bib_84 Skrevet 5. november 2016 #1 Del Skrevet 5. november 2016 Jeg er 30 år og har vokst opp i Trondheim, hvor jeg fremdeles bor. Foreldrene mine har aldri vært friluftsmennesker, så med unntak av noen somre i barndommen som jeg tilbrakte på landet, har jeg alltid vært et bymenneske. Samtidig har jeg alltid følt meg feilplassert, og nå kjenner jeg at jeg trekkes mer og mer mot marka - jeg finner en ro der som ikke finnes på kjøpesentre og i trafikkerte bygater. I det siste har jeg spurt meg selv hvorfor jeg skal tviholde på disse byvanene mine, når jeg egentlig vil være i skogen, på fjellet og ved sjøen. Jeg kunne veldig gjerne tenke meg å dra på overnattingsturer, men vinteren er kanskje ikke den beste tida på året for en nybegynner å prøve seg? Dersom jeg ender opp med å prøve meg på turer nå i vinter: kan jeg bruke det samme utstyret på våren/sommeren? Tenker da særlig på telt, sovepose og liggeunderlag. Bekledning skjønner jeg vil være annerledes Finnes det enkle hytter rundt omkring man kan låne/leie for én eller to netter? I tilfelle telt om vinteren føles litt uoverkommelig etterhvert som jeg samler informasjon og tips. Tar gjerne i mot både generelle råd og konkrete tips av dere som er erfarne turfolk :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Equinox Skrevet 6. november 2016 #2 Del Skrevet 6. november 2016 Nå er jeg langt ifra noen erfaren turmann, men jeg kjenner meg mye igjen i posten din siden jeg har vært inne på de samme tankene og tenker likt. Jeg vil hvertfall anbefale siden og forumet på : www.fjellforum.no Er helt sikker på at du finne mye interessant informasjon og mange som kan mye, samt de som ikke har noen videre erfaring slik som oss Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Heftig Skrevet 6. november 2016 #3 Del Skrevet 6. november 2016 Man kan alltids teste teltet i hagen en natt eller to. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest made4u Skrevet 6. november 2016 #4 Del Skrevet 6. november 2016 Den norske turistforeningen har hytter medlemmene kan få nøkkel til og låne for en rimelig penge, men man må tidvis dele hyttene med andre (avhenger av når man går og hvor populær hytta er). De har også merket flere turer i forskjellige vanskelighetsgrader (alt fra dagsturer uten overnatting til turer fra hytte til hytte). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lou Salome Skrevet 6. november 2016 #5 Del Skrevet 6. november 2016 Kan du ikke begynne med dagsturer, turistforeningens hytter og bli med mer erfarne fjellfolk på tur i starten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skywise Skrevet 6. november 2016 #6 Del Skrevet 6. november 2016 Du kan bruke det samme utstyret sommer som vinter, hvor behagelig det blir er en annen ting. Vinterutstyr krever mer isolasjon. På vinteren trenger man en tykk sovepose mens på sommeren trengs en tynn. Det samme gjelder underlag, men der kan du bruke et tykt et også på sommeren uten at du dør av varme. Skal du ha kun et telt som du kan bruke til vinter og fjellet, må du ha et solid vintertelt. En regel er at jo mer isolasjon og solid utstyret er, jo tyngre er det som regel. På vinteren må du ha med en god del utstyr som du slipper om sommeren. Det krever at du er i ganske god form og er vant til å gå med tung sekk på ryggen. Jeg vil anbefale deg å begynne med langturer i sommerhalvåret. Har du aldri overnattet ute, så start med kortere turer på en overnatting. Skal du overnatte som fersking på denne tiden av året burde du i alle fall ta noen genralprøver der du camper slik at du kommer deg tilbake til sivilisasjonen på et par timer i tilfelle det går galt. Det er mange problemstillinger man møter på om vinteren, frost er en av dem som kan være katastrofalt på mange punkter. Ellers vil jeg råde deg til å holde deg langt unna fjellet på vinterstid. Hvert år er det mennesker som omkommer i skred, mange av disse er erfarne fjellfolk som hadde alle forutsetninger for å unngå en slik tragedie. Det beste er egentlig å lese deg opp og så å ta deg en prøvetur. Man lærer mer på å gjøre enn å lese, og uansett hvor forberedt du er kommer du til å oppdage nye ting du trenger eller ikke trenger. Det viktigste er at du er forberedt på hvordan turen forløper seg slik at du ikke setter deg selv i farlige situasjoner. Skredfare om vinteren. Værforhold og hvordan det påvirker terrenget. Hvor du kan fylle vann, vann er tungt å bære og du trenger mye. Hvordan du skal gjøre opp bål, ikke mye brennbart oppe på fjellet eller når det er vått. For å ta noen eksempler. Start med ruter som er godt oppmerkede og det gjerne ferdes litt folk på. På en del populære turruter har Turistforeningen diverse hytter man kan låne, men dette må man sjekke opp på hjemmesidene deres da ulike hytter har ulike regler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #7 Del Skrevet 6. november 2016 Hvis du ikke har noe erfaring er kanskje en fellestur med turistforeningen en god ide i begynnelsen? Da treffer du andre friluftsinteresserte, og får testet ut litt under trygge forhold. Anonymkode: 22027...4d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #8 Del Skrevet 6. november 2016 Jeg ville ikke startet med utendørs overnatting om vinteren. Kulda gir ekstra utfordringer, selv for erfarne utemennesker. Det handler ikke bare om å holde varmen, men også det å ha flytende vann er en utfordring. Dagsturer fungerer veldig bra om vinteren. Start tidlig på dagen og utforsk Bymarka. Du kan ta buss 10 til Skistua, ta en runde i marka og så stå ned til Kyvannet eller Byåsen Butikksenter og ta bussen hjem derfra. Det er ikke skiføre akkurat nå, men det går fint å gå til fots om du holder deg til de større stiene. Dersom du likevel ønsker å prøve overnatting om vinteren anbefaler jeg å først prøve en natt der du ikke er så langt borte fra alt. I Bymarka kan du lett finne fine leirplasser uten å gå mange timer fra bussen. Da har du muligheten til å pakke sammen og dra hjem om det er for kaldt om kvelden eller om du om morgenen bare vil hjem til en varm dusj. Når du bare er en kan du vurdere om du trenger telt på kortere turer. Dersom det ikke er mye nedbør vil en god fjellduk være nok. Dersom det snør kan det også gå bra å legge seg i fjellduken under et tre. Ha regntrekk til sekken. Det er også viktig å ha en måte å få varmt vann. Anonymkode: 0c93e...c0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #9 Del Skrevet 6. november 2016 Meld deg inn i turistforeningen. Da får du en nøkkel til alle de flotte hyttene rundt Trondheim. På www.ut.no kan du planlegge turene med å se hvor det går stier, skiløyper osv. Samt hvor hyttene ligger. Når du kommer frem. Så er det bare å fyre i ovnen og det blir godt og varmt. Så da trenger du ikke den råeste soveposen. Ellers: Kle deg lett når du går. Du blir varm av å gå. Så slipper du å svette. Ha med deg varme klær i sekken som du kan ta på deg ved pauser eller når du kommer frem. Jeg har denne onepiecen som er perfekt for hyttekos og for å holde varmen: http://www.sportshopen.com/dam/damklader/byxa-jacka/fleece-overall/nepal-fleece-overall-w Anonymkode: ac8f3...ab1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #10 Del Skrevet 6. november 2016 For å komme i gang med friluftsliv er det viktig å ikke gjøre alt så innviklet. Du trenger ikke all verden av utstyr! Vår første overnatting ute om vinteren var i Bymarka. Vi laget en slags gapahuk av en presenning, masse granbar til underlag med et godt skumunderlag oppå, vi bruker Bamse extreme. Det isolerer kjempebra mot bakken og det er noe av det viktigste om vinteren. Det hjelper ikke med knallvarm sovepose hvis underlaget slipper gjennom kulden fra bakken. Teltbunnen vil heller ikke isolere mot kulde, så om du sover i telt eller ute så er et godt liggeunderlag alfa og omega for god søvn. Du trenger ikke vintertelt med mindre du skal på høyfjellet. I skogen holder det med et 3-sesongstelt. Vi bruker "sommerteltet" mye om vinteren, men vi oppholder oss alltid i lavlandet. Vi har vintertelt, men det er tungt å drasse på, så det brukes sjelden. Velg en helg med ikke særlig kuldegrader, og lag et stort bål. Det varmer og er veldig koselig i vinterskogen. Er du heldig får du se en flott stjernehimmel og nordlys. Varmt vann til drikke er enkelt og greit med termos. Fyll gjerne varmt vann på en brusflaske/drikkeflaske og legg i soveposen. Godt å varme føttene på og du har vann som ikke er frosset til frokosten neste dag. 3-sesongs sovepose fungerer greit om du har på et lag ull i soveposen, jeg er ganske frossen av meg og jeg fryser ikke når jeg har på stillongs, ullsokker og ulltrøye i soveposen (gjerne lue i ull også). Det er ikke nødvendig å gå så langt, vi vil bare ut i naturen! Vi er ikke de eneste, har møtt på flere som elsker å stikke til skogs i helgene. Anonymkode: 0bb50...99f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bib_84 Skrevet 6. november 2016 Forfatter #11 Del Skrevet 6. november 2016 Takk for mange gode råd! Ser at jeg formulerte meg litt feil i overskriften - hensikten min er absolutt ikke å dra på høyfjellet, ei heller å være borte så lenge av gangen. Skal absolutt sjekke ut fjellforum og turistforeningen. Å dra på tur med mange andre frister ikke, da jeg er veldig introvert og det er alenetid jeg er utsultet på - men jeg ser absolutt nytteverdien i å lære av erfarne turfolk, så jeg får vurdere det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #12 Del Skrevet 12. november 2016 Vinteren krever at en må gjør ting riktig, om sommeren om sommeren er det greiere. Hiv deg på arrangerte DNT turer. De arrangerer en haug med tema turer sommer og vinter. I tillegg til DNT har statskog hytter de låner ut. Anonymkode: 3b01b...345 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå