomenet? Endret 6. november 2016 av Jaikkesant
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #2 Skrevet 6. november 2016 Du er ikke litt vel selvsentrert og tillegger mennesker holdninger de ikke har? Anonymkode: 6f90e...30f 13
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #3 Skrevet 6. november 2016 4 minutter siden, Jaikkesant skrev: Har du en forklaring på dette fenomenet? Ja, det kalles confirmation bias på fagspråket. Anonymkode: 0d673...746 9
Gjest Timaras Skrevet 6. november 2016 #4 Skrevet 6. november 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er ikke litt vel selvsentrert og tillegger mennesker holdninger de ikke har? Anonymkode: 6f90e...30f Det er slik jeg følte det. Kjente det langt inni sjela Heldigvis slipper jeg å forholde meg til den byen.
Carrot Skrevet 6. november 2016 #5 Skrevet 6. november 2016 Jeg tror nok det er forskjell på hvordan man møter fremmede ulike steder i norge, og at ulike mennesker reagerer ulikt om noen de ikke kjenner sier hei eller nikker utenfor turstien liksom, men at de er overfladiske? Å være overfladisk er noe helt annet enn reservert.. 5
Gjest Timaras Skrevet 6. november 2016 #6 Skrevet 6. november 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det kalles confirmation bias på fagspråket. Anonymkode: 0d673...746 Ja jeg har jo en evne til og fange opp ting.ulikt andre. Ikke 1 gangen det skjer. Ble faktisk uvel når jeg kom om bord i toget i Oslo. Var ingen hyggelig opplevelse. Og jeg har reist mye i Norge. Både Nord og sør. Øst og vest i landet.
Gjest Timaras Skrevet 6. november 2016 #7 Skrevet 6. november 2016 3 minutter siden, Carrot skrev: Jeg tror nok det er forskjell på hvordan man møter fremmede ulike steder i norge, og at ulike mennesker reagerer ulikt om noen de ikke kjenner sier hei eller nikker utenfor turstien liksom, men at de er overfladiske? Å være overfladisk er noe helt annet enn reservert.. Er man reservert da møter man ikke blikket til andre på den måten. Regelrett kjente et kaldt gufs. Nå skal det sies at jeg har litt spesiell evne til og fange opp ting. Og de slår meg til tider ut. Som denne episoden. Var ikke noe koselig. Ga meg en tankevekker om hvordan de forskjellige menneskene er i ulike steder i landet.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #8 Skrevet 6. november 2016 Jeg opplever det motsatte, bor på et lite sted, økonomien skranter på grunn av helseproblemer, og jeg har derfor ikke så gode muligheter til å flytte. Mye sure blikk og uhøflighet her(og sladder), opplever det mye sjeldnere når jeg reiser inn til Oslo. For ikke å snakke om i andre europeiske land, der har jeg blitt bemøtt på en mye mer varm og vennlig måte. Anonymkode: d10ef...f45
Cuntzilla Skrevet 6. november 2016 #9 Skrevet 6. november 2016 Siden det var et tog til Hamar, så var det vel ikke Oslo-folk du møtte, men Hedmarkinger. Vet ikke hvorfor de er så kalde jeg, kanskje de mistet gnisten da Hamarkameratene rykket ned og ikke har funnet den tilbake igjen. 6
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #10 Skrevet 6. november 2016 2 minutter siden, Jaikkesant skrev: Er man reservert da møter man ikke blikket til andre på den måten. Regelrett kjente et kaldt gufs. Nå skal det sies at jeg har litt spesiell evne til og fange opp ting. Og de slår meg til tider ut. Som denne episoden. Var ikke noe koselig. Ga meg en tankevekker om hvordan de forskjellige menneskene er i ulike steder i landet. Folk som sier de "har en spesiell evne til å fange opp ting" viser seg ofte å være overfølsomme. Og når man som du, har bestemt seg på forhånd om at Oslo og østlandet er noe fælt noe, så ser du det du vil se (jfr. confirmation bias). Bare hold deg hjemme, så er du trygg og slipper å utvide horisonten din! Anonymkode: 4ab51...ad3 3
