Gå til innhold

Er det noe annerledes å bake med laktosefri melk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal bake sjokoladekake til en barnebursdag, men må bruke laktosefri melk siden en av gjestene ikke tåler laktose. Jeg har aldri prøvd laktosefri melk før. Er det noe annerledes å bruke dette i baking enn vanlig melk? For eksempel: bruker man samme mengde laktosefri melk som vanlig melk?, må noen av de andre ingrediensene justeres eller er det andre hensyn å ta?

Anonymkode: eb101...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker bare laktosefrie produkter, går helt fint an å bake med de og smaker ingen forskjell ( i følge mannen min som tåler laktose). 

Du bruker samme mengde av det laktosefrie som du ville gjort med vanlige melkeprodukter.

Merk; vær obs på at du kjøper den laktosefrie melka og ikke den som er laktoseredusert. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk den på helt lik måte som du ville brukt vanlig melk ;) 

 

Jeg bruker ikke så mye melk til vanlig, så har begynt å bare kjøpe laktosefri pga den lange holdbarhetsdatoen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker laktosefri melk. Det eneste jeg merker er at den har lett for å brenne seg hvis den skal varmes . Ellers bruker jeg den likt som vanlig melk . 

Anonymkode: 60ee4...ce9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk smøret da om du skal bake laktosefritt. Melange har en variant med litt blått på pakken. 

Jeg har alltid laktosefri kremfløte pga holdbarten.  Merker ingen forskjell.

Anonymkode: df24e...131

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg har merket forskjell på i laktosefrie produkter og matlaging, er den laktosefrie kremfløten som ikke tåler oppvarming på samme måte som vanlig kremfløte. Bruker fløte i en kyllinggryte, og må være svært forsiktig med temperaturen da.

Men utenom det så oppfører de seg nøyaktig likt i min erfaring. Pisket laktosefri krem kan synke sammen noe raskere enn vanlig krem, men det kan også ha vært den generelle temperaturen i rommet den dagen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Minya skrev:

Eneste jeg har merket forskjell på i laktosefrie produkter og matlaging, er den laktosefrie kremfløten som ikke tåler oppvarming på samme måte som vanlig kremfløte. Bruker fløte i en kyllinggryte, og må være svært forsiktig med temperaturen da.

Men utenom det så oppfører de seg nøyaktig likt i min erfaring. Pisket laktosefri krem kan synke sammen noe raskere enn vanlig krem, men det kan også ha vært den generelle temperaturen i rommet den dagen :P

Jeg merker ikke noe forskjell, bruker laktosefri kremfløte i gryter og det koker som bare det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laktosefri melk er litt søtere på smak. Det er eneste forskjellen. 

Anonymkode: e4d5b...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Laktosefri melk er litt søtere på smak. Det er eneste forskjellen. 

Anonymkode: e4d5b...ec1

Det er den laktosereduserte som er søtere på smak. ikke den laktosefrie. 

Jeg bruker det som vanlig, ikke merket noe forskjell når det gjelder tilberedning. Synes faktisk laktosefri kremfløte er bedre enn vanlig. Konsistensen blir litt anderledes, uten at jeg klarer å beskrive nøyaktig hva. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2016 den 22.38, skruf skrev:

Jeg merker ikke noe forskjell, bruker laktosefri kremfløte i gryter og det koker som bare det :)

Jada, det koker som bare det, men så skiller det seg og ser litt ekkelt ut. Er derfor jeg er forsiktig med temperaturen :P

Edit; Nå er det snakk om en egenkomponert kyllinggryte, og ikke en sånn toropose du skal ta fløte i. De oppfører seg annerledes.

Endret av Minya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Minya skrev:

Jada, det koker som bare det, men så skiller det seg og ser litt ekkelt ut. Er derfor jeg er forsiktig med temperaturen :P

Edit; Nå er det snakk om en egenkomponert kyllinggryte, og ikke en sånn toropose du skal ta fløte i. De oppfører seg annerledes.

Jeg bruker ikke toroposer, og jeg har aldri opplevd at matretter som jeg bruker laktosefri fløte i skiller seg. 

Endret av skruf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...