Carrot Skrevet 6. november 2016 #11 Skrevet 6. november 2016 6 minutter siden, Jaikkesant skrev: Er man reservert da møter man ikke blikket til andre på den måten. Regelrett kjente et kaldt gufs. Nå skal det sies at jeg har litt spesiell evne til og fange opp ting. Og de slår meg til tider ut. Som denne episoden. Var ikke noe koselig. Ga meg en tankevekker om hvordan de forskjellige menneskene er i ulike steder i landet. Man er i allef all ikke overfladisk, da det er å ha en ureflektert eller lite grunnleggende egenskap, lærdom, men kan også bety overlegen (overser andre) eller lidenskapsløs, doven, nummen og likegyldig. Ingen av dem stemmer med det du forsøker beskrive. Og som jeg har vansker for å tro. At liksom 100% av menneskene i oslo sendte deg stygge blikk på din gjennomreise er for utrolig til å være fakta, at en gjorde det - kanskje, to, mulig - men ut over det tror jeg din forutintatthet kanskje bidro til opplevelsen etterhvert. 2
Gjest Timaras Skrevet 6. november 2016 #12 Skrevet 6. november 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folk som sier de "har en spesiell evne til å fange opp ting" viser seg ofte å være overfølsomme. Og når man som du, har bestemt seg på forhånd om at Oslo og østlandet er noe fælt noe, så ser du det du vil se (jfr. confirmation bias). Bare hold deg hjemme, så er du trygg og slipper å utvide horisonten din! Anonymkode: 4ab51...ad3 Hadde ikke den ekle følelsen før jeg havnet innom Oslo. Nå skal det sies at jeg har møtt flere som bor i Oslo å. Gir ikke meg den beste følelsen. Heldigvis finnes det noen få koselige i den byen. Den opplevelsen forsterker følelsen av hvordan JEG som menneske opplever hovedstaden og mange av menneskene i den byen. Det gir meg ikke lyst å besøke den byen ihvertfall .
Gjest Timaras Skrevet 6. november 2016 #13 Skrevet 6. november 2016 27 minutter siden, Carrot skrev: Man er i allef all ikke overfladisk, da det er å ha en ureflektert eller lite grunnleggende egenskap, lærdom, men kan også bety overlegen (overser andre) eller lidenskapsløs, doven, nummen og likegyldig. Ingen av dem stemmer med det du forsøker beskrive. Og som jeg har vansker for å tro. At liksom 100% av menneskene i oslo sendte deg stygge blikk på din gjennomreise er for utrolig til å være fakta, at en gjorde det - kanskje, to, mulig - men ut over det tror jeg din forutintatthet kanskje bidro til opplevelsen etterhvert. Oslo folk er tydeligvis noe for seg selv. Også mine bekjentskaper virker overfladiske på meg. For alle del. Jeg slipper å forholde meg til dem til vanlig. Så jeg overlever uten dem. 😊
Gjest Timaras Skrevet 6. november 2016 #14 Skrevet 6. november 2016 (endret) 32 minutter siden, Cuntzilla skrev: Siden det var et tog til Hamar, så var det vel ikke Oslo-folk du møtte, men Hedmarkinger. Vet ikke hvorfor de er så kalde jeg, kanskje de mistet gnisten da Hamarkameratene rykket ned og ikke har funnet den tilbake igjen. De som satt rundt meg gikk av i nærheten av Oslo. Når vi kom nær Gardemoen var vogna tom. Jeg fant den siste ledige plassen når jeg kom ombord. Endret 6. november 2016 av Jaikkesant
Carrot Skrevet 6. november 2016 #15 Skrevet 6. november 2016 3 minutter siden, Jaikkesant skrev: Oslo folk er tydeligvis noe for seg selv. Også mine bekjentskaper virker overfladiske på meg. For alle del. Jeg slipper å forholde meg til dem til vanlig. Så jeg overlever uten dem. 😊 Aå det du skriver er at alle er overfladiske også de du kjenner? Ellers er måten du ordlegger deg på med på å definere hvordan du oppfattes, og jeg oppfatter deg som kald og avvisende, så kanskje ikke så rart andre speiler en slik holdning overfor deg.. Ord som "bekjentskaper" eller "for all del" og "slipper forholde meg" sammen med "overlever" er alle veldig avvisende.. 5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #16 Skrevet 6. november 2016 Ingen som tvinger deg å dra til Oslo TS, men lykke til med å legge opp til reiseruter med kollektivtransport eller fly som går utenom. Når man skal bytte hovedlinjer (f. eks. fra Bø til Hamar), så må man bytte tog på Oslo S. Så da vil jeg nok anbefale deg å kjøpe deg bil, så kan du vel greie å komme utenom overgang i Oslo ( via E6/ring3 eller E18) med å kjøre diverse riksveier. Anonymkode: 9d04e...8a0 1
Gjest Timaras Skrevet 6. november 2016 #17 Skrevet 6. november 2016 (endret) 49 minutter siden, Carrot skrev: Aå det du skriver er at alle er overfladiske også de du kjenner? Ellers er måten du ordlegger deg på med på å definere hvordan du oppfattes, og jeg oppfatter deg som kald og avvisende, så kanskje ikke så rart andre speiler en slik holdning overfor deg.. Ord som "bekjentskaper" eller "for all del" og "slipper forholde meg" sammen med "overlever" er alle veldig avvisende.. Som jeg sier. Vi opplever mennesker på ulike måter. Er vel det som er bra. Og ja jeg bruker ikke energi på ting som er energi tappende. Sier hvordan min opplevelse med den turen er. Og det må jeg få lov til. Du er fri til å mene hva du vil om meg. Blir ikke fornærmet av den grunn. Om du forventer det. 🤗 Endret 6. november 2016 av Jaikkesant
Gjest Timaras Skrevet 6. november 2016 #18 Skrevet 6. november 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen som tvinger deg å dra til Oslo TS, men lykke til med å legge opp til reiseruter med kollektivtransport eller fly som går utenom. Når man skal bytte hovedlinjer (f. eks. fra Bø til Hamar), så må man bytte tog på Oslo S. Så da vil jeg nok anbefale deg å kjøpe deg bil, så kan du vel greie å komme utenom overgang i Oslo ( via E6/ring3 eller E18) med å kjøre diverse riksveier. Anonymkode: 9d04e...8a0 Du vet jeg reiser o Gjøvik med buss neste gang 😚😚
Carrot Skrevet 6. november 2016 #19 Skrevet 6. november 2016 Skrivemåten din er veldig konfronterende @Jaikkesant men det regner jeg med du kanskje har hørt før, svaret ditt som avslutter med "om du forventet det" tillegger meg indirekte holdninger jeg ikke har og føyer seg pent i rekken av argumentene mine tidligere på hvordan man oppfattes - både når man skriver og ellers. Ved å velge en mindre konfronterende stil kan man kanskje få et liv der mennesker oppfattes som mindre ublide osv også - bare et råd på veien. 5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #20 Skrevet 6. november 2016 7 minutter siden, Jaikkesant skrev: Du vet jeg reiser o Gjøvik med buss neste gang 😚😚 Det går noen busslinjer utenom ja, men da har du ganske få alternativer hvis du ikke kjøper deg bil. Fremstår som rimelig spesielt å unngå et knutepunkt fordi man ikke liker ansiktsuttrykkene på folk på toget der (som like gjerne kan være fra Hamar som fra Oslo,det vet du jo ikke). Anonymkode: 9d04e...8a0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå